Tengerészeti atomreaktorok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Hpasp
A Brit tengón a torony alsó oldalának/test csatlakozásának a kialakítása is egyedi.
Itt szerepet játszanak olyan dolgok, mint pl. a repülőgépeknél a terület szabály?
A területszabály érvényesüléséhez az aerodinamikában is kell néhány kritérium, pl. :
- transszonikus és/vagy szuperszonikus sebesség
- törzshöz csatlakozó szárnyfelület
Hidrodinamikához nem értek, max annyit, hogy levegő közegben zuhanva a vízcseppnek van ideális alakja - hangsebesség alatt :). Viszont alap hogy a levegőnél sokszorosan sűrűbb közegről van szó, így eléggé eltérőek lehetnek a szabályok, legalábbis nagyobb részük szerintem biztosan más mint az aerodinamikában.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
T

Törölt tag 1945

Guest
Technicatome* - PAT (Pilote a Terre – földi prototípus)

*(manapság Areva TA)
1959-ben kötötték meg az USA-Francia DA-t (Defence Agreement - védelmi megállapodás) ami alapján a Franciák 440kg 90% dúsított urán üzemanyagot kaptak a tengeralattjáróba szánt, földi prototípus reaktorba, mivel a Pierrelatte-i francia dúsító üzem csak 1967-től volt képes a szükséges 90%-os dúsított urán előállítására.
Az amerikai kongresszus azonban leszavazta, hogy reaktor terveket átadjanak a Franciáknak, ellentétben a Brittekkel.

Cadarache.jpg

Marseille mellett, a Cadarche nukleáris telepen* 1959-ben kezdték felépíteni a PAT (Pilote a Terre – földi prototípus) reaktort.
*Ugyanezen a telepen épül jelenleg a nemzetközi ITER is.


A 90%-os dúsítású uránt alkalmazó nyomottvizes reaktor hőteljesítménye 83MW.
Le-Redoutable.jpg

S-611 Le Redoutable

Az SNLE (Sous-marin Nucléaire Lanceur d'Engins – rakéta hordozó tengeralattjáró) típusból hat egység készült.
1971 S611 Le Redoutable
1973 S612 Le Terrible
1974 S610 Le Foudroyant
1976 S613 Le Indomptable
1980 S614 Le Tonnant
1985 S615 Le Inflexible

A gépészet főbb elemei:
1db 83MW hőteljesítményű nyomottvizes reaktor
2db gőzturbina, 16’000LE mechanikai teljesítménnyel

Le Redoutable első őrjáratára 1972 januárjában indult, és kereken húsz éves szolgálata alatt összesen 51 őrjáraton vett részt, 90’000 órát üzemelt a víz alatt, és ez alatt 1.28millió kilométert tett meg (mintha 32x megkerülte volna a földet).
Gyors matek szerint a hajó átlagsebessége: 1’280’000km / 90’000óra = 14km/ó, ~8 csomó
Átlagos őrjáratának hossza: 1’280’000km / 51 = 25’100km
Átlagos őrjáratának időtartalma: 25’100km / 14km/ó = 1768 óra, vagyis 74 nap
Őrjáratok átlagos száma évente: 51 / 20év = 2.5, vagyis 185 nap évente (!!!)



Technicatome – CAS48

Mivel a 90%-os dúsítású urán nagy mennyiségben való előállítása elhúzódott, és ez hátráltatta a francia haditengerészet fejlesztését, így a következő CAS48 nyomottvizes reaktort már csak 7%-ra dúsított urán alkalmazására tervezték.
A reaktor élettartalma utántöltések között 7év lett.
Csökkentendő a kisméretű vadász zajszintjét, a franciák a SSN-685 USS Glenard P. Lipscomb esetén alkalmazott turbó-elektromos meghajtáshoz folyamodtak, kihagyva a fő turbinákat, és a reduktort.
Rubis.jpg

S601 Rubis

Az SNA (Sous-marin nucléaire d'attaque – nukleáris vadász tengeralattjáró) típusból hat egység készült.
1983 S601 Rubis
1984 S602 Saphir
1987 S603 Casablanca
1988 S604 Émeraude
1992 S605 Améthyste
1993 S606 Perle

A gépészet főbb elemei:
1db CAS48, 48MW hőteljesítményű nyomottvizes reaktor
2db generátor, 2x 3200kW elektromos teljesítménnyel
1db elektromotor, 9’400LE mechanikai teljesítménnyel


Becsüljük meg a Rubis osztály maximális sebességét:

V – tengeralattjáró maximális sebessége csomóban <- ezt keressük
K – hajócsavar számától függő koefficiens (25 egypropelleres egységekre, 24 kétpropelleresre); 25
P – meghajtás tengelyteljesítménye LE-ben; 9’400LE
L – tengeralattjáró hossza méterben; 72m
D – tengeralattjáró átmérője méterben; 7.6m

V = K (P / (L x D x 10.76))^⅓ = 25 x (9’400LE / (72m x 7.6m x 10.76))^⅓ = 25 x (1.6)^⅓ = 25 x 1.17 = 29 csomó


Mivel közepes sebességen az első négy egység hajótestén az áramlás által okozott zajszint a turbó-elektromos meghajtás ellenére váratlanul magas volt, így elindult az Améthyste zajcsökkentő program (AMÉlioration Tactique HYdrodynamique Silence Transmission Ecoute – hidrodinamikai csendesítő program).
A másfél méterrel hosszabb Améthyste egységen áttervezték az orr kialakítását, és egyéb zajcsökkentési lépéseket is eszközöltek.
Az ötödik és a hatodik egység már az Améthyste zajcsökkentési program szerint készült el, majd annak sikere után 1995-ig a korábbi négy hajót is modernizálták.



Események a Rubis osztály egységeinek történetéből:

Rainbow-Warrior.jpg

Greenpeace - Rainbow Warrior

1985 júniusában az S601 Rubis három francia DGSE titkos ügynököt vett fel Új-Zealand partjainál, miután azok aláaknázták, és a kikötőben el is süllyesztették a Greenpeace Rainbow Warrior hajóját.

1991-ben az S601 Rubis, és az S605 Améthyste részt vett az Öböl háborúban részt vevő Francia hajóegységek biztosításában.

1994-ben Toulon előtt egy hadgyakorlaton az S604 Émeraude fedélzetén a turbó-elektromos meghajtás rekeszében robbanás történt, amiben a hibát éppen vizsgáló személyzet tíz tagja, beleértve a parancsnokot is, életét vesztette.
Az egység dízel meghajtással tért vissza kikötőjébe.

1998-ban koalíciós hadgyakorlaton a S603 Casablanca mind a CVN-69 USS Dwight D. Eisenhower repülőgép hordozót, mind annak Ticonderoga osztályú kísérőhajóját, a CG-68 USS Anzio-t, sikerült “elsüllyesztenie”.

1999-ben az S601 Rubis, és az S605 Améthyste részt vett a Jugoszlávia elleni Operation Trident műveletben, blokkolva a Kotor-i szorost, így megakadályozva a Jugoszláv haditengerészet esetleges kifutását az Operation Allied Force alatt.

D629-D-Estr-es.jpg

T-47 osztályú romboló, D629 D’Estrées az S602 Saphir által indított F17Mod2 torpedó találata után

2001-ben éles lőgyakorlaton Toulon előtt az S602 Saphir F17Mod2 torpedójával elsüllyesztette célját, a D629 D’Estrées rombolót.

2002-ben az S601 Rubis az Indiai óceánon vigyázta a Charles de Gaulle hordozót, miközben annak gépei Afganisztánt támadták.

2003-ban az S603 Casablanca volt az első francia tengeralattjáró, ami látogatást tett az Orosz Északi Flotta Szeveromorszk-i bázisán.

2007-ben az S603 Casablanca az Indiai óceánon kísérte a Charles de Gaulle hordozót, miközben annak gépei Afganisztánt támadták.

2009 júniusában az Atlanti óceánon az S604 Émeraude segített a lezuhant Air France 447-es járat adathordozójának keresésében.

2010 októberében négy hónapos Indiai óceán-i őrjáratra futott ki az S605 Améthyste, Szomáliai kalózok, és Afganisztáni célpontok elleni akcióban biztosítva a Charles de Gaulle hordozót.

2010 májusa és augusztusa között az Atlanti óceáni Auriga-2010 gyakorlaton vett részt az S606 Perle, Brit és Amerikai egységekkel.

2015 márciusában egy a Florida partjainál tartott nemzetközi gyakorlaton az S602 Saphir sikeresen „elsüllyesztette” a CVN-71 USS Theodore Roosevelt hordozót.



Holnap jön a második francia reaktor generáció, és az általam ismert egyetlen részletes rajz, természetes cirkulációjú reaktorról…
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Mi volt az az egy, amit szükségesnek tartott?

Ki volt a macska és ki volt az egér? Fennállt a veszélye, hogy elkapják a brit tengót?

Akkor ez válasz a fenti kérdésemre, támadták. Jöjjön a poszt.

Elég sokat kell még végigolvasnom mindkét oldalról ahhoz, hogy összeálljon egy Brit SSN vs Argi hordozó poszt-sorozat, viszont addig is egy térkép...

May-4-6.jpg

... rajta az Argentin hordozó (25 de Mayo), a Brit vadász (HMS Splendid) és az argentin Julie szonárbóják (Sono xx) pozíciójával.

Persze majd megfelelő topicot is keresni kell hozzá...
... "tengeralattjáró vadászat" vagy "Falklandi háború"?
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Elég sokat kell még végigolvasnom mindkét oldalról ahhoz, hogy összeálljon egy Brit SSN vs Argi hordozó poszt-sorozat, viszont addig is egy térkép...

