Gondolatok a légiharcászatról / A légi hadviselés jövője

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Ez u.az a decoy eszközöknél mint az űrhajózásban a SpaceX

A mai decoy eszközöknek - pl. ADM 160 MALD - az a problémája hogy egyszer használatosak ezért drágák.
A légi hadműveletekben viszont óriási szerepük van (ezek bevetésével indul az ellenség légvédelmének az aktíválása, túlterhelése, stb...) és a jövőben ez még csak nőni fog.
Emiatt fontos hogy "olcsósítsák" őket aminek a legjobb módja ha újrafelhasználhatóvá válnak.
A Gremlins mikor kezd kifogyni az üza.ból szépen visszarepül a 400-500 km re köröző anyagéphez, ahol újratankolják, és folytathatja a bevetést.
Milyen sebességre képes a Gremlin? Mert az, hogy itt te lassan 800 km-es távot írsz egy ilyen kis szutyokra egyre gyanúsabb...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 775
30 546
113
Ez u.az a decoy eszközöknél mint az űrhajózásban a SpaceX

A mai decoy eszközöknek - pl. ADM 160 MALD - az a problémája hogy egyszer használatosak ezért drágák.
A légi hadműveletekben viszont óriási szerepük van (ezek bevetésével indul az ellenség légvédelmének az aktíválása, túlterhelése, stb...) és a jövőben ez még csak nőni fog.
Emiatt fontos hogy "olcsósítsák" őket aminek a legjobb módja ha újrafelhasználhatóvá válnak.
A Gremlins mikor kezd kifogyni az üza.ból szépen visszarepül a 400-500 km re köröző anyagéphez, ahol újratankolják, és folytathatja a bevetést.
Nekünk ez lényegtelen.Amcsiknak kellhet a Csendes óceán-i hadszintérre,de nálunk visszajöhet és leszállhat,vagy le ejtőernyőzhet.
Különben szerintem amit nyernek a réven,elvesztik a vámon.Ujrafelhasználható,cserébe külön gépállományt kell fentartani hozzájuk,amiknek logisztika és védelem kell.Egyébként meg elég szűk lesz a légi beszedés meteorológiai limitje.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Milyen sebességre képes a Gremlin? Mert az, hogy itt te lassan 800 km-es távot írsz egy ilyen kis szutyokra egyre gyanúsabb...
"X-61A Gremlins performance:
The air vehicle has a maximum cruise speed of Mach 0.6.
It can be launched from a maximum altitude of 40,000ft and recovered at a maximum altitude of 20,000ft.
It can loiter for a maximum of four hours with a mission radius of 25nm"
Nekünk ez lényegtelen.Amcsiknak kellhet a Csendes óceán-i hadszintérre,de nálunk visszajöhet és leszállhat,vagy le ejtőernyőzhet.
Különben szerintem amit nyernek a réven,elvesztik a vámon.Ujrafelhasználható,cserébe külön gépállományt kell fentartani hozzájuk,amiknek logisztika és védelem kell.Egyébként meg elég szűk lesz a légi beszedés meteorológiai limitje.
A mi egy százados légi erőlködésünk valóban igen messze áll attól hogy komplex légi hadműveletekben gondolkodjunk, viszont az USA-nak jelenleg kb 450 aktív C-130-as gépe van amik potenciálisan mind alkalmasak ezeknek a drónoknak a kiszolgálására.
 
M

molnibalage

Guest
"X-61A Gremlins performance:
The air vehicle has a maximum cruise speed of Mach 0.6.
It can be launched from a maximum altitude of 40,000ft and recovered at a maximum altitude of 20,000ft.
It can loiter for a maximum of four hours with a mission radius of 25nm"

A mi egy százados légi erőlködésünk valóban igen messze áll attól hogy komplex légi hadműveletekben gondolkodjunk, viszont az USA-nak jelenleg kb 450 aktív C-130-as gépe van amik potenciálisan mind alkalmasak ezeknek a drónoknak a kiszolgálására.
Hát, akkor ezzel te a büdös életben nem versz át senkit, csak a tökhülyéket.

