MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Eszméletlen gazdag embereket lehetnek ott, akiknek ilyen úri hobbira telik és az FAA (?) és pecsétet üt rá.
Az FAA könnyen üt pecsétet az ilyen "hobby-gépek"repülésének engedélyezésére, mert az "eszméletlen gazdag emberek" anyagilag biztosítani tudják a pecséthez szükséges feltételeket. Ráadásul ha már repül egy ilyen gép akkor pénzes utasrepültetésből bevétel is van (nem véletlen választottak kétüléses gépet), meg ha meghívják őket egy-egy airshow-ra az se valószínű hogy ingyen megy.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Sajnos ennyire nem rózsás a helyzet. A legtöbb USA-ban renovált ex-szovjet technika hosszú évekig tartó munkát követően általában egy, vagy két alkalommal emelkedik a levegőbe, csak azon az airshown jelenik meg, ahová hívják (jó, ha egy ilyen akad), aztán végleg földre kényszerül.
A korábbi kék-fehér MiG-23UB csak 2006-ban, a New Castle-i (USA, Delaware) repülőnapon volt látható, azóta nem is szálltak fel vele, a MiG-21MF csak párszor repült, airshow-n soha, a mostani MiG-23UB és ML duo pedig még nem kapott meghívást sehova, amúgy a berepülés és pecsét óta a levegőbe se nagyon emelkedett. A MiG-29-essel és Szu-27-esekkel ugyanez a helyzet.
Csak a MiG-17-esekkel repülnek rendszeresen.
 
M

molnibalage

Guest
Sajnos ennyire nem rózsás a helyzet. A legtöbb USA-ban renovált ex-szovjet technika hosszú évekig tartó munkát követően általában egy, vagy két alkalommal emelkedik a levegőbe, csak azon az airshown jelenik meg, ahová hívják (jó, ha egy ilyen akad), aztán végleg földre kényszerül.
A korábbi kék-fehér MiG-23UB csak 2006-ban, a New Castle-i (USA, Delaware) repülőnapon volt látható, azóta nem is szálltak fel vele, a MiG-21MF csak párszor repült, airshow-n soha, a mostani MiG-23UB és ML duo pedig még nem kapott meghívást sehova, amúgy a berepülés és pecsét óta a levegőbe se nagyon emelkedett. A MiG-29-essel és Szu-27-esekkel ugyanez a helyzet.
Csak a MiG-17-esekkel repülnek rendszeresen.
Akkor mi értelme ezeknek a projekteknek?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Akkor mi értelme ezeknek a projekteknek?
Hát azok szerint amit Allesmor írt, akkor az ilyen gépek tulajdonosai nem jól mérik fel a nagyjavítás és üzemeltetés műszaki szükségleteit és költségeit. A nagyjavítást/első repülésre való "feltámasztást" még (valószínűleg vért izzadva, fogcsikorgatva) kifizetik, aztán mikor szembesülnek a tartós repültetés valós alkatrész-szükségleteivel és költségeivel akkor belátják, hogy ebből nem lesz üzlet és feladják. Egyébként tényleg a MiG-17 volt az utolsó nem kényes, igénytelen, aránylag olcsóbban üzemeltethető szovjet harcigép. A 19-es már ugye kéthajtóműves lett (eleve költségnövelő tényező), és a 21-es is már országos nagyságrendű költségvetést kívánt (üzemeltetésnél nagy probléma a puhafalú gumi törzstartályok esetleges cseréje, pláne javítása), a 23-as meg már jóval kisebb darabszámban tudott elterjedni még a légierőknél is.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
MiG-23MLD (az infracsapdák nélkül) jó sok bombával:

1425265_16eb1c5bc89a2a5a865ed8ff6ee0a560.jpg
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
MiG-23MLD (az infracsapdák nélkül) jó sok bombával:

Sziasztok!

Ez szerintem nem MiG-23MLD változat, bár tény, hogy nagyon annak látszik. :) A fotó 1987-ben készült az Afganisztáni Kandahar repülőterén, az ekkor itt állomásozó Szovjet 979. Vadászrepülő ezred (Belorusz SzSzK) gépeiről. Ez az ezred még a korai MiG-23ML változatott, használta ami 323ML radarral volt felszerelve, ami állítóag még nem tudott R-24-es rakétákat célra vezetni, mint a későbbi és elterjedtebb MLA változat. Egy ilyen ritka korai típussal felszerelt század települt ebben az időben Kandaharban. Ezt a változatott egyként soha nem korszerűsítették MLD szintre.

