1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Összefoglaló a légi harcászatról és légvédelmi eszközökről

Diskurzus a(z) 'Egyéb katonai repüléssel, légi harcászattal kapcso' témában - DrStrangelove által indítva @ 2010. szeptember 3..

  1. Roni

    Roni Well-Known Member

    :)
    [​IMG]
     
  2. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Ez gyakorlatilag új gép lenne, nem? Teljesen át kellene tervezni a törzs hátulját, szívócsatornákat, gondolom a törzshöz is keményen hozzá kellene nyúlni. Bőven Hornet-Super Hornet szintü áttervezés.
     
    fip7 and Rotten878 like this.
  3. Roni

    Roni Well-Known Member

    Nem értem miért kellene egy iylen gép de most komolyan!
    Eddig nem arról volt szó hogy az f-35 oylan fasza hogy nem kell neki komoly manőverezés mert úgy is leveri az ellenfelet ?
    Most meg már repülés teljesítményre hivatkozva kell egy f-22 az f-35 elektronikájával?

    Mert fogadjuk el hogy a j-20-son van/lesz EOST+ DAS+AESA és a repülési teljesítménye egy f-22-sé lesz
    + Pár napos hír hogy nem csak 2 db PL-10 fog vinni a belső fegyvertérben hanem 4-et.

    Nahát akkor most ezért megy a hiszti?
     
  4. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    blitzkrieg likes this.
  5. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Kb. huszadjára magyarázzuk el, hogy a manőverező képesség az nem egyenlő a dogfight képességekkel?* Ez F-22 sokkal messzebbre hajít el bármit. BVR helyzetben jobb a repteljesítményre.

    *A HTÖ-ben is ott van a megfelelő fejezet ELEJÉN.

    Mindig is az F-22 volt az elsődleges ASF, nem az F-35. Nem figyelsz.
     
    fishbed, Rotten878, Pocok75 and 2 others like this.
  6. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Mindenképpen új gép lenne, és korántsem biztos, hogy a Lockheed nyerné meg. A T-X tendernél sem a Boeing/Saab volt az esélyes, ott a Lockheed-Martin/KAI és a Northrop-Grumman/BAe bevált, létező típusokkal jött elő, sokan eleve őket tették a dobogóra... Oszt mi lett belőle...

    Ha az F-22A még gyártásban lenne, vagy legalábbis lett volna belőle 400-500 darab, akkor feltehetően az USAF se jött volna elő az NGAD programmal. Igazából az USAF terén a T-X egy pálfordulás volt, arra számított mindenki, hogy esélytelen ilyen rövid idő alatt (3 év) új típust kifejleszteni, még ha "csak" egy kiképzőgépről is lenne szó. Bebizonyították, hogy ez nem igaz. Az USAF ráébredt, hogy nem biztos, hogy jó az az út, amit az F-22 és az F-35 esetében követtek, most megnéznék, hogy mit tudnak a gyártók letenni az asztalra, ha kiírnak egy, a T-X-hez hasonló tendert. Ebből még mindig lehet bukta, ha menet közben megint elgurul a gyógyszer a döntéshozóknál, és hirtelen svájci bicskává akarják fejleszteni a gépet, belerakva minden olyan új technológiát, ami még csak koncepció szinten létezik (ahogy tették azt az F-35 esetében). De a lehetőség is megvan, hogy hoppá, az F-35 egy ballépés volt, most jól fogjuk csinálni...

    Az USAF-nak pedig igénye van a Kínai történet miatt a légifölényre, erre pedig az F-35 nem ideális - többek között, mert nem szupercirkálásra tervezték.

    Ha megnézed az F-22A (illetve az YF-23) és a J-20 hátsó kialakítását, akkor azért láthatod, hogy koránt sincs egy kategóriában a gép.
    Az, hogy az F-22A-n még ma is el van maradva (például DAS terén), az az USAF és az amerikai törvényhozás hülyesége...
    Ha pedig adott esetben most mérlegelnie kell az USAF-nak, akkor hülye lesz a törvényhozás elé táncolnia egy olyan ötlettel, hogy csináljanak egy F-22 upgrade programot, amivel DAS és különféle egyébb plusz dolgokat kapna meg a Raptor flotta. Inkább hoznak egy vaskos dossziét, hogy tessék, itt az NGAD program, ami sokkal több és szebb és jobb, mint az F-22A, és a T-X tender alapján nem fog több száz milliárd dollárba kerülni, hanem mondjuk kell hozzá 10-20-30 milliárd dollárnyi R&D, majd jöhetnek a gépek, mondjuk 150-170 millió $ darabáron.