May-4-6.jpg

... rajta az Argentin hordozó (25 de Mayo), a Brit vadász (HMS Splendid) és az argentin Julie szonárbóják (Sono xx) pozíciójával.

Persze majd megfelelő topicot is keresni kell hozzá...
... "tengeralattjáró vadászat" vagy "Falklandi háború"?
Megtehették volna az argiknak azt a szivességet, hogy elsüllyesztik azt az ócskavasat is.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Megtehették volna az argiknak azt a szivességet, hogy elsüllyesztik azt az ócskavasat is.

Az Argik 82-ben (mint a Szerbek 99-ben) a tipikus magyar (fotelhuszár) siránkozás helyett bátran harcoltak azzal, amijük volt, és értek el eredményeket, és megvolt volt az a pillanat, amikor akár minden másként is alakulhatott volna...

a4-q-ara-25de-mayo-guerra-de-malvinas-1982.png


de elég itt az OFF-ból...
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Az Argik 82-ben (mint a Szerbek 99-ben) a tipikus magyar (fotelhuszár) siránkozás helyett bátran harcoltak azzal, amijük volt, és értek el eredményeket, és megvolt volt az a pillanat, amikor akár minden másként is alakulhatott volna...

a4-q-ara-25de-mayo-guerra-de-malvinas-1982.png


de elég itt az OFF-ból...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 790
75 839
113
Az Argik 82-ben (mint a Szerbek 99-ben) a tipikus magyar (fotelhuszár) siránkozás helyett bátran harcoltak azzal, amijük volt, és értek el eredményeket, és megvolt volt az a pillanat, amikor akár minden másként is alakulhatott volna...

a4-q-ara-25de-mayo-guerra-de-malvinas-1982.png


de elég itt az OFF-ból...

Mindentől függetlenül mi is harcolnánk azzal ami van(ami nincs azzal nem is lehet...).Nem is értem,hogy miért gondolod másként.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Mindentől függetlenül mi is harcolnánk azzal ami van(ami nincs azzal nem is lehet...).Nem is értem,hogy miért gondolod másként.

Nem így értettem. (gondolhatnád azért...)
:rolleyes:

Erre reagáltam:
"Megtehették volna az argiknak azt a szivességet, hogy elsüllyesztik azt az ócskavasat is."
:(

A "25 de Mayo" légiköteléke a "Tercera Escuadrilla Aeronaval de Caza y Ataque" számára ott volt az a május elsejei pillanat, amikor döntően megváltoztathatták volna a 82-es háború kimenetelét, de rajtuk kívülálló okokból ez meghiúsult.
Ettől függetlenül még Woodward admirális (a Brit flotta parancsnoka) sem nevezte soha sem ócskavasnak a 25 de Mayo-t.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Nem így értettem. (gondolhatnád azért...)
:rolleyes:

Erre reagáltam:
"Megtehették volna az argiknak azt a szivességet, hogy elsüllyesztik azt az ócskavasat is."
:(

A "25 de Mayo" légiköteléke a "Tercera Escuadrilla Aeronaval de Caza y Ataque" számára ott volt az a május elsejei pillanat, amikor döntően megváltoztathatták volna a 82-es háború kimenetelét, de rajtuk kívülálló okokból ez meghiúsult.
Ettől függetlenül még Woodward admirális (a Brit flotta parancsnoka) sem nevezte soha sem ócskavasnak a 25 de Mayo-t.
Ja. Alig 40 éves pénztemető volt, ami hülye lépésekre sarkalta az argentínokat.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Technicatome – K15

A reaktor tartály tetejére integrált gőzfejlesztőt alkalmazó, 150MW hőteljesítményű, és 40~50% teljesítmény szint esetén még természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktor üzemanyaga 7%-ra dúsított urán.

K15-1.jpg

4m átmérőjű, és 10m magas K15 reaktor tartály a tetejére integrált gőzfejlesztővel, beépítése legalább 12.5m átmérőjű hajótestet igényel.

K15-3.jpg

K-15 két féle elrendezésének elvi vázlata.

a, (fent) Le Triomphant osztály turbo-elektromos meghajtása
b, (lent) Charles de Gaulle hordozó két K15-öst alakalmazó gőzturbinás meghajtása.

1, Reaktortartály
2, Keringtető szivattyú
3, Integrált gőzfejlesztő
4, Tápszivattyú

USS-Enterprise-FS-Charles-de-Gaulle.jpg

R91 Charles de Gaulle hordozó (alul) két darab K15 reaktort alkalmaz

Charles de Gaulle esetén a két K15-ös élettartalma; 25 csomó sebességnél 5év.
Várható élettartalma a lassan őrjáratozó rakétahordozó tengeralattjárónál 20..25 év.

Le-Triomphant-dr.jpg

Le Triomphant

A természetes cirkulációjú nyomottvizes K15 reaktor turbó-elektromos propulzor meghajtása kihagyja a fő turbinákat, és a reduktort, csökkentve az egység zajszintjét.
Francia mérések szerint a Le Triomphant zajszintje ezerszer alacsonyabb (-30dB) mint a korábbi Le Redoutable osztály egyégeké.

