Tengerészeti atomreaktorok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Bleroka

Well-Known Member
2019. március 16.
365
1 066
93
A Papa osztály afféle orosz Seawolf volt több képességet nézve. Csak nekik nem telt többre.
Az Alfa esetén a sebesség előnyeit eltúlzottnak érzem. A túlélőképesség szempontjából ok, de ha száguldozás közben a tengó kb. süket és vak, akkor azért hiába a lassabb torpedó simán beleszaladhat egy pofonba. Ha meg távolról tudják, hogy jön...

Ez olyan, mint a nagy sebességgel rohangászó iraki MiG-25. Remekül kitért és elfutott az indított rakéták elől, de SARH rakétával (huzalvezérlés, süket oroszr orosz torpedó), eltalálni azzal bármit művészet...

Az Alfa esetében nehezen lehet csúcsfegyvernek nevezni egy eszközt,aminek a költségeibe belerokkan az azt elöállitó ország.Államcsöd,és a birodalom széthullása volt az ára az eröltetett flottafejlesztésnek.
A Kirov osztálynál jegyezte meg egy akadémikus,hogy egyetlen hajó árából,egy százezer lakosú várost tudnának épiteni a szovjet polgároknak.Az admirálosok letorkolták hogy nem ért a stratégiai kihivásokhoz.:)
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 794
75 847
113
A Papa osztály afféle orosz Seawolf volt több képességet nézve. Csak nekik nem telt többre.
Az Alfa esetén a sebesség előnyeit eltúlzottnak érzem. A túlélőképesség szempontjából ok, de ha száguldozás közben a tengó kb. süket és vak, akkor azért hiába a lassabb torpedó simán beleszaladhat egy pofonba. Ha meg távolról tudják, hogy jön...

Ez olyan, mint a nagy sebességgel rohangászó iraki MiG-25. Remekül kitért és elfutott az indított rakéták elől, de SARH rakétával (huzalvezérlés, süket oroszr orosz torpedó), eltalálni azzal bármit művészet...

28 csomós sebességnél még nem volt sület bár ez nem szálguldozás.Ezen kívül a gyors dolgoknak meg van az az előnye,hogy képes lassan is menni ez fordítva nem igaz.
Szóval nem kellett kizárólag gyorsan menni azzal a tengeralattjáróval.Elég volt csak támadáskor.Ha tudta milyen messze van az ellenség akkor semmi más dolga nem volt mit egy előre kiszámolt pontig max sebességgel menni ott lelassítani olyan tempóra,hogy torpedót indítson majd újra gyorsan elmenni.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Walker árulása után a szovjet oldalon is elkezdtek foglalkozni a hajók zajszintjével, első lépésben leszigetelték a gépészetet a hajótesttől.


Victor-III.jpg

Pr671RTM (Victor III)

Az OK-300A meghajtás két 72MW hőteljesítményű nyomottvizes VVR VM-4A reaktort alkalmazott, és a gépészetet elszigetelték a hajótesttől, a következő egységekben:
1977..92 26db Pr671RTM (Victor III)

A gépészet főbb elemei:
2db VVR VM-4A nyomottvizes reaktor, 2x 72MW hő teljesítménnyel
1db GTZA-615 gőzturbina, 1x 31’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db generátor, 2x 2000kW elektromos teljesítménnyel

Becsüljük meg a Pr671RTM (Victor III) maximális sebességét:

V – tengeralattjáró maximális sebessége csomóban <- ezt keressük
K – hajócsavar számától függő koefficiens (25 egypropelleres egységekre, 24 kétpropelleresre); 25
P – meghajtás tengelyteljesítménye LE-ben; 31’000LE
L – tengeralattjáró hossza méterben; 107.1m
D – tengeralattjáró átmérője méterben; 10.6m

V = K (P / (L x D x 10.76))^⅓ = 25 x (31’000LE / (107.1m x 10.6m x 10.76))^⅓ = 25 x (2.54)^⅓ = 25 x 1.36 = 34 csomó

Látható hogy a gépészet méretének növekedése ~1 csomó végsebesség csökkenéssel járt.

