F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
És itt akkor megejtenék egy rehabilitációt is.
Anno, az volt a szöveg, hogy a szovjet kabinergonómia az milyen pocsék, mert amíg a MiG-21bisz-nél 350 különféle kapcsoló meg műszer terheli meg a pilóta fedélzeti munkáját, addig a bezzeg USA... na hát az F-15A-nál is számszerűleg pont ennyi műszer, meg kapcsoló van a kabinban!

Az más kérdés, hogy a radar, vagy HUD szimbolika, besugárzásjelző információs eszköztára az fényévekkel haladja meg a 21-esét, vagy a 23-asét, de bátran megemlíthetjük, főleg besugárzásjelző tekintetében a MiG-29-essel, vagy a Szu-27-essel szembeni fölényét is.

Ugyanakkor, maga a MiG-29-es, vagy Szu-27-es kabinjának rendezettsége, átláthatósága, a kapcsolók, kezelőelemek elérhetősége teljesen megfelel a korszellemnek és a színvonalnak.

A rehabilitáció része a kommentednek a második fele? Mert az első pont, hogy nem rehab. Az F-15A és C esetén a HOTAS volt új, de ugyanúgy a gép talpra állításához kellett a sok kapcsoló és izé. Ezt ma áttették automatikára vagy gondolom MFD-n a legújabb gépeknél, ahogy az Space X hajón is.


A második felét sem értem. Aki nem vak és teljesen hülye, az látja, hogy a MiG-29 9.12 és a Szu-27(Sz) kb. az F-15A és C között landolt félúton.
  • Szép nagy és jól olvasható fő elektromecha műszerek, a műhorizont, az orosz "HSI" és a fő paraméterek, magasság, sebesség.
  • Jó HUD.
  • Az F-15C-n már van legalább 1 db MFD, ezzel sokat nyerek a fegyverzetkezlő pult méretén és másra is volt használható.
  • Ahol viszont elvérzett mindkét szovjet gép az a radar és az RWR kijelzés. A HUD-ra kitett radar nekem mindennek tűnik, csak nem praktikus. Főleg úgy, hogy van képernyő a kabinban. Akkor miért nem oda tették? Mai napig nem értem.

    Az RWR kialakítása kb. használhatatlan az akkori nyugati csúcshoz képest. Ezen felül olyan helyre tették, ami önmagában muris. Vagy ennyire értékelték a műszert és ez beismerése annak, hogy kvázi dísz...?
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 169
113
Az RWR kijelzőt azért feljebb rakhatták volna ahelyett,hogy eldugják jobb alulra.
Próbálj meg mérnöki szemmel hozzáállni.
Ez a fajta besugárzásjelző ennyit tud. Már maga a műszer képességei sem elégségesek a modern harc megvívásához, sőt már akkor elavult volt, mikor a Szu-27-es, vagy a MiG-29-es megjelent.
Ugyanakkor, miután eldőlt, hogy az eredetileg megálmodott, kizárólag képernyőkre épülő glass cockpit-ből nem lesz semmi, a kabinelrendezés tekintetében a prioritást a repülés és rendszer ellenőrző műszercsoportok kapták, az RWR-nek már csak a maradék helyek egyike jutott.
Amúgy a kabinon belüli munka tekintetében az RWR ellenőrzése az nem a 9g-s manőverező légiharcok során zajlik, így van idő foglalkozni vele. És akkor már legyen elhelyezve az ekran vonalában, ahogy ez a MIG-29-esnél is megvalósult:

800px-MiG-29_Dash.jpg
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 789
75 837
113
Próbálj meg mérnöki szemmel hozzáállni.
Ez a fajta besugárzásjelző ennyit tud. Már maga a műszer képességei sem elégségesek a modern harc megvívásához, sőt már akkor elavult volt, mikor a Szu-27-es, vagy a MiG-29-es megjelent.
Ugyanakkor, miután eldőlt, hogy az eredetileg megálmodott, kizárólag képernyőkre épülő glass cockpit-ből nem lesz semmi, a kabinelrendezés tekintetében a prioritást a repülés és rendszer ellenőrző műszercsoportok kapták, az RWR-nek már csak a maradék helyek egyike jutott.
Amúgy a kabinon belüli munka tekintetében az RWR ellenőrzése az nem a 9g-s manőverező légiharcok során zajlik, így van idő foglalkozni vele. És akkor már legyen elhelyezve az ekran vonalában, ahogy ez a MIG-29-esnél is megvalósult:

800px-MiG-29_Dash.jpg

De ha a szart szar hwlyre rakod az csak tovább ront.
 
M

molnibalage

Guest
Próbálj meg mérnöki szemmel hozzáállni.
Ez a fajta besugárzásjelző ennyit tud. Már maga a műszer képességei sem elégségesek a modern harc megvívásához, sőt már akkor elavult volt, mikor a Szu-27-es, vagy a MiG-29-es megjelent.
Ugyanakkor, miután eldőlt, hogy az eredetileg megálmodott, kizárólag képernyőkre épülő glass cockpit-ből nem lesz semmi, a kabinelrendezés tekintetében a prioritást a repülés és rendszer ellenőrző műszercsoportok kapták, az RWR-nek már csak a maradék helyek egyike jutott.
Amúgy a kabinon belüli munka tekintetében az RWR ellenőrzése az nem a 9g-s manőverező légiharcok során zajlik, így van idő foglalkozni vele. És akkor már legyen elhelyezve az ekran vonalában, ahogy ez a MIG-29-esnél is megvalósult:

800px-MiG-29_Dash.jpg
És pontosan ezen a képen látszik az, amivel problémám van.

A BVR légiharc során az RWR és radar egységes használata az, ami fontos.
Az F-16C esetén az RWR a bal MFD felett van, amin az F-16 pilóták kb. 99%-a az FCR-t, a radart teszi ki. Egy látómező, vagy közeli. Ahogy kell és célszerű.

A MiG-9/Szu-27-ben a képen HDD-nek nevezett dolog nem jeleníti meg a radarképet, a HUD-ra teszik ki. Az RWR meg attól a legtávolabb van úgy, hogy összevissza villog sok lámpával, nem is egyidődben.

Hogy mi a ráknak kell mechanikus AoA jelzés, amikor dogfight közben a kutyát nem érdekli, mert a pilóta úgyis érzi. NAV módban meg meg mutatja a HUD. Ez nem fért volna rá szovjet gépek HUD-jára...?

Műszeres leszálláskor kell a HSI és műhorizont az ILS keresztte, ezért kell ott lenni mellette az AoA + VVI, mert adja a siklópályát. Adott sebességgel, adott állásszöggel adott süllyedéssel kell repülni. Az AoA kijelző Mert annak a helyén van lényegében az F-16C-n a kis RWR képernyő és az AoA a műhorizonttól balra van.

Szovjet szinten hatalmas ugrás volt a kabin, de az elmaradás egyes területeken szembeöltő. Szerintem. Ez persze abból is adódik, hogy az M változatokat, amik ezeket javították volna, azokat elmosta a történelem vihara és a pénztelenség. Így ezek a gépek lényegében életük végéig egyes téren (szerintem) két szék közt a pad alá estek.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 169
113
A mechanikus, egyesített állásszög/túlterhelés kijelző műszere az orosz gépeken a HUD-hoz, illetve korábban a célzókészülékhez közel volt elhelyezve és jelentősége a MiG-21-esnél még jelentős volt a repülés során.
A MiG-23-asnál már volt állásszöghatároló, a 29-esnél ez utóbbi mellé egy eleve jobb sárkány és nagyobb tolóerőfelesleg, a Szu-27-esnél meg pluszban FbW kontroll.
Hogy letisztult és kevesebb jeligényű HUD képpel operálhassanak, inkább megtartották a régi, jó kettős műszert a szemmagassághoz közel. Végülis logikus. Az új orosz HUD-ok már mutatják ezeket a paramétereket is.

Az F-15-ösöknél is van mechanikus AoA és túlterhelés indikátor, a műszerfal közepén, egymás alatt, két külön műszerben széttagolva.
Pedig ott a HUD külön is mutatja ezeket az adatokat. Sőt, a belinkelt modernizált F-15C kabinban is megmaradt ez. Ez vajon logikus?
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Hóóóóóóóóóóóóóóóóóóó....

A Hornet kabinban a középső MFD lehet, hogy az de az valójában a digitális HSI. Az meg mindig is ott szokott lenni. Ki lehet rakni rá mást is, de gondolom a pilóták többségének erre nincs igénye. De ha már tudja... Ma ott már moving map-pal kombinált HSI van. Az F-16V-nél is ezért kerül vagy talán már egyes más korszerűbb F-16- nál is képernyő volt ott. Mert anélkül az HSD képernyőre ment a moving map és az elektromecha HSI és minden eltüntethető volt és használható másra, ha kell.

Viszont, és itt egy hatalmas viszont. Láthattuk az F-111 sorozatban, hogy egy csoportban volt az F-111-en a műhorizont a HSI és a magasság, sebesség és vario. Miért? Hogy műszeres repülésnél a pilóta látómezejében legyen minden. Az F-16 is ilyen. HSI, felette a műhorizont, állásszög, vario, sebesség és magasság. Csak ezeket nézve a gép letehető a TACAN/ILS segítségével, illetve vezethető steerpoint/waypoint mentén. Ezek ma már a full glass gépeken legfeljebb mechanikus tartalékok. Ha van egyáltalán.

Az F-16C-n az RWR balra fent az ICP és a HUD sarkánál, látómezőben kifelé nézve, ha jön a rakéta, akkor könnyű az alapján keresni, hogy hol jön a füstcsík. (Hidegháborús SAM ellen ez volt a legjobb.)

ae089024bad9a75cb4cf6a90592f3b71.jpg


Na, a Hornet kabin ezt szúrta tökön, ha bármilyen okból nincs MFD, a műhorizont nem középen van...
Az RWR meg lent az jobb MFD alatt...? A BVR és SAM korszak elsődleges vészjelző műszere? Ok, hogy ki lehet tenni MFD-re, de az F-16C-n is ki lehet és mégis szemmagasságban van.
f43f1aea640ea268aa4a0b7f741112b4.jpg


Az F-15A és F-15C gépeken meg akkora volt a műszer és olyan helyen, hogy ihaj. A besugárzásjelző a radar CRT kijelzővel összemérhető méretű. Mindez 1979-ben...
0c037f157078f4dba99a2b1ae336ff28.jpg



F-35 esetén nincs HUD, akkor mission abort. JHMCS esetén, ha az megfekszik, akkor elvileg lehet tovább menni. HUD van, némi képesség csökkenés, de ha nincs HOBS követelményes légiharc, akkor kb. whatever, anélkül is repültek a gépek 50+ évig.

Ha MFD-k szállnak el, akkor az már mission abort kategória, mert a gép harcértéke nagyban csökken.
A régebbi 4. gen gépeken is még elektromecha volt a HSI és ILS és sokáig full tartalék volt. Most már ezek is asszem digitális tartalékok, de külön műszerek, asszem.
Mint az iparban a SIL műszerezés. Van a DCS rendszer, de attól függetlenül szeparált biztonsági műszerezés van a nagyon kritikus helyeken az atomenergiában és a vegyiparban.

Ami egy egyfunkciós RWR volt. Az most elfér az új kijelzőn és mellett számtalan más. Pl. moving map és arra rárakott RWR is, ami mutatja a sugárzás irányát, sőt, akár 2 felé bontott radarkét (oldal és felülnézet) vagy axonometrikus HSD is mehet. Ezért az ősrégi CRT alapú RWR kb. élből kukába dobható. A korszerűsítések során ott egy kis gombos kezelőpanel is került, amit fejből nem is tudok mire jó. Talán benne van az F-15 írásomban.

"A panelon halványan kivehető ’CM’ betűjelzés a ’countermeasure’, vagyis ellentevékenység szókapcsolat rövidítése. Valószínűleg az ECM, a rakétacsali- szóró (radar- és infracsapda) berendezések kezelőpultja
lehet."

Az oké, hogy HSI / moving map az alsó MFD, de mivel az RWR egy talicska helyen van és kicsi (de a 16-oson legalább jó helyen), én pl. DCS-ben legtöbb esetben inkább az RWR-t raknám valamelyikre és a fennmaradó MFD-re pedig az SA oldal kerülne ki. Ez viszont semmilyen ergonómia mellett nem jön ki, még az abszolút irreálisan nagy FOV-al repült szimulátorozás mellett sem, nem hogy a valóságban.

Egyébként szimek alapján a hornet MFD jelölésrendszere egy rakás szar. Teljes agyfaszt kaptam, hogy pl. DCS-ben az SA oldalon nem mutatja a datalink contactok magasságát, kivéve ha külön kijelölöd őket. Ehhez képest ez a toronymagasan legfontosabb adat a pozíción kívül. Minden más ehhez képest eltörpül.. radarral oldalszöget keresni baromi könnyű, mindig a magasság a probléma. Azt nem tudom, hogy a valódi hornetekben is pont ugyanígy néz ki, de ha igen akkor az rendkívül szomorú.

Ehhez képest a 16 maga a mennyország. Gyakorlatilag szinte minden pont úgy van elhelyezve, olyan jelölésrendszerrel ahogy azt a nagy könyvben megírták. Néhány kivétellel..

Mi bajod van velük? A kortárs gépekhez viszonyítva teljesen korszerű kabinjuk volt, az más kérdés, hogy az egyszem kijelző a MiG-29-esek 9.12-es verzióin ugyanazt mutatta, mint a HUD képe, ha KOLSz, vagy radar üzemmódokon dolgozott a rendszer. De pl az ILS-t, a rögzített célhálót és a földi üzemmódot logikusan már nem tudta.
A 9.13-asokon legalább volt egy külön harcászati üzemmódja, ami az A-50-esek adatait és útvonalat is meg tudott jeleníteni.
Ugyanez utóbbi igaz volt a Szu-27-esekre is.

De ergonómiai vonatkozásban el kell ismerni, minden a helyén volt. Logikusan összeválogatott műszercsoportok, megfelelő orientációval. Ha ültél már MiG-29-esben, vagy Szu-27-eseben, akkor láthattad.

De mondok egy érdekességet. Az amerikai kabinfilózófia egyik sajátos jelensége, hogy a kéthajtóműves gépeken két külön műszercsoport van a hajtóműveknek és ezekhez jön még olyan egzotikum is, mint pl a fúvócső pozíció, aminek a céljára a mai napig nem tudtam rájönni, de ott van szinte mindegyik gépben.
Ilyen az oroszoknál nincs. A többhajtóműves gépeknél meg eleve egységesítették a műszerek közül azokat, amelyeket feleslegesnek tartottak megkettőzni.
Pedig ez nem volt mindig így, hiszen a Szu-27-esek már T-10Sz, tehát 1981 utáni első prototípusain az orosz tervezők is megpróbálkoztak a duplikált hajtómű műszerekkel és máig érthetetlen módon, ezeket valamiért a kabin bal oldalára tették. Holott mióta világ a világ, a hajtómű ellenőrző műszerek helye a jobb oldalon van, keleten és nyugaton egyaránt.

su-27-early-versions-01.jpg


Aztán rendet tettek és minden visszakerült a helyére. Szimpla, de két tűs fordulatszámmérő, alatta a duplikált műszerek az olajnyomás/hőfok számára:

su-27-38.jpg


És itt akkor megejtenék egy rehabilitációt is.
Anno, az volt a szöveg, hogy a szovjet kabinergonómia az milyen pocsék, mert amíg a MiG-21bisz-nél 350 különféle kapcsoló meg műszer terheli meg a pilóta fedélzeti munkáját, addig a bezzeg USA... na hát az F-15A-nál is számszerűleg pont ennyi műszer, meg kapcsoló van a kabinban!

Az más kérdés, hogy a radar, vagy HUD szimbolika, besugárzásjelző információs eszköztára az fényévekkel haladja meg a 21-esét, vagy a 23-asét, de bátran megemlíthetjük, főleg besugárzásjelző tekintetében a MiG-29-essel, vagy a Szu-27-essel szembeni fölényét is.

Ugyanakkor, maga a MiG-29-es, vagy Szu-27-es kabinjának rendezettsége, átláthatósága, a kapcsolók, kezelőelemek elérhetősége teljesen megfelel a korszellemnek és a színvonalnak.

A rehabilitáció része a kommentednek a második fele? Mert az első pont, hogy nem rehab. Az F-15A és C esetén a HOTAS volt új, de ugyanúgy a gép talpra állításához kellett a sok kapcsoló és izé. Ezt ma áttették automatikára vagy gondolom MFD-n a legújabb gépeknél, ahogy az Space X hajón is.


A második felét sem értem. Aki nem vak és teljesen hülye, az látja, hogy a MiG-29 9.12 és a Szu-27(Sz) kb. az F-15A és C között landolt félúton.
  • Szép nagy és jól olvasható fő elektromecha műszerek, a műhorizont, az orosz "HSI" és a fő paraméterek, magasság, sebesség.
  • Jó HUD.
  • Az F-15C-n már van legalább 1 db MFD, ezzel sokat nyerek a fegyverzetkezlő pult méretén és másra is volt használható.
  • Ahol viszont elvérzett mindkét szovjet gép az a radar és az RWR kijelzés. A HUD-ra kitett radar nekem mindennek tűnik, csak nem praktikus. Főleg úgy, hogy van képernyő a kabinban. Akkor miért nem oda tették? Mai napig nem értem.

    Az RWR kialakítása kb. használhatatlan az akkori nyugati csúcshoz képest. Ezen felül olyan helyre tették, ami önmagában muris. Vagy ennyire értékelték a műszert és ez beismerése annak, hogy kvázi dísz...?

Pontosan az a bajom, amit molni ír. RWR gyakorilatilag a padlón van, amíg a rajta lévő információt értelmezed semmilyen más műszert nem tudsz használni és arról sincs semmi fogalmad, hogy egyébként mi történik.

A HUD által adott vizuális, 3D térben elhelyezett információ összekeverése a radar által adott 2D felülnézeti információval maga a katasztrófa. Ennél szarabb koncepciót még csak kitalálni sem lehetne.
 
M

molnibalage

Guest
Az oké, hogy HSI / moving map az alsó MFD, de mivel az RWR egy talicska helyen van és kicsi (de a 16-oson legalább jó helyen), én pl. DCS-ben legtöbb esetben inkább az RWR-t raknám valamelyikre és a fennmaradó MFD-re pedig az SA oldal kerülne ki. Ez viszont semmilyen ergonómia mellett nem jön ki, még az abszolút irreálisan nagy FOV-al repült szimulátorozás mellett sem, nem hogy a valóságban.

Egyébként szimek alapján a hornet MFD jelölésrendszere egy rakás szar. Teljes agyfaszt kaptam, hogy pl. DCS-ben az SA oldalon nem mutatja a datalink contactok magasságát, kivéve ha külön kijelölöd őket. Ehhez képest ez a toronymagasan legfontosabb adat a pozíción kívül. Minden más ehhez képest eltörpül.. radarral oldalszöget keresni baromi könnyű, mindig a magasság a probléma. Azt nem tudom, hogy a valódi hornetekben is pont ugyanígy néz ki, de ha igen akkor az rendkívül szomorú.

Ehhez képest a 16 maga a mennyország. Gyakorlatilag szinte minden pont úgy van elhelyezve, olyan jelölésrendszerrel ahogy azt a nagy könyvben megírták. Néhány kivétellel..
Hát, ennek fényében még furább az, hogy Varga Ferenc a Hornet ember-gép kapcsolatát értékelte a legmagasabba és csak aztán jött a Viper. Az, hogy data linkes oldalon nincs magasság, az tényleg LOL, ha ez a valóság... Rohadtul nem mindegy, hogy akkor 3 vagy 30 ezer lábon jön az a valaki.

Pontosan az a bajom, amit molni ír. RWR gyakorilatilag a padlón van, amíg a rajta lévő információt értelmezed semmilyen más műszert nem tudsz használni és arról sincs semmi fogalmad, hogy egyébként mi történik.

A HUD által adott vizuális, 3D térben elhelyezett információ összekeverése a radar által adott 2D felülnézeti információval maga a katasztrófa. Ennél szarabb koncepciót még csak kitalálni sem lehetne
Nagyon egybecseng a véleményünk.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 169
113
Nagyon egybecseng a véleményetek, mert repszimes oldalról szemlélitek a dolgokat, ahol leragadtok egyes olyan részleteknél, mint a besugárzásjelző nagysága, helye, vagy az ekran információ “gazdagsága”, netán egy MFD egyik adott menüpontjának paraméterei.

Én viszont kabinergonómiáról beszélek, ami egy jóval komplexebb témakör. Az ember-gép kapcsolat nem csak az egyes műszerek kialakításáról szól.

Eddig milyen vadászgépekben ültetek?
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 169
113
A HUD-ra kitett radar nekem mindennek tűnik, csak nem praktikus. Főleg úgy, hogy van képernyő a kabinban. Akkor miért nem oda tették? Mai napig nem értem.

Nos, erre is megvan a magyarázat. Úgy hívják: MiG-23. Onnan származik ez.
Ott nem volt a kabinban külön radarképernyő, mint a MiG-21-esekben és a MiG-25-ösökben (ahol meg csak képernyő volt, még a célzókészüléket is elhagyták), minden radar és hőpellengátor infót a tükörüveg kijelzőre raktak ki.
Ez öröklődött át a MiG-29-esekre.
Az ekran-t a 9.12-esen másra szánták, köze nem lett volna a radarhoz, de ez menet közben máshogy alakult és csak a 9.13-asnál jelent meg a harcászati helyzetkép.
 
M

molnibalage

Guest
  • Nah, akkor lássuk az F-15E-t, mint a F-111 utódját. Legyen az egyszerűség kedvéért LO-LO-LO.
  • Tényleg csak nagyon gyors ellenőrzéssel megnéztem, hogy 2x600 gal és 1xMk-84 = B61 légellenállás milyen fajlagos fogyasztások vannak.
  • Mivel az F-111 és Szu-24 TFR-es, és azok képessége a mérce ezért legalább a LANTIRN AN/AAQ-13 navigation pod kell. A TGP atomhoz úgy sem kell...
  • Azokon nincs AAM ezért ide se tettem rá, low level esetén nem sokat számít. Szerintem.
Akkor a légellenállás tényezők (ezek minden gép FM-jében eltérőek, nem azonosak eltérő típusra)
F-15E 0
CFT 20
AN/AAQ-13 9,5
Mk-84 CL 3,0
2x 610 gal 2x6,0 (CFT, de nincs más.)
--------------------------------------------------------------
Ez összesen 44,5.


A felszálló tömeg
A gép üres tömege +keról 32500+13500 46000 lb
A CFT saját és üzemanyag tömege 4200 + 13677 = legyen 18000 lb
AN/AAQ-13 520 lb
Mk-84 = B61 720 lb​
2x610 gal 2x(320 + 4258) 9200 lb
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ez összesen 74 440 lb, legyen 75 ezer.
Az üzemanyag tömege 35 700 lb Felszállás és tartalék legyen 2700 lb ---> 33000 lb.

520 csomóra nézem meg, de itt is igaz, hogy 480-ra jobb lenne. 20%-kal kisebb fajlagos fogyasztás van nehéz gépnél úgy, hogy a sebesség csak 8%-kal kisebb.

Mind ennél, mint az F-16 példánál megjegyzem, hogy a példa nagyon primitív, mert oda és vissza is azonos sebességet feltételezek és az egész úton, amikor a baráti terület felett gazdaságosabb lenne megengedhető, de ellenséges terület felett meg nagyon célszerű a max. mil. De végig azonossal számolva ezek NAGYJÁBÓL kiegyenlítik egymást.

De valóság meg az lenne, hogy baráti terület felett nagy magasságban, ha az legalább 200 km hosszat eléri. Ott már hajjaj.

Szóval itt ez a vége. 966 km.
Hát, azért ez fura. Mert lépten nyomon az olvastam eddig, hogy az F-111 40%-kal többet tudott alacsony behatolóként. Persze jó kérdés, hogy ezt milyen konfiggal és profillal értették. A lenti matek és az FM nagyon nem adja ki. Az F-111 esetén LO-LO-LO 1012 km volt. A 966 km ehhez képest -5%...

A lenti táblázat első szakaszában a DI 44,5 volt.
A második szakaszában 32,5
Az utolsó szakaszban meg 30.

yYipCKI.png



Mivel a DRAG értékek pont a 40-60 és 40-20 közé esetek, azokat lineáris interpolációval számoltam ki az ismert értékekből. Ezeket használtam. A DI táblázatokat nem teszem be, remélem nincs harag, lusta vagyok, de holnap, ha valaki kéri, akkor pótolhatom.

MsBAHE8.png


KTtH93c.png


xsYbRxb.png



pbbf1vp.png

Mi a tanulság? Bevetés tervezés és az ismert fenyegetések kiemelten fontosak. Ha nincs tartalék és utánégetőzni kell vadászfenyegetés miatt vagy más miatt eltérni a tervtől és rögtönözni (veszély...!), akkor nagyon a hatósugár szélén tervezett bevetés = sci-fi...

Illetve az is, hogy tessék elképzelni, amikor régen még elektronikus számológép sem volt és úgy kellett ezeket számolni, tervezni és eltérő gépeknél eltérő kötélkéket összehangolni. Ehhez képest a gépet vezetni már-már egyszerűnek tűnik. Én meg bruta force és Excel próbálgatással simán kiioptimalizálom pikk-pakk...

Na erről mesélt Jeff, hogy neki ebben volt rutinja és tették oda, ahova a Sivatagi Vihar alatt. Mert, ha jól és pontosan csinálod és szépen is repülsz, akkor az bizony sok sok km+. Amikor késve szállt fel és tepert a többiek után, akkor ette a tartalékát....
 
M

molnibalage

Guest
Nah, akkor az F-16A után megnéztem az F-15A gépeknél mi lehetett a helyzet az Oszirak elleni bevetésnél. Az F-16 csapásmérőkhöz kellett igazodni, ezért a sebesség adott.

Az egyszerűség kedvéért a táblázatok, sok szöveg nem lesz.

uja4mXc.png

AJx9W1s.png

  • Az érkezéskor feltételeztem azt, hogy felemelkedtek 20 ezer lábra, ami nem túl magas, nem túl alacsony, de az AIM-7-nek is elég indítási távot ad.

  • 10 perc nagyobb sebességen cirkálást feltételeztem 440 csomóval. Erről pikk-pakk M1,0 tájára tolják fel a sebességet, hogy maximális szubszonikus indítási távja legyen az AIM-7-nek. Az F-16-osok távozása után lépnek csak le.

  • Ők is 40 ezer lábon mennek haza. Nem biztos, hogy pont ez az optimum, de kb.

  • Náluk sem vettem alapjáratos ereszkedést és a gyorsítást elhanyagoltam.

  • Itt is std. a légkör, ami picit felfelé kerekít.

Ezzel a lenti eredmény. 24300 font névleges kerónál 20300 fogyott, 4000 font tartalék. Ez jobb, mint az F-16. Akkor igaz lehet a történet, hogy nekik még egy üdvözlő áthúzásra is bőven, bőven futotta, amikor az F-16-osok már odalent gurultak.
8EjeS3U.png

Viszont a lentiek alapján igencsak necces lenne, a helyzet, ha nekik kellett volna 1xMk-84-gyel csapást mérni és nem az F-16A gépeknek.

  • Mert akkor ugrik 4200 font a törzs alatti pótos miatt. Ha minden változatlan maradna, akkor ez azt hozná ki, hogy ez nem egy.

  • Viszont az Mk-82 DI-je csak 2,1, amíg a CL pótosé 12,2, és annál kisebb tömeg is, de azzal valami istenkísértős lett volna repülni, akkor a gépekről sanszosan lekerülnek a légiharc rakéták vagy csak AIM-9 marad. Ezzel még nyernek összesen kb. 3000 font tömeget és még DI-t, amivel kicsit javul a fogyasztás. Úgy kb. 600 font órával, ami 1,5 óra alatt 1000 font tája.

  • Viszont F-15 vadász és F-15 csapásmérő kötelék esetén vadászok ugyanúgy a csapásmérőkhöz igazodtak volna, akik min. fogyasztással mentek, ha csak ez 5-6% táját jelent, az megint van 600 font.
Ezekkel együtt már az F-16-os szinten szűken, de szerintem kijött volna főleg az ereszkedéssel a végén alapjáraton.
Csak a bibi az, hogy feleakkora tűzerővel.
Érdekes ugye? Hogy egy nagyobb géppel kisebb tűzerő jön ki?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 169
113
A fenti képre ha rákattintotok, érdekes részletek jönnek elő. Például, hogy milyen érdekes a függőleges vezérsíkok flattersúlyainak a csavarozása.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Huhhh...
... 150mUSD gépenként?

"The first delivery order, which has a not-to-exceed value of about $1.2 billion, covers the first lot of eight F-15EX fighter jets, as well as support and one-time, upfront engineering costs."
Hát, ennek aztán rohadt sok értelme van így...
Ebből majdnem két db F-35A kijön most. Amihez elég 2 db pilóta is. És ha, nem kell stealth az is elviszi külső függesztéssel a következőket:

  • 4x AIM-120 (belső)
  • 2x póttank (ez valami 470 gallonos az infografikák szerint). 2x470 = 940 USG = 3550 l --> 2842 kg ---> ezekben úgy 6200 font keró van
  • 2x2 AIM-120 (középső szárny függesztő)
  • 2x AIM-9X
Tehát ez 8xAIM-120 + 2xAIM-9. És ebből 4 db a belső térben van, nincs légellenállás növekmény. Sidekick módosítás után ez 10xAIM-120 + 2xAIM-9X lehet.
A gép belső kapacitása 18200 font, tehát összesen 24400 font.
És van rajta, EOTS, DAS, vonatott csali és biztosan kisebb az RCS értéke még így is, mint az F-15EX-nek.

Az F-15EX CFT-vel 13500+ 12000 = 25500 font kerót visz, az tény. Csak a 2xCFT légellenállása kb. annyi, mint egy db 600 gallonos pótosé, ha nincs fent CFT.
DI 4.0 a CFT-nek, a 600 gallonos pótosnak meg 5.5. Csak éppen, ha az F-15EX akar EOTS egyenértéket, akkor rá kell tenni a Snipert. Hoppá. Még DI... És minden fegyvert külső függesztésen visz.

Még a 8xAIM-120 + 2xAIM-9X sincs meg, csak, ha használja a külső függesztési pontot. Akkor igen. Viszont az még plusz légellenállás...

A Boeingnak ez buli, de másnak nem nagyon...

Hiperszonikus fegyverek hordozására alkalmas F-15EX típusú vadászgépeket rendelt meg az amerikai védelmi minisztérium, a Pentagon a Boeing cégtől - közölte maga az amerikai repülőgépgyártó vállalat.
Hiperszonikus fegyverek hordozására alkalmas vadászgépeket rendelt a Pentagon
És hol az a fegyver? Ja, papíron...
Majd egyszer...
Mondjuk ekkora fegyvert nem harcászati vadászgépnek kell hordoznia, arra ott a B-52.

A hír legvége a csúcs. Soha semmilyen F-15 nem rohangál M3,0-mal, még fegyvertelenül sem.

Az egész hír, nevetséges erőlködés arra, hogy eladják ezt a vicces döntést.