Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Ment a like, mert arról nem tudtam, hogy ezeket ilyenre tervezték, ugyanakkor szerintem továbbra is zárójelbe tesz mindent az a tény, hogy mégis a Soyuz "ment tovább". Miért nem tesztelték ezek visszahozását? Hiszen ez nettó nyereség lett volna. Voltak olyan tesztek, amikor csak ezeket a Block A-kat tesztelték csak?
Pl.: 2db egymáshoz rögzítve (vagy valami konzolra), majd pár kilóméteren szétválasztva visszatérés?
Miért nem használták ezt az elvet későbbi fejlesztéseknél?
Nem lehet, hogy megpróbálták a visszahozást, de annyira nem működött, hogy tulajdonképpen ez ásta meg a sírját az Energianak? o_O
Mert ha a rentábilitásba ezt is beleszámították, de a felbocsátott 8db-ból 1 sem jött vissza, akkor azért az eléggé kellemetlen.

A Szovjetúnió széthullot, ez a visszatérő Zenyit komponens meg csak az Enyergiján működött volna, az önálló Zenyit egyátalán nem rendelkezett se ernyőkkel, se teleszkópos talpakkal.
Az Enyergija esetében is csak a harmadik, vagy talán negyedik start kapott volna már újrahasznosítható gyorsító fokozatokat, ahogy kezdetben a Space X Falcon rakétája se volt újrahasznosítható.
Hangsúlyozom, ha nem omlik ösze a Szovjetúnió.
Amit te az Enyergija két stratjánál a gyorsító fokozatok oldalán látsz, az csak speciális hőálló borítás, ami allatt nem volt semmi. Csak aerodinamikailag volt azonos azzal, amit később terveztek használni.

A Szojuz meg azért maradt az egyetlen emberes rakéta/űrhajó együttes, mert ezt tudták a legkisebb kockázat mellett a legrizikósabb években is műsoron tartani.
Holott - ahogy Cifu is megírta (érdemes a sorozatát elolvasni) - a Szojuzok, mint az elvetélt szovjet Hold program parancsnoki egységei csak kényszerből maradtak játékban, már a kifejlesztésük kellős közepén fizikailag is elkészült a teljesen más elvek szerint épített, nagyobb kapacitású alternatív emberes űrhajójuk.
És emellett zajlott a szovjet űrrepülőgép program, majd annak félbehagyása után a Buran, ami szintén echte szovjet dizájn volt, de a Space Shuttle felhasználásával (sajnos).
És azóta volt még a Kliper, meg még a jóég tujda mi.
És mi van most?
Szojuz...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
A Space Shuttle igen drága komponense a Rocketdyne RS-25, ami többször felhasználható, de minden egyes felbocsátást követően lényegében kompletten újra kellett építeni. Az extrém keresztmetszet arány miatt ez a Laval fúvócső a földi start során igencsak instabil gázlengéseket generált, ami az áramlás leválásához és akár a fúvócső szétrepedéséhez, robbanásához is vezethetett volna. Ennek megelőzésére egy igen speciális megoldást hoztak létre a Rocketdyne mérnökei, ez pedig a fúvócső direkt sorozatos meghajlítása, mellyel be tudták állítani a start során a megfelelő áramképet a fúvócsőben:


A szovjetek a saját hidrogénes RD-0120-asuknál ezt a bonyolult megoldást nem követték, de ők is tartották a rendkívül nagy keresztmetszet arányt.
Azonban, mivel tudott volt, hogy az RD-0120 ellentétben amerikai megfelelőjével nem tér vissza épségben az űrből, így olcsósították az egészet, amennyire ez lehetséges volt. Dupla falú, betétes fúvócsövet terveztek, amellyel a fúvócső keresztmetszet bővülése a földön más volt, mint vákuumban:

RD-0120-nozzle-hardware-with-removed-nozzle-insert-and-sketch-of-secondary-nozzle-mounted.png




RD-0120.jpg
 

empontipont

Well-Known Member
2015. augusztus 17.
717
2 607
93
Nem, a Buran fő előnye, hogy egy alapvetően elcseszett koncepcióból, vagyis a repülőgépként többször felhasználható űrhajóból és annak nélkülözhetetlen külön hordozórakétájából ők hozták ki a jobb kombinációt. Ennek az ég egyadta világon semmi köze az autonóm leszállóképességez, vagy ahhoz, hogy a személyzet minden tagja katapultülésben ült. Ahhoz meg pláne nem, hogy a Szovjetúnió összedőlése miatt nem tudták fenntartani a rendszert. Viszont paradox módon magának a Szovjetúniónak az összeomlásához ennek a brutáldrága programnak is köze volt. Vagyis, ez egy akaratlanul is öngyilkos program lett.

A Buran-Enyergija rendszer fő előnye, hogy a flexibilisen konfigurálható Enyergija hordozórakéta komplexumnak az űrrepülőgép csak az egyik opcionális terhe lett volna.
A Space Shuttle rendszer viszont egy L art pour l art konstrukció.
Az orbiteren vannak a saját fő hajtóművei, melyekhez annyi üzemanyag kell, hogy az már csak azon kívül, egy, a gépnél hétszer(!) nehezebb tartályban fért csak el, amit külön, független gyorsító rakétákkal kellett az űrbe mozgatni.
De, hogy azok fajlagosan a lehető legnagyobb tolóerőt adják, minimalizálni kellett a járulékos tömeget, így a mozgó alkatrészeket lényegében nem tartalmazó, hatalmas tolóerejű, de szabályozhatatlan és realtíve rövid égésidejű szilárd üzemanyagú rakétákat kellett használni először és azóta is egyedüliként az emberes űrrepülés történetében.
Az orbiter használhatatlan a tartály és a gyorsítórakéták nélkül, azok meg értelmetlenek az orbiter nélkül.
A többször felhasználható űrrepülőgép meg ott sántított, hogy minden egyes starttal fel kellett küldeni egy 100+ tonnás szerkezetet és hét összeválogatott embert azért, hogy 30 tonna hasznos terhet az űrbe mozgassanak, de maximum csak két hétre!
Még állandó űrállomásnak se jó!

A Buran-Enyergija ezzel szemben el lett volna úgy is, hogy a Buran fel se megy, ha nincs ott dolga, de a teljes felszállótömegével (kb ugyanúgy 100 tona) egyenértékű hasznos teher viszont igen.
Vagy - köszönhetően az Enyergija Vulkan konfigurációnak - ennél akkár jóval több is pályára állítható lett volna.
Vagy akár a Holdig eljutni képes űrhajó is.

Ahogy a Space Shuttle esetében is az amúgy kiválóra vizsgázott Saturn V. jobb kiindulási alap lehetett volna.
Na erre gondoltam.
Azt nem értem, ha van egy ilyen kifejlesztett eszközük gyakorlatilag készen, miért fejlesztenek megint egy újat. Angara vagy micsoda?
Esetleg problémás az üzemanyag?
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Na erre gondoltam.
Azt nem értem, ha van egy ilyen kifejlesztett eszközük gyakorlatilag készen, miért fejlesztenek megint egy újat. Angara vagy micsoda?
Esetleg problémás az üzemanyag?

Eleve a Szovjet gazdaság képtelen lett volna fenntartani egy Enyergija méretű rendszert. Mindenáron megcsinálták mert ez volt a fentről jött ukáz, de beleszakadtak.
Az eleve nem teljesen kész gyártókapacitás és infrastruktúra másra nem használt része pár év alatt végérvényesen elpusztult, jó része Ukrajnához került.

Az Angara képességei a töredéke az Enyergijának, de még az is kérdéses hogy az Angarából mit tudnak majd kifejleszteni és fenntartani.
Az RD-0120 eredményei elenyésztek. Ennél kisebb hidrogénes hajtóműveket is képtelenek létrehozni több mint két évtizede.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and fishbed

empontipont

Well-Known Member
2015. augusztus 17.
717
2 607
93
Eleve a Szovjet gazdaság képtelen lett volna fenntartani egy Enyergija méretű rendszert. Mindenáron megcsinálták mert ez volt a fentről jött ukáz, de beleszakadtak.
Az eleve nem teljesen kész gyártókapacitás és infrastruktúra másra nem használt része pár év alatt végérvényesen elpusztult, jó része Ukrajnához került.

Az Angara képességei a töredéke az Enyergijának, de még az is kérdéses hogy az Angarából mit tudnak majd kifejleszteni és fenntartani.
Az RD-0120 eredményei elenyésztek. Ennél kisebb hidrogénes hajtóműveket is képtelenek létrehozni több mint két évtizede.
Tehát akkor túl nagy? Nincs szükség ekkora eszközre?
Mert ha a tervek megvannak, a gyártó kapacitást ki lehetne fejleszteni hozzá, ha van rá szükség.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 726
80 536
113
Na erre gondoltam.
Azt nem értem, ha van egy ilyen kifejlesztett eszközük gyakorlatilag készen, miért fejlesztenek megint egy újat. Angara vagy micsoda?
Esetleg problémás az üzemanyag?

Az egész Enyergija-Buran program 16,5 milliárd szovjet Rubelbe került, ami mai árfolyamon kb 3500 milliárd orosz Rubel.(1 USD/64Rubel). A szovjet fejlesztés túl drága lenne (az ipari háttér is megszünt) ezért az orosz Angara program.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and jani22
M

molnibalage

Guest
Egyes források, illetve spekulációk szerint a csernobili kárelhárítás is kb 15 milliárd szovjet Rubelbe került. Ezt csak az arányok végett mondom.

OFF

Egyszer jó lenne összegezni a legnagyobb fegyver programok költségét, ha van erre adat.
Tyhpoon, Kirov, Kijev, Tu-160, stb. Azok, amik a '70-es évektől kezdve terherlték meg komolyan a szovjet gazdaságot.

ON
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
OFF

Egyszer jó lenne összegezni a legnagyobb fegyver programok költségét, ha van erre adat.
Tyhpoon, Kirov, Kijev, Tu-160, stb. Azok, amik a '70-es évektől kezdve terherlték meg komolyan a szovjet gazdaságot.

ON
Csatlakozva az off-hoz, ezeket ha már így összegyűjtötted, akkor ott van még a lézerfegyverek fejlesztése, a kaukázusi szakadár tevékenységek, Afganisztán, Csernobil, a 3. világba juttatott vissza nem térítendő anyagi támogatások és az elavult gazdaságszerkezet. Bőséges mennyiségű koporsószeg.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 244
24 249
113