F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Congressman.... vagy Boeing érdekeltsége van az államában, vagy onnan kapott most kis támogatást, hogy pocskondiázzon egyet. Sima tucatcikk, ami hülye, a repüléshez nemértő balosoknak clickbait.

Igaza van-e? 331 oldal oldal információ van csak itt, tessék visszaolvasni, ki van vesézve a gép mire képes és miért lett olyan amilyen. Középkategóriás gépnek indult a JSF, top-end kategória lett a végeredmény F-35 a növekvő fenyegetések miatt, ahhoz tartozó árcédulával.

Az egésznek mégis látom egy értelmét - a demek a szokásos baller véresszájú stílusban esnek neki az LM-nek frissen a hatalomba kerülve, ami nem baj, mert nagyon elkanászodtak. Ha minden jól megy, a sok új ember lefizetése mellett kissé visszavesznek az étvágyukból és belövik a légierő által elvárt 25k/hour costot. Azt ugyanis a haderő okkal várja el, mivel műszakilag az az indokolt (a maintenance összehasonlíthatatlanul egyszerűbb egy 4.th genhez képest, ég és föld) - a jelenlegi meg az LM vegytiszta pénzleszívása.
Mondjuk vicces, hogy az F-15E üzemeltetési költsége mennyivel magasabb volt 30+ év után is és ma inflációval 45-50 ezer USD, de azon rugóznak, hogy az F-35A meg 30k tája. Ha az F-16C-t ey kvázi stealth F-15E váltja le, akkor mire számítanak..? Úgy, hogy a gép része a szenzorcsomagja, ami nincs az F-15E-n...?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
K

kamm

Guest
Congressman.... vagy Boeing érdekeltsége van az államában, vagy onnan kapott most kis támogatást, hogy pocskondiázzon egyet. Sima tucatcikk, ami hülye, a repüléshez nemértő balosoknak clickbait.

Igaza van-e? 331 oldal oldal információ van csak itt, tessék visszaolvasni, ki van vesézve a gép mire képes és miért lett olyan amilyen. Középkategóriás gépnek indult a JSF, top-end kategória lett a végeredmény F-35 a növekvő fenyegetések miatt, ahhoz tartozó árcédulával.

Az egésznek mégis látom egy értelmét - a demek a szokásos baller véresszájú stílusban esnek neki az LM-nek frissen a hatalomba kerülve, ami nem baj, mert nagyon elkanászodtak. Ha minden jól megy, a sok új ember lefizetése mellett kissé visszavesznek az étvágyukból és belövik a légierő által elvárt 25k/hour costot. Azt ugyanis a haderő okkal várja el, mivel műszakilag az az indokolt (a maintenance összehasonlíthatatlanul egyszerűbb egy 4.th genhez képest, ég és föld) - a jelenlegi meg az LM vegytiszta pénzleszívása.
Ennek semmi ertelme. Mindket partot ugyanugy keni az LM, a hadseregnek minden allamban ott vannak a bazisai stb. Ha ezt komolyan gondolod, akkor nem ertesz az amerikai politikabol semmit, mert a legalapvetobb elemeinek egyike a nemzetbiztonsagi konszenzus, amivel betakarjak az alatta rejlo military-industrial complex rendszerszintu korrupciojat.

Ez arrol szol, amit most mar fulbe dugott ujjakkal es hangosan lalalazva probaltok ignoralni itt, immaron 300+ oldalon at, hogy egy csod a program management, detto a a logisztika es botranyos lehuzas ment 15 even at a program leple alatt.
Inkompetencia es smooth fraud, ez az, ami szurja mindenkinek a szemet ma mar, hadsereget, legieroet, a Kongresszuset, keptelenseg megindokolni ezt az egetvero pazarlast.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 366
113
Ennek semmi ertelme. Mindket partot ugyanugy keni az LM, a hadseregnek minden allamban ott vannak a bazisai stb. Ha ezt komolyan gondolod, akkor nem ertesz az amerikai politikabol semmit, mert a legalapvetobb elemeinek egyike a nemzetbiztonsagi konszenzus, amivel betakarjak az alatta rejlo military-industrial complex rendszerszintu korrupciojat.

Ez arrol szol, amit most mar fulbe dugott ujjakkal es hangosan lalalazva probaltok ignoralni itt, immaron 300+ oldalon at, hogy egy csod a program management, detto a a logisztika es botranyos lehuzas ment 15 even at a program leple alatt.
Inkompetencia es smooth fraud, ez az, ami szurja mindenkinek a szemet ma mar, hadsereget, legieroet, a Kongresszuset, keptelenseg megindokolni ezt az egetvero pazarlast.

Veled sem lehet mit csinálni, esélytelen, nem akarsz tanulni, az egód nem engedi.
Szajkózod ugyan azt a baromságot, mert nem értesz hozzá, távol állsz a szakmától, nem tudsz forrásokat analizálni, értelmezni összefüggéseket, mely részek mit érnek a képletben. Molni és a többiek ezerszer levezették más típusokra vonatkoztatva a költségeket, kitérve a képesség arányokra... oda sem figyelsz, fújod ugyan azt a mantrát mint egy megszállott (stealth zSákUtCa, svéd a világkirályalegjobbew, stb...).
Semmi közöd a szakmához (nem is csodálom, ilyen hamar kihullana), nem vagy képes forrást adni a megállapításaidra, csak ha találsz valami könyvtáros-tubaszakos értelmiségi cikkét, aki pont olyan sötét a témához, mint te.

Azért csináld csak, pont olyan szintre verekszed le magad itt mint a T-72 fanclub tagjai. Aki egy kicsit műszaki itt már előre röhög a tudatlan, de végtelenül magabiztos kommentjeiden.
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 845
9 665
113
display
 
K

kamm

Guest
Veled sem lehet mit csinálni, esélytelen, nem akarsz tanulni, az egód nem engedi.
Szajkózod ugyan azt a baromságot, mert nem értesz hozzá, távol állsz a szakmától, nem tudsz forrásokat analizálni, értelmezni összefüggéseket, mely részek mit érnek a képletben.
Mint mar emlitettem, ennek semmi koze a repulosokhoz. Nem tudok mit kezdeni azzal, ha ti ezt nem fogadjatok el es semmi kedvem irrelevans dolgokon erolkodni. :)

Molni és a többiek ezerszer levezették más típusokra vonatkoztatva a költségeket, kitérve a képesség arányokra... oda sem figyelsz, fújod ugyan azt a mantrát mint egy megszállott (stealth zSákUtCa, svéd a világkirályalegjobbew, stb...).

Ez most hogy jon ide? :) En arra mutattam ra, hogy marhasag a demokratakat vagy barmi ilyesmit hibaztatni - plane csak azert, mert nem vagytok hajlandoak megerteni, hogy akarhany charton probaljatok elmagyaqrazni, miert is a vilag legnagyszerubb repulogepe esetleg, ettol meg az egesz program egy katasztrofa, mind penzugyileg, mind menedzsment szempontjabol.

Semmi közöd a szakmához (nem is csodálom, ilyen hamar kihullana), nem vagy képes forrást adni a megállapításaidra, csak ha találsz valami könyvtáros-tubaszakos értelmiségi cikkét, aki pont olyan sötét a témához, mint te.
Milyen szakmahoz is?
Mert ez project management, amihez valoszinuleg tobb kozom van, mint mondjuk barmelyikotoknek itt (igen, technical PMhez meg plane.)

Azért csináld csak, pont olyan szintre verekszed le magad itt mint a T-72 fanclub tagjai. Aki egy kicsit műszaki itt már előre röhög a tudatlan, de végtelenül magabiztos kommentjeiden.

Itt kezdodik a problema: kabe olyan szinten vagytok, mint azok a bizonyos "muszakiak" a te elkepzelesedben, ugye. :)

Egyreszt mar ez a muszaki is egy vicces titulus, mutatja a hozzaertes hianyat (milyen az a "kicsit is muszaki"? :D) , no meg hat pl az informatikai oldalat hiaba magyarazom barhol, senki nem igazan kepes erdemben valaszolni sem (lasd a teljesen ertelmetlen valaszokat a sved networking dolgokra), masreszt a project management oldalat meg vegkepp nem is ertitek, ugy tunik.
Sebaj, rohogcselj es mondogasd magadnak, hogy mennyire okos, hozzaerto "muszaki" vagy, az is valami. :D Ez egy ilyen zart fanclub, nem igazan lehet penetralni a buborekot, amiben vagytok, de azert en probalok nemi realitast ide beszuszakolni, barmennyire is zavarja az erot a levegoben itt... ez egy forum, ez van. :D
 
K

kamm

Guest
Amugy kulonosen vicces, hogy meg az Armed Services Cmte feje sem gyoz meg titeket, hogy ennek a programnak kaszaltak, hiaba hivja egyenesen ratholenak - tudom-tudom, o is tubaszakos, kicsit sem muszaki, no meg meggyozhetetlen es hozza nem erto, mindenki rohog rajta stb stb. :cool:

Idokozben itt a valos vilagban:


FYI ahogy a nevebol is latszik (The Hill = Capitolium hill) ez az egyik legismertebb, kifejezetten DC-re fokuszalo politikai news site, korabban DC napilap (meg Clinton alatt indult.)
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson
K

kamm

Guest
Csak hogy vilagos legyen a fenti cikk szerzoje:

Sean McFate is the author of five books, including “The New Rules of War: How America Can Win — Against Russia, China, and Other Threats” (2019). He is a professor at Georgetown University and an adviser to Oxford University’s Centre for Technology and Global Affairs. He served in the U.S. Army’s 82nd Airborne Division. Follow him on Twitter @seanmcfate.

De gondolom, mivel a foldbe dongoli az F-35 programot, o sem erti ugy, mint az itteni "muszaki" forumozok... csak szemezgetve:

"The irrationality of the F-35 goes beyond the price tag — the plane is superfluous. It was devised as a flying Swiss Army knife that could meet the needs of the Air Force, Navy, Marines and Army. Instead, it proves the adage that a camel is a horse designed by committee. It is true that the F-35 can engage in dogfights, drop bombs and spy — just not well. Older aircraft remain better than F-35s at all these tasks. Dedicated bombers can fly farther with larger payloads. The A-10 Thunderbolt, an aircraft introduced in 1977, is better at ground support missions.

Astonishingly, the F-35 cannot dogfight, the crux of any fighter jet. According to test pilots, the F-35 is “substantially inferior” to the 40-year-old F-15 fighter jet in mock air battles. The F-35 could not turn or climb fast enough to hit an enemy plane or dodge enemy gunfire. Similarly, the F-35 struggled to get a clean shot at a 1980s-vintage F-16. The older aircraft easily maneuvered behind the F-35 for a clear shot, even sneaking up on the “stealth” jet. Despite the F-35s vaunted abilities, it was blown out of the sky in multiple tests.

Those who live by technology die by it too. Unsurprisingly, the F-35’s 8 million lines of code are buggy, as are the 24 million lines running the aircraft’s maintenance and logistics software on the ground. Sometimes pilots have to press Ctrl+Alt+Delete while in flight to reboot the multimillion-dollar radar. The F-35 computer code, government auditors say, is “as complicated as anything on earth.” What can be coded can also be hacked, another vulnerability for the F-35."

"The plane’s builder, Lockheed Martin, claims that it could reduce problems — but only if it’s awarded an exclusive maintenance contract. Eisenhower would be spinning in his grave. Or, as a former Pentagon chief weapons buyer put it, the F-35 is “acquisitions malpractice.”

"As a war machine, the F-35 is already obsolete junk. The measure of any weapon’s value is its utility. The United States has been at war continuously since Sept. 11, 2001, yet the F-35 has flown zero combat missions. Zero. When I was a paratrooper in the 82nd Airborne, we would say: “That dog don’t hunt.” Perhaps sensitive to the F-35’s disgraceful war record, in 2018 the Pentagon sent a few on missions in Afghanistan and Iraq to notch up combat cred. Never mind that their help comes 15 years too late; the super-expensive F-35 was not designed to take out a weapons cache or a terrorist on a moped. Also, as any grunt will tell you, it’s not “combat” if the enemy can’t shoot back. If engine failure is the biggest threat to survival, then the F-35 might as well be flying over Kansas. Nor is this super-weapon deterring Russian, Chinese or Iranian expansionism.

The F-35 is a hanger queen. As of January, the F-35 was still struggling to meet its goal mission-capable rate, which is the percentage of aircraft that can meet at least one assigned mission. Only 69 percent met the threshold, well short of the military’s longstanding 80 percent goal."

"We have enjoyed combat overmatch against all our enemies for 70 years, yet we have not won a major war since 1945. If we are honest, something is wrong with our strategic IQ, and it’s not something the F-35 can fix.


We do not need more exquisite weapon systems, such as the F-35, that are useless in modern war and cost the GDP of large nations. Instead, we need other things: a higher strategic IQ, savvier diplomacy, and the ability to fight wars “beneath the threshold of war.” Today, some of the best weapons do not fire bullets, so let’s invest there. For example, we should achieve “information overmatch” against disinformation superpowers like Russia, Iran and China. This is not a military mission alone, and we need to fund other departments that are crucial to maintaining American leadership abroad. Cutting the F-35 would be a good start. "

Ez is csak egy velemeny persze, de azert annak kemeny szavak es a Hill kerte meg ra, latszik. Ez a vita regen nem muszaki kerdesekrol szol.
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson
K

kamm

Guest
Ha mar tubaszakosok... a legkomolyabb online pop-military-industrial tapsgepnel az elmult ket napban kovetkezok ugrottak megvedeni a programot (=a hirdetoiket/szponzoraikat):

1. minden hatter nelkuli ujonc riporter, kb "ugy lezarva" cimmel, az unalomig ismetelt LM erveket ujra eloadva :D

2. ranezesre szabaduszo, deklaralt szakma nelkuli iro (LI oldala alapjan bolcsesz lehet), bevallottan lelkes katonai sisakgyujto, aki nemcsak konyveket ir, de a Playboytol (!) a CNN-en avagy Forbeson at a Reader's Digestig mindenhova cikkeket is, magabiztosan mozogva Meghan and Harrytol Melania Trump papjan keresztul Twitter trendekig mindenben, jol lathatoan probalja az iparagi gyartas szakszervezeteit nyomni, az F-35 program iranti tamogatasukat a kepben tartani

3. osszehasonlito irodalom-szakon (!) vegzett rovatvezeto, korabban a Pentagonnal a beszerzesek kornyeken "expertkent" foglalkoztatott, majd teveshowk "guest military expert" ;) vendege, sokatmondoan tapossa az F-15EX-et

Ettol fuggetlenul kulturember ugyanugy elolvassa oket (aki meg valoban ert a temahoz, biztosan. MIndenbol kiderul valami pl mar a kozkeletu tevedesek is beszedesek, mert ha azok visszateroek, akkor pl egyertelmuen kommunikacios problema van project szinten.)

Kozben Wisconsinban eleguk van a zajabol:

Vermontban most gyujtik a visszajelzeseket ezugyben:
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 174
113
Mondjuk ez a zaj dolog a legnagyobb bullshit érv is egyben az F-35-ös ellen.
Úgyhogy ezeket a cikkeket inkább ne citáld ide, mert ez már az agyrém kategória. Pont, hogy az az F-35-ös program elleni mozgolódás tudatos, előre megkoreografált, össztűz jellegű kampány jellegét erősíti.

Amikor az F-35-öst kellett anno támogatni, akkor nyakra-főre jöttek a mindenféle szakértők, akik mérésekkel "igazolták", hogy az F-35-ös nem hangosabb az F-16-osnál. Mehetett a program az útjára.
Most előveszik az F-35-öst, hogy mégis túl zajos. Mert az amúgy, de ez idáig nem zavart senkit.
A hollandok, akik aztán nagyon zöldek, miután anno megkapták a Lockheed-től, hogy az F-35A nem zajos, megnyugodtak. Na meg azért is, mert a Fokker-nek komoly üzlet a típus. Persze zajos, mint az állat, de csak úgy magában. Politikával a háta mögött már nem.
Így, hogy Amerikában elkezdett váratlanul hangossá válni a gép, most majd ki kell találni az új holland álláspontot is.

A repülőgépzaj az amerikai ipari-politikai intrika egyik legrégebbi eszköze. Anno a Concorde elgáncsolásakor is ezt a kártyát vették elő, még az olajválság előtti pazarló években, a hatvanas-hetvenes évek fordulóján is képesek voltak az amerikai dollárevő ipari szereplők, mindenféle ex-hippi zöldmozgalmárokkal áltüntetéseket szerveztetni a csúnya, zajos, környezetkárosító európai masina partraszállása ellen.
Zajos a Concorde? Zajos.
Mi nem zajos? Az amerikaiak összes valamire való katonai gépe nagy zajjal repked, sokszor civil repülőterekről operálva, de azok nem külföldi gyártásúak.
 
K

kamm

Guest
Mondjuk ez a zaj dolog a legnagyobb bullshit érv is egyben az F-35-ös ellen.
Úgyhogy ezeket a cikkeket inkább ne citáld ide, mert ez már az agyrém kategória. Pont, hogy az az F-35-ös program elleni mozgolódás tudatos, előre megkoreografált, össztűz jellegű kampány jellegét erősíti.

Pont erre probalok ramutatni, hogy ez nem veletlenszeru kampany, hanem szinte biztosan most kapott politikailag zold jelzest a LM ellen regota erlelodo duh. Az izgalmasabb kerdes az, kit hoznak helyzetbe helyette... nekem meg mindig a Boeing a tippem.

Amikor az F-35-öst kellett anno támogatni, akkor nyakra-főre jöttek a mindenféle szakértők, akik mérésekkel "igazolták", hogy az F-35-ös nem hangosabb az F-16-osnál. Mehetett a program az útjára.
Most előveszik az F-35-öst, hogy mégis túl zajos. Mert az amúgy, de ez idáig nem zavart senkit.
Hat, a WI sztori mar fellebbvitel (marmint nem jogilag, hanem hogy ujra nekifutnak), szoval az nem mai tortenet, a vermontiakhoz meg csak kb egy eve kerult oda, meg turelmeseknek is mondhatjuk oket, hogy egyelore csak feedbacket gyujtenek a lakossagtol (Bernie allama, ezek nem perelnek, ha nem muszaj, bekes, kedves nepseg, snowboardozni jartunk fel regebben Vermontba, gyonyoru kornyek.)

A hollandok, akik aztán nagyon zöldek, miután anno megkapták a Lockheed-től, hogy az F-35A nem zajos, megnyugodtak. Na meg azért is, mert a Fokker-nek komoly üzlet a típus. Persze zajos, mint az állat, de csak úgy magában. Politikával a háta mögött már nem.
Így, hogy Amerikában elkezdett váratlanul hangossá válni a gép, most majd ki kell találni az új holland álláspontot is.
:) Meglatjuk. Mondjuk mindig talalhatsz pro es kontra, mint tudjuk. :)

A repülőgépzaj az amerikai ipari-politikai intrika egyik legrégebbi eszköze. Anno a Concorde elgáncsolásakor is ezt a kártyát vették elő, még az olajválság előtti pazarló években, a hatvanas-hetvenes évek fordulóján is képesek voltak az amerikai dollárevő ipari szereplők, mindenféle ex-hippi zöldmozgalmárokkal áltüntetéseket szerveztetni a csúnya, zajos, környezetkárosító európai masina partraszállása ellen.
Zajos a Concorde? Zajos.
Mi nem zajos? Az amerikaiak összes valamire való katonai gépe nagy zajjal repked, sokszor civil repülőterekről operálva, de azok nem külföldi gyártásúak.
Ez vilagos is. Az egyetlen kivetel az lenne, ha ujonnan telepitenek olyan helyre, ahol eddig nem volt jet, mert akkor ertheto, ha az ellen tiltakoznak, de nem tudom, ezekbol mennyi az ilyen valos eset...
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 515
113
Ennyi hülyeséget is rég olvastm. Mondanám, hogy index szinvonal de nem sokkal rosszabb.

Szemezgetni lehet de ez a kadvenc részem: "even sneaking up on the “stealth” jet." Aha. Nem tudom hol van de mögé megyek. Ha meg vizuálisan kiszúróm ő meg nem akkor ott a DAS. De tényleg szemezgetni lehet a gyöngyszemekből. Ahogy írtam: Mondanám, hogy index szinvonal de nem sokkal rosszabb.

Más:
Az ár sírdogálást végképp nem értem. flyawayban USAFnek 90m$. Ennyiért veszi USAF az F-15EXet. Csak arra még kell pod. De DAS akkor sincs. Az első komolyabb légvédelem ellen potyog. Üzemeltetni se olcsobb. Az F-15EX rendelés magában mindent elmond erről az egészről.
ÉS HA olcsobb üzemeltetés, darabár számít akkor ott az F-16. fly awayban sztem megvan USAFnek 60m$ból. Üzemeltetni talán a legolcsobb. Ja LMtől. :p

LM se kispályás de amit Boeing csinál újabban az a hazudunk, eltusol, hazudunk, eltusol, lefizet szavakkal lehet összefoglalni.
 
K

kamm

Guest
Ennyi hülyeséget is rég olvastm. Mondanám, hogy index szinvonal de nem sokkal rosszabb.

Szemezgetni lehet de ez a kadvenc részem: "even sneaking up on the “stealth” jet." Aha. Nem tudom hol van de mögé megyek. Ha meg vizuálisan kiszúróm ő meg nem akkor ott a DAS. De tényleg szemezgetni lehet a gyöngyszemekből. Ahogy írtam: Mondanám, hogy index szinvonal de nem sokkal rosszabb.
Ez persze hatasvadaszat, de azert itt sem megy senki a szomszedba, neveket nem emlitenek most. ;)

Ettol fuggetlenul tudod jol, mire gondolt.

Más:
Az ár sírdogálást végképp nem értem. flyawayban USAFnek 90m$.
Ami egyebkent irrelevans, mert az nem a procurement cost.
Klasszikus military-industrial PR trukk, latod, meg te is ezt hozod fel...

Ennyiért veszi USAF az F-15EXet. Csak arra még kell pod. De DAS akkor sincs. Az első komolyabb légvédelem ellen potyog. Üzemeltetni se olcsobb. Az F-15EX rendelés magában mindent elmond erről az egészről.
A cikk lenyege az, hogy az F-35 mindent IS csinal, de egyiket sem jol, sot, rosszabbul, mint az adott feladatra mar letezo gepek, de kozben semmivel nemhogy nem olcsobb, de sokkal dragabb is, raadasul katasztrofa az egesz program allapota.

ÉS HA olcsobb üzemeltetés, darabár számít akkor ott az F-16. fly awayban sztem megvan USAFnek 60m$ból. Üzemeltetni talán a legolcsobb. Ja LMtől. :p

LM se kispályás de amit Boeing csinál újabban az a hazudunk, eltusol, hazudunk, eltusol, lefizet szavakkal lehet összefoglalni.
Felreolvastal valamit - ez nem (csak) a Boeing. Hanem a USAF maga, a Combat Command, akinek tele van a toke ezzel az egesszel.

A nominal GDP magában férevezető. Mindenképp érdemes a PPPT is odarakni. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP) Ami magában persze megint férevezető.

Ez szerintem budgeting kontextusra vonatkozott, konkretan mililtary budgetingre, a PPP teljesen irrelevans ott.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 217
4 568
113
A cikk lenyege az, hogy az F-35 mindent IS csinal, de egyiket sem jol, sot, rosszabbul, mint az adott feladatra mar letezo gepek
Igen, csak egy platformként.
Ha nem lenne az általad említett lenyúlás miatti felháborodás + Boeing támogatási kényszer, egy platformmal kiválthatnának többet, ami logisztikai szempontból biztos, hogy egyszerűsíti a fentartást. Új gyártásúakkal váltanák a 30+ éves gépeket, ez is könnyíti a fenntartást. Elvben a költségeknek is csökkenni kellene ezektől, ezt kell rendbe raknia a hirtelen önmagára talált katonai-politikai vezetésnek, de ennek nincs köze a képességekhez. Az pedig éles körülmények között bizonyít nap mint nap.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and bel
M

molnibalage

Guest
Ha mar tubaszakosok... a legkomolyabb online pop-military-industrial tapsgepnel az elmult ket napban kovetkezok ugrottak megvedeni a programot (=a hirdetoiket/szponzoraikat):

1. minden hatter nelkuli ujonc riporter, kb "ugy lezarva" cimmel, az unalomig ismetelt LM erveket ujra eloadva :D

2. ranezesre szabaduszo, deklaralt szakma nelkuli iro (LI oldala alapjan bolcsesz lehet), bevallottan lelkes katonai sisakgyujto, aki nemcsak konyveket ir, de a Playboytol (!) a CNN-en avagy Forbeson at a Reader's Digestig mindenhova cikkeket is, magabiztosan mozogva Meghan and Harrytol Melania Trump papjan keresztul Twitter trendekig mindenben, jol lathatoan probalja az iparagi gyartas szakszervezeteit nyomni, az F-35 program iranti tamogatasukat a kepben tartani

3. osszehasonlito irodalom-szakon (!) vegzett rovatvezeto, korabban a Pentagonnal a beszerzesek kornyeken "expertkent" foglalkoztatott, majd teveshowk "guest military expert" ;) vendege, sokatmondoan tapossa az F-15EX-et

Ettol fuggetlenul kulturember ugyanugy elolvassa oket (aki meg valoban ert a temahoz, biztosan. MIndenbol kiderul valami pl mar a kozkeletu tevedesek is beszedesek, mert ha azok visszateroek, akkor pl egyertelmuen kommunikacios problema van project szinten.)

Kozben Wisconsinban eleguk van a zajabol:

Vermontban most gyujtik a visszajelzeseket ezugyben:
Az a baj, hogy kb. blikk -2 szintű izékkel dobálózol itten.
Ahol képesek csont nélkül olyan hülyeséget leírni, hogy ugpraded Sz-400 érzékel stealth gépet. Persze, minden radar érzékel, ha kellően közel mész.
Tudod, amikor az ember ránéz az antenna egyenletre és a túloldalon a PR kommentekre, akkor úgy érzi, hogy az fizika erősebb, mint a bullshit.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 174
113
Mi, magyar foteltudósok (ez már a Nobel-díjas kategória), éljünk bárhol is a világban, egy jó kis online egymás elleni acsarkodásért bármilyen űrüggyel el tudjuk egymást küldeni melegebb éghajlatra.

Holott itt a történet nem az F-35-ös vélt, vagy valós képességeiről szól.
Egyszerűen látni kell, hogy ez nem más mint a McDonnell-Douglas effektus, a kezeletlen McDD-hatás bosszúja.

A Boeing az új McDonnell.
Várjunk csak, a Boeing az maga a McDonnell, hiszen, ahogy a mondás is tartja, az McDD annak idején a Boeing pénzén megvette a... Boeinget.
Az iparági közvélekedés szerint, az egykori jó “kis” mérnöki-műszaki orientációjú Boeing az akvizíció során a “törököt fogtam - nem ereszt” helyzetbe került, mivel az évtizedes önhibájából eladósorba került McDD vezérkara lényegében teljesen átvette a vezetést az új tulajdonosa felett.

Az McDD mentalitását alapvetően az határozta meg, hogy “csinálj bármit, hibázz bármekkorát, légy az üzletben bátran arrogáns, a Pentagon majd úgyis fizet”.

Amikor a Douglas-t korábban megvette a McDonnell, még hagyta az utasszállítós csapatot egy ideig érvényesülni, de rossz gazdájukká vált.
Alapvetően a Douglas volt híres a repülőiről, legyen szó az ismert utas- és teherszállítókról, vagy a világháborús USAAF közepes bombázókról, csatarepülőkről, illetve az ötvenes évekbeli US Navy sugárhajtóműves gépeiről.
Ezzel szemben a McDonnell jóformán 1944 előtt semmit sem csinált, majd ezután is csak prototípusokat ontott magából.
Volt kivétel is, ugyancsak a mindent is rendszeresítő Navy-nek ők adták viszonylag nagyobb darabszámban az F2H Banshee-t, az F3H Demon-t, ahogy az USAF-nak az F-101-es Voodoo-t is.
És persze ott van még a legendás F-4 Phantom is (Voodoo-ból és Phantom-ból is két külön dizájn is volt a McDonnell történetében). De csak ennyi.
Az F-101-esen és az F-4-esen látszik jól a McDonnell alapvető filozófiája: “Gondolkozz nagyban - a nagyobb jobb”.
És a Douglas-al való egyesülés után is ez öröklődött tovább.
Az F-4-esek utódjának szánt F-15A sem kicsi, az akkori General Dynamics mérnökei szerint is az McDD a nagy teljesítmény zálogának jól látható módon a nagy méretet, a két nagy hajtóművet és a jó nagy szárnyfelületet tekintették. Mert úgymond, ezzel nem lehet hibázni. Az olyan finomságok, mint az FbW meg kimaradt, mert arra már nem jutott pénz.
Az F-4-es után tehát az F-15-ös is nagy lett, a kifinomult Northrop-féle YF-17 Cobra-hoz is hozzányúlva, az F/A-18 Hornet is nagyobb lett, a Super Hornet meg mégnagyobb. És amit az aerodinamika oldaláról rontanak el (pilonok), arra jóformán csak tolóerőnöveléssel válaszolnának (vagy még úgy se. Kimagyarázzák).
Az ATF tenderen a McDD - Northrop - Rockwell féle YF-23-as volt a nagyobb...

Amikor a nyolcvanas évek elején a Northrop szerette volna a Hornet szárazföldi változatát, a jelentősen tömegcsökkentett és egyszerűbb kialakítású F-18L-t értékesíteni a külföldi piacon (lényegében valamit vissza akartak hozni a GD YF-16-osával szembeni bukásból, látva annak meginduló külföldi sikerét), élve csak a McDD és közte lévő megállapodással, váratlanul csúnyán járt.
Hiába egyeztek meg, hogy a Hornet hajófedélzeti változatát az McDD értékesíti, de a szárazföldi ügyfelek a Northrop-é lesznek, látva, hogy a US Navy-n kívül nincs is más vevője a tengerész Lódarázsnak, a McDonnelnél elkezdték fúrni a partnerüket. A Northrop saját költségre fejlesztette ki az F-18L-t (igaz, még a prototípusig sem jutottak el), de az McDD elkezdte az F/A-18A/B promóját Kanadában (Mcdonnell F-101 Voodoo), Ausztráliában (Douglas A-4 Skyhawk), Spanyolországban és Svájcban is. Ez utóbbinál a nehéz, kevésbé energikus Hornet-nek nem sok babér termett volna, ide a Northrop kikönnyített F-18L variánsa pont passzolt.
De már 1986-ban vagyunk, amikor is az F-18L és a Northrop csúnyán elhasalt a bíróságon, a jóbarát McDD-vel szemben.
Volt némi korrupció is a dologban.
A szupertitkos ATF tenderen konkurens Lockheed - Boeing - GD trió meg csak röhögött a markában, hogy négy évvel a deadline előtt az ellenfél csapata saját magát öli.
Az McDD a svájciak miatt inkább kifejlesztette az erősebb C/D Hornetet, amit aztán tíz évvel később, a kilencvenes évek közepén el is tudnak adni az alpesi országban, illetve ráadásképp a finneknek is.

A Northrop közben meg még az F-20-asával is bukott. Pedig az egy amolyan “máshonnan leeső technológiák alacsony rizikójú gyűjteménye” volt.
A Hornet jól kipróbált hajtóművét tették az F-5-ös jól kipróbált sárkányába. Sajnos maga a gép bizonyult esendőnek. A nem túl körültekintően felmért piaci igényeken túl, pont a Le Bourget-i szalon előtt zuhant le a gép és a pilótája is.
A koncepciót később a svédek vitték tovább (Gripen). De jól látszik a még későbbi KAI T-50-esen és a mostani Boeing- SAAB kiképzőgépen, hogy ez bizony inkább gyakorlógép kategória.

A McDonnell Douglas közben a Strike Eagle-t kezdte felfuttatni, naná, hogy ez volt a nagyobb gép anno a GD F-16XL-jével szemben.
Majd szépen csődbe mentek. Korszakos megalomániájuk, az MD12 duplaszintes Mega Jumbo már nem készülhetett el, ezt a Boeing a felvásárlást követően nem is hagyhatta.
A Boeing a McDonnell család birtokában levő névhasználati jogot is megvette (a család később vissza akarta perelni, de elbuktak), de az ügyvezetés (a csőd igazi felelősei) a helyükön maradhattak.
Mi több, ők kezdték el irányítani a Boeinget!
A McDonnell-féle Boeing-nek az egyesülés óta eltelt majdnem negyed század igazából egy mesterségesen alacsony rizikójú környezet volt.
A civil piacon az Airbus ugyan fenyegette őket, de a katonain nem volt igazi tétmeccsük. A Super Hornet-ből így is - úgy is eladtak 500 darabot a Navy-nek, ott csak az F-14-eseket kellett kitakarítani a képből, így nem is számított, hogy az ausztrálokon túl külföldi vevője nem volt a típusnak.
A Strike Eagle sikere is előre lezongorázott volt. Az izraeliek mégtöbb Sufa-t vettek volna az amerikai segélyen, de a Boeing kijárta a Pentagonnál, hogy ez máshogy legyen.
A koreaiaknál ugyan valódi tenderen nyert a típus, de a szaúdi félnek már horribilis darabszámokat tudtak különösebb verseny nélkül prezentálni. Mi több, az F-15S-t lényegében másfélszer adták el! Egyszer a kilencvenes évek végén, majd a kétezres évek elején is, mikor az összes S-t átfaragták PW hajtóművesről GE-sre.
Utána meg eladtak nekik 85 darab F-15SA-t.
Szingapúr és Katar sem a kihegyezett tendereiről volt híres.
És mindenhová viszik magukkal a GE-t.
Ugyanígy formálták addig - addig a tankertendert is, amíg az Airbus ellenében ők nem nyertek. A teljesen feleslegesen kentaur 767-esükkel. Már rég létezett a KC-767-es, amikor megcsinálták a KC-46-ost, háromféle B767-esből és a B787-esből összelegózva.

Így már nem véletlen a Lockheed - P&W összezárás sem a másik oldalon.
Ahogy ez a mostani össztűz sem a Pentagon (Boeing) irányából sem.
Az McDD-féle Boeing-et nem a szakmai érvek mozgatják, hanem a nettó gátlástalan piaci magatartás. Náluk ennek van hagyománya és mostanság sarokba lettek szorítva, így a legszebb McDD hagyományoknak megfelelően, erőből politizálnak.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 174
113

Sőt, inkább kétszer, mert az S gépeket is SA-ra építették át vagy talán még most is építik.
Ha így nézzük, akkor tulajdonképpen háromszor is.

Először is, ők az izraeliekkel ellentétben 1981-től már eleve az F-15C/D verzióval indítottak, a tervezett 120 darabos kontingenssel, melynek leszállítási határidejét 1990-re jelölték meg. Ez a tíz éves projekt nem futott ki teljesen, de jelenleg is mintegy 83 F-15C/D gép van hadrendben.
Ez amúgy egy hosszú sztori, mivel a Peace Sun program sarokszámai, de még a típusválaszték is sokszor módosult.

Maga a szaúdi F-15-ös története még Carterék idejében indult, 1977-ben, de az izraeliek - látva Szaúd Arábia egyre növekvő szerepét az arab-izraeli konfliktusban, erőteljes támadás alá vették a helyi lobbistákkal az elnöki adminisztrációt. Végül már Reagan-ék hozták tető alá a boltot, ami nem volt egyátalán kicsi! Öt darab E-3 AWACS, hat darab KC-135-ös tanker, 1177 darab Sidewinder és CFT is (már akkor!) a hatvan darab leendő F-15C/D gépekhez. Cserébe Izrael eladhatta az amerikai hajtóműves Kfir gépeit egy harmadik félnek. 1983-ban aztán további 48-at rendeltek, de ezt akkor már az izraeliek sikeresen tudták megtorpedózni, részint a bejrúti események és a libanoni háborúban elért sikereik nyomán. Ekkor rendelték meg az arabok a Tornado-t.
Ezt követően 1987-ben az addigi átadott 60 darab F-15C/D gép mellé rendeltek még 12 darab vegyesen C és D gépet, ezek 1992-ig érkeztek meg. 1990-ben újabb 24 darabot, rendeltek, ezeket még abban az évben át is tudták adni, mivel a gyártásban nem lévő változatokat az európából kivonandó amerikai kontingensből szedték össze.

1991-ben, a fentiekkel párhuzamosan indult a komplex légifölény - csapásmérő szaúdi speciális varináns, az F-15XP története. 72 darabot rendeltek ebből is, amihez az idősebb Bush még a ciklusa legvégén, 1992-ben hozzá is járult, de ez az ügylet fennakadt a Peantagonon, akik nem akarták az akkor beinduló Strike Eagle teljes képességét exportra is elérhetővé tenni. Tehát itt még nem is az izraeliek ágálltak az üzlet ellen.
A 72 darab F-15XP egy olyan 9Mrd dolláros csomag lett volna, ahol 24 darab, alapvetően F-15D kompatibilis légifölény feladatkörű kétüléses gép és 48 darab csapásmérő, szintén kétüléses Strike Eagle-jellegű technológia került volna eladásra. Végül egy köztes megoldás született.

1994-ben rendelték meg az F-15E Strike Eagle-t, egységesen 72 darabot, de erőteljes izraeli nyomásra, szigorúan képességcsökkentett kivitelben. A következő évben el is készült vele az McDD:
saudi1.jpg


A hajtómű lehetett már az újabb F100PW229-es, hiszen az USAF-nak is ezzel szállították a csapásmérő Sasokat, de a fegyverzet nem léphette túl a nem irányított Mk-82-es bombákat és a Maverick rakétákat. Az AIM-120-ast viszont megkaphatták. Ez sem ment könnyen, mert eredetileg csak arról volt szó, hogy kizárólag az AIM-7F-et kaphatják meg ezekhez a gépekhez is, de az UAE-vel tervezett, de végül meg nem valósult F-15 biznisz nyomán a szaúdiak el tudták érni, hogy nekik is lehessen AMRAAM-juk (egy 1995-ös cikk a témában):


A világon egyedül a 72 darab szaúdi F-15S rendelkezik a Maverick-el.
Eredetileg az USAF is tesztelte:

air-to-air-view-of-cbu-89agm-65-maverick-air-to-surface-missiles-on-an-f-15e-39f18b-1600.jpg


De csak a szaúdiak rendszeresítették, hogy legalább valami irányított fegyverzet is legyen a gépekhez.
Ezután jött a hajtóművek átépítése az F-15S-en, F100PW229-esről F110GE129-esre, de a fegyverzet az maradt a régi. Itt már a GE hajtóművekkel láthatjuk az F-15S-t, de még a régi fegyverzettel:

DZ712McXUAYAMRi.jpg:large

DZ712LUXcAAIwxx.jpg


Majd izraeli beleegyezésre, részint, mert az egyébként egyedi és lokálisan nagyon potens F-15I Ra'am már nem jelentett annyira kurrens technológiát és részint, mert egyenesbe került az F-35I Adir program, a szaúdi fél megrendelhette a lényegesen modernebb és sokkal többet tudó F-15SA-t. amiből 84 darabot vásároltak.
Az üzlet további kitétele, hogy a már egyszer átajtóművezett, majd az F-15SA program jóváhagyása után tényleges precíziós képességgel is utólag felruházott F-15S gépek harmadjára is "kés alá fekszenek" és elvégzik rajtuk a teljes értékű F-15SA konverziót is. Ehhez kiépül a MAWS, utólag átalakítják őket FbW-sre, módosul a radar és a kabin is.
Tehát a jelenleg még szolgálatban levő több, mint 80 darab F-15C/D mellett a 72 plusz 84 darab F-15SA jóideig komoly pénzbevételt fog jelenteni a Boeingnek.