  • Harci övezetben közepes magasságon, ahol látnak csak marhák repülnek M0.6 sebességgel.
  • Emelkedő és egyéb képességeivel sem fog vadászgépszerűen viselkedni.
Egy igazi vadászgép, a indítanak rá és tudja vagy csak bizonyos magatartásokat végrehajt, totál máshogy repülne, mint a Gremlin.
 
  • Tetszik
Reactions: Rotten878

sequadon

Active Member
2013. december 7.
354
220
43
Nem hiszem, hogy decoy szerepe lenne.

"It is intended to support intelligence, surveillance and reconnaissance (ISR), mobile target attack, suppression of enemy air defences (SEAD), and close air support (CAS) missions."

Inkább felderítés és támadó fegyverekhez platform amit biztonságos távolságból indítva be lehet küldeni a hot zone-ba. Egyébként pedig nem véletlen az "X" a gép elnevezésében, ezen csak a koncepciót tesztelik szerintem.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 230
17 090
113
117748269_1704297169708143_8586217863937184365_o.jpg
 
M

molnibalage

Guest
10+ éves videó.
A képesség papíron jó, de az F-15 gép CAP idejét nézve kb. vállalhatatlanul drága.
Lényegében egy vadászgép repórába kerülő rakéta indítóállásod van.
Ami olyan 25-40 ezer dollár/óra.

0/24 CAP esetén ez napi 720-800 ezer USD és - 1db gép más célra, amire jó lenne.
Ehhez képest filléres az, hogy akkor + 1 antenna mast group és +1 rakéta indító állvány...
 
  • Tetszik
Reactions: Rotten878
M

molnibalage

Guest
Ha csak ennyi kommunikáció lenne a csapatok és a vezérkar között akkor nem lenne értelme a SIGINT nek.
De mint látjuk a valóságban van értelme, sőt mindenki stratégiai képességként tekint rá.

Szerintem messze nem ennyi kommunikáció kell ahhoz hogy kilőjenek egy ATACMS rakétát.


...meg a radaroké meg a parancsnoki kabiné.

A parancsnoki kabinból jön a tűzparancs, a radarok meg felderítik a célt és MCG t adnak a rakétáknak.
Lehet játszani a radarokkal hogy csak rövid időre kapcsol be egy-egy radar aztán fut, de ami épp üzemel az felderíthető és ezért támadható is. (igen, tudom hogy a támadó nem biztos hogy tudja hol vannak az indítók és ezért nehéz eldònteni hol van a stand-off távolság széle)


Ez alapján érdekelne, hogy akkor mit gondolsz az airstrip üzemről, amiért egyesek annyira odavannak...
Ennek fényében annak nulla értelme van, vagy inkább negatív imaginárius szám.

Az airstrip nem nagyon mozog egy MLRS-hez vagy SRBM-hez képest.
Elég feltűnő az nagy hatótávolságú radarnak, hogy egy gép mindig adott tájon süllyed le. Az airstrip ott lesz.

Az airstrip üzem olyan, hogy ha van egy jól védett várad, akkor azt feladnád és beveszed magad az erdőbe csupaszon.
Egy reptéren lehet betonfedezék - mintha te írtad volna, hogy 30000 PSI-os betonból is - légvédelem, drón védelem, amit akarsz. Ezt nem tudod n+1 helyen és airstripen.

A széttelepülésnek semmi értelme, ha a te nézőpontodat veszem...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 507
72 495
113
Saab's Sensor Seminar - Facebook Live
2020. NOVEMBER 10., KEDD, 14:00

"Today, a vast range of man-made sensors complement our human senses to help us keep an eye on things. From humanitarian relief to defence, manufacturing, medicine, robotics and aerospace, sensors can be applied to every aspect of life.
Join our online seminar and get a briefing on how our sensor systems make customers stay ahead of future threats.

Speakers:
Anders Carp, Head of Saab business area Surveillance, Deputy CEO of Saab
Rickard Stridh, Colonel and Chief Scientist, Swedish Armed Forces
Henrik Ekerbring, Director Business Development and Strategy Combat Air Surveillance, Saab
Heléne Bittmann, Vice President Head of Global Marketing and Sales Business Unit Electronic Warfare Systems, Saab"