Delta-III.jpg

Pr667BDR (Delta III)

Az OK-700A meghajtás két 90MW hő teljesítményű VM-4Sz reaktort alkalmazott, a következő egységekben:
1976..82 14db Pr667BDR (Delta III)

A gépészet főbb elemei:
2db VVR VM-4B nyomottvizes reaktor, 2x 90MW hő teljesítménnyel
2db GTZA-635 gőzturbina, 2x 20’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db TMV-32 generátor, 2x 3000kW elektromos teljesítménnyel

Delta-IV-14.jpg

Pr667BDRM (Delta IV), jól látszik a külső hangszigetelő burkolat

Delta-IV-15.jpg

Pr667BDRM (Delta IV), és az ívelt hajócsavar

Az OK-700A meghajtás két 90MW hő teljesítményű VM-4Sz reaktort alkalmazott, a következő egységekben:
1984..90 7db Pr667BDRM (Delta IV)

A gépészet főbb elemei:
2db VVR VM-4Sz nyomottvizes reaktor, 2x 90MW hő teljesítménnyel
2db GTZA-635 gőzturbina, 2x 20’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db TMV-32 generátor, 2x 3000kW elektromos teljesítménnyel



és akkor a konkrét egységekkel történt események:


1981 Januárjában
őrjáratozás közben a K-424 Pr667BDR (Delta III) a vezérlőteremben keletkezett nagy tűz, a hajónak a felszínre kellett emelkednie.

1992 Májusában a K-502 Pr671RTM (Victor III) első rekeszében felrobbant a nagynyomású kompresszor, öten megsérültek, és a személyzet egy tagja életét vesztette a robbanást követő tűzben.

1994 Augusztusában a K-305 Pr671RTM (Victor III) turbina rekeszében keletkezett elektromos tűz.

1995 Áprilisában őrjáratozás közben a K-487 Pr667BDR (Delta III) első reaktorának primer körében enyhén csökkent a nyomás.
A személyzetnek nem sikerült a hibát lokalizálni, a primer kör vesztesége viszonylag kicsi volt (25~30 liter naponta).
Őrjárat után az egységet a kikötőben javították.

1998 Januárjában kikötés után a K-527 Pr671RTM (Victor III) egyes számú reaktorát nem sikerült teljesen leállítani a szabályozó rudak nem érték el a lenti helyzetet.
Miközben a személyzet a probléma megoldásával foglalkozott, a rektor primer körének tömítettsége megszűnt.
A negyedik (reaktor) rekeszben tartózkodó személyzet 5 tagja szenvedett súlyos sugárbetegséget, 1 tagja életét vesztette.

1999 Augusztusában a 3M-14 Kaliber exportverziójának tesztelésére készülve a K-524 Pr671RTM (Victor III) nyolcadik rekeszében vízbetörés történt.

2004 Novemberében őrjáratozás közben a K-223 Pr667BDR (Delta III) az ivóvíz tartályt nyomás alatt tartó sűrített levegő vezetéke robbant fel.
A robbanásban szétrepülő repeszektől a személyzet 1 tagja életét vesztette.

2006 Szeptemberében a Barents tengeren a K-414 Pr671RTM (Victor III) gépészet rekeszében keletkezett tűz, a személyzet 2 tagja szénmonoxid mérgezésben életét vesztette.
A reaktorokat az automatika vész leállította.
A hajót hazavontatták.

2014 Októberében a K-84 Pr667BDRM (Delta IV) fedélzetén felrobbant az egyik bojler, a személyzet 1 tagja életét vesztette, 1 súlyosan sérült.

losharik.jpg

ASz-31 mélytengeri kutató tengeralattjáró a felszínen

2019 Júliusában a K-64 Pr667BDRM (Delta IV) által az óceáni aljzat vizsgálatára szállított ASz-31 mélytengeri kutató tengeralattjárón ütött ki tűz, a személyzet 14 magas rangú tiszt tagja életét vesztette.


Jövő hétvégén következnek a hidegháború leggyorsabb, és a legcsendesebb típusai…
Megkerdezhetem hogy milyen forrasbol dolgozol az esemenyekkel kapcsolatban?
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka
M

molnibalage

Guest
28 csomós sebességnél még nem volt sület bár ez nem szálguldozás.Ezen kívül a gyors dolgoknak meg van az az előnye,hogy képes lassan is menni ez fordítva nem igaz.
Szóval nem kellett kizárólag gyorsan menni azzal a tengeralattjáróval.Elég volt csak támadáskor.Ha tudta milyen messze van az ellenség akkor semmi más dolga nem volt mit egy előre kiszámolt pontig max sebességgel menni ott lelassítani olyan tempóra,hogy torpedót indítson majd újra gyorsan elmenni.
Egy 40 csomoval robogó tengot mi nem hall meg...?
Elemegy egy heli vagy Orion es oda pottyant egy torpedot. A toksuket tengo meg ebbol semmit nem hall meg.
Igen, van reteghatar es miegymás, de a leiras alapjan a Papst a vilag vegerol is hallották volna.
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 794
75 847
113
Egy 40 csomoval robogó tengot mi nem hall meg...?
Elemegy egy heli vagy Orion es oda pottyant egy torpedot. A toksuket tengo meg ebbol semmit nem hall meg.
Igen, van reteghatar es miegymás, de a leiras alapjan a Papst a vilag vegerol is hallották volna.

Gondolom teljesen hülyének nézed őket és szerinted csak kétállású volt a sebességváltó:full gáz vagy állj...
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
A Papa osztály afféle orosz Seawolf volt több képességet nézve. Csak nekik nem telt többre.
Az Alfa esetén a sebesség előnyeit eltúlzottnak érzem. A túlélőképesség szempontjából ok, de ha száguldozás közben a tengó kb. süket és vak, akkor azért hiába a lassabb torpedó simán beleszaladhat egy pofonba. Ha meg távolról tudják, hogy jön...

Ez olyan, mint a nagy sebességgel rohangászó iraki MiG-25. Remekül kitért és elfutott az indított rakéták elől, de SARH rakétával (huzalvezérlés, süket oroszr orosz torpedó), eltalálni azzal bármit művészet...

Akkor is es ma is meg van a kidolgozott taktika az extra gyors tengok ellen.
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
28 csomós sebességnél még nem volt sület bár ez nem szálguldozás.Ezen kívül a gyors dolgoknak meg van az az előnye,hogy képes lassan is menni ez fordítva nem igaz.
Szóval nem kellett kizárólag gyorsan menni azzal a tengeralattjáróval.Elég volt csak támadáskor.Ha tudta milyen messze van az ellenség akkor semmi más dolga nem volt mit egy előre kiszámolt pontig max sebességgel menni ott lelassítani olyan tempóra,hogy torpedót indítson majd újra gyorsan elmenni.
Dudi nem hogy 28 csomonal de mar 15 csomofolott gyakorlatilag suketek a tengok. A legkorszerubb engokat kivevemeg MA IS !!!
 
M

molnibalage

Guest
Gondolom teljesen hülyének nézed őket és szerinted csak kétállású volt a sebességváltó:full gáz vagy állj...
Nem dudi, a probléma az, hogy szokás szerint te nem érted a dolgokat, de akkor vázolom...
  • A szovjetek azt gondolták, hogy a sebesség szinte minden, így elkezdtek gyors tengókat építeni.

  • Walkerig fogalmuk sem volt, hogy a SOSUS segítségével a jenkik gyakorlatilag karosszékből ülve érzékelték a száguldozó tengókat otthon, a CONUS óceán partján ülve. A jenkik már a '60-as években rájöttek, hogy hoppá, ez így ultragáz. Lásd itt.
    https://forum.htka.hu/threads/tengerészeti-atomreaktorok.61/page-5#post-607758

    A haditengerészet első csapásmérő büszkeségét, az SSBN-598 USS George Washington ballisztikus rakétahordozót mindjárt első éles őrjáratán, a NAS Barbados-i SOSUS állomás egészen a UK-Izland szorosig pontosan követte az egész Atlanti óceánon keresztül, ami éles korrekcióra kényszerítette a US NAVY hajóépítési programját.


  • A bibi az, hogy az első pont miatt elkezdtek olyan méregdrága tengókat építeni a csúcssebesség köré építve az alapvető képességeket, hogy annak harcászati értelme alig volt. Csak ezt nem tudták. Ha csak 2 óránál tovább száguldoztak, akkor a hang terjedési sebessége miatt már rajzolható volt a plot és küldték az infót ki az érintett egységeknek a SOSUS alapján, hogy merre járnak a szovjetek. Számtalan példát mutatott erre Hpasp.

  • Akkor kifejtenéd nekem, hogy mi értelme egy méregdrága tengót építeni, ami tudna száguldani, csak ha ezt megteszi, akkor az félöngyilkos húzás, mert nem tudja, hogy mibe szalad bele és elé pottyantanak torpedót és neki arról fogalma sincs? Akkor nem lett volna logikusabb megmaradni a 28-30 csomónál és töredék teljesítménynél?
Ezt az igen egyszerű és alapvető dolgot sem értetted meg. Ez kb. olyan, mint építeni egy 400 LE-es családi autót, hogy aztán 50-130-as tartományban használd. Lehet, csak baromság.

