A II. világháború (1939 - 1945)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 959
113
Igen, az abban a "csomagban" leszállított Spitfire-ekkel két szovjet vadászezredet szereltek fel, amelyek részt vettek a kubányi harcokban, a maradék meg talán még Kurszknál is ott lehetett.

Én úgy tudtam nem repültek harci bevetést, mert a saját és amerikai repülőket jobbnak tartották + túlságosan elütött a sziluettje a szovjet gépekétől ezért féltek, hogy baráti tűz áldozata lenne.
Hurricane-okat viszont végig használták, a háború során át is építették, lecserélték a géppuskákat szovjet gépágyúkra.
 

Schurrer

Well-Known Member
2019. március 9.
1 053
792
113
Én úgy tudtam nem repültek harci bevetést, mert a saját és amerikai repülőket jobbnak tartották + túlságosan elütött a sziluettje a szovjet gépekétől ezért féltek, hogy baráti tűz áldozata lenne.
Hurricane-okat viszont végig használták, a háború során át is építették, lecserélték a géppuskákat szovjet gépágyúkra.
Én úgy olvastam, a Hurricanekre fanyalogtak a ruszkik, Spitfiret szerették volna helyette. Ez még 41/42 ben volt.
 

Rotten878

Active Member
2018. november 21.
211
181
43
Volt meglepi a kezdetkor - ami már nagyon a vége felé volt -, de ha jól tudom, nem voltak tartósak/nagyon kevés volt belőlük. ? :)


Olvasmányaim alapján kb 50 Párducot szereltek fel Sperber FG 1250 jelű berendezéssel (30 centis infralámpa és a monitor a parancsnoknak) aminek 600 m volt a látótávolsága az írások szerint.
Kevés volt, meg aztán a valós harctéri körülmények alatt szerintem lehet felezni a 600 métert + mivel használniuk kellett nyomjelzős lövedékeket hogy lássák is hova lőnek, elég hamar rájön az ellen ilyen távolságból honnan jön az áldás.
A hernyótalpasokra szerelt verziókra már nem emlékszem nagyon, csak hogy ott volt talán egy duplaméretű lámpával felszerelt verzió amit elsősorban a Párducoknak "célmegvilágításra" akartak használni, részben kiküszöbölve a problémát.

De a lövésszállító verzió géppuskájára szerelve érdekes hová juthatott volna el ez a dolog.
Azt tudom hogy a "Vámpír" alakulatok amik rohamgyalogos egységek voltak nagyrészt Stg.44-kel és hasonló éjjellátókkal felszerelve, marha nehéznek találták a rendszert (elsősorban az akksikat amik nem is bírták csak azt hiszem valami fél órát talán).
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 244
24 249
113
Inkább az Afrika és az Indiai-óceán környéki megdöbbentően sok, mert azok Japántól és Németországtól is távol voltak. Főleg az a két nagyon déli úgy a 40-50 szélességi kör táján. A kutya nem jár arra még ma sem.
Igen számomra is meglepő volt. Ugye ez a térkép nem közöl háttérinfót. Nem lehet, hogy nyersanyag szállítás van a háttérben?
Japánnál meg az USA tengói voltak nagyon hatékonyak, mert az ottaniak nem ismerték a konvoj rendszert.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 230
17 089
113
Inkább az Afrika és az Indiai-óceán környéki megdöbbentően sok, mert azok Japántól és Németországtól is távol voltak. Főleg az a két nagyon déli úgy a 40-50 szélességi kör táján. A kutya nem jár arra még ma sem.
A kietlenebb helyek valószínűleg nagyrészt tengeralattjárók, és áldozataik.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 230
17 089
113
Igen számomra is meglepő volt. Ugye ez a térkép nem közöl háttérinfót. Nem lehet, hogy nyersanyag szállítás van a háttérben?
Japánnál meg az USA tengói voltak nagyon hatékonyak, mert az ottaniak nem ismerték a konvoj rendszert.
Ismerték, csak nem használták. Talán a japán hadvezetés legnagyobb baklövése.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 428
18 846
113
EDYHmcVWkAEDn3v.jpg
 

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 743
4 487
113
Rosszul lehúzott vécé küldte hullámsírba a német tengeralattjárót

A második világháború talán legfélelmetesebb hadigépezetei a németek tengeralattjárói voltak, amikkel váratlanul, halálos precizitással tudták elsüllyeszteni a szövetségesek hajóit. Ezek a járművek valódi csúcstechnikával voltak ellátva, nem minden forradalminak gondolt fejlesztés bizonyult ugyanakkor sikeresnek. A mérnökök közül valószínűleg senki sem számított arra, hogy a fedélzet akkoriban modernnek számító vécéje lesz az egyik legfélelmetesebb búvárhajó végzete.


Az U-1206 egy VIIC típusú tengeralattjáró volt. 1943. december 30-án állították szolgálatba, első éles bevetésére azonban csak a háború vége felé, 1945. április 6-án került sor. A jármű – 50 emberrel a fedélzetén – azt a megbízást kapta, hogy a norvégiai Kristiansandból indulva járőrözzön az Északi-tengeren.

Az ehhez hasonló küldetések nem 1-2 nap alatt letudható missziók, így az emberre alkalomadtán rájön a szükség. A legtöbb tengeralattjáró esetében a szennyvizet és a vécékbe kerülő salakanyagokat egy tartályban gyűjtötték össze. Ennek ürítéséhez viszont a felszínre kellett emelkedni, ami háborús helyzetben cseppet sem veszélytelen manőver. Mindemellett a tároló értékes helyet foglalt el, ráadásul a súlya is igen nagy volt. A német mérnökök ezért másfajta módszert találtak ki a szennyvíz eltávolítására: közvetlenül a tengerbe engedték azt.

A cél kivitelezéséhez viszont le kellett győzni a tengervíz irdatlan nyomását.

20190904142.jpg

Egy VIIC típusú tengeralattjáróFORRÁS: WIKIMEDIA COMMONS
Röviden és tömören ezt úgy oldották meg, hogy az ürüléket több nagynyomású kamrán keresztül egy légzsiliphez továbbították, majd onnan sűrített levegővel – akár egy torpedót - kilőtték a tengerbe. Első olvasatra ez egyszerűen hangzik, de a rendszer működése bonyolult volt, nem mindegy, hogyan, milyen sorrendben nyitották-zárták a szelepeket. A feladatra külön „vécékezelő" személyt képeztek ki.

Végzetesnek bizonyuló hiba a vécé lehúzásánál
Küldetésének nyolcadik napján, 1945. április 14-én a tengeralattjáró a skót partoktól nem messze járőrözött 70 méteres mélységben. Hogy végül mi vezetett a tragédiához, arról két verzió is létezik. Az egyik magának a kapitánynak a beszámolója, aki szerint a vécével összeköttetésben álló rendszer már eleve hibás volt, és ez vezetett katasztrófához. A szélesebb körben elfogadott változat ugyanakkor azt állítja, emberi hiba ítélte pusztulásra a búvárhajót. Eszerint az alig 27 esztendős kapitányra, Karl-Adolf Schlittre rájött a szükség, és ahogyan az az előírásban szerepel, dolga végeztével szólt is a vécé kezelésére kijelölt személynek. Szakszerű kiképzés ide vagy oda, a legénység tagja a szelepek nyitása és zárása során fatális hibát vétett, amelynek az lett a vége, hogy a tengervíz a vécén keresztül beáramlott a fedélzetre.

Ha ez nem lett volna elég baj, a mosdó közvetlen közelében nagyteljesítményű akkumulátorok működtek. A tengervíz hamar ellepte ezeket, aminek hatására nagy mennyiségű klórgáz képződött. Más választása nem lévén, Schlitt parancsot adott az emelkedésre. Abban reménykedett, a felszínre érve talán megszabadulhat a mérgező gáztól.

20190904131.jpg

Fénykép az U-1206-rólFORRÁS: IMGUR
A legénység pechére a vízből előbukkanó tengeralattjárót brit harci gépek szúrták ki, amik azonnal támadni kezdték a bajba jutott búvárhajót. A kapitány és a legénység végül belátta, a helyzet kilátástalan, és életüket mentve, mentőcsónakok segítségével próbálták elérni a szárazföldet. Végül négy ember kivételével mindenki épségben eljutott a partig.

A túlélők hadifogságba estek, ám nem kellett sokáig raboskodniuk, néhány héttel később a háború véget ért. Az U-1206 mai napig az Északi-tenger fenekén nyugszik.

https://www.origo.hu/tudomany/20190...engeralattjarot-a-masodik-vilaghaboruban.html