• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ijasz

Well-Known Member
2013. január 23.
1 893
4 396
113
p1642568.jpg


Leopard 2 alapjaira épített műszaki mentő jármű (Wisent 2).
(nem találtam topikot a műszaki járműveknek, pedig van pár érdekes fejlesztés azon a területen is)

http://www.janes.com/article/59157/supporting-role-ffg-firms-up-wisent-2-specs
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 794
75 848
113
ijasz

Azért nem találtál mert nem tudnak lőni ezért nem tartoznak az oldal profiljába pont olyanok mint az LCS-k. :D
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 189
13 479
113
Látom nagyon a stivedre veszed az LCS hajók hiányosságait. Legalább jó gyorsak:)
 

ijasz

Well-Known Member
2013. január 23.
1 893
4 396
113
ijasz

Azért nem találtál mert nem tudnak lőni ezért nem tartoznak az oldal profiljába pont olyanok mint az LCS-k. :D

A topikok nagy része lövésképtelen. Ez szorosan katonai téma, a műszaki pedig szakcsapat. Ez a Wisent is fontos kelléke egy harckocsi alakulatnak, valamint az utászoknak.
 
W

Wilson

Guest
A norvég hadsereg "leopárdosítása": az első BIM WiSENT 2AEV átadása a csapatoknak.....


A 2010-es évekig a norvég hadsereg teljes páncélozott harcászati páncélozott harcjárművei (ACE) a Leopard 1 harckocsi (MBT) alvázán alapultak, beleértve az NM190 Leguan hídvető, az NM217 Bergepanser páncélozott mentőjárművet (ERV) és az NM189 Dachs harcászati páncélozott harcászati járművet (CEM). Később azonban felismerték, hogy ezek az 1980-as és 1990-es években kifejlesztett járművek már nem teljesen korszerűek.

Következésképpen Norvégia 2013 óta három programot hajt végre páncélozott egységeinek lánctalpas járműveinek teljes átalakítására Leopard 2 MBT alvázon.

01
WiSENT 2AEV harcjárművek © Forsvaret

1. Az "5045-ös projekt" a német Krauss-Maffei Wegman (KMW) cégtől hat hídvető beszerzése, "látszólag" Leguan 2 néven. A 2019 márciusában aláírt, 488 millió korona (54 millió dollár) értékű szerződés értelmében a gépek átadása a tervek szerint 2021-2023 között történik. A norvég gépek kialakítását a lehető legnagyobb mértékben egységesíteni fogják a Panzerschnellbrücke LEGUAN módosításával, amelyet korábban Németország és Hollandia szerzett be. Ez jelentősen csökkenti a gyártás előkészítésének idejét és költségeit. Norvégia első egységének összeszerelése és gyári tesztelése 2021. október 22-én fejeződött be.

01

02 03
Norvégia első Leguan 2 hídvetője a KMW-nél (2021. október 22., München, Németország) © Krauss-Maffei Wegman

2023 és 2024 között három Leguan 2-t fognak "leszállítani" az északi gépesített dandár (Mbr) 3. és 5. páncélos zászlóaljának (Brig) 3. és 5. páncélos páncélos századának (Brig) hídfektető csoportjaiban. A KMW egy mobil szimulátort is biztosít Norvégiának a személyzet kiképzéséhez amely, megnöveli a hídvető járművek élettartamát és ezáltal csökkentve az üzemeltetési költségeket.

2. "Projekt 5430" - hat WiSENT 2ARV (Armoured Recovered Vehicle) BREM beszerzése a német Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mBH (FFG) cégtől 360 millió svéd korona (43 millió dollár) értékben. A szerződés értelmében az FFG 2017-2019 között az összes megrendelt WiSENT 2ARV járművet leszállította Norvégiának. Miután 2020 decemberében a norvég igényeknek megfelelően átalakították, az első hármat átadták a gépesített zászlóalj (mehb) Telemark, mbr Nord (Rena katonai tábor, Esterdal helyőrség) 5. harci támogató századának (MSC).

02
A mechb Telemark mbr Nord WiSENT 2ARV5 BDM-jei képességeinek bemutatása (2019. december, Rena katonai tábor) © Forsvaret

Három további BREM 2020-ban "csatlakozott" a 6 rbo mehb "Armoured Battalion" mbp North (Setermuen katonai tábor, Heggelia helyőrség).

3. "5049. projekt" - hat BIM WiSENT 2AEV (páncélozott mérnöki jármű) beszerzése szintén az FFG-től. A projektet 2023-ig kell megvalósítani, az első járműveket 2021-ben kell leszállítani. Meg kell jegyezni, hogy a BEM és a BIM WiSENT 2 konstrukciója szinte teljesen megegyezik, és csak a rögzítőberendezés részének összetételében különbözik. A WiSENT 2 moduláris felépítésének sokoldalúsága lehetővé teszi, hogy a járművet kevesebb mint öt óra alatt át lehessen alakítani és vissza. A norvég hadsereg parancsnokságát azonban nem érdekelte ez a lehetőség, mivel a WiSENT 2-t különböző egységek fogják használni - a WiSENT 2ARV BIM-et az MRB Nord fő zászlóaljaiban, a WiSENT 2AEV BIM-et pedig az MRB Nord 1. és 3. dandárjának speciális páncélozott járművekkel felszerelt szakaszainak páncélozott műszaki csapataiban.

A norvég védelmi minisztérium illetékesei 2018 szeptemberében 450 millió svéd koronáért (53 millió dollár) szerződést írtak alá az FFG-vel hat WiSENT 2AEV BIM beszerzésére, valamint további járművek vásárlására vonatkozó opciót, amennyiben további igények merülnek fel. Az FFG vállalta, hogy egy éven belül megkezdi a BIM WiSENT 2AEV szállítását. A programban azonban már ebben a szakaszban késedelmek jelentkeztek, és az első járművet csak 2019 novemberében adták át a norvég védelmi minisztérium képviselőinek.

0000
Az első BIM WiSENT 2AEV átadása a norvég hadseregnek az FFG-nél (2019. november, Flensburg, Németország) © Forsvarsmateriell

2019. december 17-én szállították Norvégiába, hogy a nemzeti szabványok által megkövetelt további berendezéseket szereljenek fel, mielőtt a hadsereg fegyverközpontjának (AWC Rena) szakemberei megkezdik a teljes tesztelési ciklust.

002
© Forsvaret
 
W

Wilson

Guest
A tesztek és a személyzet kiképzésének befejezését követően az első három WiSENT 2AEV BIM-et 2021. szeptember 30-án adták át az Injb mbr North 3 brigádjának, amely a Telemark mechb (PPD Rena) harci támogatását biztosítja. Ugyanakkor ketten közülük bemutatót tartottak képességeikről a Redsmuen Proving Groundon.

03
04 05
BIM WiSENT 2AEV képesség demonstráció (Redsmuen Proving Ground, 2021 szeptembere) © Forsvaret

További három WiSENT 2AEV BIM-et 2022 első felében adnak át az 1. Északi Gyalogos Dandárnak (MPD Schold, Heggelia helyőrség), amely a páncélos zászlóalj Mechb (MPD Setermuen, Heggelia helyőrség) támogatására szolgál.

A norvég BIM WiSENT 2AEV 15 megkülönböztető jellemzője:

1. A norvég változat 8 tonnával könnyebb, mint a más ügyfelek (Kanada, Katar és az Egyesült Arab Emírségek) első módosításainak 70 tonnás járművei, és a harci súlya nem haladja meg a 62 tonnát. Ez megfelel a Nemzeti Autópálya-felügyelet lánctalpas járművekre vonatkozó súlykövetelményeinek, így a BIM WiSENT 2AEV korlátozás nélkül használható közutakon. A súlyt csökkenti a BIM változathoz szükséges vontatócsörlő elhagyása. Az önkiemeléshez szükséges segédcsörlő megmarad. Ezenkívül a súlyt csökkenti, hogy az acélsíneket acélzsinórral ellátott gumisínekre cseréli.

2. A KMW leányvállalata, a DST (Defense Service Trucks) acélszálas gumilánctalpai 430 kg-mal könnyebbek, mint acélból készült társaik. Ezeket a norvég BIM WiSENT 2AEV-en fogják kipróbálni, amíg a gyártó nem biztosítja számukra a megfelelő tartósságot, amely állítólag 4000 km-t fog kitartani. Siker esetén ezeket a WiSENT 2ARV BIM-ekre is felszerelik.

A ballisztikai védelem STANAG 4569 IV-re (14,5x114 mm-es acélmagvas lövedék 200 m-ről kilőve, 155 mm-es nagy robbanóerejű repeszgránát 30 m-ről kilőve), az aknavédelem pedig STANAG 4569 III-ra (görgő alatt felrobbantott egy 8 kg TNT-egyenértékes tömegű páncéltörő akna) emelkedik. Ezenkívül a BIM WiSENT 2AEV harci rekesz falai belülről robbanásgátló réteggel vannak bevonva.

4. A jármű hidropneumatikus felfüggesztéssel és kétkörös fékrendszerrel van felszerelve, és a hidraulikus rendszer elektronikus vezérléssel van felszerelve.

5. Az ilyen típusú járműveket a Norvég Fegyveres Erőknél először szerelték fel zselés akkumulátorral, amely hat órán keresztül biztosítja a fő fedélzeti rendszerek működését, amikor a motor leáll. Desztillált víz helyett egy speciális szilikon sűrítőanyagot adnak az akkumulátor elektrolitjában lévő savhoz, amely a folyadékot kocsonyás masszává alakítja. Az ilyen akkumulátorok nem igényelnek különleges tárolási és szervizelési feltételeket, de hosszabb ideig tartják a töltésüket, és kevésbé érzékenyek a teljes lemerülés előtti lemerülésre. A hagyományos akkumulátorokkal ellentétben, amelyek téli körülmények között, állandó alultöltöttség esetén gyorsan veszítenek kapacitásukból, a zselés akkumulátorok lényegesen tovább megőrzik kapacitásukat, akár 400 töltési-kisütési ciklust is kibírnak, ami a hagyományos akkumulátorok potenciáljának háromszorosa. A gél akkumulátor kevésbé érzékeny az erős elektromos berendezésekre, és kisütés után teljes mértékben visszanyeri korábbi töltöttségét. Legfőbb és egyetlen hátránya, hogy kétszer annyiba kerül, mint egy hagyományos akkumulátor.

6. A WiSENT 2AEV BIM kiegészítő energiaforrásként az amerikai Bren-Tronics cég négy darab 103 Ah-s moduljából álló lítium-ion akkumulátort (AB) használ. Ezek 10 órán át biztosítják az összes fedélzeti rendszer áramellátását, amíg a jármű áll, és elegendő tartalékkapacitással rendelkeznek a motor újraindításához. Úgy vélik, hogy ez a megoldás előnyösebb, mint egy kiegészítő dízelgenerátor, mivel csökkenti a zajt és növeli a jármű lopakodó jellegét.

2019 eleje óta az új kiegészítő áramforrás koncepcionális tesztjeit sikeresen elvégezték az egyik norvég WiSENT 2ARV LRV-n.

A Bren-Tronics akkumulátort egy páncélozott, tűzbiztos rekeszben helyezték el a jobb oldalon, a lánctalp felett. Tekintettel a Li-ion akkumulátor öngyulladásának fennmaradó veszélyére, a rekesz saját automatikus tűzoltó rendszerrel van felszerelve. Amelyet függetlenül tanúsította a Bundeswehr BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) haditechnikai osztályának WTD 41 (Wehrtechnische Dienststellen) Német Haditechnikai Központja.

7. A norvég Kongsberg Defence & Aerospace cég minden modern norvég páncélozott járművén alapfelszereltségként megtalálható Protector Nordic 1+ távvezérlésű harci modulja 12,7 mm-es M2 Browning géppuskával van felszerelve, amely hatékony önvédelmet biztosít, optronikus egysége pedig növeli a személyzet helyzetfelismerését a harctéren.


06
Kappa optronics optoelektronikus kameraegységek és Protector Nordic 1+ modul © Forsvaret

8. A BIM WiSENT 2ARV a német Kappa optronics cég videorendszerével van felszerelve a svéd Saab cég által a BDM-hez korábban szállított első és hátsó kamerák helyett.

A szokásos vezetéstámogató feladattal szemben (amely a norvég páncélozott járművek kötelező opciója), az új rendszer a jármű kerületén elhelyezett több páncélozott optronikai egység segítségével nappal és sötétben is teljes körű láthatóságot biztosít.

9. A személyzet minden egyes tagjának munkahelye videomonitorral van felszerelve, amely lehetővé teszi, hogy a járművet minden oldalról figyelemmel kísérje anélkül, hogy a járművet elhagyná.

018
Videoképernyők a WiSENT 2ARV jármű harci fülkéjében © Forsvaret

10. A nemzeti MRR (Multi Role Radio) rendszer rádióberendezése lehetővé teszi a hanginformációk és digitális adatok cseréjét más taktikai egységekkel a Kongsberg Defence & Aerospace ICS/BMS (Integrated Combat Solution/Battle Management System) harci információs és irányítási rendszerén keresztül. Hasonló rendszereket jelenleg az összes BMP CV9030N Mk.3b páncélozott járműre és a 155 mm-es K9 Vidar páncélozott gyalogsági harcjárműre telepítenek, és idővel az összes új harckocsira is felszerelik, hogy valamennyi norvég harcjármű egységes harctéri hálózatban működhessen a szárazföldi erők más taktikai egységeivel.
 
W

Wilson

Guest
11. Minden WiSENT 2AEV BIM-et a svéd Saab cég nyári és téli MCS Barracuda (Mobile Camouflage System) készletével szállítanak. Minden készlet egy speciális, többfunkciós, többrétegű bevonat, amely a jellegzetes norvég táj színeire optimalizált. A rendszert úgy tervezték, hogy megvédje a katonai felszereléseket álló helyzetben, mozgásban és harcban, különböző környezeti körülmények között. Az álcázást a személyzet szereli fel, szabványos rögzítőelemek használatával, így nincs szükség további szerelésre.

17

Páncélozott járművek Barracuda álcázásban (balra) és álcázás nélkül (jobbra) a hőkamerás rendszerben © saab.com

A Barracuda a vizuális álcázás mellett hatékonyan csökkenti a jármű láthatóságát az elektromágneses hullámok széles skáláján, a fényspektrum ultraibolya és infravörös részei között, 1-100 GHz-es radarfrekvencián, valamint megnehezíti a célkövető lőszerek irányítását. A járművet sivatagi környezetben is tesztelték, és jól védettnek bizonyult a homok és a por behatolása ellen a jármű belsejébe és motortérbe.

Egy alapkészlet ára a harcjármű árának akár 25%-át is elérheti, a jármű típusától függően.

12. Jobb komfort alacsony és magas hőmérsékleten a hatékonyabb klímaberendezéssel rendelkező, nagyobb teljesítményű légkondicionáló rendszernek köszönhetően. A harci állóképesség a zaj és a rezgés csökkentésével nő, és a legénység mindhárom tagja használhatja a Chiller-rendszer speciális szellőző mellényeit.

13. BIM-konfigurációban a WiSENT 2 hidraulikus, kétrészes gémmel és k van felszerelve. Szükség esetén csigafúróval vagy beton körfűrésszel helyettesíthető.

14. A gép elejére egy 3,54 vagy 4,04 méteres buldózer tolólapot szerelnek. A norvég mérnökök korszerűsítették a meghajtását, és két hidraulikus hengerrel szerelték fel, amelyekkel a személyzet beállíthatja a tolólap oldalirányú és vízszintes szögét.

07
BIM Vizent 2 standard (balra) és IMR (jobbra) változatban © Forsvaret

15. Az aknák elleni küzdelemhez a tolólap elé telepíthető egy görgős vonóhurok az aknavédelem érdekében. Az EDM (Engineered Deflector Configuration) a tolólapot FWMP (Full Width Mineplough) vagy TWMP (Track Width Mine Plough) és két folyosójelölő rendszer indítóberendezéssel helyettesíti a jármű végében mindegyik a British Pearson terméke.

08 09

10 11
BIM WiSENT 2AEV IMR verzióban © Forsvaret

Befejezésül, a fentiek összegzésére törekedve, a páncélos műszaki egységek képességeinek növekedése mellett figyelemre méltó, hogy a Norvégia által beszerzett speciális lánctalpas járművek számát az északi gépesített dandár szervezeti és személyzeti struktúrájára két gépesített zászlóalja alapján számították ki. Az új Porsaner Mechb (PPD Laxelv) 2018-ban megkezdett telepítése és a 2. könnyűgyalogsági (sarkvidéki) zászlóalj (PPD Schold) gépesített zászlóaljjjá tervezett átalakítása azonban szükségessé teszi a páncélozott műszaki járművek minden típusának megduplázását. Ebből a célból a korábban aláírt három szerződés mindegyike tartalmazza a további járművek fix áron történő megvásárlására vonatkozó opciót. Valószínű, hogy Norvégiának 2025 és 2030 között végre kell hajtania ezeket az opciós megállapodásokat, beleértve hat Leguan 2 , hat WiSENT 2ARV-ot és hat WiSENT 2AEV BIM-et, ami körülbelül 150 millió dolláros költségvetést igényel.


Conelcassad