[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 535
72 530
113
Apuka!
Nézzemá' meg rendesen ezeket a rohadt videókat, amik be lettek illesztve.
Úgy tűnik, mint amiben nincs világítás?
Hozzátenném, hogy full légkondícionált az egész.
Ez a hajtóműindítás dolog meg nagyjából egy 50.000 Ft-os állvánnyal megoldható amire felraknak egy 45 fokos szögben hátrafelé álló terelőlapot. Ezt indításkor az indítóhajtóművek felé tolják, és minden meg van oldva.
Készenlétis gépeknél meg már úgy "teszi el" a gépet hogy mellé-mögé állítják ezeket. normális konstrukció esetén el sem kell tolni onnan, mert a gép kiáll alóla.

A járó RM12-es hajtómű nagyobb/több hőt termel, mint az indító hajtómű?
Egy 37 méter hosszú sátorból ki tud gurulni önerőből úgy egy Gripen, hogy ne tegyen kárt benne? (Ha ki van nyitva mindkét vége a mobil hangárnak.)
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Egy 37 méter hosszú sátorból ki tud gurulni önerőből úgy egy Gripen, hogy ne tegyen kárt benne?
Egyébként miért kéne a sátorban hajtóművet indítani?
Ott áll a gép a sátorban vontatóra akasztva...
Ha kell egy perc alatt kihúzza a sátor elé és ott már mehet minden a megszokottak szerint. Szerintem ez annyira minimális időveszteség hogy szóra sem érdemes.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 535
72 530
113
Egyébként miért kéne a sátorban hajtóművet indítani?
Ott áll a gép a sátorban vontatóra akasztva...
Ha kell egy perc alatt kihúzza a sátor elé és ott már mehet minden a megszokottak szerint. Szerintem ez annyira minimális időveszteség hogy szóra sem érdemes.

Szerintem sem tűnik megoldhatatlan problémának...

Cseh Gripen készültség a Baltikumban (1:04-nél van a lényeg):


(Amíg a sátor/hangár előtt nyitva van a kabintető, addig beleesik az eső/hó.)

2018 decemberében jött a hír, hogy a Honvédség rendelt egy SAAB karbantartó hangárt.
Azt gondoltuk azért kell, hogy az alatt a fél év alatt, amíg Pápán vannak a Gripenek, el lehessen végezni rajtuk a nagyobb karbantartásokat is.
És hogy később a több hónapos kitelepülésekhez (Baltikum, Izland) is jól jön majd. És persze itthon is lehet vele gyakorolni a kitelepülést.
Nyáron megérkezett a hangár, összerakták. Aztán jött a hír, hogy valami nincs rendben vele.
Sokáig csend, majd ősz végén megírták, hogy csúszik a kecskeméti hazatelepülés, Pápán a betonfedezékeket nem lehet fűteni, a mobil hangár meg nem jó a keszinek, mert nem lehet benne hajtóművet indítani. Aztán jött a HM közlemény decemberben, hogy két karbantartó hangár van és nagyon örülnek neki.
Valószínűleg sosem fogjuk megtudni, hogy tényleg a keszi miatt vették-e a hangárokat vagy közben változott a terv, hogy a svédek mondták-e azt hogy lehet benne hajtóművet is indítani vagy a magyarok próbálták meg de "nem sikerült". És hogy a sátrat is garanciában javították-e... :cool:
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 535
72 530
113
GRIPENEK VENDÉGSÉGBEN

(A cikk a 2019. november 7-i interjú alapján készült.)

"Nem ismeretlen máshol sem, hogy a készültségi Gripenek mobil hangárokban települnek. Indítani nem lehet bennük, de mivel a gépek külön hangárban állnak, a kivontatásuk és a hajtóművek indítása egyszerre történhet. A cseh légierő is így oldotta meg első baltikumi missziója során állandó jelleggel, a másodikon pedig ideiglenesen a készültségi géppár fedett tárolását és Gripenjeik a normaidőn belül szálltak fel."
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 535
72 530
113
"We bid fond farewell to 's JAS39 Gripen-s today as they relocate back to Kecskemét from our home base Pápa. It has been a great few months seeing and hearing you soar through the sky above us! "

79408686_777086609425414_9133022473455927296_o.jpg
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 904
4 743
113

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
15 993
26 477
113
Hérom év használat után nagyjavítás. Összes használati idő telepítve hat év. nnyi pénzért nem nagyon éri meg.
Ezeket nem arra tervezték és sátrakat nem is lehet arra tervezni, hogy éveken át használják! Ezek háborús szükséghangárok, jó esetben néhány hónapos használat, rosszabb esetben, egy-két éves, valami missziós repülőtéren, amire kellenek. Hogy mi békeidőben háborús állapotokat idézünk elő, arról nem a svédek tehetnek!
 
  • Tetszik
Reactions: Király Fika

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 120
45 462
113
A Saab DAM infografikajan van ez rajta, ha jol emlekszem. Vagy valahol a weboldalon.
Igen ez rajta van, de nem írnak ott semmiféle nagyjavítást. Nagyjavításnak értelme sem nagyon lenne. A ponyva maga elöregedhet. Ezáltal a különböző előnyös tulajdonságait elveszítheti, mert ugye IR álcázott, radar elnyelő, rejtőszínű (fényöregedés). Az fém részek viszont biztosan több mint 3 évet bírnak...
Ugyanakkor szerintem a teljes komplexum árából, maga a ponyvacsere nem hiszem hogy 30%-nál (tipp) nagyobb összeg lenne. Ráadásul ezek a PVC ponyvák viszonylag egyszerűen javíthatók.

Persze nem ebben kell 8-10 évig tárolni a dolgainkat, ugyanakkor a jelenlegi átmeneti időszakban, amikor viszonylag gyorsan lesz szükség hangárbővítésre, valószínű Szolnokon lesznek hosszútávra felállítva, amíg el nem készülnek a végleges hangárok.
Ha pedig beválnak akkor a SAAB-bal hosszútávú kapcsolat is létrejöhet, mert a SAAB ezen üzletága igen sokféle álcázott, telepíthető, központokat is fejleszt. Legyenek azok egészségügyiek, kommunikációsak, vezetésiek, vagy szimplán csak elhelyezésiek.
De az már most látszik, hogy ez a kapcsolat mindenképpen hosszútávú lesz, mert emlékeim szerint a Leopardjaink is SAAB álcázást fognak kapni. Ha pedig ezekre gondoltak, akkor a beszerzendő többi értékesebb járművünk is megkaphatja a Barracuda rendszert...
Ez a Signiture Management üzletága a SAAB-nak.
 
  • Tetszik
Reactions: Király Fika