F/A-18 Hornet , F/A-18 E/F Super Hornet (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 114
45 413
113
Amúgy lehet megfogtad a lényegét, mert most kicsit kurkászva megtaláltam, hogy a Navy a FY2021-es 36 darabos rendelését inkább az NGAD program felgyorsításába fektetné. A kuvaiti megrendelés kb 2022-re lesz teljesítve és rajtuk kívül másról nem találtam infót.Indiánál próbálkoznak még, de mire azok döntést hoznak lehet még egy diplomám lesz. A finn tenderen én esélyesnek látom őket, de ez a mostani német megrendelés mindenképp kitolhatja a gyártósor működését.
https://news.usni.org/2020/02/10/na...production-to-develop-next-generation-fighter
Az SH gyártósorának fenntartása mellett nincs semmilyen nemzetgazdasági érdek. Úgy értem csak azért nem kell fenntartani a gyártósort, mert majd később az USA még utánrendel. Az amerika fegyveres erői szerintem már nem igazán fog több megrendelést leadni. A németek mellet még pár tenderen jelen vannak, de számottevő megrendelések már nem várhatóak. Akik még függőben vannak (Kanada, Finnország) azoknál komoly a nyomás az F-35-re. A spanyolok meg ugye benne vannak az FCAS-ban, addig meg még pár részletben rendelni fognak a pár EF-et.
Akik F-18-at üzemeltettek, azok már főleg F-35-re váltottak, vagy éppen abban vannak. A kispénzű országok meg inkább F-16-ot, meg Gripent fognak üzemeltetni.
Én az egész üzlet anyagi részén gondolkoztam, főleg teljes élettartamra vetítve, nem igazán látom értelmét. Németország "alulfegyverkezik" a lehetőségeihez képest, de ez a 30+15 gép az ő állományuk mellett sem tétel, viszont a kis mennyiséghez párosítva teljesen idegen technikát hoz be. 5-8 év múlva lesz mennyi, 150-180 Eurofughterük, plusz ez a 45 amerikai gép (két altípusból), amik a fegyverzetet leszámítva semmiben sem csereszabatosak a flotta 80 %-át kitevő EF-ekkel. Anyagi és üzemeltetési szempontból teljesen logikátlan.
Abban igazad van, hogy a 45 gép nem tétel, különösen a német költségvetési szempontból. (Viszont ha 45 gépen tudnak 1,5Mrd USD-t spórolnak, németek különösen lehajolnak ennyi "apróért". ;) )
Ugyanakkor eddig is 2 típusosak voltak. Tehát nem jelent logisztikailag nagyobb terhelést, sőt. A 45 gép logisztikája lényegesen egyszerűbb lesz, mint a több bázison szétszórt Tornadoké, mivel szimplán darab-darabra cserélhetik a Bücheli "Taktisches Luftwaffengeschwader 33" 46db Tornado gépét. Szóval egyetlen bázisra kell csak a logisztikát biztosítani. Lényegében ugyan akkora gondot fognak a németeknek ezek a gépek jelenteni, kb. mint nekünk a 14 Gripen. Ezeket Super Horneteket simán tudják egyfajta sziget üzemben üzemeltetni.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 227
17 084
113
Abban igazad van, hogy a 45 gép nem tétel, különösen a német költségvetési szempontból. (Viszont ha 45 gépen tudnak 1,5Mrd USD-t spórolnak, németek különösen lehajolnak ennyi "apróért". ;) )
Ugyanakkor eddig is 2 típusosak voltak. Tehát nem jelent logisztikailag nagyobb terhelést, sőt. A 45 gép logisztikája lényegesen egyszerűbb lesz, mint a több bázison szétszórt Tornadoké, mivel szimplán darab-darabra cserélhetik a Bücheli "Taktisches Luftwaffengeschwader 33" 46db Tornado gépét. Szóval egyetlen bázisra kell csak a logisztikát biztosítani. Lényegében ugyan akkora gondot fognak a németeknek ezek a gépek jelenteni, kb. mint nekünk a 14 Gripen. Ezeket Super Horneteket simán tudják egyfajta sziget üzemben üzemeltetni.
Ezzel a 1,5 milliárd spórolással várjunk még, amíg nyilvánosságra hozzák a teljes csomag árát. Kötve hiszem, hogy a Luftwaffe ugyanannyiért kapná a gépeket nyersen, mint a Navy. Másrészt még hozzájön az új típus(ok) szolgálatba állításának összege, az sem lesz kevés.
Ami az eddigi két típusosságot illeti, szerintem az sem ugyanolyan kategória, a Tornadohóz a legtöbb alkatrészt, a komolyabbakat is, mint pl hajtómű, maguk gyártották, hazai cégek szállították az alkatrészeket (vagy max másik EU-s ország), míg az amerikai gépekhez mindent az USÁ-ból kell beszerezni. 45 géphez a németek semmit sem fognak otthon gyártani.
 

therob

Active Member
2012. december 26.
923
248
43
Az SH gyártósorának fenntartása mellett nincs semmilyen nemzetgazdasági érdek. Úgy értem csak azért nem kell fenntartani a gyártósort, mert majd később az USA még utánrendel. Az amerika fegyveres erői szerintem már nem igazán fog több megrendelést leadni. A németek mellet még pár tenderen jelen vannak, de számottevő megrendelések már nem várhatóak. Akik még függőben vannak (Kanada, Finnország) azoknál komoly a nyomás az F-35-re. A spanyolok meg ugye benne vannak az FCAS-ban, addig meg még pár részletben rendelni fognak a pár EF-et.
Akik F-18-at üzemeltettek, azok már főleg F-35-re váltottak, vagy éppen abban vannak. A kispénzű országok meg inkább F-16-ot, meg Gripent fognak üzemeltetni.

Abban igazad van, hogy a 45 gép nem tétel, különösen a német költségvetési szempontból. (Viszont ha 45 gépen tudnak 1,5Mrd USD-t spórolnak, németek különösen lehajolnak ennyi "apróért". ;) )
Ugyanakkor eddig is 2 típusosak voltak. Tehát nem jelent logisztikailag nagyobb terhelést, sőt. A 45 gép logisztikája lényegesen egyszerűbb lesz, mint a több bázison szétszórt Tornadoké, mivel szimplán darab-darabra cserélhetik a Bücheli "Taktisches Luftwaffengeschwader 33" 46db Tornado gépét. Szóval egyetlen bázisra kell csak a logisztikát biztosítani. Lényegében ugyan akkora gondot fognak a németeknek ezek a gépek jelenteni, kb. mint nekünk a 14 Gripen. Ezeket Super Horneteket simán tudják egyfajta sziget üzemben üzemeltetni.
A 15 Growler lehet, hogy a Schleswig bázisra kerülne ahol most az ECR változatok és a drónok vannak.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 114
45 413
113
Ne a még nem is létező F-15EX-et vedd alapul, mert az F-15E bázisán jelenleg 7 különféleképp konfigurált alverzió létezik.
Ha csak a B61-es hordozása a cél, akkor simán össze lehet legózni egy 52M USD per gépes árat, bár arról fogalmam sincs, hogy ez az ár a Super Hornet-nél mit takar.
Dehogy! Nézd meg az F-15SA árait. Vagy a katari üzletet.
Ezek persze elrugaszkodott árak, de ha az USA kormányának 80 és 100M között gyártanak egy X-et, akkor egyrészt nincs az az Isten, hogy a felére lemenjenek új gépek esetén. A németek meg nem fognak használt gépeket venni. Ezeknek a gépeknek ki kell húznia az FCAS megérkezéséig, meg még tovább.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 114
45 413
113
Sajnos ugyan így látom én is! Ha hinnének a franciákkal közös EU-ban, meg a velük közös fejlesztésben, ennél a szituációnál mondták volna hogy:
Tisztában vagy vele, hogy létezik az FCAS projekt? Már eddig is több milliárdos költségvetéssel.
2.
a. Vigyétek a picsába a B-61-et
b. Integráljátok a franciáktól megvásárolandó Rafikra ( hisz HA Európa, meg közös next gen, a sajátot veszem, no brainerben!)
Te most szándékosan égeted magad? :eek:
Ugyan annyi időbe és pénzbe került volna az EF-re is integrálni a B61-et. Tárgyaltak is róla! Mégsem ezt választották. Mennyivel lenne logikusabb ugyanannak az integrációnak a választása a Rafale-ra, ami ráadásul nem a saját GDP-t növeli, még részegység szinten sem?!?!
3. Nem hisznek az EU-ban, de jót akarnak ami a jövőbe mutat, s talán tudnak belőle "ötlet nyúlni" a jövőben közös next-genhez, akkor meg F-35-öt.
Na látod? Ennyire vagy képben! :p:D
(Különösen a nem hisznek az EU-ban része a kedvencem!)
 

therob

Active Member
2012. december 26.
923
248
43
Pont a logisztika miatt nem így lesz. Erre akár egy virtuális Túró Rudiban is fogadnék! :rolleyes::p
Tartom a virtuális csokit. Szerintem nem zárják be a bázist. Most is van ott közel 40 Tornado és jó helyen is van (Balti-tenger) Pár éve a wittmundi Eurofighterek is úgy volt, egy században lesznek a bázison a TLG 31 alárendeltségében. De nem adták fel a bázist és még fel is töltötték teljes ezreddé.
Azért remélem nem lesz német Hornet,
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 414
44 023
113
Tisztában vagy vele, hogy létezik az FCAS projekt? Már eddig is több milliárdos költségvetéssel.

Te most szándékosan égeted magad? :eek:
Ugyan annyi időbe és pénzbe került volna az EF-re is integrálni a B61-et. Tárgyaltak is róla! Mégsem ezt választották. Mennyivel lenne logikusabb ugyanannak az integrációnak a választása a Rafale-ra, ami ráadásul nem a saját GDP-t növeli, még részegység szinten sem?!?!

Na látod? Ennyire vagy képben! :p:D
(Különösen a nem hisznek az EU-ban része a kedvencem!)
Figyu mán, lehet meglep, de tisztában vagyok vele hogy létezik a FCAS projekt. Veled ellentétben majd ha repül, és meg is rendelték és fut a sorozatgyártás, elhiszem hogy lesz is belőle valami. Addig ez olyan mint a kutyus vacsorája!

Te most szándékosan égeted magad? Nem fogod fel, hogy az EF sárkánya KURVÁRA nem az alacsony magasságon végrehajtott támadó feladatokra van optimalizálva? Komolyan azt gondolod, hogy az hogy rázkódik, remeg nagy sebességnél sűrű légkörben a Rafi meg nem, az lényegtelen? Tényleg azt hiszed hogy olcsóbb megvenni egy új platformot, mint egy szaros bomba integrációt végrehajtani? Nem ez az oka hogy nem EF lett, hanem az hogy szinte ALKALMATLAN platform erre, mivel nagy magasságban történő nagy sebességre van optimalizálva az egész gép!
A Rafi legalább olyan jó platform lett volna mint az F-18, csak házon belülről. Ha még persze hisznek az EU-ban, meg FCAS programban egyáltalán... Nekem egyre inkább úgy néz ki, hogy nem.

Ha meg az EU-t tényleg komolyan gondolNÁK, közös haderővel, mint érdekérvényesítő, most nem F-18-at vennének, hanem hazavitetnék az USA B-61-eit, és Rafit vennének mint "off the shelf" megoldás, ha kell EUR atommal!

Remélem bírtál követni...
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fip7

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 114
45 413
113
Ezzel a 1,5 milliárd spórolással várjunk még, amíg nyilvánosságra hozzák a teljes csomag árát. Kötve hiszem, hogy a Luftwaffe ugyanannyiért kapná a gépeket nyersen, mint a Navy. Másrészt még hozzájön az új típus(ok) szolgálatba állításának összege, az sem lesz kevés.
Ami az eddigi két típusosságot illeti, szerintem az sem ugyanolyan kategória, a Tornadohóz a legtöbb alkatrészt, a komolyabbakat is, mint pl hajtómű, maguk gyártották, hazai cégek szállították az alkatrészeket (vagy max másik EU-s ország), míg az amerikai gépekhez mindent az USÁ-ból kell beszerezni. 45 géphez a németek semmit sem fognak otthon gyártani.
Ha utána számolsz, akkor én sem az 52M USD-vel számoltam az F-18 E/F egységárára. A 1,5Mrd USD az gépenként kb. 30M USD különbség lenne.
Szerintem az integráció költségeit is hozzászámolva az F-18 E/F-ek ára valahol 80-90M USD körül lehetnek. Az Eurofighter utolsó emlékeim szerint valahol 110-120M EUR környékén volt szállítva a németeknek. (korábban linkeltem is erről, de most nem találom.)
Persze ennél jóval magasabb lesz a számla a végén az F-18-asok esetén, de ott egyrészt a Growlerek dobnak majd szépet az összáron, másrészt ha az arabokhoz hasonló konstrukcióban fizetik ki előre, több évre az összes költséget akkor nem nagyon van értelme hasonlítani az EF-ek nyers beszerzéséhez.
 
K

kamm

Guest
Nekem ez egy teljesen semleges racionális ötlet. Egy fokkal szimpatikusabb lett volna EF-B61 integráció. Egyszerűen megértem a döntés racionalitását.
Én a német F-35-től viszont viszolyognék. :rolleyes:

En nem tennek ra komoly penzt meg.
A nemet hadeto katasztrofálisan szét lett barmolva es ez csak kisebb reszben van az eszement, teljesen overkill burokracia es donteskeptelenseg miatt, inkabb a vezetok teljes hianya a problema. Először az hibbant, inkompetens előző joasszony altal lett lenullazva meg a moral is, mama erre ez a mostani elmebeteg, szinten total hulye, de aggressziv ostoba no eldonti egyszemelyes dönteskent, sunyiban... kizartnak tartom, hogy a nemet ipari lobby ezt igy atengedne.
Nem is szabad nekik.
Ott az EF, amig a FCASbol lesz valami - az F18 egy generációval még oregebb is, amerikai - teljesen értelmetlen, tipikus fogalmatlan, de agresszív noi dontes.

PS: FYI nem egy remek noi fonokom volt, CEO es President is, semmi bajom a noi vezetokkel az uzleti életben, ahol brutális természetes szelekcio van, kevés kepes bevallalni a gyermektelrn, nyersen torteto ferfi CEO-kkal a versenyt, de aki igen. Azok altalaban jok (akik nem, ott politika volt a kinevezesuk.mogott.)
Sajnos a nagypolitikaban nem a teljesítmény szamit, igy nulla tapasztalattal, minimalis kepessrgekkel is siman lehet érvényesulni, ha jol helyezkedik valaki, lasd VDL avagy ezt a mostani idiotat a nemet vedelmi szekben.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
És ebből rendelnek a németek. Egy kifutó technológiából a 30 éves jövőre.
Viccesek ezek a germánok.
A Germánok egy Growlert és egy atomhordozó változatot vesznek. (ha vesznek...)
Amúgy a Block 2-t azonnal követi a gyàrtósoron a Block 3 amiből a NAVY 72 db ot kap 2021 ig és ezeket szállítják majd a külföldi megrendelőknek is.
Szerinrem a németeknek szánt változatot - ha tényleg megrendelik - akkor a Block 3 ból alakítják majd ki
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 774
30 544
113
EF sokmindenröl hires,dehogy egy kiforrot gép lenne,arrol nem.
SH egy kiforrott gép,és ott a REH változat,amit az EFböl ki kéne fejleszteni.
EF alapja egy 70es évekbeli Dornier terv.Katyvasz közös fejlesztés-gyártás.Mire megcsinálnák rajta az integrációt,kis túlzással lebomlik a Pu a bombába....REH változat meg a kvantumkommunikáció elterjedésére el is készülne talán....SH kész van,és tudja amit kell,az EF árának feléért.
 
M

molnibalage

Guest
Mindig rácsodálkozom, hogy milyen hangos munkahely tud lenni egy vadászgép. Vagy ez csak csalóka a felvételek miatt? Mert az F-111-es visszaemlékezés meg pont arról szólt, hogy a gép kabinja milyen csendes volt.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

endre

Well-Known Member
2016. december 7.
263
296
63
Úgy látszik, hogy a német rendelésről szóló híreket egy kicsit túl komolyan vettük.

Ha jól értem, akkor eddig semmilyen kormányzati döntés nem volt. AKK védelmi miniszterként írt az amerikaiaknak, de ez csak ennyi. Nincs se CDU se koalíciós megállapodás mögötte. És nem is nagyon úgy néz ki, hogy azt AKK könnyen megkaphatná.
 
K

kamm

Guest
Pontosan, en megmondtam elore. A Stripes meg is irta: ez egy email volt ettol a nembertol, tervekrol szolt 2022-re, raadasul csak annyit vennenek, ami a NATO nuklearis kotelezettseghez szukseges: https://www.stripes.com/news/german...g-tornados-before-2022-official-says-1.627124

Nem lesz ebbol semmi. Szepen megoldjak a Eurofighterekkel valahogy es annyi, lefogadom.
Errol mar egy eve megy am az eselylatolgatas, Amerika nem akar kiszorulni a zsiros europai piacrol, ugyanakkor meg az F-35 sem certified nuklearis csapasra, szoval szep kis kalamajka lesz ebbol: https://nationalinterest.org/blog/b...asked-pentagon-certify-them-carry-nukes-70296