A magyar hadiipar napjainkban

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 323
4 506
113
Kb 5 éve a tudományok éjszakáján voltam a műegyetemen a hajtóműves tanszéken (nem tudom a hivatalos nevét, talán vmi kalorikus mérnök szak, vagy hő- es erőgépek, vagy vmi ilyesmi), de a lényeg az, hogy van ilyen képzés egyetemi szinten.
Igen azt én elvégeztem, és úgy mondom ezeket. Meg ebben dolgozom több mint 15 éve. Maradjunk annyiban, hogy mikor felsétáltam a Láng-ban a tervezésre és dumáltam egy délutánt az öregekkel többet tanultam a szakmáról mint egyetemi éveim alatt összesen.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 191
33 576
113
Ha engem kérdezel akkor azt lehetségesnek tartom, hogy van az az összeg amiért mondjuk mi is tudunk venni egy gyártótól egy régi repülőgép hajtómű licencet, a dokumentációval együtt és elkezdjük gyártani. Már az eleje hatalmas beruházás lenne gépekbe valamint képzésbe a mi oldalunkon. Az első daraboknál a fődarabokat valószínű az eredeti gyártótól vennénk, majd szép lassan lehetne magunknak, lapátot, forgórészt gyártani, tömszelencéket magunknak forgácsolni, ezekre a bevonatolás mihamarabb történjen önerőből. Kérdés mit akarsz a csapágyakkal (ugye itt nem valami skf golyós csapágyakról beszélünk) meg öntvényekkel arra sztem érdemesebb lenne egy külsős beszállítót keresni. Csapágy lehet német, esetleg francia, öntvényekre manapság találni jó koreai esetleg kínai beszállítót. Szóval tegyük fel megvannak a fődarabok gyártása, vagy amit nem mi akarunk gyártani arra van beszállító és a teljes dokumentáció, meg beindult valami tervezés, ez kb olyan 10 év, na akkor lehetne nekiállni hogy a meglévő dolgok alapján el lehet kezdeni kísérletezni, új anyagokkal, új bevonatokkal és lapátprofilokkal, esetleg agyalni újszerű lapáthűtésen, hogy emelni lehessen az égési hőfokot stb.
Az a baj aki nincs benne az iparban azt hiszi hogy ez olyan mint a filmekben, hogy felépítesz egy szuper csapatot kb 10-20 fő aztán menni fog a dolog. A valóságban szupercsatok tucatjai felelnek minden főbb darabért. Egy csapat mássál se foglalkozik csak metallurgia meg bevonatok, külön egy a hőtechnikai számításokra, egy csapat az álló és forgó lapátokra+ tömítések, külön csapat a szelepek, egy másik az égőtér, és megint egy másik csak a csapágyak. Aztán ott vannak még a segédberendezések az megint egy külön csapat na és még plusz a szabályozás. Mondjuk mikor legyártottunk pár száz darabot lehetne nekiállni egy csomó pénzt beleölni fejlesztésbe és az eddigi tapasztalatok alapján valami saját cuccot fejleszteni, és mondjuk akkor 15-20 év múlva van egy saját hajtóműved ami valószínű messze nem az élvonal de a tied. Itt emberek lebecsülik a csúcsiparágakban a tapasztalatot. Sok mindent nem lehet megtanulni mert csak a fejekben létezik, nincs leírva sehol. Ez az évtizedek alatt felhalmozott tudás és tapasztalat, amit sokan nem becsülnek sajnos. Az ember elkezd dolgozni egy ilyen cégnél és beleöl 10-15 évet, ha szerencsés egy régi nagyöreg megkedveli és a szárnyai alá veszi, így megtanulhatja a szakma rejtelmeit, ez nem a könyvből történik.. de ez az iparban mindig így volt már a középkortól… 8-as csavart tudsz magadnak gyártani gond nélkül, veszel ma már hozzá az utolsó sarkon alapanyagot, otthonra egy esztergát, csak kell a három fázis, rendelsz netről kést, tolómérőt, meg kenőanyagot aután hajrá. Rajz hozzá mindenhol elérhető… de repülőgép hajtómű az nem ilyen…
csapágyakra az airbus szerintem tudna megfelelő minőséget. elvileg az is készül majd nállunk...

én igazából arra próbálok itt reflektálni hogy lmzek elállt már régebben ezzel a hajtóműves ötletével. egy csomószor kapott hideget meleget miatta. én nem igen akartam belefolyni de hogy ost már hazai kapacitásokra képkocsi gyártás jött képbe (mint a saját iparunk csúcsteljesítménye ahonnan el kellene jutni.) írásra késztetett a témába... igazából ezen a téren európába (az alapokkal) nem állunk rosszul. simán összelehhetne hozni egy licensse vasárolt turbinát a hazi (nem feltétlen magyar tulajdonu) cégek beszállítása révén. ahogy fejleszteni is tudnánk. igen ez egy összeszerelde lenne ahol a beszállítok magyarországon rendelkeznének telephellyel projekt. nem komplett hajtómű ipar. de én nem is írtam ilyenről. (de egy ilyen lépéssel el lehetne indulni ez irányba) akár egy késöbbiekben robotrepülőgépekre vagy makettokra való turbinák tervezésével gyártása lépcsőfok gyanánt)
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 030
11 902
113
csapágyakra az airbus szerintem tudna megfelelő minőséget. elvileg az is készül majd nállunk...

én igazából arra próbálok itt reflektálni hogy lmzek elállt már régebben ezzel a hajtóműves ötletével. egy csomószor kapott hideget meleget miatta. én nem igen akartam belefolyni de hogy ost már hazai kapacitásokra képkocsi gyártás jött képbe (mint a saját iparunk csúcsteljesítménye ahonnan el kellene jutni.) írásra késztetett a témába... igazából ezen a téren európába (az alapokkal) nem állunk rosszul. simán összelehhetne hozni egy licensse vasárolt turbinát a hazi (nem feltétlen magyar tulajdonu) cégek beszállítása révén. ahogy fejleszteni is tudnánk. igen ez egy összeszerelde lenne ahol a beszállítok magyarországon rendelkeznének telephellyel projekt. nem komplett hajtómű ipar. de én nem is írtam ilyenről. (de egy ilyen lépéssel el lehetne indulni ez irányba) akár egy késöbbiekben robotrepülőgépekre vagy makettokra való turbinák tervezésével gyártása lépcsőfok gyanánt)
Ilyen mini sugárhajtóművet már gyártottunk/gyártunk, korábban be volt linkelve valahová (van ilyen hajtóművek téma). Céldrónba építettük be.
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 323
4 506
113
Szerintem ha valami saját hajtóművet akartok én valami hasonló utat keresnék mint a Hirtenbergerrel tettük.
Pl a volvo aero-t akik a gripen hajtóműveket gyártották GE licence alapján felvásárolta annak idején 1 britt cég a GKN Aerospace. Jelen pillanatban ők a tulajdonosai a c/d gripenekben használt RM12-es hajtómű szellemi tulajdonjogainak. Ők gyártják és náluk a tervezés is. Na most ők ellenséges felvásárlás áldozatai lettek, egy Melrose nevű cég vette meg őket. Ők most pl jó nagy kakiban vannak:

Oda kell menni és tenni egy ajánlatot. Aztán akkor először haza lehet hozni a gyártást, én a kinti tervezőket meghagynám, csak létrehoznék egy csapatot idehaza is akik szépen lassan felvehetik a tudást. Aztán akkor van hajtómű, bár én kétlem, hogy ez üzletileg megérné. Egyáltalán nem is biztos bele lehetne rakni egy L-39-be amit ti szeretnétek. Semmit nem értek a repülőkhöz, szóval nem tudom lehetséges-e. De kb így lehetne szerintem ezt a dolgot belátható időn belül megoldani.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
A mostani hegesztési eljárások --divatosan nyomtatásnak is nevezik, de gyakorlatilag robot-hegesztéses anyagfelvitel, stb...-- szerintem jobb, mint az orosz hegesztő szaki 85-90-ben!

Most szigorúan csak a magán véleményemet mondom, de nekem ez a 3D-s nyomtatás inkább a gányolás kategóriája, mint a hegesztésé. Fogalmilag sem illik rá. A hegesztés célja, hogy két munkadarabból úgy hoz létre egyetlen darabot, mintha azok mindig is összetartoztak volna.
Tudom, hogy ez a fogalom nagyon fut manapság és nagyon sokan csodát várnak ettől. De én nem bízok benne. Szerintem minőségileg alacsonyabb szintű lehet, mintha rendesen neki állnának normális anyagokból megcsinálni. És csak gyors helyettesítés esetén előnyös, meg kevesebb terhelést kapó, de bonyolult térbeli struktúrák egyben legyártásánál hasznos.
De mint mondtam, ez nálam most emocionális, nem láttam belőle többet, mint bárki más, mikor nagyon PR-os videókban mutogatják.
 

Blitz97

Well-Known Member
2020. május 13.
4 562
11 136
113
Köszi @Green Leader ! :)


"Maróth Gáspár a Portfolio-nak elmondta: folyamatban vannak jelenleg a tárgyalások arról is, hogy az Embraer gyártási tevékenységet hozzon Magyarországra, illetve elképzelhető, hogy az Aero Vodochody-val való együttműködés kapcsán újfajta repülőgépek fejlesztésére is sor kerül majd a jövőben."
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 418
46 282
113
A közleményből nem derül ki, mire gondolnak.
Szerintem ez Várpalota + Sirok lehet együtt, mert az RM épp most veszi át RUAG Ammotec üzletágát, mert azt is felvásárolta.
És akkor mindent fogunk tudni itthon gyártani az 5,56-tól 155 mm-ig.
Igen, ez lehet a cél. De találtam pár egyéb érdekességet is a RUAG kapcsán.
A Covid a jelek szerint durván betett nekik.
Ugyebár szétszedték a céget RUAG International-re, és a svájci RUAG -ra. Utóbbi viszi a svájci fegyveres erők karbantartási funkcióit. A Ruag Internationalban pedig elsősorban technológiai oldalra akartak ráfeküdni. Elsősorban az Aviation és Space szegmensben.
Az International maga egy gyűjtőcég, amiből a megalakulása óta - az a terv - megszabadulnának az Ammotectől, és minden a 2 fentebb említett high tech területtől.

Namost, ha a RM-t érdekli a szimulációs, és kiképző részleg, valamint a Ammotech, akkor gyakorlatilag minimális különbséggel teljes Land részleg a "martalékuk" lehet. De igazság szerint az MRO International is a Rheinmetall terveibe illene. Ugyebár szárazföldi vonalon egyértelmű az MRO tevékenység, de a Rheinmetall a BW-nek csinál repülőeszköz MRO-t is. Pl. a CH-53-asakat mindig is ők tartották karban. De az új nehézheli tenderen is ők lennének a német partnerek.

És ami igencsak érdekes lehet:
A RUAG Aerostructures Hungary önálló AESA certifikált gyártó céggé vált. Ezt az alegységet 2017-ben hozták létre Egerben. Viszont hogy önálló gyártócéggé szervezték esetleg könnyebb lehet eladni is.
Ha nagyon nagy a katyvasz a RUAG berkeiben, akkor mindent pénzzé kell tenni. Nincs mese.
Márpedig a fenti cég közlemény alapján a mutra valahol az orruk felett 2 centivel tetőzik. Az 1700 alkalmazottból 450-et kiszerveznek, míg 150-et úgy ahogy van - év végéig - megszüntetnének.

Namost én látok egy olyan lehetséges szkenáriót is, hogy
  • esetleg önállóan,
  • esetleg az AERO-ba integrálva,
  • esetleg az Airbus/Magyar állam vegyesvállalatként szállítson be az anyacégnek.

Az AERO-s vonal már csak azért is érdekes lehet, mert ugye maga az AERO is gyárt az Airbusnak részegységeket.
És esetleg emiatt is lehetett az Aeros felvásárlásban változás. Mindenesetre bármelyik felvásárlás is a mi kezünkre játszik, mivel válság idején venni mindig könnyebb...

Namost ha a Wizz mondjuk állami vagy állam közeli hitelből venné meg a 100 Airbus-t, akkor azért elég jó tárgyalási alap és ellentételezési alap lehet az itthonról történő Airbus gyártás.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 060
73 558
113
Lehet ennek katonai vonatkozása is?

"Pár éve talán még megmosolyoghatónak tűnt az, hogy az amerikaiakon és az oroszokon kívül más is űrstratégiáról beszélt.
Mára azonban mindenki számára egyértelmű, hogy az űrkutatás, az űripar természetes része szinte valamennyi ország nemzetgazdaságnak.
Így vagyunk ezzel mi is, hiszen az elmúlt években számos nagy nemzetközi űrprojekt valósult meg a magyar technológia használatában.
A finnek is előreléptek hiszen már 3 műholdat lőttek fel, most pedig arról állapodtunk meg, hogy az űrtudományok, a műholdas navigáció, valamint a világűr fenntartható és felelősségteljes használatának témájában is szorosan együttműködünk a jövőben."
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 870
91 386
113
Lehet ennek katonai vonatkozása is?

"Pár éve talán még megmosolyoghatónak tűnt az, hogy az amerikaiakon és az oroszokon kívül más is űrstratégiáról beszélt.
Mára azonban mindenki számára egyértelmű, hogy az űrkutatás, az űripar természetes része szinte valamennyi ország nemzetgazdaságnak.
Így vagyunk ezzel mi is, hiszen az elmúlt években számos nagy nemzetközi űrprojekt valósult meg a magyar technológia használatában.
A finnek is előreléptek hiszen már 3 műholdat lőttek fel, most pedig arról állapodtunk meg, hogy az űrtudományok, a műholdas navigáció, valamint a világűr fenntartható és felelősségteljes használatának témájában is szorosan együttműködünk a jövőben."
Sztem az ilyen államközi megállapodások minden strategiai együttműködés előfeltétele. Aztán vagy lesz belőle vmi, vagy nem. Pénteken hasonló megállapodást irt alá Szíjjártó a franciákkal, ma meg Helsinkiben. Meglátjuk. Mindenesetre már Izraellel is kötöttünk ilyet.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 870
91 386
113
Lehet ennek katonai vonatkozása is?

"Pár éve talán még megmosolyoghatónak tűnt az, hogy az amerikaiakon és az oroszokon kívül más is űrstratégiáról beszélt.
Mára azonban mindenki számára egyértelmű, hogy az űrkutatás, az űripar természetes része szinte valamennyi ország nemzetgazdaságnak.
Így vagyunk ezzel mi is, hiszen az elmúlt években számos nagy nemzetközi űrprojekt valósult meg a magyar technológia használatában.
A finnek is előreléptek hiszen már 3 műholdat lőttek fel, most pedig arról állapodtunk meg, hogy az űrtudományok, a műholdas navigáció, valamint a világűr fenntartható és felelősségteljes használatának témájában is szorosan együttműködünk a jövőben."
Hivatalos látogatásán a tárcavezető egyeztetést folytatott Jani Hamalainennel, a Teknikum Oy vállalat ügyvezető igazgatójával. Itt arról számolt be, hogy a két ország gazdasági együttműködése mindig is aktív volt, de az alacsony adóknak, a kiváló minőségű munkaerőnek és a kormány beruházásösztönzési rendszere által kínált pénzügyi támogatások lehetőségének köszönhetően a jövőben is újabb finn beruházások várhatók Magyarországon, alapvetően az iparban tevékenykedő cégek részéről
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 870
91 386
113
Hivatalos látogatásán a tárcavezető egyeztetést folytatott Jani Hamalainennel, a Teknikum Oy vállalat ügyvezető igazgatójával. Itt arról számolt be, hogy a két ország gazdasági együttműködése mindig is aktív volt, de az alacsony adóknak, a kiváló minőségű munkaerőnek és a kormány beruházásösztönzési rendszere által kínált pénzügyi támogatások lehetőségének köszönhetően a jövőben is újabb finn beruházások várhatók Magyarországon, alapvetően az iparban tevékenykedő cégek részéről
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
Lehet ennek katonai vonatkozása is?

"Pár éve talán még megmosolyoghatónak tűnt az, hogy az amerikaiakon és az oroszokon kívül más is űrstratégiáról beszélt.
Mára azonban mindenki számára egyértelmű, hogy az űrkutatás, az űripar természetes része szinte valamennyi ország nemzetgazdaságnak.
Így vagyunk ezzel mi is, hiszen az elmúlt években számos nagy nemzetközi űrprojekt valósult meg a magyar technológia használatában.
A finnek is előreléptek hiszen már 3 műholdat lőttek fel, most pedig arról állapodtunk meg, hogy az űrtudományok, a műholdas navigáció, valamint a világűr fenntartható és felelősségteljes használatának témájában is szorosan együttműködünk a jövőben."

Az űrben mindennek lehet katonai vonzata. És ezt a hivatalos magyar stratégia nem is titkolja, az űrből megvédhető az infrastruktúránk és az űrből támadhatóak a kritikus infrastruktúrák.
Viszont senki nem fogja elismerni, hogy egy adott műhold, kutatás, stb. katonai jelentőségű. Mindenki arról beszél, hogy védi az óceánt, segíti a mezőgazdaságot. És pár évtizeddel a vietnami háború után egy doku film arról beszél, hogy az amcsik nézték az űrből a növényzet sugárzás visszaverését valamelyik spektrumban, mert a friss hajtások kimutathatóak nagy területen és meg lehetett mondani, hogy merre mentek az északiak harckocsijai. Meg... lehetett támogatni a dél-vietnámi mezőgazdaságot. :)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 060
73 558
113
2021. július 24.

Dehogynemtudjuk... ;)

Szlovénből google fordítóval...

2021.07.23.
"Együttműködési megállapodás a Magyarország Innovációs és Technológiai Minisztériuma, a Magyar Köztársaság kormányának védelmi fejlesztési biztosa, a Szlovén Köztársaság Kormánya, a szlovén Pipistrel doo és a magyar Genevation Aircraft Ltd. társaság között.

A kormány határozatot fogadott el az együttműködési megállapodás megkötéséről a Magyar Innovációs és Technológiai Minisztérium, a magyar fejlesztésért felelős kormánybiztos, a Szlovén Köztársaság kormánya, a szlovén Pipistrel doo és a magyar Genevation Aircraft Ltd társaság között. A Szlovén Köztársaság kormánya felhatalmazza Zdravko Počivalšeket, a gazdasági fejlesztés és a technológia miniszterét az memorandum aláírására, míg a magyar kormány aláírja a memorandumot. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter és dr. Maróth Gáspár, a védelmi fejlesztések kormánybiztosa.

Szlovénia arra törekszik, hogy növelje a két ország közötti kölcsönös kereskedelmet, ideértve a beruházásokat is. Ez a beruházás fontos jelzést jelent a magyarországi szlovén befektetések terén, mivel csúcstechnológiás befektetésről van szó, a Pipistrel doo vállalat pedig az egyik leginnovatívabb és technológiailag legfejlettebb szlovén vállalat, amely a repülés területén tevékenykedik.

A Memorandum meghatározza a tervezett ipari és üzleti együttműködésre, valamint a Pipistrel SW 121 ultrakönnyű modell továbbfejlesztésére és gyártására vonatkozó szerződéses tárgyalások vagy megállapodások körét a jelen Memorandum érvényességi ideje alatt, azaz legkésőbb 2021. szeptember 15-ig, mind a Magyar piac és azon túl. A memorandumhoz titoktartási megállapodást csatolnak, amelyet az összes aláíró aláír."

Ezt meg csak úgy érdekességnek: 2021. július 14.


"The cooperation project valued at over 100 million EUR for a 10-year period shall establish:

  • certified Aircraft Production Organization in Hungary,

  • final assembly in Hungary of Pipistrel SW 121 family aircraft for select domestic and international markets (Hungary, Russia and ex-USSR territories, African countries, Visegrad countries, Turkey and Israel),

  • cooperation in development of future opportunities and production of advanced composite structures, aircraft components, special mission programs and zero emission aircraft."
 
Last edited by a moderator:

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 627
5 351
113
PIPISTREL AND GENEVATION ENTER AIRCRAFT MANUFACTURING COOPERATION

"The cooperation project valued at over 100 million EUR for a 10-year period shall establish:

  • certified Aircraft Production Organization in Hungary,

  • final assembly in Hungary of Pipistrel SW 121 family aircraft for select domestic and international markets (Hungary, Russia and ex-USSR territories, African countries, Visegrad countries, Turkey and Israel),

  • cooperation in development of future opportunities and production of advanced composite structures, aircraft components, special mission programs and zero emission aircraft."

https://iho.hu/hirek/pipistrel-gepeket-fog-gyartani-a-genevation-jakabszallason

" hírek szerint az SW 121-est a honi légierő is használja majd" :eek:
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 870
91 386
113
Egyelőre még nincs arról szó, hogy az SW 121-esek rendszeresítésre kerüljenek a honvédség vagy a rendőrség kötelékén belül, elsődlegesen civil piacra mennének az eszközök. Úgy tudjuk viszont, hogy a döntéshozók remélik, hogy kialakul a kisgépek terjedésének köszönhetően egy olyan repülési kultúra Magyarországon, melynek köszönhetően növekszik azoknak a repülésben jártas személyeknek a száma, akiknek tehetségét adott esetben az állami szférában is hasznosítani lehet.

A Pipistrel már sokadik repülési vállalat, amely bejelentette az elmúlt években, hogy gyártókapacitást telepít Magyarországra, az így kialakuló repülési ökoszisztémával kapcsolatos tervekről Maróth Gáspárral korábban beszélgettünk: