F-16 Fighting Falcon (General Dynamics/Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Kitört a botrány a Lengyel Légierőnél a gépek rendkívül gyenge hadrafoghatósága miatt (az nem meglepő hogy a Mig-29-ek rosszul állnak, a lengyelek saját maguk próbálkoztak a nagyjavítással orosz háttér-támogatás nélkül - a siker elmaradt). Viszont az F-16-oknak is csak 37%-a hadrafogható, és két gépet már ehhez is kannibalizációra ítéltek??!! Ez vagy azt jelenti hogy nem kapnak megfelelő alkatrész-támogatást a gyártótól még pénzért sem (ebben azért nagyon nem hiszek, az USA-ban azért van gyártó-kapacitás meg AMARC is), vagy azt, hogy sokkal drágább a gépek fenntartása a tervezettnél, és így nincs is rá pénzük. Egyik ok rosszabb mint a másik, de ha a második a probléma akkor vajon mire számíthatnak a románok, szlovákok és főleg a bolgárok?!!
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 229
17 085
113
Kitört a botrány a Lengyel Légierőnél a gépek rendkívül gyenge hadrafoghatósága miatt (az nem meglepő hogy a Mig-29-ek rosszul állnak, a lengyelek saját maguk próbálkoztak a nagyjavítással orosz háttér-támogatás nélkül - a siker elmaradt). Viszont az F-16-oknak is csak 37%-a hadrafogható, és két gépet már ehhez is kannibalizációra ítéltek??!! Ez vagy azt jelenti hogy nem kapnak megfelelő alkatrész-támogatást a gyártótól még pénzért sem (ebben azért nagyon nem hiszek, az USA-ban azért van gyártó-kapacitás meg AMARC is), vagy azt, hogy sokkal drágább a gépek fenntartása a tervezettnél, és így nincs is rá pénzük. Egyik ok rosszabb mint a másik, de ha a második a probléma akkor vajon mire számíthatnak a románok, szlovákok és főleg a bolgárok?!!
Ha anyagi a probléma, az elég borús felhőket vet a leendő F-35 flottára is. Vagy arra sem jut majd elég, vagy kvázi beáldozzák a 16-os flotta üzemeltetését.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Ha anyagi a probléma, az elég borús felhőket vet a leendő F-35 flottára is. Vagy arra sem jut majd elég, vagy kvázi beáldozzák a 16-os flotta üzemeltetését.
Én csak ezt tudom elképzelni, a világ jelenleg legelterjedtebb és legnagyobb számban üzemelő harcigépéhez kizártnak tartom, hogy fizetőképes megrendelés esetén ne kapnának utánpótlást, akár a használt, lekonzervált állományból.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and formosa1

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 229
17 085
113
Én csak ezt tudom elképzelni, a világ jelenleg legelterjedtebb és legnagyobb számban üzemelő harcigépéhez kizártnak tartom, hogy fizetőképes megrendelés esetén ne kapnának utánpótlást, akár a használt, lekonzervált állományból.
Nem hiszam, hogy konzerválthoz kellene nyúlni. Block 50+ból sok van rendszerben, az USÁban is azt hiszem. Ha időben rendeled és fizeted, elég alkatrésznek kellene lennie. Rengeteg mindent vettek, vesznek most a lengyelek, kicsit talán túlköltekeznek.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Igaz, DE:
- MiG-29-ből sokkal kevesebb van nekik mint F-16-ból, ráadásul azok csak egyfeladatos vadászok (gyanítom hogy a katasztrófa után van rájuk némi korlátozás is)
- 8 hónap totál kihagyás után szerinted mikorra áll helyre teljesen a pilóták bevethetősége?! Én ha esetleg nagyritkán egy hónapig nem ülök a kocsiba már óvatosabb vagyok, csak hát a 29-es "kicsit" gyorsabb (ott nincs idő gondolkozni, tökölődni még éjszaka sem!), és nincs neki országút se ami megvezeti ...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 115
45 418
113
Igaz, DE:
- MiG-29-ből sokkal kevesebb van nekik mint F-16-ból, ráadásul azok csak egyfeladatos vadászok (gyanítom hogy a katasztrófa után van rájuk némi korlátozás is)
- 8 hónap totál kihagyás után szerinted mikorra áll helyre teljesen a pilóták bevethetősége?! Én ha esetleg nagyritkán egy hónapig nem ülök a kocsiba már óvatosabb vagyok, csak hát a 29-es "kicsit" gyorsabb (ott nincs idő gondolkozni, tökölődni még éjszaka sem!), és nincs neki országút se ami megvezeti ...
Ezt értem, de mit értettél az alatt, hogy a siker elmaradt?
@arcas -szal pár órával korábban pont a lengyel F-16-osokról (és a kialakult helyzetről) értekeztünk.
Ha jól értettem a háttércikket, akkor az ottani "Vadai Ágnes" kezdett el pletykákra rákérdezni. De hivatalos tájékoztatás még nem jött ki.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Ezt értem, de mit értettél az alatt, hogy a siker elmaradt?
@arcas -szal pár órával korábban pont a lengyel F-16-osokról (és a kialakult helyzetről) értekeztünk.
Ha jól értettem a háttércikket, akkor az ottani "Vadai Ágnes" kezdett el pletykákra rákérdezni. De hivatalos tájékoztatás még nem jött ki.
Ha a nagyjavítás után nem sokkal lezuhan egy gép, meghal a pilótája, és utána hosszú hónapokig letiltják a tipust a repülésről, akkor nagyon nagy valószínűséggel nem a pilóta rontott el valamit, hanem súlyos műszaki probléma merülhetett fel.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 786
75 820
113
Ha a nagyjavítás után nem sokkal lezuhan egy gép, meghal a pilótája, és utána hosszú hónapokig letiltják a tipust a repülésről, akkor nagyon nagy valószínűséggel nem a pilóta rontott el valamit, hanem súlyos műszaki probléma merülhetett fel.

Nagyjavítás után az is lehet,hogy valamit rosszul raktak össze.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Nagyjavítás után az is lehet,hogy valamit rosszul raktak össze.
Nem tudom nagyjavítás után hány repült óra után zuhant le a gép, de a szerelési hibák legtöbbször pár-10 óra után már szoktak jelentkezni, bajt okozni. Egy műszaki problémának ilyen oka is lehet, de hosszabb távon jelentkező anyagminőségi, hőkezelési, megmunkálási, felületvédelmi, és még nagyon sokféle oka. Néha pl. elég egyetlen rossz minőségű gumitömítés amit idővel megesz a hidraulika-olaj és lezuhanás is lehet a vége. Egy/néhány vacak kis gumigyűrű miatt ...
 
M

molnibalage

Guest
A lengyel hadrafoghatóság kapcsán egy lengyel tag ezt írta.
  • they wait for spare parts even 2 years*
  • in the last two years 30% of polish F 16 pilots left the military, between them was mjr Robert „Bluto” Gałązka the best of polish pilots and the founder of F-16 Tiger Demo Team. Ministry Of Defense say they don`t know anything about it because they don`t have any statistics regarding how many F 16pilots left (which is obviously a lie)
  • Poland declared 16 machines to be kept ready as a part of NATO fast response force (Great Britain has only 4) which has a negative impact on daily training of the rest of the pilots
*nem tudni, hogy miért

Szóval a mintaállamot is kezdi elérni a saját politikai környezet hatása, ami ott megy...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 500
72 483
113
Singapore_AirShow_2020_Rafael_to_showcase_complete_combat-proven_array_of_air_defense_and_air-to-air_systems-01.jpg
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 115
45 418
113
Na a defence24 kicsit utánament ennek a lengyel pletykának az F-16-osokkal kapcsolatban.
Talán a legfontosabbak összeszedve:
- a valós readiness természetesen titkos, a NATO MRCA szerint valahol 40-70% közötti, de sugalva van, hogy ebben az intervallumban is a felső felében. Azaz minimum 55%, vagy afeletti.
- ennek növelésének a fő akadálya az, hogy egyszerűen nem kapnak elegendő alkatrészt. Az alkatrész szállítási szerződések egyszerűen nem tesznek lehetővé több alkatrész készletezését.
(Hozzáfűzném, hogy ez valószínűleg pénz kérdés. A botrányos viszhang miatt viszont ez szerintem jelenleg elsőbbséget fog élvezni!)
Ezzel pedig visszatérhetünk az egyik alap dologra, hogy a kivont MIG-29-esekre eső repüléseket is az F-16-osoknak kellett teljesíteni, ami persze az addig érvényes alkatrészszerződésekkel nem igazán lefedhető többlet repült órát eredményezett.
- a két kivont gép ügye pedig egy érdekes sztori.
Valóban van egy olyan gépük, amelyik ki van vonva a szolgálat alól, de nem karbantartási/kannibalizációs okokból, hanem mert egy amerikai pilóta összetörte egy túl kemény landolás következtében. Erre a gépre tényleg hosszú javítás vár, de nincs kivonva az inventoryból, és megjavítják.
Van viszont 2 olyan gépük, ami ugyan tényleg sosem fog repülni, de ezek sosem voltak benne az eredeti 48db gépben, ugyanis ezeket direkt a földi személyzet oktatására rendelték. A konzerválás után ezek nem lettek C szintre fejlesztve, tehát csak A-k, és nem is a szokásos 4 számjegyű lajstromszámuk van, mint a többi 48-nak
- és ami talán a legfontosabb: a support szerződés újratárgyalása már csak azért is nagyon aktuális, ugyanis a közeli jövőben további F-16-osokat fognak - a már véglegesített F-35-ök mellé - rendelni, ugyanis a (nem hivatalos) céluk 10!!! század gép fenntartása, ami a náluk aktuális század méretekben 16-ot jelentene. :eek::)
Ha ennyi nem is lesz, de szerintem 100-112 gép biztosan! Ehhez pedig biztosan másik support szerződés kell.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 500
72 483
113

Ha jól értem.... a gépek 40%-a valamilyen karbantartásra vár. (azaz 48-ból 20 gép nem repül) Azért mert az alkatrészbeszerzés időigényes. Azért időigényes, mert más rendszereket használnak mint az amerikaiak, így nincs készleten a gyártónál sem. Ezért kannibalizáció van. A F-35-nél attól a SALIS rendszerétől várják a jobb hadrafoghatóságot, ami még az amerikaiaknál sem működik jól.

"Jó ez az arány, máshol sincs jobb."
"28 géppel is minden feladatot végre tudtunk hajtani." -> persze mert kapacitásra tervezik a feladatot és nem fordítva.
"Ha 28 gépnél többet akarnak látni a levegőben, akkor 48-nál több gépet kellett volna venni."

A szokásos "minden rendben", "nincs semmi probléma", "és az sem a mi hibánk volt" kommunikáció. Minden országban ugyanígy csinálják. Legutóbb a horvát Mi-17 nagyjavítás utáni problémákat magyarázták így ki.