Senki nem mondta, hogy csak kétállású dolog. Ez megint a saját kreálmányod beszélgetéshez. Gyakorlatilag kezdem megszokni azt, hogy egyesek folyamatosan olyan dolgokat adnak a számba, amit nem mondtam. "Picit" irritáló.

A szonároknál már volt róla szó, de akkor újra.

Az több száz
P-3 Orion szerinted mire készült? A SOSUS által kapott adatokkal odarepültek az számolható találkozási ponthoz, ledobtak bójákat és jó eséllyel hallották a tengót, ha nem, elkezdték tovább keresni.
  • Egy 30+ csómóval haladó tengó az olyan zajos, hogy arra szavak nem voltak. Akkor képzeld el ezt 40-nél.
  • A tengó a száguldozás miatt lényegében vakon rohan előre. Arra kevés esély van, hogy egy vadásztengó elé vág és lelövi, de a 40 csomós célsebességen egy 300+ csomóval repülő repcsi vagy 150 csomóval repülő heli max röhög egy jót, hogy ezzel nem tud lőhelyzetbe kerülni.
Ezek után kettőt találhatsz, hogy miért adták fel a gyorsaságot a csendességért és azóta sem akar senki száguldozni...
Még, ha a hajó csendes is a saját szonarját annyira használhatatlanná teszi ez a sebesség...

A legmurisabb az, hogy amikor a jenkik meglepődtek azon, hogy a CV-t követte az szovjet tengó akkor a legfontosabb dolgot úgy látszik te nem vetted észre. Hogy a jenkik is követték 30 csomós száguldozás közben a szovjet tengót. A tengó a zajos CV-t vagy a kötelék több tagját követte, de amikor a felszíni hajóknál elkezdtek gyúrni a csendességre és jött a Prairie-Masker, akkor azért azt, hogy száguldozás közben, majd meghall célokat a tengó, azért az mondjuk úgy kezdett illuzórikus lenni.

Ezen felül hiába a gyors száguldozás, ha a szovjet torpedók a '80-as években is olyan torpedókkal lövöldöztek, hogy úgy 1500 yard távolságba kellett vinni a célhoz. A tengó manőverezése addig korlátos volt. A jenkiknél egy úgy 4500 yard volt. Erről is volt szó @Hpasp adott erre számokat. Ez kb. akkora difi, mint az SARH vs ARH a levegőben. Na képzeld el ezt a torpedót egy helin vagy repülőn.

Lehet száguldozni, csak nem zajos tengóval úgy, hogy az ellenfélnél SOSUS van. Az úgy elég félöngyilokos húzás. Csak szerencsére ezt élőben nem mutatták be.
A szonáros sorozatban az is láttad, hogy a szovjet passzív szonár milyen szinten volt. A '80-as években nagy erőlködve sikerült végre passzívan megtalálni SSBN-eket és erre adtak magas kitüntetéseket.

Remélem így már sikerült megérteni.

Csak megint az van, hogy valaki beböfög valamit, hozzáköltve olyat, amit más nem mondott én meg gépelek egy oldalt. Ez aztán ám az eszmecsere....

Erdekelne hogy te hallottal e arrol a "kockas fuzetrol" amit korabban itt emlitettem es cinikusrohoges volt ra a valasz?
Nem cinikus röhögés volt, hanem egészséges kétkedés. Bár azóta sem írtad le emlékeim szerint a nevét az embernek.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 291
10 359
113

  • Akkor kifejtenéd nekem, hogy mi értelme egy méregdrága tengót építeni, ami tudna száguldani, csak ha ezt megteszi, akkor az félöngyilkos húzás, mert nem tudja, hogy mibe szalad bele és elé pottyantanak torpedót és neki arról fogalma sincs? Akkor nem lett volna logikusabb megmaradni a 28-30 csomónál és töredék teljesítménynél?
Ezt az igen egyszerű és alapvető dolgot sem értetted meg. Ez kb. olyan, mint építeni egy 400 LE-es családi autót, hogy aztán 50-130-as tartományban használd. Lehet, csak baromság.

Ez itt off-topic, de a témához te hoztad a példát.
A példád itt rossz (látszik, hogy - ha jól emlékszem - nem szoktál autót vezetni).
Egy 77 lóerős Albeával is vígan lehet még a dimbes-dombos M1-esen is vígan nyargalászni óra szerinti állandó 140-150-el.
A nagy teljesítmény nem ehhez jön jól, mi több szükséges a közutakon, hanem amikor egy 90-100-as tempóval haladó pl. kamion mögül próbálsz előzni, s a lehető leghamarabb felvenni egy nagyobb sebességet - országúton a szembejövők, az autópályán a belső sávon a mögötted jövők miatt. De nem kell ehhez még 50-130-as tartomány sem, azalatt is; még a városban is tud jól jönni. S nem brahiskodára kell itt gondolni, hanem mások által gerjesztett baleseti helyzet elkerülésére...
Amúgy talán egyszer próbálj meg - s rögtön meg fogod érteni - 9 személlyel megterhelt 67 lóerős szívódízel Transittal közlekedni - bárhol:confused:;).

A tengeralattjáró hadviselésben nem tudom, hogy mennyire számít a gyorsító képesség (a nagy maximális sebességről ugye már lemondtunk). Ha nem számít, akkor ahhoz tényleg nem kell extra power.
 
M

molnibalage

Guest
Ez itt off-topic, de a témához te hoztad a példát.
A példád itt rossz (látszik, hogy - ha jól emlékszem - nem szoktál autót vezetni).
Egy 77 lóerős Albeával is vígan lehet még a dimbes-dombos M1-esen is vígan nyargalászni óra szerinti állandó 140-150-el.
A nagy teljesítmény nem ehhez jön jól, mi több szükséges a közutakon, hanem amikor egy 90-100-as tempóval haladó pl. kamion mögül próbálsz előzni, s a lehető leghamarabb felvenni egy nagyobb sebességet - országúton a szembejövők, az autópályán a belső sávon a mögötted jövők miatt. De nem kell ehhez még 50-130-as tartomány sem, azalatt is; még a városban is tud jól jönni. S nem brahiskodára kell itt gondolni, hanem mások által gerjesztett baleseti helyzet elkerülésére...
Amúgy talán egyszer próbálj meg - s rögtön meg fogod érteni - 9 személlyel megterhelt 67 lóerős szívódízel Transittal közlekedni - bárhol:confused:;).

A tengeralattjáró hadviselésben nem tudom, hogy mennyire számít a gyorsító képesség (a nagy maximális sebességről ugye már lemondtunk). Ha nem számít, akkor ahhoz tényleg nem kell extra power.
Pontosan éreztem, hogy ezzel jössz majd. Hogy az autókban azért van sok LE, mert fel kell menni emelkedőn. De ez nem jelenti azt, hogy minden autónál az a cél, hogy akkor is 140-nel előzzön emelkedőn, ha ülnek benne 4-en, van benne 100 kiló cucc és utánfutót húz. Na, kb. az a 35 és 40 csomó feletti sebességtartomány. Műszakilag lehetséges, de hogy mi értelme van? Főleg, ha zajos vagy, mint állat...? Csak nem tudsz róla...

A tengóknál a hatalmas teljesítmény tény, hogy a gyorsulásra is hatással van, de azért lássuk már be, hogy a tengók nem versenyautók, nem másodpercek, hanem min 1-2 perc alatt gyorsítanak fel 5 csomóról 30 tájára. Nagyon kevés gyorsulási difi van csak azért, mert 40 csómó a vége, mert ráadásul a 30 feletti gyorsulás még kisebb. Cserébe iszonyatosan megnyomorítod más téren az egészet és jó drága is lesz. Ha ebből az árból kijön vagy 2 másik tengó, akkor az, hogy kicsivel engedsz összességében több képességet jelent. Mert mindig lehetne a legszuperebb fegyvert építeni mindenből, hogy mindig a legújabbat teszed bele, csak akkor soha nem készülne el és végtelen sok pénzbe kerülne.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 794
75 847
113
Nem dudi, a probléma az, hogy szokás szerint te nem érted a dolgokat, de akkor vázolom...
  • A szovjetek azt gondolták, hogy a sebesség szinte minden, így elkezdtek gyors tengókat építeni.

  • Walkerig fogalmuk sem volt, hogy a SOSUS segítségével a jenkik gyakorlatilag karosszékből ülve érzékelték a száguldozó tengókat otthon, a CONUS óceán partján ülve. A jenkik már a '60-as években rájöttek, hogy hoppá, ez így ultragáz. Lásd itt.
    https://forum.htka.hu/threads/tengerészeti-atomreaktorok.61/page-5#post-607758

    A haditengerészet első csapásmérő büszkeségét, az SSBN-598 USS George Washington ballisztikus rakétahordozót mindjárt első éles őrjáratán, a NAS Barbados-i SOSUS állomás egészen a UK-Izland szorosig pontosan követte az egész Atlanti óceánon keresztül, ami éles korrekcióra kényszerítette a US NAVY hajóépítési programját.


  • A bibi az, hogy az első pont miatt elkezdtek olyan méregdrága tengókat építeni a csúcssebesség köré építve az alapvető képességeket, hogy annak harcászati értelme alig volt. Csak ezt nem tudták. Ha csak 2 óránál tovább száguldoztak, akkor a hang terjedési sebessége miatt már rajzolható volt a plot és küldték az infót ki az érintett egységeknek a SOSUS alapján, hogy merre járnak a szovjetek. Számtalan példát mutatott erre Hpasp.

  • Akkor kifejtenéd nekem, hogy mi értelme egy méregdrága tengót építeni, ami tudna száguldani, csak ha ezt megteszi, akkor az félöngyilkos húzás, mert nem tudja, hogy mibe szalad bele és elé pottyantanak torpedót és neki arról fogalma sincs? Akkor nem lett volna logikusabb megmaradni a 28-30 csomónál és töredék teljesítménynél?
Ezt az igen egyszerű és alapvető dolgot sem értetted meg. Ez kb. olyan, mint építeni egy 400 LE-es családi autót, hogy aztán 50-130-as tartományban használd. Lehet, csak baromság.

Senki nem mondta, hogy csak kétállású dolog. Ez megint a saját kreálmányod beszélgetéshez. Gyakorlatilag kezdem megszokni azt, hogy egyesek folyamatosan olyan dolgokat adnak a számba, amit nem mondtam. "Picit" irritáló.

A szonároknál már volt róla szó, de akkor újra.

Az több száz
P-3 Orion szerinted mire készült? A SOSUS által kapott adatokkal odarepültek az számolható találkozási ponthoz, ledobtak bójákat és jó eséllyel hallották a tengót, ha nem, elkezdték tovább keresni.
  • Egy 30+ csómóval haladó tengó az olyan zajos, hogy arra szavak nem voltak. Akkor képzeld el ezt 40-nél.
  • A tengó a száguldozás miatt lényegében vakon rohan előre. Arra kevés esély van, hogy egy vadásztengó elé vág és lelövi, de a 40 csomós célsebességen egy 300+ csomóval repülő repcsi vagy 150 csomóval repülő heli max röhög egy jót, hogy ezzel nem tud lőhelyzetbe kerülni.
Ezek után kettőt találhatsz, hogy miért adták fel a gyorsaságot a csendességért és azóta sem akar senki száguldozni...
Még, ha a hajó csendes is a saját szonarját annyira használhatatlanná teszi ez a sebesség...

A legmurisabb az, hogy amikor a jenkik meglepődtek azon, hogy a CV-t követte az szovjet tengó akkor a legfontosabb dolgot úgy látszik te nem vetted észre. Hogy a jenkik is követték 30 csomós száguldozás közben a szovjet tengót. A tengó a zajos CV-t vagy a kötelék több tagját követte, de amikor a felszíni hajóknál elkezdtek gyúrni a csendességre és jött a Prairie-Masker, akkor azért azt, hogy száguldozás közben, majd meghall célokat a tengó, azért az mondjuk úgy kezdett illuzórikus lenni.

Ezen felül hiába a gyors száguldozás, ha a szovjet torpedók a '80-as években is olyan torpedókkal lövöldöztek, hogy úgy 1500 yard távolságba kellett vinni a célhoz. A tengó manőverezése addig korlátos volt. A jenkiknél egy úgy 4500 yard volt. Erről is volt szó @Hpasp adott erre számokat. Ez kb. akkora difi, mint az SARH vs ARH a levegőben. Na képzeld el ezt a torpedót egy helin vagy repülőn.

Lehet száguldozni, csak nem zajos tengóval úgy, hogy az ellenfélnél SOSUS van. Az úgy elég félöngyilokos húzás. Csak szerencsére ezt élőben nem mutatták be.
A szonáros sorozatban az is láttad, hogy a szovjet passzív szonár milyen szinten volt. A '80-as években nagy erőlködve sikerült végre passzívan megtalálni SSBN-eket és erre adtak magas kitüntetéseket.

Remélem így már sikerült megérteni.

Csak megint az van, hogy valaki beböfög valamit, hozzáköltve olyat, amit más nem mondott én meg gépelek egy oldalt. Ez aztán ám az eszmecsere....


Nem cinikus röhögés volt, hanem egészséges kétkedés. Bár azóta sem írtad le emlékeim szerint a nevét az embernek.

Az esetleg eszedbe sem jut,hogy pl az Alfa nem is arra épült,hogy kimenjen az óceánra?Így magához az SOSUS-hez sem került olyan pozícióba,hogy az hallja?
Az van,hogy kitaláltál egy számodra kényelmes scenariót és képtelen vagy azon kívül gondolkozni.
Képtelen vagy azon kívül gondolkozni.hogy kitörnek az orosz tengók az óceánra.Ez is egy potenciális feladatuk volt csak az a baj,hogy nálad ebben ki is merül a dolog.
 
M

molnibalage

Guest
Az esetleg eszedbe sem jut,hogy pl az Alfa nem is arra épült,hogy kimenjen az óceánra?Így magához az SOSUS-hez sem került olyan pozícióba,hogy az hallja?
Az van,hogy kitaláltál egy számodra kényelmes scenariót és képtelen vagy azon kívül gondolkozni.
Képtelen vagy azon kívül gondolkozni.hogy kitörnek az orosz tengók az óceánra.Ez is egy potenciális feladatuk volt csak az a baj,hogy nálad ebben ki is merül a dolog.
Az egész szovjet flotta azért épült, hogy kimenjen az óceánra, mert a célpontjaik ott voltak. A Tu-22M-nek sem viccből akkora hatótávja, hogy a GIUK-ig elrepüljön.
Bocs dudi, de picit irritáló szintet ért már el makacsságod úgy, hogy gondolkodást nem viszed túlzásba. Én azt érzem, hogy csak azért kötekedsz, mert én írtam le...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 794
75 847
113
Az egész szovjet flotta azért épült, hogy kimenjen az óceánra, mert a célpontjaik ott voltak. A Tu-22M-nek sem viccből akkora hatótávja, hogy a GIUK-ig elrepüljön.
Bocs dudi, de picit irritáló szintet ért már el makacsságod úgy, hogy gondolkodást nem viszed túlzásba. Én azt érzem, hogy csak azért kötekedsz, mert én írtam le...

Az Alfák biztosan nem err épültek mint ahogyan a DE tengeralattjárók sem és az SLBM flotta sem attól a pillanattól,hogy elérték Északról is a célpontjaikat(A Deltáknak már nem kellett kimenni az óceána).
 
M

molnibalage

Guest
Az Alfák biztosan nem err épültek mint ahogyan a DE tengeralattjárók sem és az SLBM flotta sem attól a pillanattól,hogy elérték Északról is a célpontjaikat(A Deltáknak már nem kellett kimenni az óceána).
A 40 csomós vadász tengókról meg CV killer ASM hordozókról beszéltünk és azok céljairól. Te erre meg jössze a Deltákkal, amik SSBN-ek és lassabbak.

A DE tengók meg bizony a blue navy flotta ellen kellettek. Sok szaros zajos izé nuki torpedóval. Anélkül meg meghalni való acélkoporsók.

Mi lenne, ha valami minimális koherencia lenne kommentjeidben..?

Csak azért nem csaplak kb. ignore-ba, mert a bokorugró POV fontos nekem egyest témákban...
De más téren. Áh, sóhajt, legyint...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 794
75 847
113
A 40 csomós vadász tengókról meg CV killer ASM hordozókról beszéltünk és azok céljairól. Te erre meg jössze a Deltákkal, amik SSBN-ek és lassabbak.

A DE tengók meg bizony a blue navy flotta ellen kellettek. Sok szaros zajos izé nuki torpedóval. Anélkül meg meghalni való acélkoporsók.

Mi lenne, ha valami minimális koherencia lenne kommentjeidben..?

Csak azért nem csaplak kb. ignore-ba, mert a bokorugró POV fontos nekem egyest témákban...
De más téren. Áh, sóhajt, legyint...

Az SSGN-ek feladata volt a hordozók puszítása a szovjet flottában,erre találták ki őket.Az SSN flottának más volt a dolga.Ennek megfelelően ha megfigyeled nem is volt a Papa-osztályon kívül szálguldozós SSGN(bár abból meg a K-222-vel volt összesen egy darab).
 
T

Törölt tag 1945

Guest
General Electric S6G

Miközben a szovjetek a minél nagyobb sebességre törekedtek, a US NAVY is megalkotta a 30 csomó meghaladására képes vadásztípusát a 688-as Los Angeles osztály egységeit, viszont továbbra is a zajszint csökkentése maradt az elsődleges prioritás.
Maga az S6G reaktor gyakorlatilag a CGN-25 USS Bainbridge cirkáló 148MW hőteljesítményű D1G/D2G reaktorának tengeralattjáró fedélzetre áttervezett változata, így szárazföldi prototípus nem is épült belőle.

USN-Reactors-688.jpg

Az S6G a Skipjack/Tresher/Sturgeon osztályoknál alkalmazott S5W/S3G reaktorok hőteljesítményének dupláját (150MW) tudta 1m hosszabb rekeszben, félezer tonnával nehezebben.

688.jpg

A meghajtás elemei el voltak szigetelve a hajótesttől, és a korábbinál még nagyobb átmérőjű még vékonyabb húrú 7 ágú hajócsavar még alacsonyabb fordulattal járt.

Az igazi újdonságot a precíziós számítógép vezérelt, 9 tengelyes CNC szerszámgépeken legyártott meghajtás elemek jelentették, a gépészet mozgó elemeit, és főleg a fordulatszám reduktor fogaskerekeit 3 mikron pontossággal állították elő, ami önmagában 15dB zajcsökkenést eredményezett.

688e.jpg

688 Flight-I egység

1976..85 31db 688 Flight-I
1985..89 8db 688 Flight-II

A gépészet főbb elemei:
1db S6G nyomottvizes reaktor, 1x 150MW hő teljesítménnyel
2db gőzturbina, 2x 15’000LE mechanikai teljesítménnyel

Becsüljük meg a 688 Los Angeles osztály maximális sebességét:

V – tengeralattjáró maximális sebessége csomóban <- ezt keressük
K – hajócsavar számától függő koefficiens (25 egypropelleres egységekre, 24 kétpropelleresre); 25
P – meghajtás tengelyteljesítménye LE-ben; 30’000LE
L – tengeralattjáró hossza méterben; 110m
D – tengeralattjáró átmérője méterben; 10m

V = K (P / (L x D x 10.76))^⅓ = 25 x (30’000LE / (110m x 10m x 10.76))^⅓ = 25 x (2.5)^⅓ = 25 x 1.35 = 33 csomó


A fenti végsebességgel a hetvenes évek szovjet TСЭТ-71 " Дельфин" elektromos torpedóját már el lehetett kerülni, és persze a zajos 705-ös Alfákat, és 671 Victorokat már messziről lehetett észlelni, és anélkül megközelíteni, hogy azok a 688-ast passzív szonárjukon meghallották volna.

EmdAr.jpg

Az УСЭТ-80 "Тамга" elektromos torpedó megjelenésére, és elterjedésére azonban reagálni kellett, mivel 48 csomó sebessége már fenyegetést jelentett a 688-asok számára.

Santa-Fe-SSN-763.jpg

688i osztályú SSN-763 Santa Fe, jól látszik a hajótest külső hangszigetelése. A merülési kormány a toronyból a hajótestre került.

688i.jpg

A 688i egységek orr ballaszttartályába 12db függőleges Tomahawk robotrepülő indítótubus került.


1988..96 23db 688i Flight-III

A reaktor hőteljesítményét 165MW-ra növelték, hogy lépést tartsanak az új szovjet elektromos torpedóval.

A gépészet főbb elemei:
1db S6G nyomottvizes reaktor, 1x 165MW hő teljesítménnyel
2db gőzturbina, 2x 16’750LE mechanikai teljesítménnyel

Becsüljük meg a 688i osztály maximális sebességét:

V – tengeralattjáró maximális sebessége csomóban <- ezt keressük
K – hajócsavar számától függő koefficiens (25 egypropelleres egységekre, 24 kétpropelleresre); 25
P – meghajtás tengelyteljesítménye LE-ben; 33’500LE
L – tengeralattjáró hossza méterben; 110m
D – tengeralattjáró átmérője méterben; 10m

V = K (P / (L x D x 10.76))^⅓ = 25 x (33’500LE / (110m x 10m x 10.76))^⅓ = 25 x (2.83)^⅓ = 25 x 1.41 = 35 csomó

Ezzel a végsebességgel már volt esély az УСЭТ-80, illetve azóta az összes rendszeresítésre került szovjet/orosz torpedó találatának elkerülésére.
A 688 Flight-I és –II egységei félidős nagyjavításkor szintén megkapták a 35 csomó elérését lehetővé tévő emelt teljesítményű reaktort.


Jövő hét végén következik két újabb GE reaktor.