Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 395
3 632
113

Ilyenkor mindig azon gondolkodom, vajon ez mennyire volt legális felszállás... Mert ha V1 után eldurran egy hajtány, amire minden joga megvan (és a hajtómű elrendezést tekintve szerencse, ha csak egy magában durran el, és nem visz egy másikat is magával...), akkor ez nem adja ki, és úgy végzik, mint a túlterhelt közép-amerikai 727-es, amelyik vitte magával a kerítést is... És az oroszok ezt ráadásul rendszeresen előadják, híres ugye a "vodka burner is rolling" Il-76 vidi is, meg a tivati Il-86-osok is... Addig jár a korsó a kútra, míg nem törik...
 
  • Tetszik
Reactions: endre

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 366
113
A repterv leadás, és a transzponder használat jelenleg még motoros gépeknek sem kötelező 4000 láb alatt, vitorláknak meg egész 9500 lábig szabad a vásár. Azaz bármikor lehet a levegőben bármi, az ablakon ígyis-úgyis ki kell nézni. Innen nézve belföldön sem oldható meg a "korrekt" FIS. Miért is nem lehet akkor a határokon átrepülni?
Nem mindegy, hogy egy Fahegyről felszállt vitorlának mész neki, vagy egy Nyitráról indultnak?
Privát véleményem szerint jó dolog a FIS, de ne misztifikáljuk már túl. A VFR pilóta látás alapján kell elkülönítsen, ki kell nézzen a fejéből, és kész!

Nyugaton hogy tudják megoldani, hogy szabadon átjárhatóak a határok pl. a vitorláknak? Nem olyan nagy truváj ez, csak itthon szeretik ezeket túlreagálni. 10 éve még a határsáv intézménye is létezett... Hidegháborús abszurdum...

Elvileg a légtérfelosztás az okat - a határokat erősen tartják, bár a ferihegyi is átlóg északon a szomszédba.
Na most F és G uncontrolled airspace az egy dolog szabadon kóricálható, de az nem jelenti, hogy az általános szabályok felett áll. Nem adnak le reptervet (ami egy kb. 2 perces telefonbeszélgetés vagy neten megcsináld) egy dolog - amivel konkrétan kibasznak mindenkivel. Nálunk már a repsuliban kötelezően leadtunk, ha elhagytuk a repteret, vagyis nem iskolaköröztünk. Lehetne - de most az kislány a tájékoztatón kap emiatt egy adag plusz figyelnivalót a nyakába. Pedig van elég dolga és a lelküket kiteszik értünk. És ha mondjuk le kell engednie egy decompression miatti gépet grid MORA-ra (ha annyit kér, nem 10k-t)? Akkor hogy szól a rádiótlan hülyének, vagy akiről alig tud és lát (no transponder), hogy menj már valamerre, mert 300 ember nem akar megfulladni?

Azaz bármikor lehet a levegőben bármi, az ablakon ígyis-úgyis ki kell nézni. Innen nézve belföldön sem oldható meg a "korrekt" FIS. Miért is nem lehet akkor a határokon átrepülni?

Ja, csak IFR forgalom is megengedett ugyanitt, ha a delikvens meg olyan hülye, hogy ezt nem veszi figyelembe (vagyis nincs egy transpondere, ami által látja a TCAS II, ami az IFRben az egyik szemed) - hadd szorítsuk már ki őket a halálba, ahová amúgy is tartanak.

A VFR pilóta látás alapján kell elkülönítsen, ki kell nézzen a fejéből, és kész!

F és G légterekről beszélünk, ahol nincs elkülönítés, csak advisory és information service... a rádió meg ugye nagy segítség lenne, megint csak common sense lenne.
Fel kell fogni, hogy a forgalom megnőtt, és a szabályozás nem követte le - ahol meg igen, ott meg nem fillérbaszás van, hanem még a vitorla is fel van szerelve mindennel, hogy felelősen dolgozhasson ezekben a légtereben.

Nyugaton hogy tudják megoldani, hogy szabadon átjárhatóak a határok pl. a vitorláknak? Nem olyan nagy truváj ez, csak itthon szeretik ezeket túlreagálni. 10 éve még a határsáv intézménye is létezett... Hidegháborús abszurdum..

Már meg is válaszoltad. Azok az országok több mint fél évszázada össze vannak fűzve, mire pedig Mo. csatlakozott, a nagy integrációs vágyak elkezdtek lelohadni ilyen-olyan okokból.
Megjegyzem én nem bánom, amennyi elmebeteg odafenn rohangál (mert kisgépesben pénz beszél)... nagyjából a közúti közlekedés lelki világát akarják felhozni (volt is halál elég az elmúlt tíz évben, szinte mind emberi hibából...)
 
  • Tetszik
Reactions: Ooorky

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 366
113

"Az Icelandair tájékoztatása arra nem tér ki, hogy pontosan hány légiutas-kísérő érintett, egyes hírek szerint mindenkinek felmondják a szerződését."

"Amíg nem sikerült 20-a után elég légiutas-kísérőt felvenni az Icelandair a pilótákat osztja be erre a pozícióra."

Na ezek mondjuk irgalmatlanul kibasztak magukkal, hogy nem fogadtak el bármiféle lehetőséget.
A jelenlegi állás szerint úgy saccolom Európában marad kb. 5 nagy légitársaság pár éven belül, a repülős munka meg nagyjából olyan kuriózum lesz, mint mondjuk a kilencvenes évek elején.
Most aki a repülésben van, úgy kell kapaszkodjon, mintha az ablakpárkányon lógna. Amint vége a nyári szezonnak elindul a leépítés, mert az ősz amúgy is a csökkenés időszaka - a nyár pedig eddig igen gyenge volt és már lesz is.

(Aki meg nem hiszi tegyen egy kört Ferihegyen, az A gurulóúton 2 évre lekonzervált Lufthansa Airbustemető mellett. Lehangoló látvány, tökéletesen személteti a helyzetet. A Lufi is konzerválással foglalkozik főleg.)
 
M

molnibalage

Guest
Na ezek mondjuk irgalmatlanul kibasztak magukkal, hogy nem fogadtak el bármiféle lehetőséget.
A jelenlegi állás szerint úgy saccolom Európában marad kb. 5 nagy légitársaság pár éven belül, a repülős munka meg nagyjából olyan kuriózum lesz, mint mondjuk a kilencvenes évek elején.
Most aki a repülésben van, úgy kell kapaszkodjon, mintha az ablakpárkányon lógna. Amint vége a nyári szezonnak elindul a leépítés, mert az ősz amúgy is a csökkenés időszaka - a nyár pedig eddig igen gyenge volt és már lesz is.

(Aki meg nem hiszi tegyen egy kört Ferihegyen, az A gurulóúton 2 évre lekonzervált Lufthansa Airbustemető mellett. Lehangoló látvány, tökéletesen személteti a helyzetet. A Lufi is konzerválással foglalkozik főleg.)
Számomra nem csak az a nagy kérdés, hogy OK, most ez lesz. De ezt a jövőben sem lehet kizárni. Akkor mi lesz? Mert ennek töredékét nem viseli ez az ipar, sem a turizmus, ehhez képest ma a világ aránytalanul nagy GDP és erőforrása van erre fordítva, ami valljuk be, igazából luxus volt.

Hogy ebből mi lesz a kiút... ? :confused:
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 366
113
Számomra nem csak az a nagy kérdés, hogy OK, most ez lesz. De ezt a jövőben sem lehet kizárni. Akkor mi lesz? Mert ennek töredékét nem viseli ez az ipar, sem a turizmus, ehhez képest ma a világ aránytalanul nagy GDP és erőforrása van erre fordítva, ami valljuk be, igazából luxus volt.

Hogy ebből mi lesz a kiút... ? :confused:

Nem merek nagyon prognosztizálni - de jelenlegi állás szerint a repülés azt hiszem visszakerül a középosztály és attól felfelé rétegnek.
Az egész ipar nem erre volt berendezkedve, annyira nem, hogy pl. a Wizz leállított gépeiből ömlött a kerozin, egyszerűen mert eddig mentek folyamatosan, sosem álltak, nem voltak erre rákészülve. A LOT nekiesett a budapesti bázis felépítésének - most örülnek, ha nem szakadnak össze. Stb...
Jelenleg a halál söpör végig az iparon, és a nyár elmúltával le fog csapni teljes erővel, ha nem lesz változás...
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed
M

