1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Összefoglaló a légi harcászatról és légvédelmi eszközökről

Diskurzus a(z) 'Egyéb katonai repüléssel, légi harcászattal kapcso' témában - DrStrangelove által indítva @ 2010. szeptember 3..

  1. arcas

    arcas Well-Known Member

    :D:D:D
     
  2. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

  3. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Erről is cikket akartam írni, de megelőzött a videó.

    ű

    Viszont....
    Kisebb drónokkal ma? Hmhmhmh...
    A vérszállítós videón láthattuk, hogy cm pontossággal képesek ma kábeleket elkapni UAV-k adott feltételek esetén. A dokkolás ezzel megoldható lenne,

    Minél kisebb egy gép annál hangsúlyosabb az, ha nem kell bele pilóta.
     
    Hegylakó and antigonosz like this.
  4. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Aztán jött az ominózus RQ-170 eset....
    Nekem nem úgy tűnik, hogy magukra akarják hagyni ezeket a gépeket - ahogy nézem annyira félnek attól, hogy átveszik ezek felett az irányítást, hogy direktr ember vezette vadászokhoz akarják rendelni őket (Loyal wingman asszem), hogy direktbe felügyelve legyenek. Az AI vezeti őket, de az ember felügyeli az egészet.

    Na most a 747 nem mehet el addig az ellenség fölé, mínt egy F-35, bár tény, hogy szállítóként teljesen megállná a helyét.... csak ott a baj, hogy az USAF már az AWACS/tankereit is félti a jövőben, nem tudom akarnának-e még egy ilyen gépet őrizgetni (az E-10 ugye ezért lett visszamondva, pedig kaptak volna rá pénzt).

    Bár tény, hogy sok üzemanyagot takaríthat meg, de szerintem leoldható külső üzemanyagtartályokkal ezt az UCAV is megcsinálja (ellenséges légtér előtt ledobja, addig meg a 747 sem menne el).

    (A hordozott UAVok terén a jövő inkább a szuperkicsi drónoké - legalábbis a nagyobb vadászok védelmét saját kis drónfelhővel oldanák meg ellenséges raksik ellen a 6.th gen koncepcióban. Vagyis az ötlet tök jó, de inkább a taktikai gépeken meg a bombázókon. Ez valahogy sehová sem fér be, amolyan YAL-1.)
     
    Hegylakó likes this.
  5. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

  6. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Google Earth 3D rendering of PAC-3 missile site in Tokyo

    [​IMG]


    Some of Taiwan’s surface-to-air missile sites and other military installations have been rendered in 3D on Google Earth.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    A Debreceni radar század volt meg 3D-ben a Gugli Earth-ön...

    [​IMG]
     
  8. Hegylakó

    Hegylakó Well-Known Member

    Viszont ha jól értem sokkal gyorsabb a reakcióideje mint egy klasszikus hordozónak (hajó) és tengerhez sincs kötve. Gondolom nem Peking, vagy felett Moszkva felett repkedne, és kisebb konfliktusokban egy hordozó kitelepülésénél lényegesen olcsóbb megoldás is lehetne. Egy akcióhoz légi támogatást adni pont elég lehet, méghozzá gyorsan és relatíve olcsóbban.
    Szerintem "un hagyományos" háborúban nyilván lesznek földi támaszpontok, megy a flotta a hordozókkal, stb. Ez helyi akcióknál nyújthatna segítséget, ráadásul piszok gyorsan (most az akció tervezésének és előkészületeinek reakcióidejére gondolok).
     
  9. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Az indiai ügy kapcsán Kővári kommentje a fotókra és infókra.

