F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Ehhez a két géphez ezt a két Farnborough ersót kell megnézni:


Ezen a kettőn különösen jó lett volna ott lenni.
Ha új hidegháború lesz valaha is kőkemény, akkor sem lesz olyan airshow, mint a 70-es években, amikor új és új hardverek jöttek ki, amik pusztán a repüléssel seggre ültették az embert, nemhogy a gépek más tudásával.

Ma meg a "héj", az alap ugyanaz lassan, mint 40 éve, kivéve stealth gépek.
Belül meg jobb kijelző és számítógép van és jobb szenzorok a gépen itt ott.
Közel sem annyira látványos.

De erről már volt szó, hogy az egész "berepülés" varázsa odalett.
Lassan már ezek tapasztalt tesztpilótái sem fognak sokáig mesélni, mert 80+-ba csúszik már bele a 80-as évek végi 50-es akkor veterán generáció is
Pl. Paul Metz is lassan 80 éves lesz, 1946-os születésű.

Az utolsó nagy szám kb. a TVC próba volt a jenkiknél mindhárom (!) 4. gen vason és az X-31.
Keleten meg az OVT óta kb. ott is az 2000-es évek TVC öröksége van, nem valódi 3D-s.
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 596
3 815
113
Szia,

Esetleg a "vadasz dronok" repulhetnek majd airshowt.

Ott elkepzelheto, hogy a gepagyus dogfight (is) a jovo (a gepagyuloszer olcso, a raketa draga, ezert nem erdemes sok raketat rakni a dronokra).
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 176
113
Szia,

Esetleg a "vadasz dronok" repulhetnek majd airshowt.

Ott elkepzelheto, hogy a gepagyus dogfight (is) a jovo (a gepagyuloszer olcso, a raketa draga, ezert nem erdemes sok raketat rakni a dronokra).
Akkor már nem fogok repülőnapokra járni.

Amiről molnibalage beszélt, ahhoz a varázshoz a pilóták is kellettek. Nevek, ikonok, szaktudás és az a fajta technológiai esetlegesség, amikor a mérnökök egyre-másra kijövő vívmányaiból a pilóta felkészültsége, rutinja és egyéni stílusa csinált repülőgépet és bemutató repülést. És élesben vizsgázott minden.

Nekünk itt a keleti blokkból a nagy nyugati ersók a 80-as, 90-es évek fordulójával kezdődtek, amikor először a szovjetek, majd az oroszok, ukránok és végül mi, magyarok, szlovákok, csehek, lengyelek, románok elkezdtünk kijárni hozzájuk.
Ez volt az utolsó aranykor, amikor az oroszok évente hoztak el egy-egy újabb "csodát".

De előtte is volt élet.

A 70-es évek elejétől a 80-as évek közepéig tartó időszak az amerikai és nyugat-európai gépek diadala volt, néhány szovjet polgári típussal. Akkoriban a számos, még különálló nyugati és amerikai cég rendre hozta a különféle csodáit.
F-14A, YF-17, YF-16, TF-15, YC-15, A-10A, Jaktviggen, Tornado, a sokféle Harrier, Mirage F-1M53, Super Mirage 4000, Mirage 2000, Rafale, EAP, F-16C, az izraeli Phantom 2000 Kurnass, F-16C, F-15E, F-14B Super Tomcat, F/A-18, F-20 Tigershark, AH-64, UH-60, Westland WS-70L Blackhawk, Lynx, King Cobra, Airbus A300, Lockheed Tristar, DC-10, Concorde, Tu-144, An-124, Mi-26...

A fenti típusok nem mindegyike jutott el a sorozatgyártásig, hasonlóan a szovjetek-oroszok kilencvenes évekbeli attrakcióihoz, bár egy sokkal kedvezőbb gazdasági légkörben maradtak alul, vagy csak szimplán nem volt rájuk érdeklődés.

Ez kb 16-17 év volt. Most 2021 van. 17 év alatt, 2004 óta hány igazán új, innovatív típus mutatkozott be a nagy nyugati repülőnapokon?

F-22, F-35A/B, emellett a MiG-29OVT és a Szu-35Sz, de ez utóbbi kettő alapvetően már nem volt igazán új.
A Jak-130-ast már lehetett látni a kilencvenes években, a helikopterek terén nagy újdonság már nem volt, az utasszállítóknál meg az A380, A350, B787... ezek, hogy mennyire innovatívak, azt mindenki fantáziájára bízom.

Minden más csak ismétlés, pont mint a MAKSz-on is.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 518
113
A Massachussetts Légi Nemzeti Gárda 102. vadászezredének F-15-ösei voltak az első katonai repülőgépek, amelyek a World Trade Centert 2001. szeptember 11-én ért támadás után New York fölé érkeztek...

 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 230
17 113
113
E_BNKyXUcAAvC4q
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Szittya
M

molnibalage

Guest
Ez az egyik kedvenc ábrám, mert megmutatja az, hogy mekkorát mernek álmodni a tervezők, mekkora elvi potenciál van...
... és ebből aztán megcsináltak kettőt. A bekeretezett az F-15C-nek és ami felett van az F-15E-nek, ami rakéta és csapásmérő fegyverzethez is jó.

El tudom képzelni, hogy egy vízbefecsjendezéses GE hajtóműves F-15E milyen nagy magasságú felderítő lehetetett volna egy módosíott kabinnal, hogy ne olvadjon meg, mint az elkaszált spéci F-4 felderítő változat.

Vagy lehetett volna F-15E SOJ gép.
Ehhez képest 1998 óta a USAF-nak hiányzik ez az assetje...
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 230
17 113
113
Ez az egyik kedvenc ábrám, mert megmutatja az, hogy mekkorát mernek álmodni a tervezők, mekkora elvi potenciál van...
... és ebből aztán megcsináltak kettőt. A bekeretezett az F-15C-nek és ami felett van az F-15E-nek, ami rakéta és csapásmérő fegyverzethez is jó.

El tudom képzelni, hogy egy vízbefecsjendezéses GE hajtóműves F-15E milyen nagy magasságú felderítő lehetetett volna egy módosíott kabinnal, hogy ne olvadjon meg, mint az elkaszált spéci F-4 felderítő változat.

Vagy lehetett volna F-15E SOJ gép.
Ehhez képest 1998 óta a USAF-nak hiányzik ez az assetje...
Talán ennek is a hidegháború vége tett be. Ha még tart 10-15 évig, akkor valószínüleg legalább egy-két verziót megcsináltak volna. A felderítő és az ECM verzió nagyon jól jött volna az USAF-nak.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 846
113
Ez az egyik kedvenc ábrám, mert megmutatja az, hogy mekkorát mernek álmodni a tervezők, mekkora elvi potenciál van...
... és ebből aztán megcsináltak kettőt. A bekeretezett az F-15C-nek és ami felett van az F-15E-nek, ami rakéta és csapásmérő fegyverzethez is jó.

El tudom képzelni, hogy egy vízbefecsjendezéses GE hajtóműves F-15E milyen nagy magasságú felderítő lehetetett volna egy módosíott kabinnal, hogy ne olvadjon meg, mint az elkaszált spéci F-4 felderítő változat.

Vagy lehetett volna F-15E SOJ gép.
Ehhez képest 1998 óta a USAF-nak hiányzik ez az assetje...
Nem tudom, hofy meñyire férne bele pl EW eszközrendszer. A Growler is 5 konténerben viszi a cuccot hozzá.
 
M

molnibalage

Guest
Talán ennek is a hidegháború vége tett be. Ha még tart 10-15 évig, akkor valószínüleg legalább egy-két verziót megcsináltak volna. A felderítő és az ECM verzió nagyon jól jött volna az USAF-nak.

  • Az EF-111 döntés után az ECM változatnak annyi is volt.
  • Az RF-4 igen sokáig húzta és óccób volt, mint egy méregdrága új sárkányt erre pazarolni.
  • Az aug. thrust-ot sanszosan az SR-71 képességnek védelme nyírta ki. A jenkiknek nem volt rá szükség, másnak meg még csak ne is legyen hasonló, mit képzelnének még a kis minionok...
  • Buddy tanker. Ötletnek szép, de a legdrágább típusoddal tankert játszani. Háááááááááááát... Monjduk a US Navy pont ezt csinálja vagy 10 éve a Hornetekkel. Kb. annyi értelme van, mint luxusmerci hátsó ülését dinnyeszállításra használni az utánfutós használt Opel Astra helyett..
  • Gun pod minek rá, ha van A-10-esed...
  • A strike assis érdekes megoldás, gondolom TGP szerű cucc, csak akkor annak meg a látószöge lenne korlátozott. Mondjuk mögé fér volna keró is... Ez talán még az, ami OK, de hát jött a LANTIRN, ami több típusra is jó volt. Tehát dedikált felesleges.
  • critial cargo mire kellett volna?
  • Spray tanks? Mit permetezett volna?
Nem tudom, hofy meñyire férne bele pl EW eszközrendszer. A Growler is 5 konténerben viszi a cuccot hozzá.
Hogy sok irányban és frekin tudjon zavarni.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 846
113
  • Az EF-111 döntés után az ECM változatnak annyi is volt.
  • Az RF-4 igen sokáig húzta és óccób volt, mint egy méregdrága új sárkányt erre pazarolni.
  • Az aug. thrust-ot sanszosan az SR-71 képességnek védelme nyírta ki. A jenkiknek nem volt rá szükség, másnak meg még csak ne is legyen hasonló, mit képzelnének még a kis minionok...
  • Buddy tanker. Ötletnek szép, de a legdrágább típusoddal tankert játszani. Háááááááááááát... Monjduk a US Navy pont ezt csinálja vagy 10 éve a Hornetekkel. Kb. annyi értelme van, mint luxusmerci hátsó ülését dinnyeszállításra használni az utánfutós használt Opel Astra helyett..
  • Gun pod minek rá, ha van A-10-esed...
  • A strike assis érdekes megoldás, gondolom TGP szerű cucc, csak akkor annak meg a látószöge lenne korlátozott. Mondjuk mögé fér volna keró is... Ez talán még az, ami OK, de hát jött a LANTIRN, ami több típusra is jó volt. Tehát dedikált felesleges.
  • critial cargo mire kellett volna?
  • Spray tanks? Mit permetezett volna?

Hogy sok irányban és frekin tudjon zavarni.
Ez gondolom az AIR FORCE-nál is elvaras lenne egy SOJ géptől.