Beszélgető

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 757
4 687
113
Racionalitás. Mert 15% az iszonyatosan sok úgy, hogy egy átlagos utazási távolságot figyelembe véve az időveszteség minimális. Sőt, konkrétan 200-200 km út során a fogyasztás akkor, hogy a tankolás fel is emészti a nyert időt...
És mivel sokaknak a "130" az valójában 140 tája vagy még több...
De az 15% jövedéki és más adó kiesését is jelenti ám, ami rengeteg pénz. Sztem ez az egyik fő oka, hogy az államok inkább a szart passzírozzák érdemi lépések helyett. És aki 110-re csökkenti a sebességhatárt, bukja a következő választásokat, mert az emberek hülyék. Nem engednek a 130-ból, még ha a saját gyerekük hal is meg tüdőrákban. MOST legyen jó, és NEKEM. Ennyit tudnak.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 923
19 164
113
Racionalitás. Mert 15% az iszonyatosan sok úgy, hogy egy átlagos utazási távolságot figyelembe véve az időveszteség minimális. Sőt, konkrétan 200-200 km út során a fogyasztás akkor, hogy a tankolás fel is emészti a nyert időt...
És mivel sokaknak a "130" az valójában 140 tája vagy még több...
130 az 18%-al gyorsabb, mint 110,és ha csak 15%-al fogyaszt többet, akkor még hatékonyabb is! ;)
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
16 991
53 878
113
Racionalitás. Mert 15% az iszonyatosan sok úgy, hogy egy átlagos utazási távolságot figyelembe véve az időveszteség minimális. Sőt, konkrétan 200-200 km út során a fogyasztás akkor, hogy a tankolás fel is emészti a nyert időt...
És mivel sokaknak a "130" az valójában 140 tája vagy még több...

A hobbi célú repkedés helyett autózni fognak a népek, ami több uzemanyag elégetését fogja jelenteni /fo/100km,mint a repulés.
A belsoégésu motorokban van még fejleszteni való, konnyebbé kellene tenni az új(abb) autók vásárlását, a pórépnek, ki kellene koptatni a 30 éves sz@rokat a kozlekedésbol, áruszállításból, és a mezogazdaságból, foldmunkagépekbol is, a nyomi, de drága szélturbinák helyett, pl.
A kobányászatba is betört a hibrid technológia, kb 6-8 éve, gyártanak olyan darálót amiben a dízelmotor 1 geneerátort hajt, és minden funkciója a darálónak elektromos motorral mukodik, az eredmény onmagáért beszél, 1 akkora teljesítményu darálót mint a miénk, 100 lóerovel kisebb motor is meg tud hajtani, kb 10 liter gázolajat spórol meg így a gép óránként, ami nálunk a 10 éves gépnél cirka 90 000l megtakarítást eredményezne, ha a fonok venne ilyen új gépeket, vagy ha az állam tenne pénzt az új gép árába, hogy megvegye a gyok 2 vállalkozó.
Az már hab a tortán, hogy az ilyen hibrid darálók generátora Annyira túl van méretezve, hogy meg tudja hajtani a szintén hibrid osztályzó gépet is, úgy már még szebb a kép.
De ez csak 1 kis szeglete az elfustolt fosszilis dzsúznak.
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 696
28 092
113
130 az 18%-al gyorsabb, mint 110,és ha csak 15%-al fogyaszt többet, akkor még hatékonyabb is! ;)
Arról nem is beszélve, ami az egyik Totalcar Égéstérben volt említve, hogy kisebb sebességnél (US autópályák voltak a példa ahol kb 110-nek felel meg a sebhatár ám ez államonként változó) jóval hajlamosabbak az emberek elbambulni/elaludni/benézni, mint nagyobb sebességgel (Autobahn volt az összehasonlítás) és egyáltalán nem biztonságosabb a vezető szempontjából. Magamon is észreveszem hogy 140-150-es tempónál jóval éberebb vagyok mint 90-110-el csattogva. Na meg senki sem tartaná be főleg Európa boldogabbik felén ám ezt a sebességhatárt saját tapasztalatból beszélve. (Jórészt a mostanit se ahol 2*2 vagy annál több sávról beszélünk) Illetve egy Veszprém-Pest távon azért nem mindegy, hogy másfél vagy két óra alatt érsz fel, arról nem is beszélve, hogy ha üres a hetes és kicsit megnyomod akkor van az 1:15 is. 122 kilométer háztól házig, míg busz 2 óra alatt nincs, a vonat meg kb másfél óra de a halál barlangos szerve után van a drága állomás, míg Pesten meg a Déliből vagy Kelenföldről haza is kell jutni.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 846
15 171
113
Racionalitás. Mert 15% az iszonyatosan sok úgy, hogy egy átlagos utazási távolságot figyelembe véve az időveszteség minimális. Sőt, konkrétan 200-200 km út során a fogyasztás akkor, hogy a tankolás fel is emészti a nyert időt...
És mivel sokaknak a "130" az valójában 140 tája vagy még több...

144 hogy a büntetési tételen belül maradj (130+15) + 2-3% amit az óra felfelé csal, tehát kb. óra szerinti 146-148ig jó vagy.

A sebességet korlátozni szerintem felesleges. Egyrészt nagyon minimális a hatása, másrészt a "heavy userek" nagy része ezt jól tudja és magától 100-110 körül csordogál a külső sávban. Mai kocsik vidáman, erőlködés nélkül és biztonságosan tudnák tartani a 150-160-at is, kérdés érdemes lenne-e annyival menni. Sokat nem nyer vele az ember.. érdekes pl. hogy a Toyota mostanában 180-ra limitálja a kocsijait, pedig tudnának többet is.
 

csibeszke

Well-Known Member
2015. február 12.
1 725
3 824
113
144 hogy a büntetési tételen belül maradj (130+15) + 2-3% amit az óra felfelé csal, tehát kb. óra szerinti 146-148ig jó vagy.

A sebességet korlátozni szerintem felesleges. Egyrészt nagyon minimális a hatása, másrészt a "heavy userek" nagy része ezt jól tudja és magától 100-110 körül csordogál a külső sávban. Mai kocsik vidáman, erőlködés nélkül és biztonságosan tudnák tartani a 150-160-at is, kérdés érdemes lenne-e annyival menni. Sokat nem nyer vele az ember.. érdekes pl. hogy a Toyota mostanában 180-ra limitálja a kocsijait, pedig tudnának többet is.
Ha jól emlékszem autópályán 130+20 km-től jön a nagyobb bünti.
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
8 064
23 140
113
A sebességet korlátozni szerintem felesleges. Egyrészt nagyon minimális a hatása, másrészt a "heavy userek" nagy része ezt jól tudja és magától 100-110 körül csordogál a külső sávban. Mai kocsik vidáman, erőlködés nélkül és biztonságosan tudnák tartani a 150-160-at is, kérdés érdemes lenne-e annyival menni. Sokat nem nyer vele az ember.. érdekes pl. hogy a Toyota mostanában 180-ra limitálja a kocsijait, pedig tudnának többet is.
Eddig azt hittem, egyedül vagyok a véleményemmel. Lehet, hogy szélsőséges álláspont, de én az autópályákon - a némethez hasonlóan - sebességkorlátozás nélküli szakaszokat is építenék. Aki akar, az ma is mehet 110-zel, viszont aki szeretne, az hadd mehessen gyorsabban, időt spórolva magának. Nem rosszak a baleseti statisztikák a német autópályákon. Nem kell ettől sem félni. Amennyire fontos a magyar gazdaságban az autóipar, akár lazábban is hozzáállhatnánk a témához:

Ha jó géppel vagy, akkor a 250 is csak egy nyugodt utazótempó. :cool:
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 621
55 096
113
A sebességkülönbözet az, ami veszélyes elsösorban. Valóban lehet kényelmesen utazni itt-ott Nèmetországban jóval 200 felett ( föleg az uj keleti pályâkon). Amig kiugrik valaki 100-al a jobb sávból a teherkocsik közül, hacsak ninc legalâbb 3 sáv.
A magyar pályák nem alkalmasak igazân magas sebességekhez. Kanyarrâdiusz, sâvszélesség.
Mellèkesen a sebességkorlátozâs megszüntetèse egy luxusprobléma a lakóssâg elenyèszö rèszènek szâmára. A 130 egèsz jó kompromisszum a végtelen és a 80 km között.
 
M

molnibalage

Guest
Eddig azt hittem, egyedül vagyok a véleményemmel. Lehet, hogy szélsőséges álláspont, de én az autópályákon - a némethez hasonlóan - sebességkorlátozás nélküli szakaszokat is építenék. Aki akar, az ma is mehet 110-zel, viszont aki szeretne, az hadd mehessen gyorsabban, időt spórolva magának. Nem rosszak a baleseti statisztikák a német autópályákon. Nem kell ettől sem félni. Amennyire fontos a magyar gazdaságban az autóipar, akár lazábban is hozzáállhatnánk a témához:

Ha jó géppel vagy, akkor a 250 is csak egy nyugodt utazótempó. :cool:
Ja persze, aztán itt is lesz majd az, mint a magyar pályás esete, ahová betévedt a vad. A motoros maradványait a fákra meg majd leszedik a tűzoltók. Vagy csak a motoros a gépével átcsókol egy másik a jármű szélvédőjén.

Mindig is imádtam azokat aki meg tudják ideologizálni, hogy miért kell versenypályának tekinteni a közlekedés. Húzzon az ilyen versenypályára és ott jazkarizzon. Ott remélhetőleg csak saját magát öli meg.
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
8 064
23 140
113
Ja persze, aztán itt is lesz majd az, mint a magyar pályás esete, ahová betévedt a vad. A motoros maradványait a fákra meg majd leszedik a tűzoltók. Vagy csak a motoros a gépével átcsókol egy másik a jármű szélvédőjén.

Mindig is imádtam azokat aki meg tudják ideologizálni, hogy miért kell versenypályának tekinteni a közlekedés. Húzzon az ilyen versenypályára és ott jazkarizzon. Ott remélhetőleg csak saját magát öli meg.
90-110 körül lehet menni úgy, hogy a szembe sáv közvetlen melletted van. Ha ott elrontasz egy előzést és frontálisan ütközöl egy kocsival, akkor az sokkal rosszabb, mint 250-nel leseggelni egy autópályán. Én sem erőltetném ezt a nagy sebességet, de ha nem rosszak a statisztikák, akkor miért ne? Számtalan előnye is van. (És ahogy nézem ezeknek a modern gépeknek a fogyasztása elég szuper, még az ilyen 250+ körüli sebességeknél is.)
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 923
19 164
113
144 hogy a büntetési tételen belül maradj (130+15) + 2-3% amit az óra felfelé csal, tehát kb. óra szerinti 146-148ig jó vagy.

A sebességet korlátozni szerintem felesleges. Egyrészt nagyon minimális a hatása, másrészt a "heavy userek" nagy része ezt jól tudja és magától 100-110 körül csordogál a külső sávban. Mai kocsik vidáman, erőlködés nélkül és biztonságosan tudnák tartani a 150-160-at is, kérdés érdemes lenne-e annyival menni. Sokat nem nyer vele az ember.. érdekes pl. hogy a Toyota mostanában 180-ra limitálja a kocsijait, pedig tudnának többet is.

Japánban általános a 180 km/h limit:

Most Japanese domestic market vehicles are limited to 180 km/h

forrás

A volvó az új kocsijaiban 180-as limitet tesz be, hogy a nulla-halál policyjét (tömény bullshit) meg tudja valósítani. A svéd-vegán humanista zöld autógyártó imázs (egy ok amiért a kínaiak megvették) megköveteli, aztán kíváncsi vagyok, ez ki fog-e hatni pl. a németországi eladásaikra.

https://www.media.volvocars.com/glo...-on-all-cars-to-highlight-dangers-of-speeding

90-110 körül lehet menni úgy, hogy a szembe sáv közvetlen melletted van. Ha ott elrontasz egy előzést és frontálisan ütközöl egy kocsival, akkor az sokkal rosszabb, mint 250-nel leseggelni egy autópályán.

A mozgási energia a sebességgel négyzetes, hátulról gyorsabban jőve sokkal nagyobb energiát adhat át.

Ez egyszerűség kedvéért vegyünk két 1 tonna tömegű járművet.

1 t tömeg, 110 km/h sebesség esetén a mozgási energia 465 kJ. Ez csökken nullára az ütközésnél, frontális esetben, két egyforma tömegű, és sebességű járművet, és tökéletesen rugalmatlan ütközést feltételezve.

Ha azonban utoléréses ütközést nézünk, 250 km/h sebességű utolérő járművel, aminek a mozgási energiája 2,4 MJ, azaz kb. hatszor annyi, mint a 110-el mozgó autónak!, akkor szintén teljesen rugalmatlan üzközés esetén a két jármű együtt fog mozogni az ütközés után, a sebességük állandó lesz, a rendszer ak ét energia öszegével fog rendelkezni,ami 2,8 MJ körülre adódik. Így az egyes járművel esetében 1,44 MJ lesz a mozgási energia. A lassabb jármű esetében 1 MJ-t változik kb, a gyorsabb esetében szintén. Ez nagyobb energia változás, mint a frontális esetben.

Az ütközés persze nem teljesen rugalmatlan az energiaelnyelő zónák tökéletlensége miatt, de az ütközési számok meghatározásához kísérleteket kéne elvégezni, mert így látatlanban nagyon nehéz jó becslést adni.

Nem szabad elfeledkezni arról, hogy a mozgási energia nem lineáris a sebességgel!
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1711

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
8 064
23 140
113
Lenne ennek saját topikja, de most elfér itt:
A mozgási energia a sebességgel négyzetes, hátulról gyorsabban jőve sokkal nagyobb energiát adhat át.

Ez egyszerűség kedvéért vegyünk két 1 tonna tömegű járművet.

1 t tömeg, 110 km/h sebesség esetén a mozgási energia 465 kJ. Ez csökken nullára az ütközésnél, frontális esetben, két egyforma tömegű, és sebességű járművet, és tökéletesen rugalmatlan ütközést feltételezve.

Ha azonban utoléréses ütközést nézünk, 250 km/h sebességű utolérő járművel, aminek a mozgási energiája 2,4 MJ, azaz kb. hatszor annyi, mint a 110-el mozgó autónak!, akkor szintén teljesen rugalmatlan üzközés esetén a két jármű együtt fog mozogni az ütközés után, a sebességük állandó lesz, a rendszer ak ét energia öszegével fog rendelkezni,ami 2,8 MJ körülre adódik. Így az egyes járművel esetében 1,44 MJ lesz a mozgási energia. A lassabb jármű esetében 1 MJ-t változik kb, a gyorsabb esetében szintén. Ez nagyobb energia változás, mint a frontális esetben.

Az ütközés persze nem teljesen rugalmatlan az energiaelnyelő zónák tökéletlensége miatt, de az ütközési számok meghatározásához kísérleteket kéne elvégezni, mert így látatlanban nagyon nehéz jó becslést adni.

Nem szabad elfeledkezni arról, hogy a mozgási energia nem lineáris a sebességgel!
Én bármit elhiszek, de nincs szó rugalmatlan ütközésről. :p
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 923
19 164
113
Lenne ennek saját topikja, de most elfér itt:

Én bármit elhiszek, de nincs szó rugalmatlan ütközésről. :p
Írtam, hogy az ütközési számot nem tudom, de a másik végletet tekintve, a teljesen rugalmas ütközésnél energiát cserél a két mozgó jármű.

Szemből érkezve visszapattannak, azaz az energia változása 2E = 930kJ, majdnem 1 MJ a fenti példában.
Utoléréses esetben energia cserével az energia változások 2MJ körüliek... Ami még durvább.

A valóság ezek közt van, az ütközési együttható mondja meg, hogy hol.

A lényeg, hogy a felhozott 110 frontális, vagy 110-et 250-el utolérős esetek közül a második a durvább, még ha természetes intuícióval azt is hinnéd, hogy nem.

Amúgy a motoroson nincs gyűrődési zóna, függ attól, hogy milyen jármű, hol, a motoros és az autó tömegviszonyai mások mint a példában, a példa a energia sebesség-négyzetes arányának nem-intuitív következményeinek szemléltetésére egyszerű volt. Egy modell.

A videó pedig szerintem fake.
 
T

torsen

Guest
A tökéletesen rugalmas ütközésnél az összes mozgási energia megmarad (a testek lepattannak egymásről), a tökéletsen rugalmatlan ütközésnél a testek közös sebességgel mozognak tovább, az összes lendületük marad meg, a hiányzó mozgási energia a deformációs munkára fordítódik. De mindkettő elméleti eset...
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 923
19 164
113
A tökéletesen rugalmas ütközésnél az összes mozgási energia megmarad (a testek lepattannak egymásről), a tökéletsen rugalmatlan ütközésnél a testek közös sebességgel mozognak tovább, az összes lendületük marad meg, a hiányzó mozgási energia a deformációs munkára fordítódik. De mindkettő elméleti eset...
Ah, igazad van, régen volt. De így átszámolva lendület összeadódásra is 50m/s jön ki rugalmatlan utolérésre (a tömegközépponti rendszer sebessége a megfigyelő rendszerhez képest), az 53 helyett, tehát nagyjából azonosak az arányok a fenti számokkal.