1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Összefoglaló a légi harcászatról és légvédelmi eszközökről

Diskurzus a(z) 'Egyéb katonai repüléssel, légi harcászattal kapcso' témában - DrStrangelove által indítva @ 2010. szeptember 3..

  1. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Pl.: Kunmadaras futójának betonja ennyire van szétrohadva :p:
    [​IMG]
    Persze, maga a reptér építményei szét vannak rohadva. De nem erről volt szó... o_O
     
    Kurfürst likes this.
  2. emel

    emel Well-Known Member

    Szétrohadva ugyan nincs, de nagyítsd egy kicsit a képet aztán nézd meg, mekkora hézagok vannak a betonkockák között!! A Griffek orrfutóin meg akkora kerekek vannak mint egy babakocsin ... Már a kecsói pályán is nagy problémák voltak vele, kishíján elveszítettünk egy gépet, és el is veszítettünk miatta egy jól képzett pilótát ... nem kellene ezt még fokozni.
     
  3. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    El lett neki magyarázva, de úgy látszik immunis a valóságra. A sokkal kisebb tömegű és sebességű géppel sem mert rá leszállni egy pilóta, de majd akkor a Gripen, az majd leszáll erre. Meg persze az egész pálya minőségét EGYETLEN képből lemérni...?

    LOL....
    LOL...
     
  4. rudi

    rudi Well-Known Member

    Annak a balesetnek semmi köze nem volt az orrfutók méretéhez.
    Mellesleg a Gripen futóművei kifejezetten erősek. A Svédek anyahajó fedélzeti üzemre kínálgatják az Indiaiaknak.
    Ennek megfelelően gyakorolják is a kilebegtetés nélküli "anyahajó" stílusú leszállást.

     
  5. alali77

    alali77 Well-Known Member

    Hát szerintem Taszár mint repülőtér már nem számolandó, annak annyi.
    Szegeden a beton pálya 1km ha jól emlékszem, és elég keskeny. Hosszabbítani nem lehet mert egyik oldalán főút van, a másikon vasút. (mikor a Szeged-Röszke vasutat terveztük akkor kellett vizsgálni hogy a felsővezeték és az 5-ös út új felüljárója miként viszonyul a repülési síkokhoz) A főút lesüllyesztésére születtek (teljesen irreális) tervek, hogy legyen a pálya 2km hosszú.
     
  6. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Srácok, a scroll nem megy az egéren, vagy mi van?
    A SU-35 videót vajon miért raktam be? Sikerült végignézni? Nem is kell végignézni! Csak a felszállást, meg a leszállást.
    Ennél sokkal ilyenebbről üzemeltetnek gépeket az oroszok. A SU-35 meg nem annyi súlyra szerintem mint egy Gripen. ;)
    Szemeteljem tele a topicot a Kunmadarasi reptér futójának képeivel?
    De tudod mit?
    A szemét svédek is üzemeltetnek Gripent diletációs betonról:
    [​IMG]
    Vagy el sem olvastad az előzményeket molni? Amit múltkor videót betettél az a Klementina volt. Ez a kép Kunmadarasról van. Google a barátod.
    A Klementinán szerintem hivatalosan csak kényszerleszállást lehet végrehajtani, és azért nem próbálták meg a leszállást.
    Ha pedig a "promóvideót" nézed csak meg a lenti pillanatban, akkor láthatod, hogy az az országút is, amin fel és leszáll a gripen, 8-10 méterenként telibe van repedve:
     
  7. rudi

    rudi Well-Known Member

    1185 x 30 m és 14 tonna teherbírású (természetesen kerekenként…)
    Az akadályokkal sincs semmi semmi gond. A Gripen egyébként is képes a normál 3 fokosnál sokkal meredekebben bejönni...
     
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

  9. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Miért? Végül mégsem lett rendbe téve a pálya? Pedig volt kiírva rá közbeszerzés is, ha jól emlékszem.
     
  10. emel

    emel Well-Known Member

    Sajnos pont ahhoz volt a legnagyobb köze (nem véletlenül került fel az orrfutóra utólag a vibráció-mérő szenzor) . Egészen más az anyahajós-leszállással járó egyetlen kemény talajfogás hatása - amire tervezve is volt a futómű, és más a folyamatosan jelentkező, sűrű és túl nagymértékű vibráció hatása - amire viszont nem volt tervezve (nem véletlenül döntöttek a kecsói pálya felújítása mellett).
     
    fishbed, molnibalage and svajcibeka like this.
  11. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Ez egész biztos?
    Mert a hivatalos álláspont nem ez volt.
    Már csak azért is valószínűbb a szoftveres hiba, mert ugyebár ezt a gépet a svédek pótolták.
     
  12. emel

    emel Well-Known Member

    Maradjunk annyiban, hogy "hivatalos álláspontként" ezt hozták nyilvánosságra ...
    Ja, és ezt az orrfutó-hiba miatt hasraszállt gépet a svédek nem pótolták, hanem kijavították. Egyébként mindegy volt hogy szoftver-hiba vagy a vibráció miatti hidraulika-szelep hibája volt a probléma, a műszaki hiba (ha nem kimondottan üzemeltetői hiba következménye) egyformán az ő saruk, ugyanúgy kell eljárni mindkét esetben. Így is történt ...
     
    hurci10, fishbed and molnibalage like this.
  13. rudi

    rudi Well-Known Member

    Bocs de azt írtad hogy a Gripent majdnem azért vesztettük el mert kicsik a kerekei.
    Most már azt írod hogy a hidraulika szelep...
    Kérlek döntsd el...

    Egyébként annak hogy a bázis reptér betonja - ahol hosszú éveken át üzemel a gép - mennyire rázza a futóművet és egy szükségreptér betonjának az állapota - ahonnan legfeljebb pár fel-le szállást kell teljesesíteni - semmiféle kapcsolatban nincs egymással.
    Ha úgy hozza a rosszsors hogy szükségreptérre kell menni, hidd el, senki nem fogja a rezgésmérőt lesni.
     
  14. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Összefüggenek. Okkal vannak a nehezebb járműveken nagyobb kerekek:
    • Nagyobb felületen érintkeznek a talajjal = kisebb nyomással üzemeltethetőek.
    • Mivel magában a kerékben nagyobb a légtömeg, ezért a lengéscsillapító hatása is nagyobb és lágyabb a futás.
    Na, ehhez képest a Griffen vannak igen pici kerekek. Kb. akkora, mint az F-16-on, de azt nem is reklámozzák se hordozó stílusú leszállással se mással. Na, akkor nézd meg mondjuk a Hornetét, ami CV-s gép és nehezebb is. Vagy a MiG-29-est.

    És jól mondtad, ha úgy hozza a szükség, amik egyszeri alkalmak. A probléma azzal van, hogy a gyakoribb kicsit rosszabb betonon való üzem is megviseli a Gripent. Na, akkor a gigaszar reptérnél szerinted mi lesz egy 8-10 tonnás leszállótömeg és 250 km/h feletti talajfogásnál, amikor kis "szutyok" polgári gépet sem mert letenni oda annak a videónak a készítője, aki belinkelte. Nem többször, egyszer sem merte. Az, hogy egyesek autóval bohóckodnak rajta az nem érv semmire.
     
    hurci10 and fishbed like this.
  15. emel

    emel Well-Known Member

    Hogy adott bázison üzemelve/fel és leszállva, gurulva milyen dinamikus hatások érik a gépet a futóműveken keresztül, az több dologtól is függ: a futópálya és gurulóutak minősége/simasága, a gurulás sebessége, a rugóstagok méretezése/kialakítása, a kerekek mérete stb. Traktorkerékkel és 25km/-óval a 15 centis ugrató se probléma (max a traktorosnak), a Gripen babakocsi-méretű orrfutó-kerekével és 200-250km/ó-nál már nagyobb a probléma. A vibrációk meg ugye átadódnak a sárkány-szerkezetre és berendezésekre is, és kifejtik hatásukat ha tetszik ha nem! Ha az egész gép erre van tervezve (lásd pl. MiG-29 és Szu-27 kecsói és orosz minőségű bázisokon üzemeltetve) , akkor nem nagyon lehet probléma (ha mégis, akkor az egyedi eset), de az utólag Griff-orrfutóra felszerelt vibrációs-szenzor és a pálya felújítása azt jelzi, hogy itt nem volt összhangban a rendszer. Azt meg ne akarja nekem senki bemesélni hogy a szoftver az érzékeny a futóműről átadódó vibrációra :D:p és attól akadt be a G. orrfutója :eek::(.
     
  16. rudi

    rudi Well-Known Member

    Mega LOL...
    Az F-16 nak EGY db orrfutó kereke van a Gripennek meg kb. u. az a méret csak KETTŐ (az = 1+1 :))
    [​IMG]

    Láthatólag nem érted mi a különbség a LEHET és a nem SZABAD között..
    Ha nem az adott típusnak megfelelő pályával rendelkező hivatalos reptéren szállsz le és bármi történik a géppel akkor a biztosító nem fog fizetni.
    Ezek után érted már miért nem szállt le?
     
    Kurfürst likes this.
  17. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Nalátjátok,ezért kell Kfirt venni.Annak a futóművét még tehénlegelős használatra tervezték a francik:)
    Komolyra forditva a szót,a szükség reteres üzem lehetőségét nem szabad elvetni.1 légibázis kiemelt célpont.Ráadásul a kis hadműveleti távolságok miatt,a messzehordó taktikai rakétarendszerek is veszélyesek,nem csak a légi támadás.Nemcsak a romulán HIMARS játszik.Szlovákok csináltak egy rendszert,ami üzemel a HIMARS blockkal is.Ukránoknál meg a szovjet örökség-ha éppen működőképes.És mivel bűnös hanyagsággal hagyták szétrohadni a tartalékként szóbajöhető (volt)repterek nagyrészét,számitásba kellene venni az autópályaüzem lehetőségét is.Mint vészmegoldást.
     
  18. Parapitecus

    Parapitecus Member

    Vagy újra kell indítani a Me-109 gyártását, vagy Zeppelineket kell építeni.
     
  19. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Mosolyjel.
    Különben nagyon is van ráció a Kfir block 60asban.Mint olcsó támogatógép.A jelen idő nagy problémája a fegyverek,köztük a harci gépek ára.Nincs az F5nek utóda,mint kategóriának.Egy Mo kvalitású ország képtelen a megfelekő nagyságú légierőt kiállitani-nem tuidja megfizetni az új gépeket.
    Hamár F5.Az F5 kerekei nem éppen oroszos kialakitásúak,de a gép képes volt tábori repterekröl üzemelni.
     
    Parapitecus likes this.
  20. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Qrwára nem olcsó. Legfeljebb a vastelepről megvenni.
     

Ezen oldal megosztása