Ha csak kívülről nézzük meg a gépet, azt látjuk, hogy nincsenek még kilengésgátlók a függőleges vezérsík kormány felületén és még régi IFF rendszert használ. Tény, hogy van egy világos rész a szárnytőben, mintha az MLD változatra jellemző farkasfoggal rendelkezne, de az szerintem csak egy festék kopás a belépőélen! Ez utóbbi miatt mindenhol MLD-nek mondják ezt a repülőgépet, mert elsőre valóban annak tűnik.

Egyébként remek kép!
 
M

molnibalage

Guest
Sziasztok!

Ez szerintem nem MiG-23MLD változat, bár tény, hogy nagyon annak látszik. :) A fotó 1987-ben készült az Afganisztáni Kandahar repülőterén, az ekkor itt állomásozó Szovjet 979. Vadászrepülő ezred (Belorusz SzSzK) gépeiről. Ez az ezred még a korai MiG-23ML változatott, használta ami 323ML radarral volt felszerelve, ami állítóag még nem tudott R-24-es rakétákat célra vezetni, mint a későbbi és elterjedtebb MLA változat. Egy ilyen ritka korai típussal felszerelt század települt ebben az időben Kandaharban. Ezt a változatott egyként soha nem korszerűsítették MLD szintre.

Ha csak kívülről nézzük meg a gépet, azt látjuk, hogy nincsenek még kilengésgátlók a függőleges vezérsík kormány felületén és még régi IFF rendszert használ. Tény, hogy van egy világos rész a szárnytőben, mintha az MLD változatra jellemző farkasfoggal rendelkezne, de az szerintem csak egy festék kopás a belépőélen! Ez utóbbi miatt mindenhol MLD-nek mondják ezt a repülőgépet, mert elsőre valóban annak tűnik.

Egyébként remek kép!
FAB-100-asok vannak rajta?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Sziasztok!

Ez szerintem nem MiG-23MLD változat, bár tény, hogy nagyon annak látszik. :) A fotó 1987-ben készült az Afganisztáni Kandahar repülőterén, az ekkor itt állomásozó Szovjet 979. Vadászrepülő ezred (Belorusz SzSzK) gépeiről. Ez az ezred még a korai MiG-23ML változatott, használta ami 323ML radarral volt felszerelve, ami állítóag még nem tudott R-24-es rakétákat célra vezetni, mint a későbbi és elterjedtebb MLA változat. Egy ilyen ritka korai típussal felszerelt század települt ebben az időben Kandaharban. Ezt a változatott egyként soha nem korszerűsítették MLD szintre.

Ha csak kívülről nézzük meg a gépet, azt látjuk, hogy nincsenek még kilengésgátlók a függőleges vezérsík kormány felületén és még régi IFF rendszert használ. Tény, hogy van egy világos rész a szárnytőben, mintha az MLD változatra jellemző farkasfoggal rendelkezne, de az szerintem csak egy festék kopás a belépőélen! Ez utóbbi miatt mindenhol MLD-nek mondják ezt a repülőgépet, mert elsőre valóban annak tűnik.

Egyébként remek kép!
A farkasfog a merev szárnytőben valóban nincs ott.
 
M

molnibalage

Guest
Amúgy innen vannak a képek. Jó sok kép, kevés szöveg, eszméletlen privát anyagok, főleg Afganisztán és a belső-szovjet katonai repülés világa:

https://aviaforum.ru/threads/spotting-voennoj-aviacii-sovetskogo-perioda.45238/page-65
A hadműveleti zóna lazább vagy 0 ellenőrzése tette lehetővé ezeket a fotókat? Mert még itt a VSz országokban, nemhogy a Szu-ban, ha te csak úgy fotóztál, akkor igen gyorsan pórul járhattál. Ezeket anno fényképezték privátban és most évtizedekkel később szkennelve tették a készítőik vagy annak rokonai (?) elérhetővé?

Az is érdekes kérdés, hogy ezeket ki hívta elő? Saját maguk otthon? Mert másra bízni a negatívot is járhatott veszélyekkel.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
A hadműveleti zóna lazább vagy 0 ellenőrzése tette lehetővé ezeket a fotókat? Mert még itt a VSz országokban, nemhogy a Szu-ban, ha te csak úgy fotóztál, akkor igen gyorsan pórul járhattál. Ezeket anno fényképezték privátban és most évtizedekkel később szkennelve tették a készítőik vagy annak rokonai (?) elérhetővé?

Az is érdekes kérdés, hogy ezeket ki hívta elő? Saját maguk otthon? Mert másra bízni a negatívot is járhatott veszélyekkel.
Tagja vagyok pár magyar facebook csoportnak, ahol azért látszik, hogy a "Fotózni Tilos!" táblákkal szegélyezett területeken belül még idehaza is készültek fotók bőséggel. Videók is. A hazánkban állomásozó szovjetekről nem is beszélve. A táblák lényegében nekünk, civileknek szóltak.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 726
80 534
113
A hadműveleti zóna lazább vagy 0 ellenőrzése tette lehetővé ezeket a fotókat? Mert még itt a VSz országokban, nemhogy a Szu-ban, ha te csak úgy fotóztál, akkor igen gyorsan pórul járhattál. Ezeket anno fényképezték privátban és most évtizedekkel később szkennelve tették a készítőik vagy annak rokonai (?) elérhetővé?

Az is érdekes kérdés, hogy ezeket ki hívta elő? Saját maguk otthon? Mert másra bízni a negatívot is járhatott veszélyekkel.

A képek többsége a határvédelmi erőknél készült, néhány Afganisztánban, katonai alakulatnál. A katonáknak nem volt megtiltva a fényképezés-fényképezkedés(abban az időben nem voltak mobilok, laptopok..stb) így a képeket sokszor hazaküldték. Vannak orosz közösségi oldalak ahová fletöltenek ilyen képeket, illetve vannak fórumózók, akik gyüjtik az ilyen képeket és közzé teszik. Az utóbbi látható az aviaforum oldalon is.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 075
10 695
113
A hadműveleti zóna lazább vagy 0 ellenőrzése tette lehetővé ezeket a fotókat? Mert még itt a VSz országokban, nemhogy a Szu-ban, ha te csak úgy fotóztál, akkor igen gyorsan pórul járhattál. Ezeket anno fényképezték privátban és most évtizedekkel később szkennelve tették a készítőik vagy annak rokonai (?) elérhetővé?

Az is érdekes kérdés, hogy ezeket ki hívta elő? Saját maguk otthon? Mert másra bízni a negatívot is járhatott veszélyekkel.

Lapozz bele Vándor Karesz könyvébe! :)
 
M

molnibalage

Guest
Bulgáriában a VSz időkben volt 18 MLD (majd 1991-ben jött még ehhez pluszban 5 darab), de 1 darab ML és 8 darab MLA is (ehhez képest csak 12 MF), míg az NDK-ban 28 darab ML mellé volt 9 darab MF és a cseheknél 17 ML mellé 13 MF.

A magyaroknál, lengyeleknél és a románoknál volt csak és kizárólag MF a 23-asokból.
Nos, én valóban az MLD-re hegyeztem ki a mondókám, hogy látható legyen, az, hogy "23-as", távolról sem csak a magyar MiG-23MF kontra MiG-21bisz "ki fogta a nagyobb halat?" legendakörből ítélhető meg.

És tudod mit? Hagyjuk az MLD-t.
Már az ML is jóval agilisebb volt, mint az MF, hiszen bő 1250kg-al volt annál könnyebb, miközben a tolóerő meg fél tonnával volt nagyobb.
Amíg a MiG-21bisz vs MiG-23MF esetében az utóbbi pilóta igazi rátermettsége kellett ahhoz, hogy ő kerülhessen ki eredményesen, azonban az ML ellenében se a csehszlovák MiG-21MF, se az NDK MiG-21bisz nem rúghatott labdába.
És akkor ez még mindig csak az ML...
A bulgár MLD-re csak halványan emlékeztem, fejből nem mertem biztosra leírni.
Én is így gondolom.
A MiG-23MLD túl későn jött, olyan se hús, se hal lett.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 785
75 817
113
Lenn egy fura kérdésem!A MIG-23-nak azt a girbegurba futószárát mi tartj abban a pozícióban amiben megálmodták?Hogy a bűbánatba nem csuklik össze leszálláskor?