SR-71 Blackbird (Lockheed, USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 514
15 753
113
Fogalmazzunk úgy, hogy rappali sztereotípikában kommentelt. Ő nem tudja, vagy más nem, akkor = azzal, hogy titkos. Az, hogy utána nézzen, az luxus. De persze én vagyok a "konstans menopauzás ronda nő" és persze csak nekem lehet stílusom. És akkor csodálkoznak egyesek, hogy néha lerepül az ékszíj...
Nem állítottam egyetlen dezinfót sem. Kérdeztem, amire te a szokott stílusban válaszoltál. Azon meg jót kuncogok, h metszet rajzokat keverték tervdokumentációval. Legyetek őszinték... de láttátok már tervdokumentációt? És műveleti utasítás? Mert amiket emlegették, az egy koncepcionális terv része (a metszet ábra nyilván nem). Viszont rögtön elnézést kérek 2 esetben; ad 1 villantotok egy NASA, sw, etc állandó belépőt, ad 2 mutattok egy általatok összerakott tervdoksit. Azt meg nem tekintem "utána nézésnek" ha neten búvárkodsz... Sajna első vh kapcsán tapasztalom, h mennyire alkalmatlan komoly kutatásra a világháló.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 535
72 541
113
SR-71-Boeing-747.jpg


the-story-behind-this-photo: a-boeing-747-refuelling-an-sr-71-blackbird-mach-3-spy-plane
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
Hát ez tényleg a hajtóművek oszája.
(meg lehet így is oldani a száguldást, csak -legalábbis számomra- jó bonyolultan)
A MiG-25-ösöknek jó lett volna legalább a bypass csőrendszer a hajtóműveikhez, ha már a torlósugárhajtóműves megoldás nem is jöhetett szóba.
A szovjeteknek volt is ilyen hajtóműve, mégpedig a Klimov VK-3-asa egy soha meg nem valósult MiG I-3U projekthez, még a hőskorban:

photo_96-99289.jpg


photo_96-99290.jpg


Ez egy utánégetős nagyon korai kétáramú hajtómű lett volna, ahol nem a belső áramot körülvéve (mint az összes turbofan hajtóművön), hanem külön csöveken szállították volna a bypass levegőt az utánégetéshez, pont mint a J58-ason. És elviekben ugyanúgy a nyomás függvényében, tehát ez is tulajdonképpen egy változtatható kétáramúsági fokú elképzelés volt, évtizedekkel megelőzve a korát.

A MiG-25-ös egyáramú hajtóműve elképesztően alacsony sűrítási viszony miatt hangsebesség alatt nagyon alacsony hatásfokkal, óriási fogyasztással operált. Ezt az SR-71-esnél azzal játszották ki, hogy a még mindig alacsony 6-os sűrítési viszonnyal már valamivel beljebb voltak, mint a szovjetek az R-15-ösök 4.5-es értékével, de Mach 2.5-nél már ezek a számok is igen magasra nőttek a dinamikus kompresszió miatt.
Nyilván egy 25-33-as érték (F-16, Gripen...stb) itt eleve szóba se jöhetett volna.
De az ilyen visszacsapószelepes bypass csövezések már sokat segítenének, hogy egy hangsebesség alatt 30-as sűrítési viszony Mach 2 felett is 30-as maradjon, miközben a felesleges levegő már nem a tüzelőteret akarja szétvetni, hanem az utánégetőt táplálja inkább.

Ez a vonal csak azért halt el, mert ilyen gyors gépekre ma már nincs szükség.

Holott az ATF programra az YF-22-es és YF-23-as gépekben a General Electric újra elővett egy hasonló, visszacsapó szelepekkel operáló változtatható kétáramúságot adó rendszert, igaz nem bypass csövekkel. Akkor az USAF a variálható ciklust túl bonyolultnak jelölte meg, pedig a GE bizonygatta, hogy még a körkörösen elhelyezett visszacsapó szelepekkel vezérelt/szabályzott adaptívan variálható kétáramúsággal együtt is kevesebb mozgó alkatrész van az YF120-asban, mint a jól ismert F100-as és F110-esekben.

Ez csak egy kis kitérő volt.
 
M

molnibalage

Guest
Ha már érdekességnél tartunk, nemrég olvastam, hogyan lett a madár neve SR-71

https://theaviationgeekclub.com/sr-71-or-rs-71-how-the-legendary-blackbird-got-her-designation/

...szóval a diszlexiás Johnson összekeverte a betüket egy állami tájékoztató ülésen.
Így lett az eredet RS-71ből (Reconnaissance/Felderítő) SR-71! Lol :D
A Haditechnikai Összefoglalóban picit bővebben is olvashatsz a típusról és annak elődjeiről is, a 60. oldaltól.
https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/

Nem egészen igaz a városi legendary, az elnök nem volt hülye.

Már nem tudom hanyadszorra van linkelve ez az oldal, de eddig csak butaságot sikerült onnan linkelni...

A drónok által kihasználható jogi kiskapuban nem nagyon bízott a Lockheed, ugyanis előálltak egy „B tervvel” is, hogy egy olyan A-12-est kellene készíteni, amelynek a kamerái nem lefele, hanem oldalra néznek, így aztán az ellenséges légtér határa mellett repülve elég mélyen beláthat ahhoz, hogy hasznos információkat lehessen gyűjteni. Mivel ez sokkal összetettebb változtatásokat igényel a küldetésprofilban, ezért kétszemélyesre bővítenék a gépet, és többször légi utántöltéssel oldanák meg a feladatot. A gépnek nagyobbnak is kell lennie, hogy több üzemanyagot vigyen magával. A tervek szerint először egy bemutató modellt gyártottak volna, amire az USAF és a CIA rábólint, így 1962 decemberében megérkezik a megrendelés az első 6 db, ekkor még R-12-esként emlegetett változatra, ami később az SR-71 megjelölést kapja.

Ennek a története – mint annyi minden ebben a programban – eléggé kacifántosra sikeredett, ugyanis a 12-es számtól szabadulni akartak a Lockheed részéről, illetve a Légierőnél is. 1962-ben a régi, nehezen követhető, és a Légierő valamint a haditengerészetnél eltérő logikát követő jelölésrendszert egy közös, új jelölésrendszerrel váltották le. A „12-es család” megtervezett bombázó változatát így a régi bombázó számozás szerint B-71 (az XB-70 Valkyre után ez jött volna) jelöléssel illették, amikor pedig az új oldalra néző kamerás kémrepülőgép típusjelzésének keresése következett, akkor azt elkeresztelték RS-71-nek, ez állítólag a Reconnaissance Supersonic (Felderítő, Szuperszonikus) rövidítésből eredeztethető. A Légierő vezetése azonban az SR-71 (Strategic Reconnaissance - Stratégiai Felderítő) jelölést szerette volna, és a legenda szerint a Légierő vezére, LeMay tábornok vette rá Johnson elnököt, hogy RS-71 helyett SR-71-et mondjon. A szép a történetben az, hogy az elnök kinyomtatott beszédét változatlanul kapta meg a média, így az ő olvasatukban a korábbi A-11 / YF-12 félreértés után ismét nem azt mondta az elnök, amit az elé tett papírra volt írva, ellátva némi puskaporral a Johnson szellemi képességeit kritizáló újságírókat