    Az amerikai törvényhozás pedig hümmög egy sort, majd rá fog bólintani, mert az NGAD program több pénzt jelenthet az adott államokban való gyártás által, mint egy F-22 upgrade.
     
    fip7, fishbed, gacsat and 2 others like this.
  7. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Ezt a véleményt el is fogadnám, arra az esetre, ha pl. ma csak úgy a semmiből Románia megtámadná Magyarországot. Nem volt előzmény, persze, hogy bekapnánk bármit.
    De Szaud-Arábia közvetlen háborúban áll már évek óta a szomszédos Jemennel, közvetetten pedig Iránnal háborúzik.
    Szinte mindennaposak a Jemenből jövő támadások.
    Vagyis nem gondolnám, hogy sima békeidős viszonyok vannak ott, hanem maximális készültségben van legalább a légvédelem és egy olyan fontos objektumot, aminek a kiütésével az ország olajtermelésének több, mint fele kiesik, az maximálisan védve kell legyen.
    Ha nincs védve, akkor ez is azt bizonyítja, hogy Szaud-Arábia hadserege az összes modern fegyverei ellenére nagyon gyenge, mert még azt sem tudják eldönteni, hogy mit kell megvédeni egy háborúban.
     
    gacsat likes this.
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Nem jött át a mondandóm lényege. Az szaúdiak balfaszkodása nem jelenti azt, hogy Irán a mester vagy bármiféle hihetetlen technológia színvonalon lenne.
     
  9. Roni

    Roni Well-Known Member

    És ha megszületne egy f-22 f-35 hibrid az lépésre kényszerítené az orosz kínai riválist ? Vagy csak maradna tovább az avionika fejlesztése a szu-57/j-20 vonalon ?
    Az NGAD program azt meg már gondolom a 6 gen gép lesz amit Kína és az oroszok is fognak fejleszteni.
     
    gacsat likes this.
  10. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Nem, az USAF szeretné az előnyét megtartani, amit az F-22A és az F-35 jelentett és jelent. A J-20 vagy a Szu-57 megjelenése nem negálja ezt, főleg, mert az USAF-nak egymagának több ilyen kategóriájú gépe van 10 éve hadrendben, mint a kínaiaknak és az oroszoknak összesen. Csak éppen ha elkényelmesednek, akkor a technikai fölény elolvad (bár ezt inkább a kínai oldalról tudom elképzelni belátható időn belül), ami nyilván komoly hátrányt jelentene.

    Szóval ők azt szeretnék, hogy amire Kína eljutna oda, hogy mondjuk fel tudna mutatni mondjuk 100-200db J-20-ast, addigra jönne az NGAD, amihez képest a J-20 egy generáció hátrányban lesz...

    Persze, fejleszteni fognak hasonlót MAJD a kínaiak és az oroszok is, csak éppen megint egy lépéssel lemaradva...
     
    fishbed, gacsat, arbalest and 2 others like this.
  11. Roni

    Roni Well-Known Member

    Köszönöm a választ Cifu!

    Csak még mindig ott tartunk hogy mi határozza meg a 6 generációt ?:)
    A repülés korlátiat ember vezette gépekkel már elérték az f-22-sel szerintem
    A fotonikus radarok nem ismeretlenek az oroszok és kína számára sem igaz még gyereke cipőben jár .
     
  12. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    És ezt miből vezetted le? N+1 alkalommal el lett magyarázva, hogy kb. ASF konfigban igen rövid ideig és kb. 0-3 km-es magasságban erősebb a gép, mint az ember. 6-10 km magasságban még minimális AAM és 50% keró mennyiséggel a túlterhelés nem jelent korlátot, nemhogy BVR-ban. A gépek elerőtlenednek a magasság növekedésével.
     
    fishbed, blitzkrieg and Cifu like this.
  13. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Az NGAD koncepció alapkövetelményei ezek voltak:
    -Ai rásegítést a pilóta döntésekre (amolyan mesterséges/integrált RIO)
    -szélesebb spektrumban lopakodás (HF és infravörös tartományban)
    -aktív védelem
    -irányított energiájú fegyverek
    -nagyobb hatótávolság
    -kiszolgálók életet megkönnyítő egyebek
     
    fip7, fishbed, gacsat and 2 others like this.
  14. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Nagyjából a Mesterséges Intelligencia, a fejlettebb lopakodás és talán az energiafegyverek. Ebből a lopakodás az, amit a korábbi generáció sehogy sem kaphat meg.

    Az ember szerintem nem a korlátok miatt kerül ki a vadászgépekből, hanem amiatt, mert nem akarják elveszteni.

    Ahogy a lézerfegyverek is évtizedek óta itt vannak velünk, igaz? :D
     
    fishbed and Roni like this.
  15. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Szereintem az energiafegyvereket sem nagyon, tekintve azok energiaigényét és annak lengését (hirtelen nagy igény, annak minden hőjével, stb...). Ahhoz az egész szerkezetet úgy kell kialakítani, már ha elég nagy teljesítményű a cél (F-35 mondjuk elvileg így lett kábelezve...).

    Az faktor volt 20 éve - ma tucatjával ölnek amerikai katonákat és meg sem üti az ingerküszöböt. A Black Hawk Down idejű sokk már sehol sincs húsz év konstant háborúskodás után.
    Inkább a súly (pilóta, ülése, létfenntartó rendszerek, vagyis a kabin) és a szerkezeti megkötések (olyan helyen legyen, hogy kilásson, stb...) miatt kerülhet ki.. csak nem fog. Ennek oka szerintem többrétű:
    -Az RQ-170 eset óta már inkább afelé hajlanak, hogy legyen ember, mert az nem száll le egy sivatagi betoncsíkra, mert olyan számokat kap a műholdvevője
    -enemy AI vezette gép ellen egy humán-AI kombó jelenleg erősebbnek tűnik - simán kooperálnak, az AI korrigálja az ember hiányosságait - az enemy AI viszont nincs védve olyan ellentevékenység ellen, amin ember átlát, stb... (baromi érdekes téma amúgy)
    -mivel az NGAD/PCA egy nagyméretű géppel számol (Csenses Óceánra nagy hatótávolság kell + a B-21eseket kell segítenie), ahol az agility nem annyira szempont, így az embernek is több hely van.

    Hát ja, és sehol a vége, ugyanott köröz az egész - túl nagy energiaigény, túl nagy hulladékhő. Ráadásul időjárásfüggő.
     
  16. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Meg mert egy csomó berendezést megspórolnak.
    - a komplett kabin szerkezetének tömegét, hja és a benne ülő ember tömegét.
    - a benne lévő berendezések és létfenntartó rendszerek energiaigényét, valamint tömegét,
    - egyszerűsödik a Fly-by-wire rendszer is.
    - csökken az AI számítási igénye is, mivel nem kell a manőverekbe az emberi tényezőt (önálló akarat) beleszámolnia
    - stb.
    De szerintem mindenképpen tudnának olyan gépeket gyártani, amelyekkel jelentősen túlléphetnék az emberi tűréshatárokat.
     
    blitzkrieg and gacsat like this.
  17. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    A lézerfegyver egyenlet elvileg megoldható. Technikai kérdés. Az egyik hullámhossztartományban kicsi a szóródás, mi meg csak egy másikban tudunk nagy energiát kisugározni.
     
  18. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A kabin szerkezeti tömege és az ember annyiar nem jelentős. A létfenntartó rendszer valóban megspórolható, csak éppen redundáns számítógépek és érzékelők is kellenek mindenből a vezetéshez.
    A FbW mitől lenne egyszerűbb...? Csak más adja az inputot, de ennyi.
     
  19. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Szerintem amig nincs ténylegesen inteligens számitógép,addig az ember vezette gép fölényben lesz a pilota nélkülivel szemben.Belátható jövőben csak mint kisérő dront tudom elképzelni a pilóta nélküli vadászgépet.
     
  20. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Na, ezeken ki mit ismer fel?
    [​IMG]
     

Ezen oldal megosztása