JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 479
113

68920-55066-1585207120.0.0.jpg


68920-55069-1585207124.0.0.jpg



68920-55102-1585207178.0.0.jpg


68920-55074-1585207133.0.0.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 685
90 777
113
Jól halad a Gripen E tesztelése

https://www.jetfly.hu/katonai-tipusok/jol-halad-a-gripen-e-tesztelese

A közelmúltban átlépte a 300 repült órás mérföldkövet a Saab Gripen E flottája, és a jövőben a tesztek már a harcászati rendszerekre és a szenzorokra fókuszálnak majd, melyekkel a gyártó cég szakemberei eddig nagyon elégedettek, elmondásuk szerint mind a Leonardo által szállított radar, mind az egyéb elektronikai eszközök eddig várakozáson felül teljesítenek.
Jelenleg hat példány vesz részt a berepülési fázisban, ebből egy-egy a svédek és a brazilok számára gyártott első szériapéldány. A Svéd Légierő még az idén megkaphatja a második és harmadik gépét is, 2023-tól kezdve pedig hadrendbe is állíthatja a típust, melyből összesen 60 példányt szereznek be.

A Brazil Légierő az első gépet még az idei évben átveheti tesztelési céllal, a hadrendbe állítás ott is 2023-tól lehet esedékes. A brazilok összesen 36 példányt rendeltek, melyből 8 a kétüléses F változat lesz.

Más vevő egyelőre nincs a típusra, de a Saab nagy reményekkel pályázik a 88 gépre kiírt kanadai vadászrepülőgép tenderen is.

Svédországban a típusváltás egyébként nem jelentené automatikusan a jelenlegi C/D változatok nyugdíjazását, ugyanis jelenlegi terveik szerint a pilótaképzési programjukban használnák őket tovább. A jelenleg alkalmazott Sk 60 típus példányai ugyanis már 50 év felett járnak, nyugdíjazásuk időszerű.

Ehhez egy légcsavaros típus beszerzése is szükséges alapkiképzési feladatokra, a következő lépcső pedig átmeneti jelleggel a Gripen C/D változata lenne, de hosszabb távon tervben van egy kifejezetten erre a célra kifejlesztett kiképzőgép rendszeresítése is.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A SAAB elkezdte a tesztrepüléseket a Ps-05/Mk4 radar AESA radaros változatával.
Egyes hírek szerint ez az Mk5 változat.
p1766733_main.jpg


A radar teljesen Gallium Nitride (GaN) technológián alapul.
A fejlesztési út így néz ki:
- Jelenleg van a mechanikus antennájú MK3 változat
- Az Mk3 -> Mark 4 váltás: az elektronikai blokkokat cserélik de marad a mechanikus legyezésű antenna
- Mk4 -> Mk5 váltás: az elektronikai blokkok maradnak és cserélik az antennát a képen látható AESA-ra.
korábban volt szó róla hogy ezt a hűtőrendszer cseréje nélkül csak úgy tudták meglépni hogy a GaN technológiára álltak át
gripen_upgrade_22_ps05a_mark4.jpg

Ami nekünk ebből érdekes lehet hogy ez a modernizáció símán működhet a C/D-esetében is.

Ja, és fontos: ez a radar NEM ÖSSZETÉVESZTENDŐ az E/F változat Selex (Leonardo) Raven radarjával. Ez az Ericsson / SAAB saját fejlesztése
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A SAAB elkezdte a tesztrepüléseket a Ps-05/Mk4 radar AESA radaros változatával.
Egyes hírek szerint ez az Mk5 változat.
p1766733_main.jpg


A radar teljesen Gallium Nitride (GaN) technológián alapul.
A fejlesztési út így néz ki:
- Jelenleg van a mechanikus antennájú MK3 változat
- Az Mk3 -> Mark 4 váltás: az elektronikai blokkokat cserélik de marad a mechanikus legyezésű antenna
- Mk4 -> Mk5 váltás: az elektronikai blokkok maradnak és cserélik az antennát a képen látható AESA-ra.
korábban volt szó róla hogy ezt a hűtőrendszer cseréje nélkül csak úgy tudták meglépni hogy a GaN technológiára álltak át
gripen_upgrade_22_ps05a_mark4.jpg

Ami nekünk ebből érdekes lehet hogy ez a modernizáció símán működhet a C/D-esetében is.

Ja, és fontos: ez a radar NEM ÖSSZETÉVESZTENDŐ az E/F változat Selex (Leonardo) Raven radarjával. Ez az Ericsson / SAAB saját fejlesztése
Videó is van
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator
T

Törölt tag 1586

Guest
A SAAB elkezdte a tesztrepüléseket a Ps-05/Mk4 radar AESA radaros változatával.
Egyes hírek szerint ez az Mk5 változat.
p1766733_main.jpg


A radar teljesen Gallium Nitride (GaN) technológián alapul.
A fejlesztési út így néz ki:
- Jelenleg van a mechanikus antennájú MK3 változat
- Az Mk3 -> Mark 4 váltás: az elektronikai blokkokat cserélik de marad a mechanikus legyezésű antenna
- Mk4 -> Mk5 váltás: az elektronikai blokkok maradnak és cserélik az antennát a képen látható AESA-ra.
korábban volt szó róla hogy ezt a hűtőrendszer cseréje nélkül csak úgy tudták meglépni hogy a GaN technológiára álltak át
gripen_upgrade_22_ps05a_mark4.jpg

Ami nekünk ebből érdekes lehet hogy ez a modernizáció símán működhet a C/D-esetében is.

Ja, és fontos: ez a radar NEM ÖSSZETÉVESZTENDŐ az E/F változat Selex (Leonardo) Raven radarjával. Ez az Ericsson / SAAB saját fejlesztése
A Svédek melegen ajánlják Magyarországnak is az új radart...:)
We have the possibility now to get the full radar range to use [MBDA’s] Meteor or similar [air-to-air] missiles,” Carp notes of the enhancement."

"The availability of an ITAR-free AESA array offers a potential upgrade path for existing Gripen C/D operators, which in addition to the Swedish air force include the Czech Republic, Hungary, South Africa and Thailand"

Meg egy újabb kép és némi technikai részlet:
"...Integration of the AESA array – which features more than 500 gallium nitride transmit/receive modules – required no alteration to the Gripen’s power or cooling provision, Carp says. “We’re just changing the array itself, and using exactly the same back-end as the [PS-05/A] Mk4” with some software updates, he notes.."
69658_saabfighteraesacsaab_142493.jpg