[HUN] Mi-24 korszerűsítés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 775
30 546
113
Nyilván az az okosabb elköltés, hogy párhuzamosan üzemeltetsz két kislétszámú flottát. :rolleyes:
Dupla pilóta és földi szemelyzettel.
Ezek nem kamionok, amik esetén egy soffőr ugyan azzal a jogsival vezet egy Volvót, meg egy Merci vontatót. De még a szerelőknek is többhónapos, specifikus - és kurv@drága - képzésen kell részt venniük, hogy egyáltalán a gépekhez hozzányúljanak. És mindezt külön típusonként külön kell elvégezni.
Ha az egész országban lenne 10-20 vontató mindkét tîpusból, vajon rentábilis lenne 2 féle - gyakorlatilag megegyező feladatú - vontatót tartani? Esetleg nem lenne-e ésszerűbb ugyan attól a gyartótól - kedvezményeket kicsikarva - egyszerre megvenni az összes vontatót. Így eleg lenne egy kisebb szervizalkatrész raktárat fenntartani, és eleg lenne 1 garnitúra szerelőt fenntartani.
Az a vicces, hogy közben meg kampányolsz a vízfej ellen...:p:D
Csak szólok,hogy teherautóbol is van több méretkategória.
Most is van Mókus hadrendben,mint fegyvertelen futárgép.2db.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 775
30 546
113
Nagyjából...
Attól eltekintve, hogy csak a HxxxM jelölésűek rendelkeznek HForce-szal.
Próbálj már meg a Volkswagentől mondjuk 20 db egyforma vadiúj 4-es Golfot rendelni!
:cool:
Megártott a meleg,vagy túl sok volt a fröccs?
HForc egy harcrendszer,nem tipusváltozat.Te rendelhetsz H225/125/135/145 gépet HForce rendszerrel,vagy a nélkül is.Különben HForce rendszer még nincs kész teljesen most se.Nyugottan rendelhetsz simán FLIR tornyos páncélvadász H100akárhányast is,HForce rendszer nélkül is.Irakiak is egy sima FLIR tornyos H135-t vettek,amihez az Ingwe rakétát integráltak.HForce egy felszereltségi változat,nem külön tipus.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 115
45 422
113
Csak szólok,hogy teherautóbol is van több méretkategória.
Most is van Mókus hadrendben,mint fegyvertelen futárgép.2db.
Én teherautót írtam?
Vagy a Merci vontatóra esetleg jó a B-s jogsi?
Az a 2 magyar Mókus meg azonnal akkorát dob az általad említett flottán, hogy azonnal rentábilissá válik a 2 típusos üzemeltetés.:eek::D
(A feltett kérdések költőiek voltak! Ne fáradj a megválaszolással)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 115
45 422
113
Megártott a meleg,vagy túl sok volt a fröccs?
HForc egy harcrendszer,nem tipusváltozat.Te rendelhetsz H225/125/135/145 gépet HForce rendszerrel,vagy a nélkül is.Különben HForce rendszer még nincs kész teljesen most se.Nyugottan rendelhetsz simán FLIR tornyos páncélvadász H100akárhányast is,HForce rendszer nélkül is.Irakiak is egy sima FLIR tornyos H135-t vettek,amihez az Ingwe rakétát integráltak.HForce egy felszereltségi változat,nem külön tipus.
Akkor ennek most menj neki még egyszer.
Mit rendeltek az irakiak, mikor, és mikorra kaptak meg.

Rendelés 2009.
Első gép 2011.
Ingwe rakétákkal teljes konfig: 2015

Lehet, hogy pont emiatt döntöttek a HForce-os keretrendszer kialakítása mellett. ;)

Az a baj, hogy megint hülyének nézed azokat az embereket/katonákat, akik elkezdték a Z2026-ot, egy még lényegesen kisebb anyagi kerettel.
Közben pedig egyetlen olyan húzásuk volt, ami esetleg eddig vélemenyes lehet, aminek ráadásul nincsen évtizedekre elhúzódó olyan következménye, mint hogy pl. nem Leokat rendeltek volna, hanem mondjuk M1-eseket.
Ráadásul úgy szapulod az ügyet, hogy külsősként fogalmad nem lehet/lehetett a döntesi szituációról.
 
K

kamm

Guest
Az 50M EUR töredékéből olyan tűzerőt kaphatott volna a Gripen, hogy 1 db Gripen kb. 4-6 heli tűzerejét adja a csapatlégvédelem HMZ-n kívül. Nem gépágyúzgat, hanem odab*sz az SDB-vel és csá.

Na erről ennyit. És nem kell 8 db helit repteteni annak supportjábval. 2 db Gripen rotálva több és minőségibb CAS képességet ad. És tudja ezt pont úgy éjszaka is. Sőt, akár ködben is, ha a SAR radar működik.

Listazd mar az arakat, hogyan jon ez ki.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár
K

kamm

Guest
Itt csak az a baj, hogy 2017/18-ban nem állt a MH rendelkezésére AH-1, meg úgy általában semmilyen másik alternatíva sem. Nem gondolom, hogy egyrészt bármelyik már megrendelt gép direkte harci helikopternek lett megrendelve, a Mi-24 felváltására. Részben ellátják egy harci helikopter faladatait, de ha tényleg komolyan gondolják a támadó helikopter koncepciót, akkor ide kicsit majd több kell. És nem, nem a H125M vonal. :rolleyes:
De akkor a HM vezetői előtt még mindig ott tátong egy 4-5-6 éves intervallum, amikor a jelenleg elérhető 14db Gripen képes bármilyen CAS feladatra.
Mert ugye az összes H145M majd csak jövőre lesz itt, és a light attack annál hamarabb nem is lesznek itt, várhatóan. És akkor még csak itt vannak a gépek. Majd még mikorra lesz abból harckész alakulat?
Tehát ízlelgessük ezt. 14db Gripen, amik ugye majd még az ellenséges légierővel is megküzdenek.... o_O
Nembaj! Majd precíziós tüzérség fog a szárazföldi csapatoknak tűztámogatást nyújtani. Jah várjál! Az a tízen valahány D-20. Mert ugye a PZH-k majd csak valamikor '22 környékén érkeznek meg. Meg majd 1-2 év múlva már alkalmazhatók is lehetnek. Akkor bizonyára majd az aknavetők elárasztják tűzzel a harcmezőt. Őőő 120mm-es aknavetőnk per pillanat talán nincs is? Van 60-as, meg 80-as?!

Mint mindig, most is hosszabb tavon gondolkodnak. En folyamatosan magyarazom, hogy az Airbus betelepulesevel, a SAMOC atvetelevel, majd ezeknek a choppereknek a rendszerbe allitasaval kvazi eldolt, minden Airbus lesz - ha valaha lesz dedikalt harci helikopter-vasarlas is, akkor az is Airbus lesz, garantalom.
 
K

kamm

Guest
Ha arra is figyelnél,hogy mire válaszolsz ilyen balfégséget....
Én azt irtam anno,és fentartom most is,hogy valódi domináns légierőhöz az F35 kell.Csak az tudja reális módon és biztonsággal áttörni a légvédelmet.S300,Buk,Hawk XXI,Patriot,HQ22.Gripen agyaggalamb lassan.De az F35 mind megvenni,mind üzemeltetni drága.Képtelenek lennénk a valódi országvédelmi képességhez szükséges mennyiséget rendszerben tartani.Vagyis kell mögé egy olcsbb és olcsóbban üzemeltethető támogatógép.Jelenleg erre a kézenfekvő a modernizált Gripen C.(megjegyzem,humbuk agitprop az egész országvédelmi képesség duma,nem lesz itt olyan)
Jó lenne,ha nem kiragadott dolgokat támadnál nagy garral,hanem szövegkörnyezetben értelmeznél elöbb dolgokat.

"Megártott a meleg,vagy túl sok volt a fröccs?"
 
M

molnibalage

Guest
de miből gondolod hogy itt lettek volna előbb mint a h145?
addig is mit csináljanak a pilóták meg a szerelők? majd miután megjöttek az új gépek csábítsuk vissza őket a lidliből? vagy valahonnan dániából, berlin mellől?

ez jól hangzik, de én kételkedem abban hogy ennyi vadásszal lenne lehetőség bombázgatni. :S talán miután légifölényt szereztünk, de képesek lennénk rá?
Akkor másképp fogalmazom. Ha a teljes 8 db heli tűzerejét nézem, akkor 1 db Gripen képes kb. pótolni. Azért 14 gépből egy érjen már rá...
 
  • Tetszik
Reactions: papajoe

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Csak szólok,hogy teherautóbol is van több méretkategória.
Most is van Mókus hadrendben,mint fegyvertelen futárgép.2db.
A két Mókus kizárólag azért van a MH hadrendjében, mert mentő-helikopterként eltiltották ezeket a lakott terület fölötti repüléstől (az egyetlen hajtómű miatt)! Jaaa, és persze ezek INGYEN kerültek a MH-hez, nem kerültek plusz pénzbe, max a zöldre és a nyílhegy-felségjelre való átfestés volt a plusz költség, nem 2 új gép ára. Gyanítom ha fizetni kellett volna értük, akkor sose lettek volna MH-gépek ... ;):)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Akkor másképp fogalmazom. Ha a teljes 8 db heli tűzerejét nézem, akkor 1 db Gripen képes kb. pótolni. Azért 14 gépből egy érjen már rá...
Ez nem pontos összehasonlítás.
Egy Gripen egy rácsapással le tud dobni mondjuk egy lézer irányítású bombát. Azután mégegyet. Vagy egyszerre akár két Mk-82-est.
És elmegy. Ott van még a gépágyúja. És kész.
Ez egy, vagy két pontcél, egy, vagy két nagy detonáció, amit vagy célt ér, vagy nem.

A 8 darab Mi-24-es tűzereje teljesen más jellegű. Ezek könnyen-közepesen páncélozott, vagy páncélozatlan, de jelentősen szétbontakozott célok elleni területlefogásra jók, erre meg egy darab Gripen nem alkalmas.
 
M

molnibalage

Guest
Ez nem pontos összehasonlítás.
Egy Gripen egy rácsapással le tud dobni mondjuk egy lézer irányítású bombát. Azután mégegyet. Vagy egyszerre akár két Mk-82-est.
És elmegy. Ott van még a gépágyúja. És kész.
Ez egy, vagy két pontcél, egy, vagy két nagy detonáció, amit vagy célt ér, vagy nem.

A 8 darab Mi-24-es tűzereje teljesen más jellegű. Ezek könnyen-közepesen páncélozott, vagy páncélozatlan, de jelentősen szétbontakozott célok elleni területlefogásra jók, erre meg egy darab Gripen nem alkalmas.
Stop.
Én nem LGB-s Gripenről beszéltem. SDB-sről.

A csomag ára a SDB I-nek 100k USD táján van. Az SDB II-őt vették 200k USD táján.
50M EUR-ból olyan PGM mixet veszel, hogy a Mi-24 gépágyúzgatása ahhoz képest babazsúr.
SDB II-őt sajna nem tudnak használni a hazaiak, pedig az lenne csak a durva. Ph. célleküzdés mozgó célok ellen sokkal stabilabban. Bizonyos célok ellen ph. megy az SDB I-gyel is amúgy.

Szétbontakozott célok? Szuper. 8 km magasról az SDB-k hány km-re is siklanak el? Egyetlen gépről indítva iszonyatosan nagy terület fedhető le. És a reakció idő is más, mint a heliknél. Én sokkal többre tartok +1 db Gripen vételt és PGM-et, mint 8 db Mi-24-gyel szenvedést.

Vegyük már észre, hogy a LOS fegyverekkel operáló helik ideje kb. leáldozóban van...

Tudom, hogy ez kicsit autóskártyásnak hat, de azért nézzük meg már azt, hogy VALÓBAN hol érnek véget a dolgok. A Mi-24 a múlt. Korszerűsíteni tovább annyi pénz lenne, ami nem éri meg főleg, hogy csak 1000 óra van a papír szerint bennük már.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 115
45 422
113
Vegyük már észre, hogy a LOS fegyverekkel operáló helik ideje kb. leáldozóban van...
Ezzel nagyrészben egyet is lehet érteni, ugyanakkor nem véletlen az APKWS fejlesztése, valamint a NIR rakéták további használata sem. Ahogy a merevszárnyú vadászbombazókon is ott fog figyelni a hagyományos gravitációs bombák.
Amíg ilyen áron mérik az NLOS eszközöket, addig lesz létjogosultságuk.

De mégegyszer visszatérve magára a Mi-24-es felújításra: nem történt itt más csupán 6 évre 46M EUR-ért feltámasztották a klinikai halál állapotában lévő képességet.
Szerintem maguknak a magyar Hindeknek a végét nem is a harcértékük elégtelensége fogja okozni, hanem az, hogy végül nem lesz rájuk elegendő földi személyzet.
Az Airbusok, és esetleg a Mi-17-esek elszívják majd őket.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 075
10 696
113
A két Mókus kizárólag azért van a MH hadrendjében, mert mentő-helikopterként eltiltották ezeket a lakott terület fölötti repüléstől (az egyetlen hajtómű miatt)! Jaaa, és persze ezek INGYEN kerültek a MH-hez, nem kerültek plusz pénzbe, max a zöldre és a nyílhegy-felségjelre való átfestés volt a plusz költség, nem 2 új gép ára. Gyanítom ha fizetni kellett volna értük, akkor sose lettek volna MH-gépek ... ;):)

Azóta mondjuk volt legalább egy nagyjavítás.
Ahogy megkapták, kb. boldog, boldogtalan azzal repült, hogy meglegyen a repült ideje.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
De mégegyszer visszatérve magára a Mi-24-es felújításra: nem történt itt más csupán 6 évre 46M EUR-ért feltámasztották a klinikai halál állapotában lévő képességet.
Szerintem maguknak a magyar Hindeknek a végét nem is a harcértékük elégtelensége fogja okozni, hanem az, hogy végül nem lesz rájuk elegendő földi személyzet.
Az Airbusok, és esetleg a Mi-17-esek elszívják majd őket.
A 2 nagyjavított 24D 85-ös gyártású, és a "legifjabb" 24P gépek is 89-es gyártásúak, vagyis ma is már 31 évesek!! Szóval a magyar Mi-24-ek végét az fogja okozni, hogy pár év múlva lejár a teljes engedélyezett élettartamuk. Persze megfelelő szintű nagyjavítással lehetne tovább repültetni őket, de ez már különleges, extra nagyjavítás lenne extra áron!! Ez pár év plusz üzemidőért olyan drága eljárás lenne hogy ilyenre nem tudok példát a világban, ilyenkor inkább vesznek új gépeket/tipusokat a légierők.
 
M

molnibalage

Guest
Ezt az 50M EUR töredékét most hirtelen leszimulálnád? Mert nem vagyok benne biztos, hogy tisztában vagy a költségvonzatokkal. Légyszi számolj hozzá mindent! Új fegyver rendszeresítése, training költség, 4-es SDB stacker, miegymás.
Minimum 2018-as számokkal!
És továbbra se felejtsd el, hogy attól, hogy megveszel 100 db SDB I-es bombát, attól még nem lesz több Gripened. Annak meg darabja több mint amit a 8 helikopterre költöttek. Hja azt se feledjük el, hogy a 14 Gripenből minimum 2-3 folyamatosan a svédeknél van aktuálisan nagyjavításon!
Mit kell leszimulálni? A Gripen FAQ--ban évek óta ott a két forrás SDB I és II beszerzésekre azon számára, akik elsőként vették azokat. Azon áraival számoltam. Ez nem a tiszta darabár, egy a CSOMAG ára. Tényleg ennyire hülyének nézel..?

A mesében van 3 Gripen egyszerre javításon. Legfeljebb 2, de inkább 1.
 
  • Tetszik
Reactions: L.O.B

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 096
113
A sok kavarás amit össze-vissza írkálva lett.
Nos: a kérdés az volt, hogy miért lett a Mihu nagyjavítás, amikoro vehettünk volna H125M-el helyete.
Ez többen - én is - lefaszkodtam, hogy egyrészt amikor a Mihu felújtás volt, akkor még seholnem volt hogy veszünk új koptereket (mert akkor még a regnáó kormány egyrészt Putyin seggét nyalta, másrészt egyáltalán nem gondolt nagyobb katonai beruházásra -. aminek poltikikai okai is voltak/akárcsak a airbubus monste szerződéscsomagnak (merkel és macron szájának befogása). Ezzel nem azt írom le, hogy nem volt rá szükség, és még egyet is értek a típusválasztásokkal.. De a Mihu helyett értelmetlen lett volna, és nem is kivitelezhető H125M beszerzése, időrendben sem, meg képességben sem.
Molni jön ezekkel a SBD über tecnhokrata kifjelentéssekkel, amikor csak 14 Gripo van, amit javitani, karbantartani is kell, ebbő 2 kétüléses, és mér légtérvédelemre is haszánljuk több orszában.. A világ nem ennyire technokrata. Ráadásul egy akármilyen reptitalom esetén mi lesz? A harc/felfegyverzet forgószárnyas képesség folyamatos fenntartása szükséges volt. Még 2016- elött is, ekkor Minyokkal "emulálták" a MhHU-t. COIN környezetben a MihU ma is megfelelő. Tetszik amikor Ukrajnát hozzuk fel példának, mert ott több mint közepes eszkaláció volt, nem COIN Ott volt tüzérség, páncélosok, összefegyvenemi harc, légerős bevetések, légvédelem elektronikai harc stb.
Az oroszok nem hagyták abba a Mihu gyártását, pedig ott a Mi-28 is a cégnek (a Kamovokról ne is írjunk). Én egyébként azon vagyok, hogy nem szükséges hazánkban csatakopter elég a felfegyverzett, még sérülésenysége ellenére is. Nem mi leszünk a lándzsa hegye az oroszok /kinaiak ellen... Oda kell harcikopter.. De az biztos, hogy a Mihu kivonással képességcsökkenés lesz a H145 és 225 mellett is CSAR és légi sugármérés (utóbbi nem elsősorban háború inkább ipari katasztrofa esetén). Lehet polemizálni a Mihu sebezhetőségén, de az éjjeli képesség sokat emelt a nagyjavított harcértéken. Ukrajában a mihukat mind nappal lőtték le.. Nézzük meg a helikoipter veszteségeket szíriában, ahol azért az oroszok és szírek is keményen repülik őket. Az ATGM képességet is lehet szídni, hogy 70-es évek, de a semminéla 70-es évek is jonn. Márpedig a jövőben integráció az LR-SPIKE, nem a jelenlegi... (A svédek hány éve integálják a TAURUST???)... Itt az a döntő hogy mikorra lesz meg a képesség.
A helikopteres közösségnek addigi is repülni kellett kiképezni, szintentartani fejleszteni a hajózók jártasságát, és persze a müszaki állományt, sőt a honvédség kijelölt egységeivel az összefegyvernemi képességet .. Ja és az ára. tényleg nem sok ahhoz képest amennyire lehet használni a Mihu-kat. nem hat évig, hanem tovább is lehetne a sárkányszerkezet miatt, csak a fegyverzetet kéne kiegészíteni at ATAKA-val, modernebb fejrészű NIIR-el..
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 115
45 422
113
A 2 nagyjavított 24D 85-ös gyártású, és a "legifjabb" 24P gépek is 89-es gyártásúak, vagyis ma is már 31 évesek!! Szóval a magyar Mi-24-ek végét az fogja okozni, hogy pár év múlva lejár a teljes engedélyezett élettartamuk. Persze megfelelő szintű nagyjavítással lehetne tovább repültetni őket, de ez már különleges, extra nagyjavítás lenne extra áron!! Ez pár év plusz üzemidőért olyan drága eljárás lenne hogy ilyenre nem tudok példát a világban, ilyenkor inkább vesznek új gépeket/tipusokat a légierők.
Igen ezzel kiegészítve értettem ezt a személyzethiányos dolgot.
Én erre a +hosszabbításra gondoltam, mint lehetőségre. Asszem a lengyelek maguknak a sajátot elég alaposan átépítik. Abba lehetne még csatlakozni, de ha már úgy is kínszenvedés lesz repülhető állapotban tartani őket, akkor nem fogják.
Ha már anyagilag sem éri meg, meg még karbantartó személyzet sem lesz, akkor ott a vége.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 115
45 422
113
Nanana, ilyeneket azért már mégse!! A Griffeket terv szerint repültetik és rotálják, nagyjavítják, így - mikor sor kerül rájuk - egyenként repülik át nagyjavításra a svédekhez, azaz vagy max 1, vagy 1 sincs éppen nagyjavításon!! Azért ne feledjük, készült már közös fotó és videó a 14 magyar Griffmadárról egyetlen kötelékben, egy sem hiányzott nagyjavítás miatt!!

A mesében van 3 Gripen egyszerre javításon. Legfeljebb 2, de inkább 1.
Igen erre én emlékeztem rosszul.
A Májusban hazatért gépek esetén emlékeztem 3-ra, de csak kettő jött.
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 775
30 546
113
A két Mókus kizárólag azért van a MH hadrendjében, mert mentő-helikopterként eltiltották ezeket a lakott terület fölötti repüléstől (az egyetlen hajtómű miatt)! Jaaa, és persze ezek INGYEN kerültek a MH-hez, nem kerültek plusz pénzbe, max a zöldre és a nyílhegy-felségjelre való átfestés volt a plusz költség, nem 2 új gép ára. Gyanítom ha fizetni kellett volna értük, akkor sose lettek volna MH-gépek ... ;):)
Szerencse.És a HT cikke szerint nagyon elégedettek velük.A legkihasználtabb gépek a seregben,és felvetik továbbiak beszerzését.
2 gép van.Vagyis kell hozzá műszaki kiszolgálás és logisztika.Jelen van mint helitipus.PH nyavajgása a plusz tipus kiszolgálási problémáirol már csak ezért is hülyeség.Mert már van ez a tipus.
(mert akkor még a regnáó kormány egyrészt Putyin seggét nyalta, másrészt egyáltalán nem gondolt nagyobb katonai beruházásra -. aminek poltikikai okai is voltak
Ebben egyetértünk,ezért lettek restaurálva.
Mien COIN műveletekben fogunk mi részt venni,ahol bevethetnénk ezeket az elavult gépeket?Megjegyzem COIN műveletekben is ma már igenjol felszerelt gépeket használnak.....Lásd a kolumbiai Arpiákat.Azok valóban képesek stand off fegyverzet bevetésére,rohamdeszant feladatra,hálozatos hadviselésben való részvételre,és akár önálló éjszakai harcra is,még magashegyvidéki körülmények között is.
Mihuk jelen állapotukban ebből semmire nem képesek.Bozótnéger kergetési képesség meg honvédelmi szempontbol lényegtelen.
Ez a sugárfelderitő konténer hordozási képesség szerintem ugyancsak lényegtelen.Lényegében bármilyen függesztő pilonnal rendelkező heli el tudja vinni,csak a pilótára kell sugárzávédő ruhát adni.Egyébbként is drónokat használnak ma már ilyen célra.Éles bevetésre meg szerencsére elhanyagolható az esély.(remélem,hogy kihasználatlanul fognak elrozsdásodni.Nagyon szar ügy lenne,ha nem)
Vagyis jelenleg van 8db 10tonnás méregdrága üzemű iskolagépünk,korlátozott élettartammal.Ráadásul olyan iskolagépünk,amire már csak iskolázott pilóta kerülhet.
Más lenne a helyzet,ha korszerűsétő felújitást kaptak volna.AO alighanem fejből fel tudna sorolni jópár orosz és nem orosz lehetőséget rá.(bár az orosz korszerűsités gondja a stand off fegyverzet és a NATO datalink hiánya).De nem kaptak.Az éjellátó okulával való fülkevilágitás kompatibilitása harcérték szempontjábol KKE-i hadszinteren szinte lényegtelen apróság.Korszerűsitve még teherbirása és gyorsasága komoly csapásmérő géppé tehetné.Rohamdeszant feladatra (pedig hivatalosan rohamdeszant helikopter) a kialakitása a gyakorlatban nem vált be.
Vagyis ezekat a gépeket vagy rendesen korszerűsiteni kellet volna,vagy hagyni a francba.Ha meg iskolagépeket akarunk,vegyünk iskolagépeket.Amik alkalmassak mindazon képességek gyakorlására(megtanulására,amikre most ezeket a nagy dögöket használjuk.Korszerűbb felszereltséggel,a kor szinvonalán.Van egyébb hasznositási lehetőségük,és még némi tényleges harcértékük is.
De ne csapjuk be magunkat.Ezek a gépek jol mutatnak a Duna felett,de bevethetetlenek egy KKE-i hadszintéren.Hogy bozótnéger kergetésre (korlátosan) alkalmasak Hátsósufniában,az meg számunkra teljességgel lényegtelen.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
15 993
26 477
113
Oké, oké, a harci helikoptert a korszerű légvédelem egyre döntőbb mértékben szorítja ki. De, akkor mi lesz helyette, mert légierő az nem! Egyrészt nekünk sose lesz akkor, másrészt nemcsak nekünk nincs pénzünk végtelen légierőre, hanem még az USA-nak sem! Szóval mi fogja elvégezni azokat a feladatokat, amiket korábban a harci helikopterek a páncélozott járművek elleni műveletektől a terület lefogásáig (például légiroham esetén)!