A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

K

kamm

Guest
Szerintem itt valami kicsit nagyobb szabású lesz felépítve.
Szerintem az NFTC-hez hasonló képzési rendszer lesz beindítva. Jópénzért fogunk pilótát képezni. Mi nem biztos, hogy egy full programot ki tudunk majd használni, de a kelet-európai országokban lesz igény a pilótaképzésre. Előnye, hogy ilyenre PESCO (és esetleg NATO) pénzeket nagyon bőven lehet majd igényelni.
És akkor most szeretnék visszautalni a L-39 topicban történtekre! ;)
Akkor csak halad ez a közös pilótaképzős ügy!
Én mondjuk jobban örülnék a Pilatus PC-21 vonalnak, de ha mondjuk a L-39NG-t akarják 3. szintre rendszeresíteni, az sem rossz. Aztán 4. szintnek meg megveszik a M-346-ot, (a szemlélő úgy is most szemlélte meg Olaszországban :)). DE lehet, hogy aztán oda meg a dél-koreai kapcsolat fog befutni (TA-50)! :rolleyes:

Egyszerubb, ha atul egy Gripen F-be...
 
  • Tetszik
Reactions: Irsai Olivér

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 072
33 324
113
Hamy sugarhajtasu gepre kellett pilota az nftc elejen? /ebbol hanynak volt mar tapasztalata sugarhajtasu geppel es hamyat kapot tapasztalatot alban es albatroszon?./
Hany sugarhajtasu pilotara lessz szuksegunk a jovoben? Vajon az osszes airbus vagy falcon pilotat es esetleges tovabbi sugarhajtasu gep pilotait megeri folyton a nagy draga gepekkel reptetni? Hat a horvatok es a bolgarok a szlovakok? Oveluk mi a helyzet? Es mi a helyzet a szloven legterrel? Esetleg szerzunk be meg gepeket? Kitudja? Hat az osztrakok? Igen csak csehul allnak... Es ott a komplett balkan... :) es mi van ha nem alban akarunk kepezni hanem az uj alcan? Alcanak vajon felivel e a piaca hogy surusodnek a haboruk es az albak eleg hasznosnak bizonyulnak? Es ahogy emelkednek a vadaszok arai... Letezik egyaltalan olcso vadasz? Mert olcso bombazo mar nem igen van...
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 072
33 324
113
Persze vannak dronok amik csapasmero kepessegel rendelkeznek. De bena kacsak. Es ezek a gepek partiba vannak arba az albaval. Pl. A siklobombak koraba mar nem kell kozel repulni az iranyitott fegyverek koraba egy bombazonak nem kell sok tonna bombat cipelni. Az hogy vadaszgep ellen nem valo nem tenyezo nem is azok ellen kell alkalmazni. Kikepzobol lehet van kinalat boven de olcso csapasmerobol nemigazan... 2 siklobombat ha elvisz egy gep 100% siker. Es filleres gep filleres uzemeltetessel hosszu elettartammal.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 072
33 324
113
Tehat a kikepzes arabol a csapasmero dronok arat es azok kezeloszemelyzetenek kikepzesi arat le is lehet vonni... Lehet maradi a gondolat /sokszor hiba volt valoban a maradisag haboru tekintetebe de az ujitas is tobb ujitas bukott el mint ahany maradi dolog el tovabb.../ jo dolog a csapasmero dron en is hittem bennuk de bozotneger szint felett mar be sem nagyon merik vetni azokat akkora vesztesegeket szenvedtek el /es nem olcso jatekszerek./ es ha lekapjak a celt sem eri el. Ami nem egyenlo a gep araval annak minden kovetkezmenyet szamba kell venni.../pl nem akad el egy tamadas.../vesztett csatat eredmenyez./ nem sporolas hogy egy pilota elete meg van mentve ha a bena dron miatt szazak halnak meg a foldon a csatateren./akkor inkabb vesszen az az 1 pilota es eljen szaz gyalog.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 072
33 324
113
Lehet durvan hangzik de anmyit nem er egy diplomas hogy ne mernem az eletet megkockaztatni 100 szakmunkas vegzetsegu talpas eletejert... /nem nem nezem le a pilotakat.../ ezert jobb a dronnal az ember vezette gep es ezert nem kell tulfelteni a pilotakat./ok is katonak es onkemt vallaljak a beveteseket/ha nem akarna eleglenne fejfajasra hivatkoznia.../ de nem azert alt pilotanak aki annak allt... Tobbet jelenthet egy lelott dron ami nem vegzi el a feladatat es tobb a veszteseg annal mint az anyagiak htk ra vetitve... Ezt kell megerteni...
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 072
33 324
113
Nem vagyok a fegyveres dronok ellen sem. Jok azok a szandalosok ellen a sivatagba meg a bozotnegerek ellen. De egy konvencionalis haboruba bema fszmadarak csupan celpontok nem csapasmerok... Konvencionalis haboruba arra jok hogy a hatorszag felett repkedve esetleges beszivargokat semmisitsenek meg /de azok ellen van jobb modszer is olcsobban.../ tehat a velemenyem 100x inkabb egy csapasmeresre alkalmas kikepzo repulogep nekunk mint csapasmero dron... Ha en aztkerem radion hogy a levegobol pucoljak le azt a szarkupac fostalicskat az erdoszelen ami egyfolytaba veret ram es a tarsaimra azt akarom hogy le lehgyen pucolva aza gci es nem azt akarom halani hogy bocsi de lepottyant a dron majd kuldunk masikat...addig csak turelem. Vagy a zavaras miatt nem lehetseges... Ha nyomul elorre az ellenseg egy telepules fele a helyi erok es a lakossag sem azt akarna hogy jojjon a dron vagy ne jojjon a dron vagy hajtsa vegre a feladatat vagy nem hanem azt akarja hogy legyen megalitva az ellenseg elorrenyomulasa... Akkor is ha a grippenek epp massal vannak elfoglalva a heloknek meg tul rizikos a dolog.... Nincs baj a fegyverezheto kikepzogepekkel csak normalis fegyvert kell ra aggatni nem kell nagy legyen cak legyen laba...
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 020
26 549
113
Senkinek nincs szüksége az L-39NG-re, mert vagy van pénze igazi XXI. századira (Master, T-7, stb), vagy nincs (kínait vesz), vagy az oroszok haverja (jakot vesz). Nincs piaca a cseh gépnek. Bődületes fasság az AV-t megvenni! Hacsak nincs levajazva az NG egyetlen, első és utolsó megrendelése!
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 020
26 549
113
"Összességében az Aero Vodochody a V4 fegyvergyártásának egyik ékköve, egy új, piaci bevezetés előtt álló, vélhetően sikeres termékkel (L-39 NG), úgyhogy a gyár megszerzése meglehetősen jelentős fegyvertény lenne." A vég-konklúziója.

