C-130 Hercules / C-130J Super Hercules (Lockheed, USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 116
45 424
113
Így születnek a legendák…
A helyzet a következő: 1 db repülőgépnél találtak egy "atipikus repedést" a szárközép részen a külső szárnyak csatlakozásánál.
Mivel kritikus problémáról van szó elrendelték a teljes flotta átvizsgálását.
Azóta újra repülnek a gépek. Egyetlen további gépnél találtak hasonló meghibásodást.

Ezek szerint azóta végeztek az átvizsgálással, a cikk 6 napos, én meg előtte beszéltem vele. Akkor még a földön voltak. Szóval nincs ebben semmi legenda.
Hááát azért a linkelt cikkben nem egészen ez van. ;)
Ráadásul a cikk kizárólag a US Air Force gépeiről szól....
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 116
45 424
113
Akkor tudja tök, az osztrák gépeknek lehet ezektől független meghibásodása ? Arról nem találtam semmit.
Persze, hogy lehet, de nagyon egybeesik az időintervallum....
De inkább "darálják" végig a teljes flottát, még ha az adott gépnek kicsi is a valószínűsége. Nincs ezzel semmi gond.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
...a közelmúltban felszínre kerültek a C-130-l kapcsolatban elég komoly szerkezeti hibák amelyek sajnos emberéletekbe kerültek..
Nem tudom nálad a "közelmúlt" mit jelent, de a mostani repedés egy rutinellenőrzésen jött elő és nem okozott balesetet.
Lemaradtam valamiről?
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage
M

molnibalage

Guest
Nem tudom nálad a "közelmúlt" mit jelent, de a mostani repedés egy rutinellenőrzésen jött elő és nem okozott balesetet.
Lemaradtam valamiről?
Van egy olyan érzésem, hogy a évtizeddel+ ezelőtti tűzoltó C-130A szárnyleszakadásra gondol.
Ez ősrégi C-130 volt 2002-ben, ami ráadásul extra terhelést is kapott és tényleg durva, hogy ilyen katasztrófához vezető szerkezeti hibát nem vettek észre az üzem során. Csak ez nem közelmúlt és nem C-130J, de még csak nem is H.
https://www.military.com/video/airc...-130-tanker-loses-wings-crashes/3152191853001

Vagy erre. Itt mondjuk nem szerkezeti, hanem hajtómű hiba volt.
https://en.wikipedia.org/wiki/2018_U.S._Air_National_Guard_C-130_crash
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586
T

Törölt tag 1586

Guest
Ez valami rekordhajhászós konfig. lehetett.
A SOF konfig tud csak (ezt írja a prosi) egy design take-off weight-en túli súllyal felszállni (175.000lbs), de annak egészen másak a range adatai:
A C-130J-30 hivatalos brossúrájában (13. oldaltól): 40.000lb payloaddal 4.425km.
A C130J-SOF: 30.000lb payloaddal 3815km

Katonai gépről beszélünk. A 175 000 lb felszállósúlyt "wartime max. take-off weight" nek hívják. Ez azt jelenti hogy minden C-130J variáns ha szükséges fel tud szállni ekkora túlterheléssel, de normál üzemeltetési körülmények között a J változatok felszálló súlya "mindössze" 164 000 lb.
További korlátozás hogy 175 000 felszálló súllyal a gép max. túlterhelése csak 2.25 G lehet a normál 2.5 helyett.
A 40 000lb payload 4 425 km hatótáv az alacsonyabb - 164 000 lb - felszálló súlyra vonatkozik és szerintem még ez is bőven több mint elegendő.
Ez a hatótáv amúgy a póttartályok és fegyverfelfüggesztők nélküli konfigra érvényesek.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 116
45 424
113
Katonai gépről beszélünk. A 175 000 lb felszállósúlyt "wartime max. take-off weight" nek hívják. Ez azt jelenti hogy minden C-130J variáns ha szükséges fel tud szállni ekkora túlterheléssel, de normál üzemeltetési körülmények között a J változatok felszálló súlya "mindössze" 164 000 lb.
További korlátozás hogy 175 000 felszálló súllyal a gép max. túlterhelése csak 2.25 G lehet a normál 2.5 helyett.
A 40 000lb payload 4 425 km hatótáv az alacsonyabb - 164 000 lb - felszálló súlyra vonatkozik és szerintem még ez is bőven több mint elegendő.
Ez a hatótáv amúgy a póttartályok és fegyverfelfüggesztők nélküli konfigra érvényesek.
Ennyire azért nem egyszerű a helyzet:
While the C-130 is capable of carrying 42,000 lbs of cargo, at cargo weights above 36,500 lbs,
the aircraft must land with additional fuel in the wings for wing bending relief. At the maximum
cargo weight of 42,000 lbs, the required ballast fuel is 16,000 lbs. This additional fuel must be
considered unusable until the cargo is unloaded, and results in the flat portion in the upper right
hand corner of the C-130’s range payload graph. The C-130J, currently in production, has this
same limitation.
The C-130 is limited to maximum landing weight for assault landings of 130,000 lbs. In a
tactical situation where fuel must be tankered, the allowable cargo rapidly decreases from the
42,000 lbs. maximum.
Azaz egy légi utántöltési küldetésben ez nem jelent problémát, vagy esetleg egy ejtőernyős cargo dobásnál. Ha viszont evakuálás a feladat, akkor már probléma lehet, a visszatéréskori leszállásnál.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ennyire azért nem egyszerű a helyzet:
While the C-130 is capable of carrying 42,000 lbs of cargo, at cargo weights above 36,500 lbs,
the aircraft must land with additional fuel in the wings for wing bending relief. At the maximum
cargo weight of 42,000 lbs, the required ballast fuel is 16,000 lbs. This additional fuel must be
considered unusable until the cargo is unloaded, and results in the flat portion in the upper right
hand corner of the C-130’s range payload graph. The C-130J, currently in production, has this
same limitation.
The C-130 is limited to maximum landing weight for assault landings of 130,000 lbs. In a
tactical situation where fuel must be tankered, the allowable cargo rapidly decreases from the
42,000 lbs. maximum.
Azaz egy légi utántöltési küldetésben ez nem jelent problémát, vagy esetleg egy ejtőernyős cargo dobásnál. Ha viszont evakuálás a feladat, akkor már probléma lehet, a visszatéréskori leszállásnál.
DE:
vannak apró trükkök…:)
"Lift Distribution Control System
To prevent overstressing the C-130’s wings during a mission, fuel is carried in the outer wings. This fuel, called wing-relieving fuel, keeps the outer wings from flexing up too far, particularly when carrying heavy payload weights. This fuel, while necessary, is essentially dead weight and can’t be used during the mission.

Using what’s called a lift distribution control system, or LDCS, both ailerons are deflected up—as opposed to one deflected up and one deflected down while the aircraft banks—which shifts the aerodynamic loading inboard toward the center wing and fuselage.

Computer modelling predicts that shifting the loads inboard reduces wing bending loads by ten percent on a long-fuselage C-130J with its more powerful and more efficient engines and by twenty-one percent on a legacy C-130H. Shifting the aerodynamic loads also increases the range of the C-130, as the fuel in the outer wings can be used for the mission. Using an LDCS increases range on a C-130J carrying 42,000 pounds of payload by 140 percent and by more than 300 percent for the C-130H."

Egyébként az hogy egy repülőgép - teljesen mindegy hogy milyen típus - mekkora hasznos terheléssel szállhat fel igen sok tényezőtől függ.
A teljesség igénye nélkül:
- repülőtér pályahossz,
- repülőtér tengerszint feletti magassága,
- hőmérséklet,
- pálya minősége,
- szélirány, szélerősség,
- akadályok magassága,
- célrepülőtér távolsága,
- időjárás az útvonalon,
- utazó magasság,
- kitérő repterek távolsága,
- stb…
A prospektusokban megadott értékek mindig standard esetekre vonatkoznak.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 515
113
Nem tudom melyik topikban volt ide is berakom:
KC-390re dobáloznbak itt 50m$os árakkal. Honnan vették nem tudom. Portugália:
" Portugal is to buy five KC-390s and a flight simulator for pilot training at a cost of 827 million euros. The first aircraft is to be delivered in February 2023 with deliveries to end in February 2027."

Mint első nem hazai várárló 165m$ra jön ki a KC-390 gépek darabára. És ebben nincs support!

Ehez képest mennyi egy hasonló terhet szállító SH darabára?

És az egyik egy kipróbált modern tipus. A másikból meg 0db állt hadrendbe. Az egyikhez van Europai javító bázis, szakmeber. Másikhoz 0.
 
M

molnibalage

Guest
Nem tudom melyik topikban volt ide is berakom:
KC-390re dobáloznbak itt 50m$os árakkal. Honnan vették nem tudom. Portugália:
" Portugal is to buy five KC-390s and a flight simulator for pilot training at a cost of 827 million euros. The first aircraft is to be delivered in February 2023 with deliveries to end in February 2027."

Mint első nem hazai várárló 165m$ra jön ki a KC-390 gépek darabára. És ebben nincs support!

Ehez képest mennyi egy hasonló terhet szállító SH darabára?

És az egyik egy kipróbált modern tipus. A másikból meg 0db állt hadrendbe. Az egyikhez van Europai javító bázis, szakmeber. Másikhoz 0.
Ne haragudj, de még a te saját egy mondatos beszúrásban van szimulátor is. Az, mi ha nem support...?

Egyébként meg.
https://www.airway1.com/portugal-confirms-purchase-of-military-freighter-kc-390/

After a long negotiation, Portugal confirmed on Thursday a deal with Embraer to buy five KC-390 freighters. The new aircraft will replace the C-130 Hercules currently used by the Portugal Air Force and will cost 827 million euros ($ 930 million). In addition to the aircraft, a flight simulator and maintenance service will be provided for a period of 12 years.

Ne haragudj, de erre hány percet szántál, hogy utánanézz?
 
T

Törölt tag 1586

Guest

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Ha egy percet szántál volna rá megtaláltad volna hogy utánanéztem. Nem tetted.
Hát akkor vagy rosszul néztél utána, vagy szándékosan ferdítettél? Szerinted nincs support (a portugál szerződés szerint VAN, 12 évre + az árban benne van a műszakiak és pilóták kiképzése is ), és nem vetted figyelembe a + szimulátor beszerzési költségét sem. Ráadásul el ne felejtsd hogy a portugálok már használták a Herculest, talán tudják hogy jó okuk van a KC-390-re lecserélni ...
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Vehetnének helyette új C-130J Super Herkyt - de nem azt választották, lehet hogy jó okuk volt rá csak nem reklámozhatják túl részletesen ...
Azt nem tudhatjuk, hogy mennyire voltak elégedettek a Herkivel, de adódott 1 lehetőségük, így beszálltak a brazil testvérek fejlesztésébe. És 2023 végére már mindkét típusról lesz némi tapasztalatuk...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
DE:
vannak apró trükkök…:)
további apró trükkök
- Winglet
160330-F-oc707-004.jpg

160330-F-oc707-026.jpg

a USAF mostanában fejezi be a kísérleteket a C-130-ra szánt wingletekkel. Polgári repülésben bevált logikus indukált ellenállás csökkentő továbbfejlesztés.
Eredmény: 1-3% üza. fogyasztás csökkenés (átlag - 21 gallon/óra) = 4% hatótáv növekedés,

Turbulátorok a törzsön
Szerintem ez egy egészen elképesztő fejlesztés és mutatja hogy az aerodinamika micsoda fantasztikus tudomány.
A törzs hátsó részére a teher rámpa mellé felszerelt turbulátorok úgy módosítják a törzs körüli áramlást hogy kivasalják a rámpaajtóknál fellépő turbulens áramlást ezzel 11 - 15%kal (!!) csökkentve a gép teljes légellenállását! Ennek az eredménye 4-5 % fogyasztás csökkenés (- 30 gallon / óra) = 6% hatótáv növekedés
A szépsége a dolognak hogy egy ilyen 3D nyomtatott turbulátor készlet költsége $ 90 000 és 2 nap alatt felszerelhető
Az üzemeltetőknek a beruházás átlag 400-500 repült óra alatt megtérül
DF-TECH-MICROVANES_2_LockMart.jpg

DF-TECH-MICROVANES_1_LockMart.jpg