Repülőesemények (balesetek, szerencsétlenségek) - katonai gépekkel

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Status
Not open for further replies.

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 362
113
Igazából egy fura kérdésem lenne. Volt már arra valaha példa, hogy repülőgép pont nagyobb földrengés közben szállt le? Hogyan viselnél vagy viselik ilyesmit a gépek?

Hááát.... igazából nagyon nagy pech kéne, mivel a megközelítés során 0-200 ft között van a DH (decision height) és a rádiókapcsolat folyamatos - vagyis a Tower egyből szólnak, ha földrengés van és körbemész.

Na ha most ezalatt jön a dolog, akkor onnan már nagyon gyorsan megállsz - kevesebb mint egy perc. Nem tudom egy földrengés mennyire gyorsan fejlődik ki, vagyis a full effect mikorra teljesedik ki, de ha egy percnél később, akkor ugye safe.

Ha nem, akkor szerintem annyira nem vészes, mert leszállósebességnél a hatása olyasmi lehet, mint a szélnek - pedállal tudod korrigálni. A lassulás folyamán lehet a gond, ahogy egyre nagyobb a tömeg a futószáron (felhajtóerő csökken), de alapból a futószár az egy lengéscsillapító, ráadásul egy nagy pusztaság mindenfelé - szóval talán az a gép a legbiztonságosabb hely az adott városban :D
 

zolkas

Well-Known Member
2016. október 19.
5 079
11 757
113
Hááát.... igazából nagyon nagy pech kéne, mivel a megközelítés során 0-200 ft között van a DH (decision height) és a rádiókapcsolat folyamatos - vagyis a Tower egyből szólnak, ha földrengés van és körbemész.

Na ha most ezalatt jön a dolog, akkor onnan már nagyon gyorsan megállsz - kevesebb mint egy perc. Nem tudom egy földrengés mennyire gyorsan fejlődik ki, vagyis a full effect mikorra teljesedik ki, de ha egy percnél később, akkor ugye safe.

Ha nem, akkor szerintem annyira nem vészes, mert leszállósebességnél a hatása olyasmi lehet, mint a szélnek - pedállal tudod korrigálni. A lassulás folyamán lehet a gond, ahogy egyre nagyobb a tömeg a futószáron (felhajtóerő csökken), de alapból a futószár az egy lengéscsillapító, ráadásul egy nagy pusztaság mindenfelé - szóval talán az a gép a legbiztonságosabb hely az adott városban :D


Japánban szinte mindig/naponta remeg a föld vagyis biztosan egy méretig nem okoz nagy problémát a fölött meg a gép utasainak vagy volt vagy nem volt szerencséje ill csak egy statisztikai tétel lesz a a végelszámolásban.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 731
80 554
113
Afganisztánban ma egy Mi-35 és egy Mi-17 zuhant le mindkét gép személyzete életét vesztette.

Mi-35
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
"Lezuhant egy tűzoltó-repülőgép Ausztráliában, a személyzet meghalt"

https://24.hu/kulfold/2020/01/23/ausztral-tuzvesz-lezuhant-tuzolto-repulogep/

Amit szór a gép, az amúgy micsoda?
Alapvetően kétféle megoldás van, vagy vízre is leszállni/átstartolni képes hidroplán/amfíbia gépek, vagy csak repülőtérre leszállni képes hagyományos gépekkel végzett tűzoltás. Az elsőnél sima vizet használnak, amit gyorsan tudnak pótolni ha van természetes vízfelület a tűz közelében: a tűzoltó-hidroplán egyszerű 10-15 másodperces, a vízfelületet érintő átstartolás közben fel tudja tölteni a több tonnányi tűzoltó-víz utánpótlását.
A másik a hagyományos gépek használata, ekkor vízben oldott vegyszerekkel is tudnak tüzet oltani, "csak" a rengeteg vízről és a gyors utántöltésről kell gondoskodni a repülőtéren (ez sok tonnányi víz max 8-10 perces utántöltését jelenti). A piros víz vagy a vegyszert, vagy/és direkt festékanyag miatt van. Ez arra jó hogy a pilóták és a földi tűzoltó-egységek a következő rárepülésnél jól láthassák az előzőleg már oltóanyaggal befedett terület határát, hogy honnan kell tovább folytatni a "vízbombázást".
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Alapvetően kétféle megoldás van, vagy vízre is leszállni/átstartolni képes hidroplán/amfíbia gépek, vagy csak repülőtérre leszállni képes hagyományos gépekkel végzett tűzoltás. Az elsőnél sima vizet használnak, amit gyorsan tudnak pótolni ha van természetes vízfelület a tűz közelében: a tűzoltó-hidroplán egyszerű 10-15 másodperces, a vízfelületet érintő átstartolás közben fel tudja tölteni a több tonnányi tűzoltó-víz utánpótlását.
A másik a hagyományos gépek használata, ekkor vízben oldott vegyszerekkel is tudnak tüzet oltani, "csak" a rengeteg vízről és a gyors utántöltésről kell gondoskodni a repülőtéren (ez sok tonnányi víz max 8-10 perces utántöltését jelenti). A piros víz vagy a vegyszert, vagy/és direkt festékanyag miatt van. Ez arra jó hogy a pilóták és a földi tűzoltó-egységek a következő rárepülésnél jól láthassák az előzőleg már oltóanyaggal befedett terület határát, hogy honnan kell tovább folytatni a "vízbombázást".
Ausztrália a legszárazabb kontinens, így ott természetes vízfelület hiányában 1 masszív felépítésű amfíbia nem lenne költséghatékony. - A mai balesetben egy C-130-as járt szerencsétlenül... :(
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Ausztrália a legszárazabb kontinens, így ott természetes vízfelület hiányában 1 masszív felépítésű amfíbia nem lenne költséghatékony. - A mai balesetben egy C-130-as járt szerencsétlenül... :(
Tudom, olvastam, csak a kérdés nem erről szólt. Egyébként ez már a második tűzoltó-Hercules ami sajnos katasztrófát szenvedett, jópár éve az USA-ban is lezuhant egy. :(:(
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 368
8 535
113
Tudom, olvastam, csak a kérdés nem erről szólt. Egyébként ez már a második tűzoltó-Hercules ami sajnos katasztrófát szenvedett, jópár éve az USA-ban is lezuhant egy. :(:(

Ennek lehet oka az, hogy a Herkulest - gondolom én - eredetileg nem olyan repülési profilra tervezték, mint a tűzoltás, így nem olyan biztosan mozog olyankor, ezzel növelve a kockázatot?
 
  • Tetszik
Reactions: emel

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Ennek lehet oka az, hogy a Herkulest - gondolom én - eredetileg nem olyan repülési profilra tervezték, mint a tűzoltás, így nem olyan biztosan mozog olyankor, ezzel növelve a kockázatot?
Tűzoltáshoz alacsony magasságon jó manőverezhetőség szükséges, természetesen alacsony sebesség mellett - melyre szerintem alkalmas a Hercules. És rövid idő alatt több tonna víz kidobása pedig hasonló lehet utánpótlás vagy hadianyag deszantolásához...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Ennek lehet oka az, hogy a Herkulest - gondolom én - eredetileg nem olyan repülési profilra tervezték, mint a tűzoltás, így nem olyan biztosan mozog olyankor, ezzel növelve a kockázatot?
Légi tűzoltásnál sajnos van egy olyan körülmény is, ami más esetekben nemigen fordul elő: a nagymértékű meleg feláramlás miatt olyan hirtelen feláramlások lehetnek, amik hirtelen, váratlan extra terhelést adnak a gépnek és hirtelen kormánymozdulatokat is igényelhetnek, ami szintén túlságosan terhelheti a sárkányszerkezetet, kormányszerveket. Ráadásul ezek a vad "termikek" a szél miatt nem is mindig kiszámíthatóak, az oldal- szél megdöntheti ezeket, így nehéz kiszámítani hogy pontosan mikor befolyásolják a gép repülési pályáját, és földközelben kis sebességnél ezek teremthetnek veszélyes helyzeteket. Az USA-ban lezuhant Herculesnek pl. szabályosan tőből leszakadtak a szárnyai ...
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Légi tűzoltásnál sajnos van egy olyan körülmény is, ami más esetekben nemigen fordul elő: a nagymértékű meleg feláramlás miatt olyan hirtelen feláramlások lehetnek, amik hirtelen, váratlan extra terhelést adnak a gépnek és hirtelen kormánymozdulatokat is igényelhetnek, ami szintén túlságosan terhelheti a sárkányszerkezetet, kormányszerveket. Ráadásul ezek a vad "termikek" a szél miatt nem is mindig kiszámíthatóak, az oldal- szél megdöntheti ezeket, így nehéz kiszámítani hogy pontosan mikor befolyásolják a gép repülési pályáját, és földközelben kis sebességnél ezek teremthetnek veszélyes helyzeteket. Az USA-ban lezuhant Herculesnek pl. szabályosan tőből leszakadtak a szárnyai ...
Mondjuk az tény, hogy a víz közegellenállására tervezett amfíbiákat nem lehet egyszerű a levegőben "összehajtogatni". De a Herkit sem "problémamentes helyekre" tervezték, szóval néhány hónap múlva én kíváncsi lennék az ausztrál baleset vizsgálati jelentésére. - Pláne, hogy már civil típusok tűzoltóvá alakításáról is hallhattunk, melyek szerkezeti szilárdsága valószínűleg elmarad a Herkiétől...
 
Status
Not open for further replies.