    Mind MiG-21. A törzshátsórész 28A és 32 törzskerete közötti rész burkolatának belső része látszik. A középső képen is jellegzetes elemek, pl, a hullámos hőálló béléslemez. Egyelőre nincs fotó 16-os roncsról, bár egy sor indiai forrás az F110-es hajtómű külső burkolatával rokonítja az első képen lévő roncsdarabot. Csak éppen a pakiknak kizárólag F100-asaik vannak, amelyeken diagonál merevítő elemek vannak a hajtóművön.
     
    fishbed and arbalest like this.
  10. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Nekem az a furcsa, hogy az indiaiak miért a kivonás alatt álló MiG-21-essel támadnak, amikor minden más gépük modernebb nála.... o_O
     
  11. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Elvileg készültségi gépek voltak, amiket az egy nappal korábbi indiai bombázásokat viszonzó pakisztáni gépekre emeltek. Furának tűnik, de masszív gép hiányuk van, valami 10, vagy több századdal van kevesebb, mint kellene. A modernebb gépek gondolom szét vannak szórva, hogy mindenhova jusson belőlük. Lehet, hogy volt jobb gépük is a közelben, viszont épp ez a 21-es a század adta a keszít (ezzel gondolom a pakisztániak is tisztában voltak), szóval ők mentek.
     
    Terminator likes this.
  12. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Egyre valószínűbb (legalábbis az indiaiak szerint), hogy nem JF-17 hanem F-16AM/BM gépekről lehetett szó a légiharcban, legalábbis most véres kardként hordoznak körbe egy AIM-120C-5 darabot, amin a sorozatszám is látszik:

    [​IMG]
     
    fishbed, arcas, fip7 and 1 other person like this.
  13. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Akkor hadd legyek az ördög ügyvédje...
    Egy F-16-on több rakéta is lehet. Miért csak egyet találtak meg? Ez lehet annak a rakétának a roncsa, ami az indiai gépet csapta el...
     
    arcas and Cifu like this.
  14. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Ez a leglogikusabb magyarázat nyilván, vagy még az is teljesen valószínű hogy ha nagyobb csetepaté volt, hogy volt ott JF-17, F-16 is, és akár több indítás is történt, s nem mind talált feltétlen, szimplán egy mellé ment rakétában működött el a harci rész, és azt mutogatják.
     
  15. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    A dolog csak azért rohadt ciki most az amerikaiaknak, mert hát közben próbálnák a katonai és gazdasági kapcsolataikat szorosabbra fűzni Indiával. Erre egy általuk gyártott rakéta (amit nyilván el akarnak majd adni az Indiaiaknak, ha úgy hozza a sors) darabja tűnik fel egy indiai-pakisztáni légiharcban...
    Pakisztánnak semmi érdeke, hogy az F-16-osait fényezze. Nekik a "nemzeti" JF-17 sokkal fontosabb.

    Úgy tűnik ez is egy olyan történet, amit talán évtizedek múlva fogunk csak átlátni...
     
    fishbed, Python, arcas and 2 others like this.
  16. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Miért lenne ez rossz reklám?
    Egyiptom első dolga volt F-4E-t rendelni az USAtól, amint megtehették, annyira "megszerették" a levegőben.
     
    HAndrás and zsolti like this.
  17. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Pontosan így van a második felével egyet értek, igazából a pakik nyilván azt fogják magyarázni hogy JF-17 volt, hisz a "saját" reexport esélyeiket javítanák vele, és kínát aki mára a legszorosabb szövetséges kényeztetnék.

    Az indiaiak hazai közvéleménye felé viszont el lehet sütni hogy nekik olyan lesz mint a pakiknak a legjobb ami van, csak újabb és hazai gyártással. Ez az USA-nak szerintem így nem ciki, hanem éppen hogy jobb tárgyalási pozíciót teremt, ŐK ebből jól jönnek majd ki, nem rosszul.
     
  18. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Én is így látom.

    Én lennék az US főtárgyaló, csak annyit mondanék most az indiánoknak:
    Na gyerekek, ezt egy húsz éves gépünkről kaptátok, nektek visszük a holnap megoldását házhoz, techtranszferrel, ja, és plusz 20%, bocs.
    Kell vagy nem?
     
    HAndrás likes this.
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Sőt, az F-15 könyvben említett eset az iráni F-4E vs RSAF F-15 között az volt az igazán groteszk.

    Egy ilyen incidens során egy szaúdi F-15D lelőtt egy iráni F-4E-t, egy másikat megrongáltak. Az említett eset még 1984. június 5-én történt. Az légigyőzelem különlegessége az volt – ezt máig nem erősítették vagy cáfolták – hogy az F-15D fedélzetén a személyzet egy tagja amerikai volt. Azt, hogy milyen szerepben vett részt, az végképp nem tisztázott.

    Két gép a 6. repülőgép századból – egy ’C’ és egy ’D’ változat – gyakorlórepülésen vettek részt, amerikai KC-10 géppel gyakorolták a légitankolást, amikor az őrjáratozó amerikai AWACS jelezte a felbukkanó gépeket. A felbukkanó hajókra leselkedő közvetlen veszély miatt az AWACS utasította a gépeket – ez feltételezi azt, hogy előre lefektetett szabályok szerint tevékenykedtek, hiszen egy amerikai gépről utasítottak szaúdi gépeket – hogy szakítsák félbe a gyakorlatot és forduljanak a közeledő célok felé, ekkor elfogásról még szó sem volt.

    Feltételezhetően arra számítottak, hogy az irániak figyelnek, és visszahívják a gépeket, azonban ez nem történt meg. Az F-15D-n helyet foglaló instruktor – Bill Tippin százados – bátorította az szaúdiakat, hogy „ne tököljenek”, fogják el a gépeket és a jelek szerint ők követték a javaslatot. 48 mérföldre, északra az Al-Jubayl haditengerészeti támaszponttól a gépek szemből egy-egy rakétát indítottak a célpontokra. Az egyik iráni gép csak megsérült, Kish szigetén levő tartalék leszállóhelyen tette le a pilóta a súlyosan megsérült F-4-et. A másik gép személyzete, Hamayoun Hekmati és Seyed-Cyrus Karimi főhadnagyok életüket vesztették.[1]

    A gépek közötti rádiózás alapján Irán azt állította, hogy amerikai gépek lőtték le a Phantomokat. Az esetet soha nem ismertették részletesen sem a szaúdiak, sem az amerikaiak. Lehetséges, hogy az oktató nem is a hátsó ülésben, hanem elöl ült – bár ezt nehéz elképzelni – azonban ez azt jelentené, hogy ő hajtotta végre a rakétaindítást, mert a hátsó ülésről ez nem lehetséges az F-15/D gépeken.[2] Politikailag igencsak kényes lenne beismerni, hogy békeidőben egy amerikai pilóta, egy amerikai gyártású géppel, szaúdi színekben lelő egy amerikai gyártású iráni gépet. Már önmagában az is kínos volt, hogy a pilóta buzdította az szaúdiakat, ez túlment azon a szerepen, ami politikailag elviselhetőnek látszott. Ráadásul mindkét gép McDD által gyártott típus volt, ez volt mai napig az egyetlen eset, hogy két McDD által gyártott vadászgép egymással harcolt.


    [1] Ezt a forrás állítja, azonban kabin elrendezés alapján ebben kicsit kételkedek, bár a hátsó üléshez tartozó botkormányról és gázkarról nincs adatom.
    [2] Ez azon ritka esetek közé tartozott, amikor egy vadászgép túlélt egy AIM-7 méretű légiharc rakéta harci része által okozott sérülést. Gyakorlatilag nem is tudok más esetet felidézni, amikor ez megtörtént. Miden más estben a találat a célpont megsemmisítését jelentette sőt, legtöbbször a pilótának esélye sem volt a katapultálásra, ha szemből történt a találat, a gépükkel együtt pusztultak el.
     
    fishbed and hurci10 like this.
  20. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Elvileg a középen álló szedte le a MiG-21-est...
    ... a felvarróján egyértelműen F-16-os sziluett látható.

    [​IMG]
     
    fishbed, Python and arcas like this.

Ezen oldal megosztása