Meg kielemzi ő is, hogy kompenzálni lehet a rámpás szállítógépek esetében. A Laonardo, az Embarer és az Airbus felé egyaránt.

Szerintem ez egy win-win ügylet a csehekkel. Részesedhetnek a mi beszerzéseink kompenzációiból is, mi is az övékéből. Szerezhetünk technológiát, tudást és profitot.
Azt már csak remélem, hogy lesz magyarországi üzeme is a cégnek idővel.
És mit fog gyártani, kávéfőzőt?
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 072
33 324
113
Senkinek nincs szüksége az L-39NG-re, mert vagy van pénze igazi XXI. századira (Master, T-7, stb), vagy nincs (kínait vesz), vagy az oroszok haverja (jakot vesz). Nincs piaca a cseh gépnek. Bődületes fasság az AV-t megvenni! Hacsak nincs levajazva az NG egyetlen, első és utolsó megrendelése!
Ezt irod "vilagbekeben" felnove.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 072
33 324
113
Teljesen automata tuzerseg.
Hasznos nagyon hasznos ember sporolas.
De mivan ha fel ejszaka kell veretni a pergot? Az a 12 granat edeskeves. Sorozatveto iranyitatlan raketakkal hasznos nagyon hasznos de el semmit sem talal igazan. Felemliteni jo teruletet csapatni hogy eltereld az ellent nyugtalanitani oke. De a fo celra a biztos pusztitasara az ellenek nem. /hasznos csak a folosleges belolle a sok./ iranyitott raketaval mar okesabb de ahhoz kell a cel adat azt a csoves is kikapja ha van cel adat./ mint irtak 8 nal nemigen kellene tobb az is nagy hatotavolsagu fegyverzettel is ellatva... Fix melysegi celpontok ellen elsosorba.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 339
46 113
113
Egy dolog olcsón megvenni egy gyàrat, és egy masik dilog nyereségesen üzemeltetni azt...
A nyereséghez ugyebár nem árt ha a cégnek van árbevétele.
Az AV- nak a civil megrendelései bizonyosan elolvadtak mostanában és nem úgy tűnik hogy villámgyors lesz a felpattanás
Katonai vonalon van / lesz az új L39NG ami őszintén szólva nem egy nagy durranàs.
Igen komoly a konkurencia kiképző gép / rendszer vonalon és nem az L39 a favorit.
Teljesen bizonyos hogy az L39 eladásai meg se fogják közelíteni az előd számait.
Az új tulajnak először is egy csomó pénzt kell òntenie a cégbe addig amíg a civil megrendelések magukhoz térnek továbbá finanszíroznia kell az új gép fejlesztését és promóját.
Közben árban Kínával kell versenyeznie különben a civil megrendeléseket is elviszik.

A cég kilátásai finoman szólva sem rózsásak. Erről az üzleti tranzakcióról is messziről üvölt hogy a poliitikai szempontok az elsődlegesek, nem pedig a gazdaságiak
Portfolio, gyerekek, portfolio!!!
A beszállítói a következő modelleknek:
A220: A belépőélt csinálják. 642 megrendelés volt eddig, amiből eddig 115-öt szállítottak le. Ha vissza is fog esni a megrendelés állomány, évekig biztos meló!
A350: kompozit elemek. 930 eddigi megrendelés, 354-et szállítottak le. Szintén elég biztos ügynek tűnik.
A400M: szintén kompozít alkatrészek: 174-ből eddig 90-et adtak át. Lassított ütemű összeszerelés megy, 8-10 évig biztos meló
A321: Tehertérajtók beépítéséhez törzselemeket gyártanak. Ez egy felfutó üzlet, különösen a személyszállítás csökkenésével.
Spartan: CWB, komplex rendszerekkel.
Futóműveket gyártanak az L-410-hez, valamint ami még fontosabb az A320, A321-ekhez

KC-390: Ismerjük, tudjuk miről van szó. Beinduló típus. Mi "személyes" hasznot is húzhatunk vele.
A gyártott elemek:
all-cabin-door-types-2-.png

Gondolom, pillanatok alatt lokális szerviz is válhat a cégből, ha lesz rá igény.

És akkor még nem írtam a szerviz tevékenységről, a felújításokról, átépítésekről az L-39 utódainál. Meg magáról az L-39NG-ről.
Ők is elképzeltek egy egyszerűsített képzést, mint a svájciak, franciák, stb. A hozzá való szimulátort is szállítják.
training-l-39ng.jpg


Mindez nem jelenti az automatikus sikert, sőt! Viszont azt gondolom, hogy van a cégben potenciál. Főleg akkor, ha az Airbus a németek szívózása miatt további részegység gyártást fog keletebbre költöztetni. Nem véletlenül épül az a gyár Gyula mellet! o_O
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 072
33 324
113
Jo dolog a hiper szuper komunikacio csak ha feltorik akkor jobb lett volna r1 et hasznalni. :) a harcteren persze senki nem tori fel egy egy raj vagy szakasz komunikaciojat ha megis mire megteszi a gyorsan valtozo harchelyzetben mar fals az informacio... A lenyeg hogy magasabb szinten sem szabad a technologiat tulbecsulni.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 072
33 324
113
Tudom tudom majd holnap jon valaki aki megmondja nekem hogy mholdast nem lehet zavarni .

Kiveve ha neked vagy a spanodnak is van muholdja :) vagy ha valmid ami elektronikusan zavar es a dron fel tudsz repiteni :) :) nem olyan bonyolult meg tuzersegi granat is szettudja kapni az allatta levo gps jeleket...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 339
46 113
113
L-39-NG utám miért akarsz még egy M-346 ot vagy TA-50 et beiktatni? Értelmét nem látom nagyon. Vagy normális gépbe ülteted, vagy hagyod az egészet a francba és a forrásokat inkább normális képzésbe rakod.
A hagyományos rendszerben az NG valahol az advanced jet trainer magasságában van. Az NG nem az M-346, hanem az M-345 közvetlen versenytársa.
Más kérdés, hogy az új rendszerekben az új generációs trainereknél már tudják szimulálni az egyes szinteket. Ezzel próbálkozik turboprop-osként a PC-21, meg turbofanosként a L-39NG is.
De ez nem szentírás! A különböző országok különböző módszereket honosítanak meg. De eddig talán senki nem merte meglépni, hogy a nagyon alap képzés kivételével mindent 1 gépen oktassanak.
Pedig az lenne ám a szupergazdaságos képzés!;)
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 848
91 301
113
Egyébként ha "magánvétel" lesz és Tombir intezi, akkor megérzésre Csányi. De csak tipp.