F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 236
17 117
113
Páran ki fogtok röhögni, most vettem csak észre, hogy a szívócsatorna felső része mozog.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Felszállás. Amennyire emlékszem bivalyerős demót repült a gép.
Nem véletlenül, ezt a demót nem közvetlenül a mi kedvünkért gyakorolta be a pilóta, Lendy Renegar százados. Útba estünk neki az az évi moszkvai légi szalonra, ezért repült Kecsón is egy "gyakorló bemutatót". Nyilván megmondta neki a parancsnoka hogy elrepülsz Moszkvába fiam és megmutatod mit tud egy amerikai vadászpilóta, kirepülöd az oroszok szemét. Jól emlékszem rá, volt jónéhány "ÚÚÚÚhh", "Azanyád!!!" meg "Odanézz mitcsinál!!" !! Dinamikus és kemény bemutatót repült!!
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 794
75 848
113

Láthatod mozogni. Megy az úúúúúúú, meg áááááá, hogy a Szu-57-nek milyen LERX-e van...
...amikor az F-15-nél ez kvázi 50 éve is megvolt. Mert a szívócsatorna felő része egyben LERX is.

A kettő azért közel sem ugyan az még funkciójában sem.
 
M

molnibalage

Guest
A kettő azért közel sem ugyan az még funkciójában sem.
Az állásszög és sebesség függvényében mozog. És ez a kettő összefügg...
A gép nem tud M0.9 táján 20 fokos állásszöggel repülni még 30 ezer lábon sem.

Szóval, de az bizony ott egy mozgó LERX, még ha nem tekinti sok ember annak. Nézd meg a videót. Nem csigalassan mozog a gép és dolgozik az bizony úgy, hogy a sebesség sem változott radikálisan néhány sec alatt, mert nem tud. Tehát igazából még több is, mert a LERX hatáson túl a hajtómű számára is szépen megvezeti a levegőt.
 
  • Tetszik
Reactions: emel

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 176
113
Nem véletlenül, ezt a demót nem közvetlenül a mi kedvünkért gyakorolta be a pilóta, Lendy Renegar százados. Útba estünk neki az az évi moszkvai légi szalonra, ezért repült Kecsón is egy "gyakorló bemutatót". Nyilván megmondta neki a parancsnoka hogy elrepülsz Moszkvába fiam és megmutatod mit tud egy amerikai vadászpilóta, kirepülöd az oroszok szemét. Jól emlékszem rá, volt jónéhány "ÚÚÚÚhh", "Azanyád!!!" meg "Odanézz mitcsinál!!" !! Dinamikus és kemény bemutatót repült!!

Az F-15 demo kb negyven évig grammra ugyanaz a koreográfia volt. Nem szar, nagyon kemény, főleg a pilóta nyakát megterhelő repülés, ahol a kapaszkodókat is kellett fogni, meg nem egyszer két kézzel kell markolnia botot.



Brutális, zajos száguldozás, de nem egy olyan komplex légibalett, mint a Szuhojok repülése a MAKSz-on.
Ennek ellenére ugyanazt a koreográfiát lehet lazábbra és keményebbre is venni.
F-15-ös típus háromszor repült bemutatót hazánkban és háromszor Moszkvában.
91-ben és 92-ben egy-egy Bitburg-i F-15C repült Taszáron, 2003-ban egy Lakenheath-i F-15D repült Kecskeméten. Úgy, hogy két C is elkísérte, útban Moszkvába, de nem beléjük terhelték a repidőt.
Taszáron 91-ben a gépről lekaptak mindent, aerodinamikailag így tiszta volt a gép, ez viszont plusz meló volt a földi személyzetnek. 92-ben rajtahagyták a gépen a pilonokat, talán a pilóta is lazábbra vette a dolgot, valószínű a 9g is inkább csak 7.5 volt.
Ne feledjük, a 91-es taszári, prágai, poznani turné idején Taszárt leszámítva mindenhol ott volt a szovjetek Szu-27-ese, továbbá a helyiek (nálunk a vendég csehek) MiG-29-ese és a győztes Sivatagi Vihar után voltunk.
1991-ben ezért az Eagle bemutatót mindenhol komolyabban repülték, mint egy évre rá.

2003-ban, útban Moszkva felé, aztán megint odatették magukat és még a gyakorló D-ről is leszedték a pilonokat.
Moszkvában 2003-ban nem, de 2005-ben láttam az F-15C-t repülni, zajos és gyors volt, de az akkor debütáló MiG-29OVT, a már rutinos Szu-30MKI és Szergej Bogdan a Szu-27SzM-el jobban el tudta lopni a showt.

2011-ben aztán az amerikaiak visszatértek az egyik Lakenheath-i F-15E-vel.
Ez már a Seymour Johnson AFB-ről származó Strike Eagle Demo Team programja volt, amit teljes egészében az azon a bázison kizárólagosan használt korai E modellekre alapoztak, amelyekben még a C/D gépek PW220-as hajtóművei vannak (rajtuk kívül ilyen korai E csak Mountain Home bázison repül, de vegyesen a 229-essel szerelt későbbi E-vel és a szingapúri F110GE129-essel szerelt SG-vel).

A Strike Eagle Demo Team programja európai mércével kissé unalmas volt, hiszen a különféle gépágyús rácsapások imitálása a speaker üvöltő felvezetésével sem nagy kunszt.
Az egyetlen látványos elem a felszállás volt, hiszen a kifordulás és hátonkinyomással a kerozin kipréselése a túlfolyókon, majd kiforgatás az erős indítás volt.

Azonban az amerikaiak sem voltak hülyék. Nagyon is jól tudták, hogy Európában, de különösen az oroszoknál ez a program nem túl erős így ide külön készültek.
Az világos volt, hogy ide nem repülik át az SJ gépeit, hanem Lakenheath ad a pilóták alá kölcsöngépet, amiről a személyzet meg is jegyezte, hogy mindent ugyanúgy fog repülni, mint odahaza, csak sokkal élesebben tud majd fordulni, manővereket váltani.
A 229-es hajtómű ugyanis vagy két tonnával erősebb forszázson, ez meg már komoly előny.
Fairfordban, Duxfordban már látszott, hogy lesz itt gépkínzás, de a MAKSz-on kimaxolták a gép képességeit.
Annak ellenére, hogy a CFT-ket rajtahagyták (de a nagypilonokat már nem), nagyon feszes erődemonstrációt sikerült az amúgy igen zajos géppel repülni.
Minden egyes belehúzásnál imbolygásig, kitörés határig, azaz kb 45 fokig húzták az állásszöget és nem kímélték a vezérsíkokat.
A szívócsatornákról leváló örvények rázó hatása megtette a magáét, egy borító panel el is szállt a gépről.


Szóval tudnak az amerikaiak, ha akarnak, csak nem mindegy, hogy kinek, mit és hogyan mutatnak be a gépeikkel.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 176
113
És? Az F-15-nél a LERX a beömlők mellett van.
Ha nem csinálták volna mozgathatóra, akkor annyira megfogta volna a gépet, hogy nem tudnának dinamikusan 45 fokos állásszöget sem húzni a gépbe.

Azonban nem csak mozgatással lehet ezt a problémát kezelni, hanem légcsatornával is.
Mint az F-14-esnél és a MiG-25/31-nél, ahol nem a beömlőt mozgatják, hanem egy zsalut nyitogatva generálnak kvázi réselt orrsegédszárnyat a beömlő felső részéből.
Csak a két szovjet nehézvadásznál nem a nagy műrepülés volt a cél, hanem a normális repülhetőség.
És ez a fenti zsalu elsősorban a pompázs kivédésére és a hangsebesség feletti áramlás szabályzására van kitalálva, de másodlagosan a szívócsatorna felső része alá tolult légtömeget is át tudják rajta vezetni a törzs feletti áramlás megfújásához.
Nagy állásszögeken ugyanis a törzs felső részének ezen szakaszát maga a beömlő árnyékolja le, így vagy lehajtják a beömlőt (F-15) és nincs árnyék, vagy nyitják a zsalut és jön a megfúvás.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 176
113
Korábban már írtam, hogy anno, még az Öböl Háború idején a Haditechnikában láttam egy fotót olyan együléses amerikai F-15-ösről, ami lézer irányítású bombát oldott. Ez a fotó akkor csak egy illusztráció volt, semmi köze nem volt az 1991-es harci cselekményekhez.
Most megtaláltam a felvételeket. 1975 januárjában egy F-15A-val hajtották végre a három darab egytonnás (Mk84-esen alapuló GBU-10) bombákkal az oldási teszteket:


Akkortájt még a hagyományos Mk-82-esek függesztési és oldási tesztjeit is elvégezték az együléses 15-ösökkel:

 
M

molnibalage

Guest
Korábban már írtam, hogy anno, még az Öböl Háború idején a Haditechnikában láttam egy fotót olyan együléses amerikai F-15-ösről, ami lézer irányítású bombát oldott. Ez a fotó akkor csak egy illusztráció volt, semmi köze nem volt az 1991-es harci cselekményekhez.
Most megtaláltam a felvételeket. 1975 januárjában egy F-15A-val hajtották végre a három darab egytonnás (Mk84-esen alapuló GBU-10) bombákkal az oldási teszteket:


Akkortájt még a hagyományos Mk-82-esek függesztési és oldási tesztjeit is elvégezték az együléses 15-ösökkel:

A második videót ismertem és régóta kerestem. Az elsőről eddig nem is hallottam.