MiG-21 Fishbed (Mikojan-Gurjevics,Szovjetunió) / J-7 , F-7 (Csengdu, Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 229
17 085
113
ERxLyjGU8AAVj5e
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Nagyon mutatós, csak vannak itt "némi" problémák:
2. - a kúp nem 3-helyzetű hanem folyamatos pozíció-vezérlésű (3-helyzetű az F,F-13 és kétüléses 21-ekben volt)
3-5. - ha RP-22 a radar akkor ez vagy SzM vagy bisz, de ha bisz akkor a hajtóműnek R-25-nek kellene lenni
25.- a keró feltöltési pont az a kissé előrébb lévő kerek fedél, a számmal jelölt egység az a torló-túlnyomás bevezető cső és alatta a tartályban a túlnyomás-biztosító és szellőző szelepek
31.- hátsó keró-feltöltési pont nincs! (külön csak a póttankokat töltik)
33.- a kerékakna fölött a 3.sz., alul középen a 3/A tüzelőanyag-tartály van (a külön kis tartályrendszer-ábrán a 3/A hiányzik)
34.- a főfutókerék behúzva nem itt van, hanem a 33. pozíciónál (a főfutókat befelé-ELŐRE húzták be)
36.- az olajtartály a hajtómű oldalán a szárny síkja alatt volt (34. pozíciónál)
37.- ha R-13 a hajtómű akkor ez szovjet SzM-változat, akkor viszont túl hosszú a gerinctartály
41.- az nem fő- hanem a segédtartó, a hátsó főtartó az a 39.-es, a mellső meg a függőleges tartó ami a 41.-nél ér véget
44. - ez nem RWR-antenna, hanem a SzOD-57M rendszer antennája; ez a saját földi radar jelét sugározta vissza felerősítve, így megnövelve annak hatótávolságát, 1-1 antennája volt a szárny elején is (nem IFF!)
57.- a szürke fényszóró mellett rózsaszínnel O2-palackok (valójában világoskékek)
59.- ez inkább az 58-nál lenne jó helyen
60.- a hüvelyeket lövés után kiszórja a gépágyú, itt csak a széteső hevedertagokat gyűjtik be
65.- ott a futóműnek semmiféle része nincs, a működtető munkahenger az 57-58. pozíció között, a szárnybordák mögött takarásban látható úgy-ahogy
A bal felső sarokban a tüzelőanyag-tartályrendszer rajza is problémás: hiányzik a 3/A tartály, ha ez bisz tipus akkor fölösleges a bal szélső 1. sz. rekesz (a bisz-ben itt is elektronika volt), ha SzM/M/MF akkor meg túl hosszú a gerinctartály. A hátsó szárnytartály-rekesz meg túl széles, méretben illeszkednie kellene a mellette lévő 5. sz. törzstartályhoz; a mellső szárnytartály az 175 literes, a hátsó meg csak 110.
Vannak ezen a rajzon még érdekességek, amiket viszont nem jelöltek:
- a pitot-csövön DUASz-lapátok, amelyek az állásszöget és oldalcsúszást jelezték a célzó-rendszernek, ezek alapján IS korrigálta, mozgatta a célzóra kivetített célgyűrűt a rendszer (így biztosította az automatikus előretartást gépágyús célzóüzemben)
- a gép orrában felül egy zöld tartály (5. fölött): a "muslinca-osztályú" kollégák számára a legfontosabb: szesztartály, minden gépen a kabintető jégtelenítésére, és az RP-22 radaros gépeken a radar hűtésére is
- orr bal oldalén hosszúkás zöld bakon: DUA-3 állásszög-adó lapát, ez egy műszerre és a robotpilótának jelezte az állásszöget
- katapultülés mellett kerek rózsaszín kütyü: kabin túlnyomás-vezérlő szelepe
- gerinctartály alatt végig hosszirányú tolórudak: az oldal és magassági kormányok vezérlő tolórúdjai (24.-nél is láthatóak)
- szárny elején a csűrő-tolórudak, a 71. pozíciónál elfordul hátra egy zöld kütyühöz: ez a Bu-45A csűrő buszter-munkahenger (szervó), mindkét szárnyban
- 22-23. pozíció között körben a törzsön a gépágyú heveder-vezető csatornája
- függőleges vezérsík mellső főtartóján a zöld valami: Bu-210 magassági kormány buszter-munkahengere, mellette egy fekvő zömök henger az a hidraulika-rendszer elektromos hajtású vész-szivattyúja ami csak a Bu-210-re dolgozott, alatta a magassági robotpilóta kormánygépe, mellette a magassági rugós műterhelője és az ARU-3V magasság és sebesség szerinti áttétel-módosító himba
- alattuk a törzs tetején narancs-színnel a bal hengeres hidraulika-akkumulátor (volt még egy a másik oldalon is), ez is csak a Bu-210-re tartalékolta a nyomást. Mivel a 21-el magassági kormány nélkül nincs repülés, hidraulika nélkül, fizikai erővel meg nem mozgatható, így a magassági vezérlésnek sokszoros volt a hidraulikus biztosítása/redundanciája.
Hát eddig hirtelen így ennyi ... :)
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Lehet, hogy egy bisz-gerinces SzMT. Abban is R-13-as volt.
Lehet, és akkor az RP-22 radar is rendben van. Viszont akkor is fölösleges az 1.sz. kis tüzelőanyag-tartály, mert annak a helyén elektronika volt, közte az RP-22 néhány blokkja is. Ezért is lett nagyobb az SZMT és bisz gerinctartálya, hogy pótolják az 1.sz. tartályt (csak az SZMT-nél "kissé" túlzásba estek a pótlással :D).
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Az ember mindig tanul. Indiai MiG-21Bison, amelynél nekem csak most tűnt fel, hogy még a pótvezérsík aljára is jutott pótbeömlő:

265865.jpg


Mind a két oldalra:

097941.jpg


És furán hat a pitot-cső a csúszásjelző lapátok nélkül.
"Pótvezérsík aljára"? Ott én nem látok semmit. Viszont a pótvezérsík tövében a törzs alján mindkét oldalon ott van a pótbeömlő torlócsöve - ahogy minden MiG-21-en is ott volt idáig. Ezek a 3x120 fokban elosztott hűtőcsövek 2-6-9 óránál - az alsót gyakorlatilag kettéosztja a pótvezérsík - a GSF-et vezérlő 3 hidraulikus munkahengerhez viszik a hűtőlevegőt!! Egyetlen változás: a hajtómű indítómotor-generátor hűtés-bevezető torlócsöve a törzs jobb-alsó részéről átkerült a bal-alsó részre (az alsó fotón látszik a pótvezérsík mellett kb. 7 óra síkjában, a fölső képen meg látszik hogy jobboldalról eltűnt).
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 500
72 483
113
99279136_3163100590415413_5203298217055223808_o.jpg


On Tuesday, 19 May 2020

NATO Air Policing jets from Romania, Bulgaria and Turkey were launched due to Russian air activity close to NATO airspace.

First two Forţele Aeriene Române MiG-21 jets took off as two Russian Tu-22 bombers, escorted by two Su-27 fighters were heading towards Romanian airspace.

The MiG-21s did not approach the Russian aircraft, but shadowed them heading south several miles off the coastline.

As they continued their flight close to NATO airspace, MiG-29 fighter jets of the Bulgarian Air Force also took off,patrolling in several miles distance from the Russian planes.

Later the Russian aircraft turned east, now heading towards Turkish airspace. Turkish Air Force - TUAF F-16 fighters were scrambled twice to shadow their way along the southern Black Sea coast before turning north.

NATO stands determined to safeguard its airspace and sent a clear signal of its capability to react.

Across the Alliance Quick Reaction Alert fighter jets are on 24/7 standby for take-off, in case of unclear situations in or close to its airspace.

-------------

Már várom az orosz videókat... :cool:


Most nincs senki a románokhoz települve? A kanadaiak és az angolok hazamentek?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Amikor az izraeli Yehuda Shafir tartott bemutatórepülést MiG-21-essel, 1997-ben Le Bourge-ban:


A komoly repülőtudású pilótát a korszerű avionika is nagyban segítette, de felemerül a kérdés, ha a MiG-21-essel ilyen jól tudott repülni ez a jóember, vajon mit tudott volna kihozni egy hasonlóan továbbfejlesztett MiG-29-esből? Nos a válasz itt van: