Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 697
5 672
113
Vannak utasok, és lennének többen is sokkal, ha nem lebegtetnék ezt a covidiotizmust továbbra is. Mert amíg megy a második hullám meg gócpontok meg a többi szalagcím, addig nyílegyenesen haladunk a nemzetközi repülés (meg egy tucat iparág) lefullasztása felé.
Ha ez a bizonytalanság marad, szerintem a nagytömegeket mozgató utaskapacitás 50%-a végleg eltűnik tavaszra. A teher az fejlődik, a charter dettó.

Szerintem ez nem annyira az utasokon múlik most, nekem az utóbbi 4 utamból 3-at a légitársaság törölt, egy negyediknek a törlésérôl július végére a héten kaptam értesítést. Megmondom ôszintén, hogy kicsit ki van a faxxom már ezzel.


Mivel a korona vírus mérete 1,6-2,2 micron a Hepa szűrő pedig 0,3 micron méretig tudja kiszűrni a levegőben lévő részecskéket igy a koronavírus ellen nagyon hatékony.

Rossz a forrásod, a koronavírus mérete 0.03 és 0.14 mikron között van (ez egy vírus: örökítôanyag egy fehérjeburokban).
Annak a - leggyakrabban - vízrészecskének, amin utazik ((számunkra) legrosszabb esetben aeroszol formában) viszont a mérete - szerencsére - meghaladja az 1 mikront. Az a HEPA szûrô (ez egyébként csak egy kategória), aminek a besorolása MERV (Minimum Efficiency Reporting Values) 12 plusszos, az jó esetben kiszûri. Errôl az adatról egy légitársaság sem tájékoztat, csak a HEPA van fókuszban.

Összefoglalva: mondhatjuk, hogy van olyan Hepa szûrô (mondjuk ami 80% felett szûri a 0.3 mikron feletti részecskéket), ami jó eséllyel filterezi azokat a részecskéket, amin a koronavírus utazik.


Ezt nem tudtam, akkor ez a rész pipa.
Innentől akkor még nagyobb ökörség az egész - szegény lányokon a hegesztőmaszk pl...

Tekintettel minden eshetôségre: én egy PPF 3-as pormaszkot azért javasolnék mindenkinek, aki repülôvel utazik (még a pilcsiknek is, bár ti jobbára az utasoktól elzárva vagytok).

Persze a legegyszerûbb az lenne, ha mindenki a gépen viselne egy sima mûtôsmaszkot (és azt az út során nem venné le enni-inni-bármiért) egymás védelme érdekében, azt’ kész.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
W

Wilson

Guest
Szerintem ez nem annyira az utasokon múlik most, nekem az utóbbi 4 utamból 3-at a légitársaság törölt, egy negyediknek a törlésérôl július végére a héten kaptam értesítést. Megmondom ôszintén, hogy kicsit ki van a faxxom már ezzel.




Rossz a forrásod, a koronavírus mérete 0.03 és 0.14 mikron között van (ez egy vírus: örökítôanyag egy fehérjeburokban).
Annak a - leggyakrabban - vízrészecskének, amin utazik ((számunkra) legrosszabb esetben aeroszol formában) viszont a mérete - szerencsére - meghaladja az 1 mikront. Az a HEPA szûrô (ez egyébként csak egy kategória), aminek a besorolása MERV (Minimum Efficiency Reporting Values) 12 plusszos, az jó esetben kiszûri. Errôl az adatról egy légitársaság sem tájékoztat, csak a HEPA van fókuszban.

Összefoglalva: mondhatjuk, hogy van olyan Hepa szûrô (mondjuk ami 80% felett szûri a 0.3 mikron feletti részecskéket), ami jó eséllyel filterezi azokat a részecskéket, amin a koronavírus utazik.




Tekintettel minden eshetôségre: én egy PPF 3-as pormaszkot azért javasolnék mindenkinek, aki repülôvel utazik (még a pilcsiknek is, bár ti jobbára az utasoktól elzárva vagytok).

Persze a legegyszerûbb az lenne, ha mindenki a gépen viselne egy sima mûtôsmaszkot (és azt az út során nem venné le enni-inni-bármiért) egymás védelme érdekében, azt’ kész.

Köszönöm a kiigazítást úgy látszik az Airbus is rossz forrást használt ahonnan átvettem az információt (vagy lehet csak szimplán elírták),berakom azt az ábrát amellyel az Airbus azt szemlélteti,hogy mennyire biztonságos a repülőn való utazás,az Airbus szerint az általuk alkalmazott Hepa szűrőknek (amely elmondásuk szerint képes a levegőben lévő részecskék,baktériumok,vírusok több mint 99% kiszűrésére)és az ábrán látható levegő keringetési rendszernek köszönhetően minimális a megfertőződés esélye.
1590799782-XslOUK5LJ_md.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 509
72 512
113
Nem, Kőrishegy és Püspökladány a két, HC által üzemeltetett primer + szekunder távolkörzeti radar.
A többi részét sem megerősíteni, sem megcáfolni nem tudom, de a kérdés nem is erre irányult.

A Nagyvázsony-Tapolca-Sümeg-Ajka négyszögben milyen radar van? Ott is láttam a múltkor valami olyasmit, mint a kőris-hegyi.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 395
3 632
113
Hát ha annak van primer része akkor látniuk kellett a gépeket.

A kisgépeket nem feltétlenül mutatja a civil PSR, mert olyan lassúak is lehetnek, hogy nem képez rájuk tracket. Meg aztán sok esetben nem is fémből vannak.
Ez az egész kisgépes berepülés nyilván félreértés, információ hiány következménye, szimplán vszeg azt hitték, hogy a Schengenen belül lehet mozogni át a határok felett itt is, mint sok helyen nyugaton.
Nálunk olyan abszurd a szabályozás, hogy turistaként átvághatsz bárhol a schengeni zöld határon, de felette 10m-el hátimotoros siklóernyővel már határt sértesz... Valaki biztos érti az értelmét, de az nem én vagyok...
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 067
9 179
113

A KLM-hez hasonló döntést hozott az IAG is, csak ők nem hónapokkal, hanem évekkel hozták előre a típuskivonást: a terv, hogy azonnali jelleggel búcsúzik a Britsh 30 db Jumbo-ja.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Na, a long haul pilóták ezek után mehetnek vissza repkedni rövid útvonalakra. Már, akinek szerencséje van...
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 365
113
A kisgépeket nem feltétlenül mutatja a civil PSR, mert olyan lassúak is lehetnek, hogy nem képez rájuk tracket. Meg aztán sok esetben nem is fémből vannak.
Ez az egész kisgépes berepülés nyilván félreértés, információ hiány következménye, szimplán vszeg azt hitték, hogy a Schengenen belül lehet mozogni át a határok felett itt is, mint sok helyen nyugaton.
Nálunk olyan abszurd a szabályozás, hogy turistaként átvághatsz bárhol a schengeni zöld határon, de felette 10m-el hátimotoros siklóernyővel már határt sértesz... Valaki biztos érti az értelmét, de az nem én vagyok...

Civil gépeknél is kötelező (asszem UL-ig) ma már az SSR és a 8.33-as rádió - vagyis azért nem törik magukat a tökéletes PSR lefedettségért, mert az aktív SSR ha be van kapcsolva úgyis leadja a pozíciót. Ha meg nincs szólnak neki.

Viszont semmi abszurd nincs a határátlépésen, mivel a levegőben egy országba be és ki kilépőpontokon jutsz be. Ezek ötbetűs pontok a térben (pl. ERGOM), amolyan légi határátkelők. Ezeket azért kell betartani (térben és időben meg van szabva mikor léphetsz át), mert a légiforgalmi szervezés és átadás innen indul és végződik a gépen. Szóval a zöldhatáron átmész egy dolog, de még G (nem ellenőrzött) légtérben is kell, hogy tudják, te hol vagy, hogy a flight information service-t fenn tudják tartani.
 

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 067
9 179
113
Nézem nem emelte be ide a beágyazásba a leírást, ott ennyi van:

"Crazy....Il62 RADA in Serbija yesterday on Wed
© Matija Stojanović"

Ha szerdán nagyon meleg volt a szerbeknél akkor igen :)
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 395
3 632
113
Viszont semmi abszurd nincs a határátlépésen, mivel a levegőben egy országba be és ki kilépőpontokon jutsz be. Ezek ötbetűs pontok a térben (pl. ERGOM), amolyan légi határátkelők. Ezeket azért kell betartani (térben és időben meg van szabva mikor léphetsz át), mert a légiforgalmi szervezés és átadás innen indul és végződik a gépen. Szóval a zöldhatáron átmész egy dolog, de még G (nem ellenőrzött) légtérben is kell, hogy tudják, te hol vagy, hogy a flight information service-t fenn tudják tartani.

A repterv leadás, és a transzponder használat jelenleg még motoros gépeknek sem kötelező 4000 láb alatt, vitorláknak meg egész 9500 lábig szabad a vásár. Azaz bármikor lehet a levegőben bármi, az ablakon ígyis-úgyis ki kell nézni. Innen nézve belföldön sem oldható meg a "korrekt" FIS. Miért is nem lehet akkor a határokon átrepülni?
Nem mindegy, hogy egy Fahegyről felszállt vitorlának mész neki, vagy egy Nyitráról indultnak?
Privát véleményem szerint jó dolog a FIS, de ne misztifikáljuk már túl. A VFR pilóta látás alapján kell elkülönítsen, ki kell nézzen a fejéből, és kész!

Nyugaton hogy tudják megoldani, hogy szabadon átjárhatóak a határok pl. a vitorláknak? Nem olyan nagy truváj ez, csak itthon szeretik ezeket túlreagálni. 10 éve még a határsáv intézménye is létezett... Hidegháborús abszurdum...
 
  • Tetszik
Reactions: endre