CH-53 Sea Stallion, Super Stallion, King Stallion / S-65 (Sikorsky, USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
És akkor tessék, most meg ezek a vibrációs gondok. Ami egyébként természetes is lehetne, ha nem a legkorszerűbb tervezői rendszereken futna a program és ha nem egy ezer éves konstrukció lenne a kiindulási alap. De azt tudjuk, hogy ami papíron jól néz ki, az a valóságban a napjainkra inkább csak elbürokratizálódó tervezői folyamatokkal csúnyán el tud hasalni. Lásd, akár az EF, vagy az F-35-ös első szériáinak nagyon alacsony üzemélettartama. RAH-66 Comanche tervezett IOC előtt kiviláglott súlyos vibrációs gondjai, vagy a Raptor OBOGS problémája. Meg ugye a KC-46-os totál feleslegesen frankeinstein-i hibrid dizájnjának anomáliái.
És nem, ezek alól az oroszok és a kínaiak se mentesek, csak náluk nincs olyan darabszám, amihez képest az ilyen malőrök visszásnak hatnak.
Presze, kereshetjük máshol is a hibát. Lehet bármilyen jó a tervezői környezet, ha az üzlet által a folyamatokba bedelegált dilettáns menedzserek a számok mindenható bűvöletében és önmaguk tévedhetetlenségébe vetett vakhitében ne csesznék szét azt, amit egyszer a mérnökök már megálmodtak.
Az autóipar már évtizedek óta ettől szenved, a polgári repülőipart is utolérte, nyilván a hadiipar se maradhatott ki ebből.
Ez van, mikor nagy bátran a prototípust még el se készítik, de már a szériát gyártják.
Régi bölcsesség: hamar munka ritkán jó.
Már épp akartam írni, hogy úgy látszik, kihaltak a nagy mérnökök, és lám, hova jutottunk, amikor eszembe jutott a Comet és a Tu-104.
 
M

molnibalage

Guest
Már épp akartam írni, hogy úgy látszik, kihaltak a nagy mérnökök, és lám, hova jutottunk, amikor eszembe jutott a Comet és a Tu-104.
Nem.
  1. Kedvered szezont a fazonnal jó szokás szerint.
  2. Még elolvasni és értelmezni sem tudtad Allesmor kommentjét.
  3. Mi köze van konkrét típusoknak ehhez úgy, hogy mindkettőn igen hamar átlépett a fejlődés?
Hiába van jó mérnök, ha a műszaki analfabéta döntéshozók kitalálják, hogy máshogy jó és az úgy lesz, mert jól mutat és/vagy fú de jó gazdasági számok jönnek ki. Aztán mikor becsókol a valóság (drága és nem jó), akkor persze a tervező vágja magát vigyázzba és tervezze át a rendszer úgy, amit a tervező a projekt elején javasolt 1+ éve.

Vagy amikor olcsó felhúzni a rendszert, menedzser felmarkolja a prémiumot, majd 10 év múlva szólnak, hogy körülményes üzemeltetni, hülye a tervező. Azt amikor szólnak, hogy "ti kértétek ilyenre (bazdmeg)", akkor meg besértődnek.
 

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 780
8 333
113
3e5105724bba632ee5d392045763fb98.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 084
60 162
113
https://www.bloomberg.com/news/arti...its-boeing-vs-lockheed-for-marine-helicopters

És a CH-47 elfogadtatása a US Marines döntéshozóival szintén nem megy drága ráfejlesztések nélkül, még annak ellenére se, hogy már most is zajlik egy, a jelenlegi CH-47F-en is túlmutató továbbfejlesztés. Igaz, ezt még a US Army rendelte meg, amit természetesen nem fogadhat el a US Marines, csak úgy.
És ne feledjük, hogy a CH-53K az ma már Lockheed program, míg a CH-47F (block II vagy majd később a block III) pedig a Boeing-é. Ez utóbbinak az ex-CEO-ja ül most a védelmi minisztérium élén. A többit már tudjuk az F-15EX program kapcsán.

Magánvéleményem, hogy a most futó CH-47F block II tesztek alapján egy elég potens masina van kialakulóban, amelynek az effektív tehertere még csak nem is sokkal kisebb, mint ami a CH-53K-nál rendelkezésre áll. De teheremelésben közel sem azonos kategória.

https://www.boeing.com/defense/chinook-block-ii/#/video/chinook-block-ii

A block III teljesítményben ezen még jóval túlmutat, de majd csak jóval 2020 után, valamikor a 2030-40 körülre.

A sztori lényege, hogy:
  • A Pentagon nagyon feszeng a CH-53K program totális elszállása miatt
  • A Pentagon, mint olyan, jelenleg egy ex-Boeing első ember irányítása alatt áll
  • Az, hogy a Pentagon mit akar lenyomni (bocsánat: sugallani) a US Marines torkán, az már a különféle haderőnemek függetlenségére van hatással, ami felér egy szentségtöréssel
  • Jövőre laza 50 milliárddal emelkedik a most is szédítő 700Mrd védelmi költségvetés, ebbe a Lockheed szerint nyilván bele kell férnie az F-35-ös program összes nyavalyájának, ahogy a CH-53K betegségeinek is
  • Máskülönben a Lockheed-nek is lehet egy-két szava a KC-46 Pegasus alakulását illetően...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 116
45 429
113
Magánvéleményem, hogy a most futó CH-47F block II tesztek alapján egy elég potens masina van kialakulóban, amelynek az effektív tehertere még csak nem is sokkal kisebb, mint ami a CH-53K-nál rendelkezésre áll. De teheremelésben közel sem azonos kategória.
Így van! Nagy ott a különbség a teheremelés terén.
Másrészt a Marine jogosan szeretné az 53K-t, mivel fedélzetről üzemeltetve nem mindegy, hogy másfélszer akkorát emel kisebb disk area-val.
Továbbá, pont a teherterheléssel összefüggésben a hatótávolság is változik. Az pedig a tengeri üzemeltetésnél nem mindegy.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 084
60 162
113
Ami az igazán nem mindegy az az, hogy hogyan sikerült a K program költségeivel így elszállni. Ráadásul már rendszeresíteni kéne a gépet, erre most kezdik áttervezni.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 730
80 544
113
Kényszerleszállás következtében kigyulladt egy izraeli Yasur (Sikorsky CH-53) helikopter. A gép teljesen kiégett, de a személyzet túlélte.
rtxK3_DcTh4.jpg

i8VbO4tB46o.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 084
60 162
113
Ezek a helikopterek nagyon ki tudnak égni.
Összevetve a Krasznodar-i Mi-26 leégéssel, itt megmaradtak a lapátok (amelyke nem törtek le), amott viszont csak a titán cső főtartó maradt meg, a méhsejt kompozit egyszerűen elégett.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 116
45 429
113
Vagy onnan át kellene mindent másolni ide, mert annak ott semmi köze nincs a magyar helikopterbesszezésekhez...
Már miért ne lenne. Az egy gyűjtőtopik, mint a fejlesztős topic is, csak ott sokkal specifikusan a helikopterekről mehet a diskurálás.
Abból indultunk ki, hogy hogyan lehetne magyar felségjelű Chinook. Sajnos messzire érnek a szálak, és nagyon is van értelme annak ott ahol van.
És ennek a CH-53-as hírnek meg aztán pláne.
Mert ezzel a felújítással pénzt és időt nyertek a németek. Bár már nagyon rossz állapotban voltak a gépeik, de úgy néz ki még maguk sem akarnak ebben a szituációban dönteni.
Ahogy látom a németek szeretnek a haderőfejlesztésben is rendszerben gondolkodni, de nem tesz ennek jót a Sikorsky bénázása.
Ha viszont a rendszer egyik eleme tartósan kiesik, akkor hajlamosak új rendszert alkotni. Szerintem most kezdődik az újratervezés...
Lehet, hogy közben mégis elkészül az X6?
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Ma megnéztem a konkurenciát is - MH-53 - hogy áll beltérrel...:) (Jól..)
Szemmel láthatóan van különbség. - De árban valamint üzemeltetési költségben sokkal nagyobb különbségek /vannak és/ lesznek, ami már elgondolkodtatja a vásárlókat...