Az SNLE-NG (Sous-Marin Nucléaire Lanceur d'Engins de Nouvelle Génération – új generációs rakétahordozó tengeralattjáró) Le Triomphant osztályból négy egység készült.
1997 S616 Le Triomphant
1999 S617 Le Téméraire
2004 S618 Le Vigilant
2010 S619 Le Terrible

A gépészet főbb elemei:
1db K15, 150MW hőteljesítményű természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktor
2db generátor
1db propulzort meghajtó egyenáramú elektromotor, 41’000LE mechanikai teljesítménnyel

pompe-h-lice-d-un-SNLE-vue.jpg

A francia propulzor különlegessége, hogy tolóereje irányítható, így kisebb oldalkormányt igényel.


Érdekesebb események a K15 reaktorral szerelt egységek történetéből:

1993-ban az R91 Charles de Gaulle építésén állítólag MI6 brit ügynököt fogtak, aki a reaktor tervdokumentációját próbálta megszerezni.
Az ügyet elsímitották, és hivatalosan mindkét kormány cáfolja, hogy az eset valaha is megtörtént.

2000 novemberében az R91 Charles de Gaulle bejáratásán, a jobb oldali hajócsavarja eltört, és az azt követő anyagvizsgálaton, a másik oldaliban is légbuborékokat találtak.
A gyártó cég összes irata a kivizsgálás kezdete után pár órával keletkezett tűzben odaveszett.
R91 Charles de Gaulle végül az R98 Clemenceau és az R99 Foch addigra már kivont hordozók tartalék hajócsavarjait kapta meg, amikkel sebessége az eredetileg tervezett 27 csomó helyett, 24 csomóra csökkent.

2001 márciusában az R91 Charles de Gaulle 25.2 csomó maximális sebességre volt képes, viszont ekkor a 100dB feletti (légköri) zajszint miatt a hajó hátsó részében lévő hálókat nem lehetett használni.

2001 szeptemberében az R91 Charles de Gaulle fedélzetén a biztonságosnál magasabb radioativitási szintet mértek.
Később kiderült, hogy a radioaktivitás szintje benne volt a tervezéskor elfogadott sávban, viszont az EU szabvány közben lefelé módosult.

2001 novemberében az Indiai óceánon az R91 Charles de Gaulle részt vett az Afganisztáni Taliban elleni bevetésen, 16db Super Étendard és 2db Rafale-M géppel.

2002 májusában az R91 Charles de Gaulle meglátogatta Szingapúr, majd Omán kikötőjét.

2005-2006-ban ismét délkelet ázsiában volt az R91 Charles de Gaulle.

2007 szeptemberétől 15 hónapon át tartott R91 Charles de Gaulle reaktorainak üzemanyag utántöltése, illetve megkapta a két új hajócsavarját, amivel már elérte az eredetileg tervezett 27 csomós sebességet.

75239271-405590000117637-7233802334630962942-n.jpg

S616 Le Triomphant (felül) és az S28 HMS Vanguard (alul) ütközése

2009 februárjában az Atlanti óceán északi részén a S616 Le Triomphant és a Brit HMS Vanguard rakétahordozó ütközött.
Mind a két rakétahordozó kis sebességgel őrjáratozott, egyikük sem észlelte a másikat a passzív szonárján.
A baleset rávilágított arra a kellemetlen tényre, hogy a Brit és a Francia rakétahordozó tengeralattjárók is ugyanazt a tengerrészt használják éles őrjáratozásra.
A rakétahordozók általában a zajos kereskedelmi hajóforgalom által elkerült, csendes, és mély tengerrészeket preferálják, amitől Moszkva még lőtávolságban van, nincs túl messze a bázisuktól, és úgy tűnik, hogy ezeknek a tengerrészeknek a száma véges.

2010 októberétől négy hónapos bevetésen az R91 Charles de Gaulle járt a Földközi, és a Vörös tengeren, az Indiai óceánon, és a Perzsa öbölben.
Részt vett a Líbiai repüléstilalmi zóna ellenörzésében, Szomáliai kalózok, és az Afganisztáni Taliban elleni bevetéseken, és gyakorlatozott az Indiai, Szaúdi, és Emirátusoki haditengerészetekkel.

2015 januárjától négy hónapos bevetésen a Perzsa öbölben az R91 Charles de Gaulle részt vett az Iszlám állam elleni légicsapásokban.

2015 novemberétől négy hónapos bevetésen a Földközi tenger keleti medencéjében az R91 Charles de Gaulle részt vett az Iszlám állam elleni légicsapásokban.

2016 szeptemberétől négy hónapos bevetésen a Földközi tenger keleti medencéjében az R91 Charles de Gaulle részt vett az Iszlám állam elleni légicsapásokban.

2017 februárjától 18 hónapon át tartott R91 Charles de Gaulle reaktorainak üzemanyag utántöltése.

2019 márciusában futott ki az R91 Charles de Gaulle öt hónapos bevetésre, az Indiai óceánra, ahol a Szingapúri haditengerészettel gyakorlatozik.



A Rubis osztályú vadásztengeralattjárókat váltó Suffren osztály gyakorlatilag a Le Triomphant egyenesági leszármazottja, a csökkentett átmérőjű és teljesítményű K15-ös természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktort, a francia atomerőművekben alkalmazott alacsony dúsítású urán üzemanyaggal töltik, így reaktor magjának várható élettartalmát 10évre tervezik.

barracuda.jpg

Q284 Suffren

Hat egység építését tervezik 2020 és 2030 között.
2020 Q284 Suffren
202x Duguay-Trouin
202x Tourville
202x De Grasse
203x Rubis
203x Casablanca

A Suffren passzív szonárja 10x érzékenyebb elődjénél, elektro optikai periszkópja panoráma képet rögzít a felszínről egy pillanat alatt.
A 99m hosszú hajótestben 20db F21 torpedó és SM39 Exocet rakéta fér, a 4 torpedő vető nyílásban lévőkön felül. (A Rubi osztály csak 14 utántöltést tárolt)
Az MBDA SCALP MdCN (Système de Croisière Autonome à Longue Portée Missile de Croisière Naval) lopakodó robotrepülő alkalmazásával lehetségessé vált földi célpontok precíziós támadása is.

Ellentétben az amerikai típusokkal, a 60 fős személyzet minden tagjának a bevetés alatt saját ágy jut.



Holnap következnek a világ legzajosabb tengeralattjárói…
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A kínai atomtengeralattjáró program 1958-ban párhuzamosan indult az Angol és a Francia programmal, amikor Mao Ce-Tung elindította a 09-es tengeralattjáró projektet.
Szovjetektől az Lenin jégtörő OK-150 reaktorának teljes tervdokumentációját, és licenszét kapták meg a kínaiak.
A szárazföldi prototípus építését 1964-ben kezdték meg, de az 1966-69 közötti kulturális forradalom alatt a 09-es projekt több kulcs mérnököt is elvesztett politikai okok miatt, így az csak 1970-re készült el.
A 09-I tengeralattjáró modelljét, először teljes méretben fából megépítették, hogy ellenőrizzék a részegységek összeépítését, majd a kész immáron acél hajótest 1971-ben keült vízre.

Afrikantov OK-150

OK-150-b.jpg

Az OK-150 elvi elrendezésének vázlata

A 90MW hőteljesítményű OK-150 nyomottvizes reaktor négy nyomástartó tartályt, két primer kört, körönként egy gőzfejlesztőt, két keringtető szivattyút (egyik üzemel, a másik készenlétben), és egy vészhelyzeti szivattyút (készenlétben) alkalmaz.
Amennyiben a két primer körből az egyik kiesik, a reaktor még 50MW teljesítményen üzemelhet egyetlen primer körön, de akkor annak vészhelyzeti keringtető szivattyújának is üzemelnie kell.

OK-150.jpg

Az OK-150 beépítési rajza

A reaktortartály mindössze 1.58m magas, és 1m átmérőjű.
Az 5%-ra dúsított urándioxidból 85kg van a reaktorban, élettartalma 18’000..20’000MWn (megawatt-nap), 200..222 nap maximális teljesítményen, 4’800..5’328 óra (EFPH - Equivalent Full Power Hours) maximális teljesítményen.

091.jpg

09-I, Type 091 (Han) osztályú vadászból öt egység készült.

1974 401
1980 402
1984 403
1988 404
1991 405

Eleinte komoly gondot okozott, hogy sem tengeralattjáró elleni torpedó, sem tűzvezető rendszer, sem szonár nem állt Kína rendelkezésre, ezek kifejlesztésében a Franciák segítettek a 80-as évek közepén.
A 401-es, és a 402-es egységet már nem használják, a többi négy egység a Jianggezhuang kikötőjében állomásozik a Sárga tengeren.

PLAN-Type-092-Xia-class-Submarine-SSBN.png

A 09-II, Type 092 (Xia) osztályú rakétahordozóból csak egyetlen egység készült.

1983 406

A rakétahordozó 092-es típus teljesen a 091-es vadászon alapult, mindössze 15% új fejlesztés, a rakétaindító tubusok rekesze került bele.
A 406-os egység inkább kiképzési és kísérleti célokat szolgál, eddig el sem hagyta Kína felségvizeit, és szintén Jianggezhuang kikötőjében állomásozik a Sárga tengeren.

a1997onichartonsubmarinenoiselevels.jpg

Tengeralattjárók zajszintje az amerikaiak szerint, a Type 091 (Han) osztály zajosabb, mint a szovjet Victor-I


Az OK-150 elképesztően zajos (175dB - eredetileg ugye a Lenin jégtörőbe tervezték, ahol a zajszint nem volt fejlesztési szempont).
A reaktor sugárvédelme betonba öntött vasreszeléket alkalmaz, emiatt a fedélzeten tartózkodók sugárterhelése elég magas.

OK-150c.jpg

Hét évvel az első kínai tengeralattjáró kifutása előtt, 1967-ben a második súlyosabb reaktor incidens után, a szovjetek a képen látható OK-150-est lecserélték a Lenin jégtörőn, a sokkal megbízhatóbb OK-900 reaktor típusra.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A 90-es évek elején a Rubin irodából több területen is besegítettek a Kínai fejlesztéseknek, így vontatott szonár (093B), vékony húrú hajócsavar, és külső hangszigetelés kerülhetett az új egységekre.
A fentiek ellenére a 093-as típus ugyan csendesebb, mint elődei, de Orosz mérések szerint még mindig 160dB a zajszintje, miközben az orosz Akulák 120dB, az amerikai Virginiák 110dB körül üzemelnek.
+40dB különbség 10’000 x zajosabbat jelent…

093h.jpg

Felül a 093B, középen a 093A és legalul a 093

A harmadik kínai nukleáris meghajtású tengeralattjáró típus több alváltozatban készült.

09-III, Type 093 (Shang-I)
2006 407
2007 408

09-IIIA, Type 093A (Shang-II)
2015 413

09-IIIB, Type 093B (Shang-III)
2016 414
2017 415
További példány(ok) is építés alatt áll(hatnak).

094.jpg

09-IV, Type 094 (Jin-I) rakéta hordozó

09-IV, Type 094 (Jin-I)
2010 409
2011 410

09-IVA, Type 094A (Jin-II)
2013 411
2015 412

09-IVB, Type 094B (Jin-III)
416 2017-ben vízre bocsájtva, még nem áll rendszerben
417 2018-ban vízre bocsájtva, még nem áll rendszerben

2020-ig nyolc példány állhat rendszerbe.

Az amcsi mérések szerint a 094-es típus zajosabb, mint a 70-es évek szovjet Delta-III típusa.

1391525310-94737.jpg

Mind a 093, mind a 094-es egységek a Hainan sziget déli csücskében található Yulin kikötőjében állomásoznak a Dél-Kínai tengeren.

2015 óta négyből egy 094 (Jin) ballisztikus rakétahordozó mindig kint van őrjáraton, a Dél-Kínai tengeren.

Kinai-bastion.jpg

Dél-kínai tengeren, Kína a maga számára követelt tengerrész pirossal jelölve, kékkel a nemzetközi jog által meghatározott tengeri határok.

A Dél-Kínai tengert zátonyok mesterséges szigetekké alakításával igyekszik Kína kisajátítani, ami egyéb gazdasági előnyök mellett, a rakéta hordozói őrjáratozásának számára egy megerődített, biztonságos tengerrészt biztosíthatna.

Spratlys-China-resources1-16a0851ad01-large.jpg



Aranyvasárnapig pont a végére érek...
:cool:
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Advanced Vessel Project (AVP)

1984-ben, Kalpakkam mellett India dél-keleti tengerpartján, jelentős szovjet segítséggel kezdték meg építeni az IGCAR (Indira Gandhi Centre for Atomic Research) területén az AVP meghajtás földi prototípusát.

Kalpakkam.jpg

IGCAR (Indira Gandhi Centre for Atomic Research)

Kalpakkam-belso.jpg

AVP (Advanced Vessel Project)

A 82.5MW hőteljesítményű nyomottvizes reaktor, 30%-ra dúsított uránt alkalmaz, a gőzturbina mechnanikai teljesítménye 16’000 lóerő.
Az AVP első bekapcsolása 2003-ban történt, és 2006-ban került átadásra kiképzési célra.

DN-SC-89-03179-INS-Chakra-submarine.jpg

INS S-71 Chakra

A Pr670 (Charlie I) osztály 1967-ben rendszerbe állt legelső egységét, a K-43-ast 1982 augusztusában meglátogatta az Indiai haditengerészet parancsnoka.
1982 és 84 között az esedékes nagyjavítás alatt, kiszerelték a hajóból az összes érzékeny technológiának számító eszközt.
1984 és 86 között két teljes indiai személyzet került teljes harci kiképzésre, ami alatt 35 gyakorló torpedóindítás is volt. (SET-53M)
1987 augusztusában írták alá a K-43-as három éves lízingjéről szóló megállapodást, az egység új neve S-71 Chakra.

1988 január 15-én futott ki Vlagyivosztokból, lemerülve átkelt a Japán tengeren, a Csuzimai szoroson, a Kelet- és a Dél-Kínai tengeren, a Malakka szoroson, át a Bengáli öbölbe.
Visakhapatnam-i bázisán Rajiv Ghandi fogadta február 3-án.

1990 júniusában, 180m mélységben az S71 Chakra Pr670 (Charlie I) harmadik rekeszében vízbetörés történt, amit zárlat követett, a reaktort 90%-os teljesítményről az automatika vészleállította.
Ballaszt tartályainak vészkifújatásával, a hajó a felszínre tudott emelkedni.

1991 januárjában járt le az S71 Chakra lízingje, ez alatt az Indiaiak 133 ezer kilométert tettek meg vele, 10 ezer órán át üzemeltették a reaktorát, 5 robotrepülőt, és 42 torpedót indítottak.
Komolyabb sérülés, vagy haláleset a lízing alatt nem történt.

Chakra.jpg

INS S-72 Chakra

A Pr971 (improved Akula) osztályú K-152 Nerpa egység építését 1993-ban kezdték meg, és 68%-os készültségnél 2002-ben szakították félbe, a szükséges anyagi források hiányában.
2004-es megállapodás szerint befejezték az egység építését, és 10 évre lízingbe adták azt Indiának, 650 millió dollárért.

2006-ban került vízre, 2007-ben fejezték be építését, és 2008-ban került az Orosz állami átvételi vizsgákra.
2008 Novemberében az állami átvétel közben beindult az orrban a LOH tűzoltó berendezés, ami az orr rekeszben tartózkodók között 20 fő életét követelte, és további 20 fő sérülését okozta.
2010-ben átment az állami átvételen, ami alatt két robotrepülőt, és négy torpedót indított, 107 napot töltött a tengeren, és 8500km-t tett meg.
Az indiai legénység kiképzése után, 2012 februárjában az S-72 Chakra hasonlóan elődjéhez, elhajózott Visakhapatnam-i bázisára.

2017 októberében, az S72 Chakra Pr971I (improved Akula) szonár orr borításán 1.5m x 1.5m –es luk keletkezett (hogy minek mentek neki, azt nem részletezték).
Az orosz fél 20 millió dollár értékű javítást számlázott ki.

2019 februárjában a Kashmir-i légiharcokra válaszul az S72 Chakra Pr971I (improved Akula) és az S21 Kalvari (francia Scorpene osztályú) dízel-elektromos-AIP egység éles bevetésre futott ki, hogy felkutassa és levadássza a pakisztáni S138 PNS Saad (francia Agosta osztályú) dízel-elektromos-AIP meghajtású vadász tengeralattjárót.

2019 márciusában India megegyezett Oroszországgal, hogy az S72 Chakra lízingjének lejárata után, 2025-től egy újabb Akula egységet (K-322 Kasalot) lízingelnek további 10 évre, 3 milliárd dollárért.

Arihant-SSBN.jpg

2004-ben kezdték építeni az INS Arihant-ot

2009-ben vízre bocsájtott, és 2016-ban rendszeresített, INS S80 Arihant az első teljesen indiai építésű atomtengeralattjáró, típusból négy építését tervezik.

2016 INS Arihant
202x INS Arighat

Arihant-1.jpg

Az Arihant, és az Arighat négy függőleges indítótubussal rendelkezik, az osztály harmadik egységétől ezek számát nyolcra emelik.

Arihant1a.jpg

INS Arihant

2017 elején az INS Arihant géptermében vízbetörés történt, ami miatt az egység 10 hónapig javításon volt.

2018 novemberében futott ki első éles őrjáratára az INS Arihant.



Holnap még délebbre megyünk…
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 790
75 839
113
Advanced Vessel Project (AVP)

1984-ben, Kalpakkam mellett India dél-keleti tengerpartján, jelentős szovjet segítséggel kezdték meg építeni az IGCAR (Indira Gandhi Centre for Atomic Research) területén az AVP meghajtás földi prototípusát.

Kalpakkam.jpg

IGCAR (Indira Gandhi Centre for Atomic Research)

Kalpakkam-belso.jpg

AVP (Advanced Vessel Project)

A 82.5MW hőteljesítményű nyomottvizes reaktor, 30%-ra dúsított uránt alkalmaz, a gőzturbina mechnanikai teljesítménye 16’000 lóerő.
Az AVP első bekapcsolása 2003-ban történt, és 2006-ban került átadásra kiképzési célra.

DN-SC-89-03179-INS-Chakra-submarine.jpg

INS S-71 Chakra

A Pr670 (Charlie I) osztály 1967-ben rendszerbe állt legelső egységét, a K-43-ast 1982 augusztusában meglátogatta az Indiai haditengerészet parancsnoka.
1982 és 84 között az esedékes nagyjavítás alatt, kiszerelték a hajóból az összes érzékeny technológiának számító eszközt.
1984 és 86 között két teljes indiai személyzet került teljes harci kiképzésre, ami alatt 35 gyakorló torpedóindítás is volt. (SET-53M)
1987 augusztusában írták alá a K-43-as három éves lízingjéről szóló megállapodást, az egység új neve S-71 Chakra.

1988 január 15-én futott ki Vlagyivosztokból, lemerülve átkelt a Japán tengeren, a Csuzimai szoroson, a Kelet- és a Dél-Kínai tengeren, a Malakka szoroson, át a Bengáli öbölbe.
Visakhapatnam-i bázisán Rajiv Ghandi fogadta február 3-án.

1990 júniusában, 180m mélységben az S71 Chakra Pr670 (Charlie I) harmadik rekeszében vízbetörés történt, amit zárlat követett, a reaktort 90%-os teljesítményről az automatika vészleállította.
Ballaszt tartályainak vészkifújatásával, a hajó a felszínre tudott emelkedni.

1991 januárjában járt le az S71 Chakra lízingje, ez alatt az Indiaiak 133 ezer kilométert tettek meg vele, 10 ezer órán át üzemeltették a reaktorát, 5 robotrepülőt, és 42 torpedót indítottak.
Komolyabb sérülés, vagy haláleset a lízing alatt nem történt.

Chakra.jpg

INS S-72 Chakra

A Pr971 (improved Akula) osztályú K-152 Nerpa egység építését 1993-ban kezdték meg, és 68%-os készültségnél 2002-ben szakították félbe, a szükséges anyagi források hiányában.
2004-es megállapodás szerint befejezték az egység építését, és 10 évre lízingbe adták azt Indiának, 650 millió dollárért.

2006-ban került vízre, 2007-ben fejezték be építését, és 2008-ban került az Orosz állami átvételi vizsgákra.
2008 Novemberében az állami átvétel közben beindult az orrban a LOH tűzoltó berendezés, ami az orr rekeszben tartózkodók között 20 fő életét követelte, és további 20 fő sérülését okozta.
2010-ben átment az állami átvételen, ami alatt két robotrepülőt, és négy torpedót indított, 107 napot töltött a tengeren, és 8500km-t tett meg.
Az indiai legénység kiképzése után, 2012 februárjában az S-72 Chakra hasonlóan elődjéhez, elhajózott Visakhapatnam-i bázisára.

2017 októberében, az S72 Chakra Pr971I (improved Akula) szonár orr borításán 1.5m x 1.5m –es luk keletkezett (hogy minek mentek neki, azt nem részletezték).
Az orosz fél 20 millió dollár értékű javítást számlázott ki.

2019 februárjában a Kashmir-i légiharcokra válaszul az S72 Chakra Pr971I (improved Akula) és az S21 Kalvari (francia Scorpene osztályú) dízel-elektromos-AIP egység éles bevetésre futott ki, hogy felkutassa és levadássza a pakisztáni S138 PNS Saad (francia Agosta osztályú) dízel-elektromos-AIP meghajtású vadász tengeralattjárót.

2019 márciusában India megegyezett Oroszországgal, hogy az S72 Chakra lízingjének lejárata után, 2025-től egy újabb Akula egységet (K-322 Kasalot) lízingelnek további 10 évre, 3 milliárd dollárért.

Arihant-SSBN.jpg

2004-ben kezdték építeni az INS Arihant-ot

2009-ben vízre bocsájtott, és 2016-ban rendszeresített, INS S80 Arihant az első teljesen indiai építésű atomtengeralattjáró, típusból négy építését tervezik.

2016 INS Arihant
202x INS Arighat

Arihant-1.jpg

Az Arihant, és az Arighat négy függőleges indítótubussal rendelkezik, az osztály harmadik egységétől ezek számát nyolcra emelik.

Arihant1a.jpg

INS Arihant

2017 elején az INS Arihant géptermében vízbetörés történt, ami miatt az egység 10 hónapig javításon volt.

2018 novemberében futott ki első éles őrjáratára az INS Arihant.



Holnap még délebbre megyünk…

Mi lesz a most bérelt Akulával?Miért nem azt bétli tovább India?
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 731
80 561
113
Másrészt @boki szerint a Kasalotot már szétvágták, szóval a fene se tud kiigazodni a források között...
:rolleyes:

Indiaik már több tengeralattjárót akartak bérelni. A Nyerpa után először az Irbisz került szóba, amely 42 % volt megépítve, Utána jött a Kasalot, majd a Szamara/Bratszk páros közül az egyik. De még a Szeverodvinszket(Jaszeny) is kérték lízingbe.

Azt írtam, hogy kivonták a hadrendből és szétvágásra kerül a K-322 Kasalot TA.

Íme:
"10 октября 2019 года принято решение о нецелесообразности и технической невозможности дальнейшего ремонта и об утилизации подлодки в мае 2020 года:"

http://www.deepstorm.ru/DeepStorm.files/45-92/nts/971/K-322/K-322.htm
Magyarul:
2019. október 10-én döntés született a további javítások célszerütlenségéről és technikai lehetetlenségéről és a hajó szétvágásáról 2020 májusában.

Napi szintem több száz hír-információ jut el hozzám, de nem tudok róla , hogy aláírták volna a 2. TA lízingeléséről a szerződést- illetve nem volt hivatalosan megerősítve.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed