Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 974
13 975
113
A szakemberek még egy repedést fedeztek fel a Nemzetközi Űrállomáson, és arra gyanakszanak, hogy létezik még egy, a Vlagyimir Szolovjov, az ISS orosz szegmensének vezetője nyilatkozata alapján.

"Eddig találtunk egy helyet, és gyanítunk egy másikat, ahol valamiféle szivárgás van. Erős mikroszkópot kell vinnünk egy teherszállító űrhajóra, és ezt a helyet kell megvizsgálnunk. Egyelőre nem vagyunk teljesen biztosak" - mondta Solovjov.

Hangsúlyozta, hogy a repedés miatti légveszteség jelentéktelen.

"Ez a szivárgás olyan, mintha 0,2 mm átmérőjű fúróval fúrták volna meg a hajótestet. Nem vagyok biztos benne, hogy ilyen fúrók még a háztartásokban is léteznek. Ami az általa okozott szivárgást illeti, a nyomás veszteség 750 Hgmm/nap, és ez az állítólagos repedés 0,3-0,4 Hgmm-es veszteséget okoz mindennap "- mondta a tisztviselő, hozzátéve, hogy a vészszivárgás akkor kezdődik, amikor a nyomás 0,5-1 Hgmm / perc értékre esik.



Különleges képek a héten indult Long March-3B rakéta indításáról


Mindeközben Elon Musk...
$100milliót ajánl fel szén 'megkötő' technológiára. (valószínűleg metán gyártáshoz)
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 974
13 975
113
Sikeres SpaceX Transporter-1 küldetés.

Ezzel újabb rekordokat tudhat Magáénak a SpaceX, a legtöbb 143! műhold egy rakétával napszinkron pályára (SSO) ;
A első fokozat 8.útja és sikeres landolása volt, amivel a Falcon9 rakétacsalád 73 sikeres landolást tudhat magáénak (az eddigi 106 startból) és zsinórban a 23-at.


Új antennával bővült a NASA Űrkommunikációs és Navigációs Mélyűrhálózata (DSN), amely összekapcsol minket a Naprendszerünket kutató űrrobotokkal. A Deep Space Station 56-nak vagy DSS-56-nak hívott antenna már online és készen áll a kommunikációra a különféle küldetésekkel, köztük a NASA Perseverance roverjével, amikor a Vörös Bolygóra száll a következő hónapban.
parabol.jpg

Az új 34 méter átmérőjű tányért 2017 óta építették Spanyolország madridi mély űrkommunikációs komplexumában.


Sikeresen demonstrálták első alkalommal egy távközlési műhold jódhajtóművét a Föld körüli pályájának megváltoztatására.
Iodine_thruster_used_to_change_the_orbit_of_a_small_satellite_for_the_first_time_ever_pillars.jpg

A kicsi, de potenciális újítás segíthet az űrszemét minimal8zálásában, lehetővé téve az apró műholdak számára, hogy küldetésük végén olcsón és egyszerűen a légkörbe irányítsák magukat, ahol elégnek.

A technológiát a ThrustMe, a École Polytechnique és a Francia Nemzeti Tudományos Kutatóközpont (CNRS) cége fejlesztette ki, az ESA támogatásával.

Sok hagyományos hajtóanyaggal ellentétben a jód nem mérgező, szobahőmérsékleten és nyomáson szilárd. Ez megkönnyíti és olcsóbbá teszi a Földön történő kezelést.

Hevítve gázzá válik anélkül, hogy folyadékfázison keresztül menne, ami ideális egy egyszerű meghajtási rendszerhez. Sűrűbb is, mint a hagyományos hajtóanyagok, ezért kisebb mennyiséget foglal el a műhold fedélzetén.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 974
13 975
113
A 20 éves ISS számára több újítást is hoz a 2021es év. A Nanorack Bishop Légzsilip telepítését követően, ezúttal új dedikált európai autonóm kommunikációs modullal látják el, mivel az eredeti még akkor épült amikor az interneten gyerek cipőben járt.

A tervezett munkálatok.:

Az ESA Columbus moduljának külsejére telepítendő kis hűtőszekrény méretű eszköz - „ColKa” néven „Columbus Ka-band terminál” - az űrbe sugározza a jeket, ahol az európai távközlési műhold a geostacionárius pályán a Föld felett 36 000 km-rel veszi azokat, és továbbítja a Föld felé.

Magyar idő szerin Szerda 11:30kor élőben is követhető az űrséta.

A ColKa akár 50 Mbit / s sebességet is biztosít a lefelé irányuló, és 2 Mbit / s sebességet a felfelé irányuló kapcsolat esetén.

Az ISS fennállása óta az asztronauták-kozmonauták 232 űrséta alkalmával szervizelték az állomást.
eva_infographics_232.jpg


Idén még több nagyjavítást is elvégeznek majd az állomáson, új napelemek, valamint új orosz modul is érkezik a tervek szerint.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 974
13 975
113
  • Tetszik
Reactions: gacsat and Nemerson

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 762
17 838
113
Aha, szénmegkötésre 100 millió, de azzal promózom a rakétás kontinentális utazást, hogy reggel otthon, délben Dubai és estéte otthon vagyok, akkor anyád... (A korona-bolondéria pont azt mutatta be, hogy mennyire lehet remote dolgozni vagy tárgyalni. Reaktorjavítást felügyeltem remote.)

Mennyi az energiaráfordítás 1 kg rakétaüzemanyag előállításához, vagy 1 fő/CO2 viszonylatban!? Elég magas, figyelembe béve, hogy mennyi egy átlag rakéta hasznos teher/össztömeg aránya mondjuk egy utasszállítóhoz...

Musk agymenéseit érdemes egészséges szkepticizmussal kezelni és széles spektrumból vizsgálni.

Ma volt egy érdekes megbeszélésem gázmosó berendezésekről, komolyabb műszaki háttérttől és levezetestől eltekintve a karbob-megkötés olyan szinten energiapazarló folyamat (a szerkezeti anyagok miatt), hogy 2 erőmű esetén kell egy harmadik, ami az első kettőnél kieső teljesítményt kompenzálja.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Aha, szénmegkötésre 100 millió, de azzal promózom a rakétás kontinentális utazást, hogy reggel otthon, délben Dubai és estéte otthon vagyok, akkor anyád... (A korona-bolondéria pont azt mutatta be, hogy mennyire lehet remote dolgozni vagy tárgyalni. Reaktorjavítást felügyeltem remote.)

Mennyi az energiaráfordítás 1 kg rakétaüzemanyag előállításához, vagy 1 fő/CO2 viszonylatban!? Elég magas, figyelembe béve, hogy mennyi egy átlag rakéta hasznos teher/össztömeg aránya mondjuk egy utasszállítóhoz...

Musk agymenéseit érdemes egészséges szkepticizmussal kezelni és széles spektrumból vizsgálni.

Ma volt egy érdekes megbeszélésem gázmosó berendezésekről, komolyabb műszaki háttérttől és levezetestől eltekintve a karbob-megkötés olyan szinten energiapazarló folyamat (a szerkezeti anyagok miatt), hogy 2 erőmű esetén kell egy harmadik, ami az első kettőnél kieső teljesítményt kompenzálja.

Muskot nem a környezetvédelem érdekli feltehetően, hanem a Mars légkörét alkotó CO2-ből és a felszín alatt található H2O-ból szeretne CH4 + O2-őt varázsolni. A H2O bontása elektrolízissel nem olyan nagy kunszt, de CO2 esetén a szénmegkötés az, ami kihívást jelent, főleg, ha nem szeretnél katalizátoranyagokat használni, vagy legalábbis csak olyanokat, amik a Mars felszínén könnyen hozzáférhetőek. Amennyire én tudom, erre jelenleg főleg platinát használnak, ami ugye a Földön is rohadt drága, a Marson meg azt sem tudjuk, mennyire hozzáférhető (az biztos, hogy nem abból áll a legtöbb szétszórva a felszínen). Most vannak olyan tudományos eredmények, amelyek nikkel-vas katalizátorokkal működhetnek - vas még akad például a Marson, de a nikkel bajosabb...
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Muskot nem a környezetvédelem érdekli feltehetően, hanem a Mars légkörét alkotó CO2-ből és a felszín alatt található H2O-ból szeretne CH4 + O2-őt varázsolni. A H2O bontása elektrolízissel nem olyan nagy kunszt, de CO2 esetén a szénmegkötés az, ami kihívást jelent, főleg, ha nem szeretnél katalizátoranyagokat használni, vagy legalábbis csak olyanokat, amik a Mars felszínén könnyen hozzáférhetőek. Amennyire én tudom, erre jelenleg főleg platinát használnak, ami ugye a Földön is rohadt drága, a Marson meg azt sem tudjuk, mennyire hozzáférhető (az biztos, hogy nem abból áll a legtöbb szétszórva a felszínen). Most vannak olyan tudományos eredmények, amelyek nikkel-vas katalizátorokkal működhetnek - vas még akad például a Marson, de a nikkel bajosabb...

Több jel is mutat rá hogy hosszabb távon a SpaceX saját maga akarja előállítani a Starship üzemanyagát. Így jobban tudja kontrollálni a költségeket, mintha vásárolná.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Érdekes hogy az űrhajónak csak egy részét akarják vízburokkal védeni a sugárzástól....
A kozmikus sugárzás 0-24 ben éri az űrhajót és persze az űrhajósokat.
Olyan mintha csak a komolyabb napkitörések okozta hirtelen sugárzás növekedések elleni védelemre készülnének, pedig modjuk ha nem a 11 éves napciklus minimuma idéjén (pl. napjainkban) akarnak a naprendszerben utazgatni akkor a napból eredő alap sugárterhelés is 0-24 ben nagyon komoly lesz.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Több jel is mutat rá hogy hosszabb távon a SpaceX saját maga akarja előállítani a Starship üzemanyagát. Így jobban tudja kontrollálni a költségeket, mintha vásárolná.

Mármint a metánt és az oxigént? A Földön?
Akkor a két fúrótorony valójában földgáz-kitermelésre szolgál majd? :D
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and gergo55

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Érdekes hogy az űrhajónak csak egy részét akarják vízburokkal védeni a sugárzástól....
A kozmikus sugárzás 0-24 ben éri az űrhajót és persze az űrhajósokat.
Olyan mintha csak a komolyabb napkitörések okozta hirtelen sugárzás növekedések elleni védelemre készülnének, pedig modjuk ha nem a 11 éves napciklus minimuma idéjén (pl. napjainkban) akarnak a naprendszerben utazgatni akkor a napból eredő alap sugárterhelés is 0-24 ben nagyon komoly lesz.

Mindenek előtt: ez a videó egy rajongói termék. Ennyi, nem hivatalos anyag, csinálhatsz nyugodtan olyan videót, ahol a túlnyomásos tér teljes oldalfala egy víztartály-gyűrű. Ugyanannyi köze lesz a véglegeshez. :D

A videó készítője a Napkitörésnél szükséges, erősebb sugárvédelemmel bíró óvóhelyet emelte át a Starshipbe. Ilyen volt több Mars-űrhajó tervben is, amit a NASA csinált, vagy nekik csinált más cég.

Ez például a Boeing IMIS tervének sugárzástól védett "bunkerszintje":

boeingIMIS03.jpg
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Mármint a metánt és az oxigént? A Földön?
Akkor a két fúrótorony valójában földgáz-kitermelésre szolgál majd? :D
"Mármint a metánt és az oxigént? A Földön?"
Pontosan. Nem holnap, hanem évtizedes távlatokban persze.

Földgáz fúrására tudtommal már van engedélyük, de nem biztos hogy a fúrótornyokkal, hanem lehet hogy szárazföldi területen.
Hosszabb távon ezt szeretnék kiváltani a légkörből megkötött szén dioxidból és vízből gyártott metánnal.
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
1 ha "vezérsíkra száll le" akkor nagyon meg kell erősíteni azt a vezérsíkot, több hajtóanyag kell a pontosabb manőverezéshez, nagyobb lesz a kockázat, stb. Lehet, több veszik a réven mint a vámon.
2. szépek a személyzetes tervek, de hogy is lesz a repülés minden fázisában megmentve a személyzet baleset esetén?

Az viszint igaz, hogy ha 10+ x újrahasználható 100%ban, akkor majdnem mindegy a teherbírás, talán még F9 ekvivalens terhelhetőség esetén is, anyagilag.
A napi 2 indítás hasznát nem látom. Nincs annyi indítható hasznos teher.
Várost kell építeni a Marson. Még ebben az évtizedben.