HX tender (Finnország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
"mivel 2021-től kezdve a Finn Légierő lesz az F/A-18C/D Hornetek egyedüli üzemben tartója"

Létezik, hogy az USN/USMC az elkövetkező hat évben leváltja meglévő F/A-18A+/C/D típussal repülő huszonkét századát (plusz három kiképző)? Plusz Svájc?
Vagy csak jól hangzik, a nyilatkozó szájából, megtámogatandó a típuscserét?
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Hírek a HX tenderről...

Az EF teljesítette a próbákat.
Érdekesek a Finnek szempontjai:
1. Függetlenség: a jelszó: "You buy it, you own it, and you decide exactly how you want to use it" (Te veszed, a Te tulajdonod és teljesen Te döntesz hogyan akarod használni) Külön kiemelik hogy teljes kontrolt akarnak a "mission data" fileok fölött és azt nem hajlandók senkivel sem megosztani! (megjegyzés: ezek után érdekes lesz az F-35 szereplése ahol mint köztudott, minden üzemeltető mission data serve-re az USA-ban van...)
2. Földi kiszolgálás: különös tekintettel a hideg, párás környezetben szabad ég alatt végzett karbantartásokra. Fontos szempont még mindig a széttelepített repterekről való üzemeltethetőség. Érdekes részlet hogy külön megkérték a reptér üzemeltetést végző céget hogy a megszokott standardhoz képest rosszabb pályaállapotokat hozzon létre a teszt idejére.
 

independence

Active Member
2012. december 28.
385
62
28
Hírek a HX tenderről...

Az EF teljesítette a próbákat.
Érdekesek a Finnek szempontjai:
1. Függetlenség: a jelszó: "You buy it, you own it, and you decide exactly how you want to use it" (Te veszed, a Te tulajdonod és teljesen Te döntesz hogyan akarod használni) Külön kiemelik hogy teljes kontrolt akarnak a "mission data" fileok fölött és azt nem hajlandók senkivel sem megosztani! (megjegyzés: ezek után érdekes lesz az F-35 szereplése ahol mint köztudott, minden üzemeltető mission data serve-re az USA-ban van...)
2. Földi kiszolgálás: különös tekintettel a hideg, párás környezetben szabad ég alatt végzett karbantartásokra. Fontos szempont még mindig a széttelepített repterekről való üzemeltethetőség. Érdekes részlet hogy külön megkérték a reptér üzemeltetést végző céget hogy a megszokott standardhoz képest rosszabb pályaállapotokat hozzon létre a teszt idejére.
Ha lesz még a tesztekről újabb infód ,jelezd légyszi . Köszi!
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 647
6 360
113
Hírek a HX tenderről...

Az EF teljesítette a próbákat.
Érdekesek a Finnek szempontjai:
1. Függetlenség: a jelszó: "You buy it, you own it, and you decide exactly how you want to use it" (Te veszed, a Te tulajdonod és teljesen Te döntesz hogyan akarod használni) Külön kiemelik hogy teljes kontrolt akarnak a "mission data" fileok fölött és azt nem hajlandók senkivel sem megosztani! (megjegyzés: ezek után érdekes lesz az F-35 szereplése ahol mint köztudott, minden üzemeltető mission data serve-re az USA-ban van...)
2. Földi kiszolgálás: különös tekintettel a hideg, párás környezetben szabad ég alatt végzett karbantartásokra. Fontos szempont még mindig a széttelepített repterekről való üzemeltethetőség. Érdekes részlet hogy külön megkérték a reptér üzemeltetést végző céget hogy a megszokott standardhoz képest rosszabb pályaállapotokat hozzon létre a teszt idejére.
háát akkor eldőlt hogy a finnek nem vesznek ami gépet szerintem :D
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 371
7 842
113
Ha nem kapják meg úgy a forráskódot mint Izrael, akkor nem, ha komolyan gondolják ezt a hülyeségüket, hogy 100% kontrollt akarnak a saját kifizetett gépeik felett.
Utánaolvasva úgy vettem ki én is hogy komolyan gondolják a 100% os saját kontrollt. Ha belegondolunk akkor sztem nem csinálnak hülyeséget. Sőt sokan egyet is értenének velük.
Így viszont biztosra vehető igen jó eséllyel hogy európai gépnél fognak maradni.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 448
113
Lehet, hogy mát'vó, de nem nagyon találtam nyomat a keresővel (ez mondjuk nem kunszt!)
Most olvasom, hogy a HX program kapcsán a Saab húzott egy meredeket.
Ugyebár a jelenlegi 64db F-18-ast kellene leváltani.
Elvileg a gépek száma nincs meghatározva, csak az, hogy a beszerzési költségeknek 7-10Mrd USD közé kell esni valamint, hogy nem lehet több a fenntartási költség, mint a jelenlegi 64 gépeké.
Namost a Saab húzott egy olyat, hogy beajánlottak 52db E-t, 12db F-et és a slusszpoén: +2 db GlobalEye-t is!!! :cool::rolleyes:
Ez azért kunszt, mert egyrészt egy ilyen gép is többszázezer USD, de a csomagáruk úgy is belül van a követelményeken, hogy a gépekre való személyzet kiképzése, valamint ezeknek a gépeknek a fenntartását is bele kellett számolni a költségekbe...
Ezzel így egy olyan komplett csomagot pakoltak össze, ami nem csak a megfelelő többfeladatú harcértékkel rendelkezik (AA, AG), de a Saab EW képességeivek az F-ek könnyedén Growler jellegű feladatokat is kaphatnak a kiképzés mellet. Ezen felül a GlobalEye révén növelik az egész flotta harcértékét, mind a légtér, mind a földfelszíni célok felderítésével...
Nekem van egy titkos esélyesem erre a programra...;):D
 
T

Törölt tag 1586

Guest
HX project Rafale...
Érdekes a cikk, mert a szerző szerint a Franciák és a Dassult cég nem folytatott erőteljes marketing kampányt, viszont ami volt az teljes mértékben a Finneknek arra az igényére épül hogy a megvásárolt eszközöket abszolút szuverén módon kívánják használni.
Ennek érdekében a Franciák - tőlük meglepő nyíltsággal - tényleg felajánlottak és bemutattak indent amijük van, kivéve a AEROS stratégiai felderítő konténert.
Viszont a csomag részét képező Thales Talios konténer nagyon tetszik a Finneknek és sokat dob az ajánlat értékén.
Az EF-fel szemben azt hangsúlyozzák hogy míg az EF gyártósora a közeljövőben "kiszárad", a Rafale 2060-ig tutira üzemben marad.
Hangsúlyozzák továbbá a EU.i együttműködés fontosságát és az 42.cikkely jelentőségét.
 
M

molnibalage

Guest
HX project Rafale...
Érdekes a cikk, mert a szerző szerint a Franciák és a Dassult cég nem folytatott erőteljes marketing kampányt, viszont ami volt az teljes mértékben a Finneknek arra az igényére épül hogy a megvásárolt eszközöket abszolút szuverén módon kívánják használni.
Ennek érdekében a Franciák - tőlük meglepő nyíltsággal - tényleg felajánlottak és bemutattak indent amijük van, kivéve a AEROS stratégiai felderítő konténert.
Viszont a csomag részét képező Thales Talios konténer nagyon tetszik a Finneknek és sokat dob az ajánlat értékén.
Az EF-fel szemben azt hangsúlyozzák hogy míg az EF gyártósora a közeljövőben "kiszárad", a Rafale 2060-ig tutira üzemben marad.
Hangsúlyozzák továbbá a EU.i együttműködés fontosságát és az 42.cikkely jelentőségét.
Itt azért köhögtem egy nagyot. Ha ma gördülne le a sorról egy Rafale és csak évi 200 órát repülnének vele (ez két pilóta évi 100 órával),akkor is a gépek 8 ezer (?) órás élettartama régen elfogy ezelőtt az időpont előtt.
Továbbá nem értem, hogy a gyártásnak mi köze van a supporthoz. F-15C-t sem gyártott senki 1986 óta, de mégis repülnek a gépek szerte a világban.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and formosa1

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 518
113
Wednesday, 29 January 2020.
Swedish Air Force's Saab Gripen E arriving to Tampere to perform tests for the HX Challenge program. This was the first trip where the Gripen E left the Swedish airspace.


 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 518
113
img_1551.jpg


“probably the most advanced EW-suite”
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A Gripen E ilyen konfigurációban jelent meg a HX tenderen
img_1551.jpg

83641407_539337750265811_1788411540102184960_n.jpg

Meteor, Iris-T, Arexis pod (most már Elektronikus Attack Jammer Pod (EAJP) -nak hívják)

Néhány szerintem érdekesebb rész a cikkből:
"...Bármely finn megrendelés azon alapul, hogy a Finnek mennyire tartják megbízhatónak a hosszú távú (azaz a 2060-as évekbe eső) Svéd kötelezettség vállalását a JAS 39E / F-nek mint platformmal kapcsolatban…"

"..A Saab komolyan vette a Fiin légierő azon elvárását hogy, hogy a költségvetésbe még beleférő legjobb ajánlatot kell adni, és ezért olyan ajánlatot adtak amely nemcsak a JAS 39E / F Gripen-et tartalmazza, hanem a GlobalEye AEW+C gépet is. Amint arról múlt nyáron beszámoltunk ez az elképzelés nem csak javítja a Finn légierő általános harci képességét, hanem tehermentesíti is a vadász flottát a feladatok egy jelentős része alól. Ezzel nemcsak pénzt és gépidőt takarítanak meg, hanem döntően hozzájárulnak a vadászrepülőgép park magas szintű készültségének a biztosításához is.."

"...A Gripennel kapcsolatban a legnagyobb hangsúly az alkalmazkodó képességen és az EW rendszeren volt. A Gripen E / F en külön vannak választva a repülési softwarek és hardwarek a bevetési softwarektől és hardwarektől és ez biztosítja, hogy frissítésük gyorsan megtörténhet, elkerülve a hagyományos nagyobb, de kevésbé gyakori MLU-kat…"

"...Az elektronikus hadviselés szempontjából Saab szerint a repülőgép a dedikált EW platformokhoz hasonló képességeket nyújt (lásd: EA-18G Growler). Ez a „valószínűleg a legfejlettebb EW-csomag”, amely jelenleg egy vadászgéphez integrálva van, és minden irányban 360 fokos lefedettséget biztosít. A csomag nemcsak a MAW rendszert foglalja magába, hanem a beépített zavaró rendszert, IR és ER csali szórókat és további rendszereket is. Ha ez nem lenne elegendő, ott van a vadonatúj Elektronikus Támadó Zavaró Konténer (EAJP) is, amelynek teljes mértékben működőképes verzióját a 39-10-es Tampere szállította…."

Apró szépséghiba volt hogy a Gripen E a végül nem repülte le a tervezett kiértékelő programot. Ennek oka az időjárás volt. A gép állítólag teljesen repülő képes volt, de az időjárási körülmények olyanok voltak amik nem tették lehetővé a Finnek által szándékozott tesztek elvégzését...
Repült viszont a GlobalEye vegyes Svéd / Finn személyzettel.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 448
113
EPnRCOyXsAAXsKZ


HX Program Timetable
Azért ez a HX program elég f@szán is elsülhet a finneknek. Az a kemény, hogy a nyilvános ajánlatok miatt olyan ráigéréseket kapnak, hogy csak nézel.
Ugye az Boeing F-18 esetén már eredetileg is szóba került a Growler. A SAAB betolta a Global Eye-okat. A EF2000 dobott egy gyártási programba való beszállást. Szerintem az Lockheed is fog virítani valamit. (Wingman program, mint a lengyeleknél?) Érdekes lesz ez!
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 448
113
Na akkor all-in.
A Saab január 31.-én mintegy felülvizsgál ajánlatként (RfQ) a végleges ajánlatba beküldött apait anyait.
A korábban már megadott Gripen+GlobaleEye csomaghoz a végső ajánlatba bele tették majdnem a Brazil technológiai transfert.
Nem csak a teljes maintenance infrastruktúrát kapnák (nagyjavítások is!) meg a finnek, de egyes alkatrészek gyártását is, valamint a gépek végszerelési lehetőségét is.
Továbbá egy fejlesztői központot is Helsinkibe...
Forrás