JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
1 771
7 004
113
Jól olvasom, 32600 láb?

A Gripen HUD-on is bal oldalon elvileg a sebesség van, alatta is sebességgel kapcsolatos, szabványos HUD szimbológia szerinti értékek látszanak, M (Mach number), GS (ground speed).
Persze meg lehet próbálni kiszámítani ebből a magasságot, mivel nagy magasságban az IAS csal (hideg van) így legyen a GS a TAS, tehát ha az M=0.7 és a GS/TAS=405, akkor a magasság 34500 ft, azaz 10515 m.
https://aerotoolbox.net/airspeed-conversions/
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and arcas

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 507
72 493
113
EPsTrmiWkAInToN


Majd tesznek rá sárvédőt, mint amilyen az orosz gépeken van... :)
 
M

molnibalage

Guest
Bocvsánat, de olyan dolgokat állít, amit képtelen vagyok elhinni, mert ellenkezik minden mással, amit eddig láttam. Idézem...

  • Full AAM mennyiséggel és póttankkal utánégető nélkül szuperszonikus sebesség? Ezt valami viccnek szánta? Az F-16CJ 4 db AIM-9 és 1 db CL pótossal már DI = 100 táján van. Ezzel a gép nem tud M.95-öt sem elérni a GE hajtóművel sem. Akkor a nyápic Gripen hogy a búbánatba lenne erre képes?
  • Az öt db F-16 kill is érdekes Alaszkában. Igen érdekes RoE vagy bármi lehetett, ahol akkor egyik gép sem tudta, hogy támadás alatt áll? Mert európai gyakorlaton olyan volt, hogy ha flare-t dobtak, akkor a gyakorlat úgy kezelte, hogy 100% IR AAM defeat volt. Eleve 6 db rakétával a mesékben szoktak ilyen azonos gépeknél 5 db killt elérni.
Nem akarok megsérteni senkit, de ez az egész kb. a mese habbal kategória. A Gripen E-vel egyetlen összemérhető gépnél is röhögtem egy kurva nagyot. Az F-16 Block 70 az micsoda? Hát az F-15SA és SG?

Áh, sóhaj legyint. Ez egy tipikus véragresszív svéd marketing fogás. Nehéz komolyan venni. A Gripennek megvannak az előnyei, de a gép közel sem ennyire domináns. Konkrétan egy magyar Gripen pilótától idézek:

"Az F-16C Block 30/32 ellen is szenvedés volt a közeli manőverező légiharc."

Ennyivel erősebb az a gép közel. Azt is nehéz elhinni, hogy a HOBS képességes F-16 Block 50-esek ennyire impotensek lettek volna.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Bocvsánat, de olyan dolgokat állít, amit képtelen vagyok elhinni, mert ellenkezik minden mással, amit eddig láttam. Idézem...

  • Full AAM mennyiséggel és póttankkal utánégető nélkül szuperszonikus sebesség? Ezt valami viccnek szánta? Az F-16CJ 4 db AIM-9 és 1 db CL pótossal már DI = 100 táján van. Ezzel a gép nem tud M.95-öt sem elérni a GE hajtóművel sem. Akkor a nyápic Gripen hogy a búbánatba lenne erre képes?
  • Az öt db F-16 kill is érdekes Alaszkában. Igen érdekes RoE vagy bármi lehetett, ahol akkor egyik gép sem tudta, hogy támadás alatt áll? Mert európai gyakorlaton olyan volt, hogy ha flare-t dobtak, akkor a gyakorlat úgy kezelte, hogy 100% IR AAM defeat volt. Eleve 6 db rakétával a mesékben szoktak ilyen azonos gépeknél 5 db killt elérni.
Nem akarok megsérteni senkit, de ez az egész kb. a mese habbal kategória. A Gripen E-vel egyetlen összemérhető gépnél is röhögtem egy kurva nagyot. Az F-16 Block 70 az micsoda? Hát az F-15SA és SG?

Áh, sóhaj legyint. Ez egy tipikus véragresszív svéd marketing fogás. Nehéz komolyan venni. A Gripennek megvannak az előnyei, de a gép közel sem ennyire domináns. Konkrétan egy magyar Gripen pilótától idézek:

"Az F-16C Block 30/32 ellen is szenvedés volt a közeli manőverező légiharc."

Ennyivel erősebb az a gép közel. Azt is nehéz elhinni, hogy a HOBS képességes F-16 Block 50-esek ennyire impotensek lettek volna.
Azért engedj el már egy rövid e-mailt nekik, hogy legalább ezeket a dolgokat nem-e elértették,...mert elég meredeknek hangzik...hátha jön meglepő/nem meglepő válasz.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 116
45 426
113
Azért engedj el már egy rövid e-mailt nekik, hogy legalább ezeket a dolgokat nem-e elértették,...mert elég meredeknek hangzik...hátha jön meglepő/nem meglepő válasz.
Arról a bizonyos Red Flagről már korábban is jöttek ezt (úgy mint jelentős dominancia) megerősítő infómorzsák. Gondolom a svéd légierőn belülről sem nagyon jöhet ki ilyen jellegű infó, mint ahogy itthonról sem igazán.
Állítólag a Gripen EW képességei már akkor is igen komolyan kijöttek. Az E/F meg ugyebár az Arexis konténer tartalmát hordozza magában (GaN technológia) standard formában. De az annak idején nyilatkozó pilóta felemlített egy olyan sztorit is, amikor egy EF kötelék mellett jelentek meg úgy, hogy azt sem tudták a kacsák, hogy honnan kerültek oda.
Volt egy olyan pletyka, hogy a svédek sosem használták teljes képességeiben az EW-t a nemzetközi gyakorlatokon. Ez az utóbbi EF-es sztori volt az egyetlen. :rolleyes:
Mindezt nem akarom mítoszgyártásra felhasználni, mert mindez emlékezetből írom, de aki hirtelen elő akarja kapni a cikket, az meg is erősítheti/cáfolhatja.
(közben a linkeket már gép mellöl tettem be)
A most belinkelt cikk eredetibbnek látszó forrás.
Volt már a Thai légierőnek korábban is kiváló eredménye a kínaiak ellen.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas
M

molnibalage

Guest
Arról a bizonyos Red Flagről már korábban is jöttek ezt (úgy mint jelentős dominancia) megerősítő infómorzsák. Gondolom a svéd légierőn belülről sem nagyon jöhet ki ilyen jellegű infó, mint ahogy itthonról sem igazán.
Állítólag a Gripen EW képességei már akkor is igen komolyan kijöttek. Az E/F meg ugyebár az Arexis konténer tartalmát hordozza magában (GaN technológia) standard formában. De az annak idején nyilatkozó pilóta felemlített egy olyan sztorit is, amikor egy EF kötelék mellett jelentek meg úgy, hogy azt sem tudták a kacsák, hogy honnan kerültek oda.
Volt egy olyan pletyka, hogy a svédek sosem használták teljes képességeiben az EW-t a nemzetközi gyakorlatokon. Ez az utóbbi EF-es sztori volt az egyetlen. :rolleyes:
Mindezt nem akarom mítoszgyártásra felhasználni, mert mindez emlékezetből írom, de aki hirtelen elő akarja kapni a cikket, az meg is erősítheti/cáfolhatja.
(közben a linkeket már gép mellöl tettem be)
A most belinkelt cikk eredetibbnek látszó forrás.
Volt már a Thai légierőnek korábban is kiváló eredménye a kínaiak ellen.
Ez minden gépre igaz lehet. Így lőttek le gyakorlaton MB-339-cel EF-et, Ez így, mint egy eset önmagában 0 info. Semmi. Nem referencia.
https://theaviationist.com/2010/05/13/mb-339cd-kill-markings/
 

tiz

Well-Known Member
2016. július 21.
358
2 375
93
Full AAM mennyiséggel és póttankkal utánégető nélkül szuperszonikus sebesség? Ezt valami viccnek szánta? Az F-16CJ 4 db AIM-9 és 1 db CL pótossal már DI = 100 táján van. Ezzel a gép nem tud M.95-öt sem elérni a GE hajtóművel sem. Akkor a nyápic Gripen hogy a búbánatba lenne erre képes?

Ezzel kapcsolatban: van elérhető ábra valahol Gripen drag-ről? Mert a cikkben egyértelműen erre hivatkozva állítja a szuperszonikus repülést, és kíváncsi vagyok mekkora különbség van az F-16 és a Gripen között ezen a téren.

Mielőtt elkezdesz tüzet hányni: átlapoztam a HTÖ-t és a Gripen FAQ-t is (persze lehet átsiklottam az infón).
 
M

molnibalage

Guest
Ezzel kapcsolatban: van elérhető ábra valahol Gripen drag-ről? Mert a cikkben egyértelműen erre hivatkozva állítja a szuperszonikus repülést, és kíváncsi vagyok mekkora különbség van az F-16 és a Gripen között ezen a téren.

Mielőtt elkezdesz tüzet hányni: átlapoztam a HTÖ-t és a Gripen FAQ-t is (persze lehet átsiklottam az infón).
Nincs. De a fizika nem hülye. Nezd meg n+1 gép reptelj. gorbeit. Nincs az az isten, hogy potossal a Gripen hangsebesség felett menjen utanegeto nélkül. A relativ KM novekenöv is nagyobb es a gep hullámellenallasat is jobban szetcseszi. UgÚ higy az F-16 hoz kepest a gep erőtlen. Erre jön meg ra 4db gerenda es sin meg 6 db rakéta. Ez román népmese.

A legerosebb hajtóműves F-111 1/3 keroval at tudta lépni a hangsebességet viszonylag szereny tolóerővel, mert variaszarnnyal optimalizálta a hullamellenallast. Erre a Gripen keptelen.

Sokszor az az érzésem, hogy sved marketig henger arra épít, hogy mindenkit hülyének neznek, mert a többség nem ert ugyde hozzá es szó nelkul leírnak minden baromsagot.

Mint az urblogos yt csoka, akitol kiderült, hogy a középiskolás fizikához sem ert, de telibe kajalta a musk féle cold thruster bullshitet. Kb ez a cikk is ilyennek tűnik. Lelkes, de fogalmatlan. Hat leirta...
 
  • Tetszik
Reactions: endre