molnibalage

Guest
Nem merek nagyon prognosztizálni - de jelenlegi állás szerint a repülés azt hiszem visszakerül a középosztály és attól felfelé rétegnek.
Az egész ipar nem erre volt berendezkedve, annyira nem, hogy pl. a Wizz leállított gépeiből ömlött a kerozin, egyszerűen mert eddig mentek folyamatosan, sosem álltak, nem voltak erre rákészülve. A LOT nekiesett a budapesti bázis felépítésének - most örülnek, ha nem szakadnak össze. Stb...
Jelenleg a halál söpör végig az iparon, és a nyár elmúltával le fog csapni teljes erővel, ha nem lesz változás...
Ez lényegében azt jelenti, hogy az a gépmennyiség és hozzá crew, amit túlél és megindulna a tömeg, ami volt a fapados korszakban, akkor a kereslet jó ideig meg fogja haladni a kínálatot? Akkor lehet emelni az árakat addig, ameddig még úgy is meg fog telni a gép? Ezt azt jelenti, hogy a fapados ár is akár 3-4-szeres lehet? Vagy lényegében a fapados ipari részben kihal és a magasabb (?) szolgáltatási színvonalú része marad meg?
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Nem merek nagyon prognosztizálni - de jelenlegi állás szerint a repülés azt hiszem visszakerül a középosztály és attól felfelé rétegnek.
Az egész ipar nem erre volt berendezkedve, annyira nem, hogy pl. a Wizz leállított gépeiből ömlött a kerozin, egyszerűen mert eddig mentek folyamatosan, sosem álltak, nem voltak erre rákészülve. A LOT nekiesett a budapesti bázis felépítésének - most örülnek, ha nem szakadnak össze. Stb...
Jelenleg a halál söpör végig az iparon, és a nyár elmúltával le fog csapni teljes erővel, ha nem lesz változás...
A kínai domestic forgalom jelenleg már 78% on pörög a 2019 hasonló időszakához képest.
A világ többi részén is óvatos növekedésnek indult a forgalom, és a kezemben lévő Eurocontrol előrejelzés szerint Eu.ban is Novemberre elérjük a 80%-ot

Én jelenleg úgy gondolom hogy az eddigi fejlődési trendet a mostani krízis nem fogja súlyosan befolyásolni. Lesz a növekedési görbén egy mélypont, de azok a társaságok akik túlélnek óriási növekedés előtt állnak.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 366
113
A kínai domestic forgalom jelenleg már 78% on pörög a 2019 hasonló időszakához képest.
A világ többi részén is óvatos növekedésnek indult a forgalom, és a kezemben lévő Eurocontrol előrejelzés szerint Eu.ban is Novemberre elérjük a 80%-ot

Én jelenleg úgy gondolom hogy az eddigi fejlődési trendet a mostani krízis nem fogja súlyosan befolyásolni. Lesz a növekedési görbén egy mélypont, de azok a társaságok akik túlélnek óriási növekedés előtt állnak.

Úgy legyen, remélem igazad lesz!
Én mégis másban látom a veszélyt, és azt nem az Eurocontrol adja meg, hanem mondjuk a Youtube. Nézz meg egy infuelcer videót egy éve és most. Akkor "utazz, láss világot", etc... ma hogyan maradj otthon. Ez az egész vírus a clickbait sajtónak köszönhetően úgy beleette magát a fejekbe, mint egy lelki rothadás.
Egy haverom folyami hajós, lassan kimúlnak - a német nyugdíjasokból éltek, azok meg ugye kb. sehová sem mernek menni.
Szóval igen, én is nagyon szeretném, hogy a dolog beinduljon - de attól félek, a társadalomban megváltoztak a prioritások és igények.

(A kínai adatokra én nem adok - ott azt mondják minden rendben van akkor minden rendben van és repülünk. Ott tervszámok vannak tarkólövés biztosítással).
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 961
113
Úgy legyen, remélem igazad lesz!
Én mégis másban látom a veszélyt, és azt nem az Eurocontrol adja meg, hanem mondjuk a Youtube. Nézz meg egy infuelcer videót egy éve és most. Akkor "utazz, láss világot", etc... ma hogyan maradj otthon. Ez az egész vírus a clickbait sajtónak köszönhetően úgy beleette magát a fejekbe, mint egy lelki rothadás.
Egy haverom folyami hajós, lassan kimúlnak - a német nyugdíjasokból éltek, azok meg ugye kb. sehová sem mernek menni.
Szóval igen, én is nagyon szeretném, hogy a dolog beinduljon - de attól félek, a társadalomban megváltoztak a prioritások és igények.

(A kínai adatokra én nem adok - ott azt mondják minden rendben van akkor minden rendben van és repülünk. Ott tervszámok vannak tarkólövés biztosítással).

Szerintem inkább az volt abszurd, hogy az elmúlt években a bakterok, kocsivizsgálók nyaranta Kanári szigetekre, Törökországba repkedtek, pedig nem éppen a legjobban fizetett dolgozókról van szó. Nem sajnálom tőlük, de abból a pénzből vonattal kb. Prágáig jutottak volna.
 
  • Tetszik
Reactions: teglasi80 and fip7
M

molnibalage

Guest
Úgy legyen, remélem igazad lesz!
Én mégis másban látom a veszélyt, és azt nem az Eurocontrol adja meg, hanem mondjuk a Youtube. Nézz meg egy infuelcer videót egy éve és most. Akkor "utazz, láss világot", etc... ma hogyan maradj otthon. Ez az egész vírus a clickbait sajtónak köszönhetően úgy beleette magát a fejekbe, mint egy lelki rothadás.
Egy haverom folyami hajós, lassan kimúlnak - a német nyugdíjasokból éltek, azok meg ugye kb. sehová sem mernek menni.
Szóval igen, én is nagyon szeretném, hogy a dolog beinduljon - de attól félek, a társadalomban megváltoztak a prioritások és igények.

(A kínai adatokra én nem adok - ott azt mondják minden rendben van akkor minden rendben van és repülünk. Ott tervszámok vannak tarkólövés biztosítással).
Szerintem egyetlen diktatúra sem tart ott ÉK-t leszámítva, hogy erővel vegye rá utazásra az állampolgárokat.

Én itthon azt látom, hogy max. az időseknél lett kevesebb a prioritás, aki itthon kisebb vásárló erőt jelentenek. A többség menne már mindenhova, ahogy korábban... Mintha mi sem történt volna.

Szerintem inkább az volt abszurd, hogy az elmúlt években a bakterok, kocsivizsgálók nyaranta Kanári szigetekre, Törökországba repkedtek, pedig nem éppen a legjobban fizetett dolgozókról van szó. Nem sajnálom tőlük, de abból a pénzből vonattal kb. Prágáig jutottak volna.
Hát igen. Valahol vicces, hogy gyakorlatilag hi-tech légibuszokkal jártak még a diákok is 1000-2000km-er nyaralni. Ott tartunk, hogy itthon 30 éve, aki repült külföldre, a a voááááááááááá, meg húúúúúúúúúúúúúúha, volt, aki tengeren túlra az meg kb. a felső 10 ezer meg nagyon szerencsés dolgozó.

Me egy diák az ösztöndíjából képes volt ezt megtenni.
Egészen elképesztő. Csak ennek az ára a végtelenségig feszített üzem, amit az első fékomoly hatás lerombol. Lehet ezt így is, de akkor erre karriert építeni most már elég muris lesz. Pl. ma akkor ki az, aki majd 100-200k USD hitelből pilóta akar lenni? Gyakorlatilag remény nincs arra, hogy visszafizesse...

50-60 éve a repülés aranykorában, tényleg high life élmény volt, és a pilóták is ikonok voltak. Ma meg a regionális légitársaságoknál 30-40k USD/év fizetéssel futnak neki a pilóták a "jövőnek". Ettől volt pilóta hiány. Sokan nem vállalták fel ezt...
 
  • Tetszik
Reactions: endre

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Úgy legyen, remélem igazad lesz!
Én mégis másban látom a veszélyt, és azt nem az Eurocontrol adja meg, hanem mondjuk a Youtube. Nézz meg egy infuelcer videót egy éve és most. Akkor "utazz, láss világot", etc... ma hogyan maradj otthon. Ez az egész vírus a clickbait sajtónak köszönhetően úgy beleette magát a fejekbe, mint egy lelki rothadás.
Egy haverom folyami hajós, lassan kimúlnak - a német nyugdíjasokból éltek, azok meg ugye kb. sehová sem mernek menni.
Szóval igen, én is nagyon szeretném, hogy a dolog beinduljon - de attól félek, a társadalomban megváltoztak a prioritások és igények.
Így igaz, a tengeri és a folyami üdülőhajós cégek kapták a legnagyobb pofont a koronavírustól, mert a repülőn csak néhány órára, de a hajón több napra vannak összezárva az utastársak... :(
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Szerintem egyetlen diktatúra sem tart ott ÉK-t leszámítva, hogy erővel vegye rá utazásra az állampolgárokat.

Én itthon azt látom, hogy max. az időseknél lett kevesebb a prioritás, aki itthon kisebb vásárló erőt jelentenek. A többség menne már mindenhova, ahogy korábban... Mintha mi sem történt volna.
Én mennék, de bizonyos helyekre nem merek, mert lehet, hogy karanténba érek haza. Ráadásul a melegben a maszk elviselhetetlen! - Kíváncsi lennék, hogy az asztmások, a szívbetegek valamint a légzőszervi betegségekben szenvedők hogy kapnak levegőt benne...! :(
 

T.Tom

Well-Known Member
2016. november 6.
364
1 702
93
Ilyenkor mindig azon gondolkodom, vajon ez mennyire volt legális felszállás... Mert ha V1 után eldurran egy hajtány, amire minden joga megvan (és a hajtómű elrendezést tekintve szerencse, ha csak egy magában durran el, és nem visz egy másikat is magával...), akkor ez nem adja ki, és úgy végzik, mint a túlterhelt közép-amerikai 727-es, amelyik vitte magával a kerítést is... És az oroszok ezt ráadásul rendszeresen előadják, híres ugye a "vodka burner is rolling" Il-76 vidi is, meg a tivati Il-86-osok is... Addig jár a korsó a kútra, míg nem törik...
További érdekesség, hogy ezek a gépek - az Il-86 kivételével, természetesen - lajstromjel szerint mind jártak idén Budapesten. Ki gondolta volna, hogy 2020-ban még Il-62 fog ingázni Ferihegyre ? :)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed