Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Már az autós aktív biztonsági rendszerektől is feláll a szőr a karomon:
Bár az ember távolról sem tökéletes, de olyan összetett helyzetelemzést gép (még) nem tud, mint az ember.
Igen, tudna, de akkor annyi és annyiféle szenzor kéne (szenzorfúzió ugye), meg a közlekedő járművek közötti totális kommunikáció, ami jelenleg irreális.
A jelenlegi rendszerek nagyon kevés forrásból nyerik az információikat.
Csak három példa hirtelen:
Sávon tartó funkció. Na vazze, pont Magyarországon, ahol mindig is erős hagyománya volt a felfestések elhanyagolásának...
Vészfékező rendszer: a rendszer eldönti, hogy satufék, pedig pont gázzal, erőből, erőteljes irányváltással lehetne biztonságosan kivédeni a váratlanul felbukkanó akadályt. (Pl. Kitolató autós). Van arra elég infója a környezetből, hogy a satufék a legoptimálisabb megoldás!?
Tél, fagypont körüli hőmérséklet, nedves útviszonyok. Mit tesz az ember? Felvesz egy biztonságosnak vélt tempót, pl. látva azt, hogy az előtte levő forgalom is biztonsággal tudja ezt a sebességet. Igen; van olyan, hogy aztán minden előttem levő bezúg az árokba egy szélátfúvásos, lefagyott, patak feletti hídon megcsúszva, s már nekem sincs időm érdemben fékezni. Ettől - is - vagyunk emberek, hogy kockázatot vállalunk. Így van télen is friss kenyere a vidéki(városi) embernek, mert az élelmiszer szállító gépkocsivezető vállalja a kockázatot, hogy a hóban is kiviszi a boltokba.

Mit tenne az önvezető autó mínusz pár fokban nedvesnek tűnő útfelületen?
Mivel a biztonság az első, ezért bevállalna egy 1-5 km/h órás sebességet az adott körülmények között. Te meg mehetnél haza éjszaka az önvezető autóddal a 30 kilométerre lakó vidéki szüleidtől 3 km/h óra sebességgel. Hiszen első a biztonság...

Suzuki megijed a szalagkorláttól:
Érdemes elolvasni, ledöbbentett:
https://totalcar.hu/magazin/velemen...arnyekra_vetodni_az_automata_veszfekes_autok/
Engem pusztán a sebességkorlátozás érdekelne, mert a tököm teli van a sok jazkarizó motoros hülyével. Főleg pihenőhelyek közelében.
 
  • Tetszik
Reactions: alali77

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 762
14 692
113
@papi és @zeal , köszi a kimerítő választ, nekem ebből az jön le hogy kb. annyi vagy még kevesebb gond van vele mint egy kocsival. Néhány alkatrész (lánc/szíj) relatíve futásteljesítményhez sűrűn kell cserélni, de ha valaki nem mindenhova motorral megy, csak kikapcsolódásból motorozik ott nem akkora gond, és nagy részét otthon is lehet szerelni akinek van hozzá affinitása. Egyébként meg kb. ugyanaz a piac mint a 20 éves Civic hecsik méltán legendás szubkultúrája, alapból a világból kimegy, alkatrész meg sűrűn érkezik fejreállított donorokból.

Én max. kis (50ccm? passz, úgy kaptam) robogókig jutottam el, azok jópofák voltak, kocsihoz képest úgy érzed mintha száguldanál 30-nál már úgy érzed rajta földúton hogy hipertérugrásra készülsz. Nem hiszem hogy eljutok nagyobbig, idő/pénz/valszeg nem nekem találták ki, no meg nem akarok a motor mellett donorrá válni. Havernak valami elmebeteg 1200+ os Hondája, én tuti félnék ráülni is.

A Hayabushás faszi meg kéééész, nem normális. :D
 
  • Tetszik
Reactions: zeal
M

molnibalage

Guest
Bár nem nekem szól, de beledumálok.

Ez ugyanúgy nagyban függ attól, hogy milyen konstrukcióról és tulajdonosról beszélünk, mint autó esetén. Nem csak arra gondolok, hogy ki gyártja, hanem arra is, hogy valami egy túrára optimalizált nyomatékos gép erősen túlméretezve, vagy egy maximumig kihegyezett pár évvel ezelőtt még csak a versenypályákon létező szörnyeteg.

Meghajtás esetén, rögtön ott a kérdés, kardán, szíj, vagy lánc.
A lánc a leginkább gondozást igénylő, cserében itt a legkisebb az átviteli veszteséged. Egy jó lánc is 20 k km környékén el tud érni a végéhez, miközben megeheti a lánckerekeket is.
Egy szíj sokkal kevesebb törődést igényel, általában hosszabb az élettartama is, cserébe valamelyest nagyobb a vesztesége mint a láncnak, ha cserélni kell, akkor bonyolultabb, ha szakad, megszorul viszont sokkal biztonságosabb.
Kardán a legigénytelenebb, viszont itt a legnagyobb a meghajtás vesztesége. Ha megkotlik valami, akkor horror árak + a fél motort szét kell bombázni. Ráadásnak időnként ebben illene olajat cserélni, amit sokan nem szoktak betartani.

SprocketWear-1.jpg
Mennyi lehet egy motor átlagsebessége? 20 ezer km az mennyi üzemóra lehet? Ha 50-et veszek, akkor 400 üzemóra.
A bringámon is kb. így kezd kinézni a kerék max. 1,5 év után, ami alatt kb. 450-500 órányi tekerés és úgy 10000 km.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 762
14 692
113
Már az autós aktív biztonsági rendszerektől is feláll a szőr a karomon:

Mert gondolom nem használtál még olyat. Gyártója válogatja, de ami jó most, az 12+ éves modellekben is jó volt és jól működött, de elsősorban kényelmi funkciót szolgált és csak a csúcskategóriában volt.

A maiak pedig már nagyon, nagyon jók. A gond azokkal a gyártókkal van, akinek eddig nem volt és most kaptak észhez és kezdik reszelgetni..

Nekem eddig két vészfékezésem volt - egyszer egy nagy bömös nyomott előttem egy satut 50-nél leforduláskor (index nuku, hiszen bömös), a másik esetben pedig egy lassan csorgó kocsisoros bambulam szituációban nyomott az előttem lévő egy satut, mert valami kretén az út szélén parkolásból egy manőverrel meg is akart fordulni az úton mert még befér a kocsisor elé és hát biztos sietős volt.

Mind a kettőnél én is szinkronban rúgtam neki, de valszeg a vezetőasszisztens jobban érezte, hogy most nem lesz elég lassulni (amire az ember szocializálva van, ha normálisan vezet), hanem bizony megállni kell.

Mondjuk a para bennem pont a ráfutásos balesetek miatt van, hogy mögöttem bambulnak és nincs rajta fékasszisztens, de ha elterjed a járműpark cseréjével akkor sokkkal, sokkal kevesebb lesz emiatt a koccanásos, gázolásos baleset.

Bár az ember távolról sem tökéletes, de olyan összetett helyzetelemzést gép (még) nem tud, mint az ember.
Igen, tudna, de akkor annyi és annyiféle szenzor kéne (szenzorfúzió ugye), meg a közlekedő járművek közötti totális kommunikáció, ami jelenleg irreális.

Döntsük el, hogy most önvezetésről beszélénk vagy aktív vezetőasszisztens rendszerekről? Mert a kettő nagyon nem ugyanaz.

Szenzorfúzió ma is van, mindegyiken. Az infó ott van, csak az a kérdés, mit kezd vele a rendszer. Paraméterezés kérdése az egész, ezt viszont emberek végzik, és itt látszik a tapasztalat hiánya / nem feccelünk bele sok pénzt a különböző gyártók között.

A járművek közötti netcomon pedig már dolgoznak, évek óta, van ilyen magyar csapat is, mondjuk abban kevésbé hiszek mert semmit sem ér amíg nincs minden kocsiban, illetve az utak mellett ha kell hálózati elem az nincs kiépítve, legalább a főbb utakon. Az meg sok idő és zsozsó.

A jelenlegi rendszerek nagyon kevés forrásból nyerik az információikat.

Mármint Radar/Lidar (távolságmérésre, fémtárgyak felismerésére), kamera rendszer ami azonosítja a tárgyakat, mozgási vektorokat + tudja a kocsi összes mozgási paraméterét. A vezetőnek sem áll rendelkezésre a térbeli látásnál és felismerésnél több a rendelkezésére.

Csak három példa hirtelen:
Sávon tartó funkció. Na vazze, pont Magyarországon, ahol mindig is erős hagyománya volt a felfestések elhanyagolásának...

Ez valós probléma, de assist rendszereknél annyi történik hogy elveszti a sávot. Sípol és átveszed, plusz bizonyos sebesség alatt nem is kapcsol be a rendszer.

Tapasztalatom szerint viszont legalább olyan jól volt ilyen szempontból is, mint a vezető, ha az utóbbi már mereszti a szemét hogy hol a sáv, na akkor veszti el a rendszer is. Még egyszer - ez nem önvezetés, hanem assist.

Vészfékező rendszer: a rendszer eldönti, hogy satufék, pedig pont gázzal, erőből, erőteljes irányváltással lehetne biztonságosan kivédeni a váratlanul felbukkanó akadályt. (Pl. Kitolató autós). Van arra elég infója a környezetből, hogy a satufék a legoptimálisabb megoldás!?

Ezért nem bineráris a rendszer, hanem többfokozatú - figyelmeztetés, lassítás, legvégső esetben satufék. Satufék nagyon ritkán és csak akkor van ha a mozgási adatok azt adják ki hogy BUMM néhány pillanat múlva már elkerülhetetlen lesz (ez lényeges, mert az irányvektort is nézi, tehát a féktávolságon kívül kikerülő manővert csinálsz, nem lesz satu, csak csipogás). Egyébként pedig a rendszer érzékenysége mindenütt állítható, szuperpara, normál és kamikáze között.

Megint csak saját tapasztalat, hogy a rendszer gyakorlatilag ugyanazt csinálja, amit én - akkor tapos a fékbe amikor már én is tenném. Ez nem arra való, hogy helyetted csinálja a dolgokat (bár arra is képes), hanem hogy ha elbambulsz, bármi okból figyelmetlen vagy, hirtelen történik valami akkor mentse a helyzetet.

Tél, fagypont körüli hőmérséklet, nedves útviszonyok. Mit tesz az ember? Felvesz egy biztonságosnak vélt tempót, pl. látva azt, hogy az előtte levő forgalom is biztonsággal tudja ezt a sebességet. Igen; van olyan, hogy aztán minden előttem levő bezúg az árokba egy szélátfúvásos, lefagyott, patak feletti hídon megcsúszva, s már nekem sincs időm érdemben fékezni. Ettől - is - vagyunk emberek, hogy kockázatot vállalunk. Így van télen is friss kenyere a vidéki(városi) embernek, mert az élelmiszer szállító gépkocsivezető vállalja a kockázatot, hogy a hóban is kiviszi a boltokba. Mit tenne az önvezető autó mínusz pár fokban nedvesnek tűnő útfelületen?
Mivel a biztonság az első, ezért bevállalna egy 1-5 km/h órás sebességet az adott körülmények között. Te meg mehetnél haza éjszaka az önvezető autóddal a 30 kilométerre lakó vidéki szüleidtől 3 km/h óra sebességgel. Hiszen első a biztonság...

Ez már elméletgyártás. Honnan veszed hogy ezt teszi?

Ha az ember felvesz egy 'biztonságosnak tűnő' sebességet, azt mérnökök megnézik, hogy it csinál egy profi pilóta, tényleg biztonságos-e, onnantól kezdve egyszerűen egy adatbázist kell építeni a biztonságos sebességekhez, amit lehet végtelenségig paraméterezni (hőmérséklet, jármű típusa, gumi típusa) stb.

Egyébként pedig mit csinál az emberi sofőr? Elkezd gyorsítani, és amikor érzi hogy már bizonytalan a kocsi, visszavesz a sebességből, amíg úgy nem érzi meg nem találta a haladás és a biztonság közötti optimumot. Várjunk csak - ugyanez a feedback a csúszó kerekekről sokkal pontosabb adatokkal megvan a rendszernek is?

Innentől kezdve csak az a kérdés, hogy a rendszer viselkedését leparaméterező mérnök jó munkát csinált-e vagy sem. Hagyták-e rajta 1000 órát szöszölni, vagy kapott rá 20 órát aztán csináljon valami hasznosabbat. Ezt majd a piac eldönti. Ha nem tetszik amit csinál, nem kapcsolod be hanem ne adj Isten vezeted a kocsit, aztán legfeljebb árokba fordulsz ha rosszul csinálod.


Jajj, ezt a szerencsétlen új totalcaros tamagochit inkább ne. Látszik hogy f*ngja nincs az egészről, netről szedett okosságokból mondja a tutit. Gyakorlatilag az összes ilyen clickbait témára rárepül és jól megFUDolja.
 

hunter85

Well-Known Member
2015. május 10.
1 841
5 037
113
https://www.vezess.hu/hirek/2020/05/21/szelvedok-nelkul-kozlekedo-autot-fogtak-az-m5-oson/

https://www.vezess.hu/vezetunk/2020...auto-a-szervizbol-rogton-nekiment-egy-reszeg/

A Peugeot vezetője észlelte a koccanást, megállt a járművével, kiszállt az autóból, majd a járókelők elmondása szerint elvágódott. Ekkor még többen azt hitték, hogy rosszul van. A középkorú férfi a részegekre jellemző elnyújtott hangon magyarázott valamit, mielőtt vérvételre előállították.

Ez kemény!
 

hunter85

Well-Known Member
2015. május 10.
1 841
5 037
113
Ha egyszer megszoktál egy automata, sok asszisztenciával ellàtott kocsit, soha többet nem akarsz mást vezetni. 3 év tapasztalatáról beszélek. Szerintem.

Egyetértünk, mióta cégesben ilyet vezettem rendszeresen, azóta sajátba is ilyet akarok!
 
  • Tetszik
Reactions: torsen

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 509
15 699
113
Ha egyszer megszoktál egy automata, sok asszisztenciával ellàtott kocsit, soha többet nem akarsz mást vezetni. 3 év tapasztalatáról beszélek. Szerintem.

Egyetértünk, mióta cégesben ilyet vezettem rendszeresen, azóta sajátba is ilyet akarok!
Ha egyszer Kakucson, Euro- vagy Hungaroringen vezetsz normális sportos, v. sportkocsit... öklendezve vezetsz autómatát :)
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 762
14 692
113
Ha egyszer Kakucson, Euro- vagy Hungaroringen vezetsz normális sportos, v. sportkocsit... öklendezve vezetsz autómatát :)

Na ja, más vezetési élmény, de azért lássuk be, a porig ültetett miátában is elég hamar rá lehet unni a sárga-kuplung-egyes-kuplung-kettes-sárga-kuplung hétköznapokba.

Az ember már csak ilyen, kényelmes, ha meg vetetsz egy dugókövető tempomatos kocsit, cserébe lemondasz a földi hívságokról.

Vagy a pályázás, egy idő után rohadt unalmas, a jobb lábam görcsbe állna 7 óra után, de Austerliztről visszafele jövet betoltam neki a sávtartót és az adaptív tempomatot, onnantól kezdve busz/kaminon előzéseket leszámítva autósmozi volt és zenehallgatás.
 
  • Tetszik
Reactions: fulcrum11

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
robogókig jutottam el, azok jópofák voltak, kocsihoz képest úgy érzed mintha száguldanál 30-nál már úgy érzed rajta földúton hogy hipertérugrásra készülsz

Igazából, ha van egy komolyabb motorja az embernek, nagyon könnyű megszaladni vele. A sebességet gyorsan megszokod, egy sportosabb modell meg ugrik. Átlagos motorok esetén sem ritka, hogy a lóerő kilogramm arány 1:3-hoz. Kihegyezett gépeknél, egy vékony vitézzel a nyeregben ez inkább 1:1,5-höz.
1300 cc Suzuki GSX 200 hp/ 250 kg. Ráül egy 60 kilós srác, telenyomja a tankot, még mindég csak 330 kilónál tartunk.

Baráti körben van egy Lada 2101. Semmi extra, találtak még pár elkóborolt pacit, így talán tudja a gyári értékeket, picit puruttyán néz ki, de szépen egyben van.
Párszor mentem vele és nagyon durva, hogy a kis tömeg és zajszigetelés teljes hiánya miatt mennyivel nagyobb a sebességérzet, mint egy modern autóban. Érdekes élmény, amikor azt gondolom, hogy bőven a megengedett felett száguldunk, akkor még a golfos mammer simán letol, mert valójában mi tartjuk fel a régi rommal a forgalmat. Ilyenkor eszembe jut, hogy nagyfater L10 Tercele mennyivel kifinomultabb autó volt, mint egy Lada, pedig azért azt is még a hetvenes évek derekán tervezték, keresztapám 1988-as Audi 80 B3-járól nem is beszélve pedig az is 85 körül lett tervezve.
20 év.
e21f7cb900700e9803c43833edc48a4c.jpg

audi-80-18-02.jpg


Mennyi lehet egy motor átlagsebessége?
Erre nincs válasz.
Papi kirándulgat vele Európában (~80km/h), vagy Ghostrider leugrik az Ikeába húsgolyót enni (sanszosan 200 felett)?

20 ezer km az mennyi üzemóra lehet
Nincs átszámolás. Célgépeknél általában üzemórában van megadva mindennek a csereperiódusa. Ha van egy Husqvarna terepmotorod Supermotosítva és leugrassz a Tescoba, akkor nem kilométert, hanem időt számolsz és a manualban is időre lesznek meghatározva a dolgok.

A bringámon is kb. így kezd kinézni a kerék max. 1,5 év után, ami alatt kb. 450-500 órányi tekerés és úgy 10000 km.

Gumi esetén vannak kopásjelző csíkok. Fékbetétre, tárcsára sem lehet megadni használati időt vagy távolságot, ráadásul egy gumi esetén nagyon befolyásol annak lágysága sőt az útviszonyok is. A megtett kilométer vagy üzemóra az olajokra, folyadékokra, szűrőkre bizonyos esetekben alkatrészekre szokott vonatkozni. Az alkatrész már jellemzőbben az üzemórás kategória. Van mondjuk egy pályagéped amire a gyártó azt mondja, hogy 100 óra után szedd szét a motort és mérd meg a dugattyút. Van egy érték amin belül még jó, ha ez megvan mehet vissza a következő ciklusra, ami lehet már csak 50 óra, ha határérték alatt vagy akkor csere.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
Na ja, más vezetési élmény, de azért lássuk be, a porig ültetett miátában is elég hamar rá lehet unni a sárga-kuplung-egyes-kuplung-kettes-sárga-kuplung hétköznapokba.

Az ember már csak ilyen, kényelmes, ha meg vetetsz egy dugókövető tempomatos kocsit, cserébe lemondasz a földi hívságokról.

Vagy a pályázás, egy idő után rohadt unalmas, a jobb lábam görcsbe állna 7 óra után, de Austerliztről visszafele jövet betoltam neki a sávtartót és az adaptív tempomatot, onnantól kezdve busz/kaminon előzéseket leszámítva autósmozi volt és zenehallgatás.
Vagy ha vastag a pénztárca, akkor olyan autót is lehet venni, amiben minden van, sávtartó is, de TCT automata, váltófülekkel, és akkor minden megvan, csak a kuplungolás hiányzik.

Vannak ma már elég fickós (fél)automaták is. 8 sebességes ZF.
 

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 959
113
Tegnapi mazsola:


Az ő szemszögéből:
https://goo.gl/maps/7khsYoQRWtPo9Z3A6

Azt már nem vette fel a kamera, hogy mögöttem be is próbált kanyarodni, de akkor már leesett neki a tantusz és megállt keresztben a szembejövő sávban...
Az volt a qva nagy szerencséje, hogy nem indultak meg a mögötte levők, visszaengedték, miután hiába dudáltak neki előtte.
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán