1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Összfegyvernemi harc, a harccal kapcsolatos fogalmak és kifejezések

Diskurzus a(z) 'Egyéb a szárazföldi erőkkel kapcsolatos témák, ele' témában - ghostrider által indítva @ 2015. március 1..

  1. tarzaan

    tarzaan Well-Known Member

    Egy száraz ároknál mire mész egy pontonelemmel vagy M3-as mobil komppal?
     
    ghostrider likes this.
  2. tarzaan

    tarzaan Well-Known Member

    !Kérdés.

    Mondjuk egy 100 harckocsiból álló alakulathoz kb. hány
    - hídvető páncélosnak
    - műszaki mentő páncélosnak
    - földmunkát végző páncélosnak

    illene tartoznia?

    Én évekkel ezelőtt az indexen ezeket a válaszokat kaptam:

    ****
    belic

    100 MBT-hez kell 5 vontato, 3 hidveto, 2 munkagep. Ezen kivul 30 aknamentesito KESZLET, tehat nem jarmu, hanem MBT-re szerelheto "eke".
    ****

    ****
    tacsk0

    Szerintem ezt a jó régi VSZ előírást a modern asszimetrikus hadviselés körülményei között nyugodtan lehet duplázni-triplázni. A zsidóknál is három tankra esik egy faluromboló bulldózer, másrészről vontató is több kell, mert az IED viszi a lánctalpat, mint Iván a karórát. Már a propaganda-érték miatt sem lehet-szabad tankot hátrahagyni a harcmezőn.

    24hk-ra

    2 hídvető
    2 munkagép
    4 műszaki mentő
    ****
     
    ghostrider and sirdavegd like this.
  3. rudi

    rudi Well-Known Member

    Tudom nem fogod elhinni, de száraz árokhoz nem kell mobil komp! :)
    Ennek ellenére - ha kedves a szívüknek a hídvető járművük - először megnézetik a műszakiakkal hol is szeretnének átkelni, felderítik és biztosítják a túlsó partot és majd csak ez után hívják a hídvető járművet.
     
    ghostrider and fip7 like this.
  4. blogen

    blogen Well-Known Member

    Egy elmegyógyintézetben talán, mert a való világban erre a válasz az, hogy minek! Ezt akkor se tesszük meg, ha egy métert haladunk egy földúton azzal a harckocsiosztállyal! Nem küld senki műszaki felderítést előre, hogy a következő métert ugyan méltóztassanak már ellenőrizni! Az árkot úgy hidalják át, hogy az élen haladó tankok mögött haladó műszaki járművek közül a hídvető előremegy, míg a hk-k és a kísérő gyalogság biztosítanak, átdobja a hidat és már megyi s minden tovább az árok túloldalán! Mert egy árok, egy öntözőcsatorna, egy szélesebb patak túloldalán is csak ugyanaz van, mint az innensőn!

    Ha bármi más a protokoll erre a szentesiek, akkor az csak azt jelenti, hogy semmilyen offenzív gyakorlatra a nyomorult szentesi műszaki alakulat nincs felkészülve, bármilyen offenzívának csak akadályai lennének!
     
    ghostrider and tarzaan like this.
  5. rudi

    rudi Well-Known Member

    Aha...sok sikert hozzá!
     
    fip7 likes this.
  6. blogen

    blogen Well-Known Member

    Az első jármű, amelyik áthalad a hadihídon:
    [​IMG]
     
  7. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ilyen körülmények esetén az "erőszakos" folyami átkelés kicsit vicces, ezt nem lehet megcsinálni, ha az ellen minimális szinten is jelen van.
     
  8. rudi

    rudi Well-Known Member

    Hát igen... sokszor nem ilyen békés mint a fenti gyakorlaton és az "erőszakost" szó szerint kell érteni.
    Pl.: 1940 május átkelés a Meuse folyón..

    Ez elég erőszakos volt, de sikerült..
     
    antigonosz and Fade like this.
  9. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Akkor még nem voltak irányított rakéták és egyebek...
     
  10. Szittya

    Szittya Well-Known Member

    Én már vettem részt erőszakos folyami átkelés hadgyakorlaton.
    Amerikaiak is ott voltak. Ott úgy volt a szimulacio hogy a folyam tulpartjat beszivargo egységek biztosítottak x km és körzetben a beszivargo csapatok búvárok konnyugyalogsag stb biztosította a terepet. Gripen támogatással (egy geppar volt akik a beszuvargok altal megjelolt célpontokat semmisitettek meg) ezzel egy időbe a part mentén elszórt harcjarmuvek tűz csapásokat mérték a beszivargok által megjelölt célokra. Majd megindultak a rocsok majd a btr ek amik a tulparton az atkelesi pontot biztositottak és a beszivargokat támogassák majd mentek a pontonok az úszó gépkocsik amik igazították a rocsok a desszant kuszorasa után szintén ponton rendezesebe segítettek. Majd az atkeles.

    Tehát a lényeg az hogy az erőszakos atkeles nem az ahol ponton építés közben lőnek.

    Hanem az első lépés egy híd fő kiépítése majd a híd fő kiszélesítése majt a partraszallasi pont biztositassa egy belső gyűrű létrehozása. És a az elorenyomulas megkezdése mielőtt számottevő ellenséges erő érkezik a terepre stratégiai pontok elfoglalása majd ezután épül csak a ponton amikor már maga az atkelest szolgáló híd biztosítva van és van egyáltalán értelme az atkelesnek. Mert ha teszem azt az atkeloket jelentős erő várja a tulparton és egy 3km x1 km es katlanba vannak zárva akkor teljesen értelmetlen az atkeles.

    Átkelni ott kell ahol jelentős területek szólhatok meg gyorsan és a további támadás lehetősége biztositott. Mert ezért kelsz át pontonnal. Egy egyszerű hidfonel nem kell és nem is szabad pontont építeni.
     
  11. rudi

    rudi Well-Known Member

    És 1973 Október Szuezi csatorna?
    Ment mind a két irányba. Először az egyiptomiak K-ről Ny-ra majd Saron Ny-ról K-re. Ott azért már volt sokminden...
     
  12. rudi

    rudi Well-Known Member

    Ja bocs, az égtájak fordítva...:)
     
  13. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Az ATGM akkor mutatkozott be harctéren, de arab oldalról. 20 perc alatt leépítettek vele egy támadó izraeli zl. vagy dandárt, de nagyon durván.
     
    ghostrider likes this.
  14. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Tehát lényegében egy áttörtés után, ha utadat állja egy vízfolyás?
     
  15. rudi

    rudi Well-Known Member

    Ez így van csak nem világos hogy miként kapcsolódik az átkeléshez?
    Amúgy ATGM ellenére Saronnak is sikerült átkelni a csatornán full egyiptomi tüzérségi tűz közepette, ami után az egyiptomiak jobbnak látták villámgyorsan tűzszünetet kérni.
     
  16. Szittya

    Szittya Well-Known Member

    Ha áttörés van van tervezett cél. Ha a tervezett cél és az attores közötti szakaszon folyami akadály van azt már a hadművelet megtervezesekor tudják tehát úgy terveznek. Kissebb csatornákon való átkelés nem jelent akadályt hidveto nélkül is lekuzdheto. Ez nem azt jelenti hogy nem hasznos a hidveto mert az mert az atkeles csatornakon pl. Könnyebb vele de nélküle is lehetséges...

    Ha teszem azt egy nagyobb folyó előtt húzódik a "front" és egy támadás attori azt. Akkor a támadó eknek erdemesebb atkarolasba bekeritesbe átmenni lehetőleg úgy hogy az ellenséges atkelohelyeket elfoglalja vagy rombolja...

    Eközben a felderítő egységek atkelhetnek a folyamon és hidfot alakíthatnak ki hogy a későbbi atkelest elősegítsék...

    Persze folytathatnak a támadást a folyam túl oldalán ha van megfelelő előkészület de az ha az attort vonal felgonyolitesebe bele is kezdenének a csapatok is igen rizikós vállalkozás lenne utánpótlás szempontjából mert bizonytalan tapvonal vezetne a tamado ekhez egy folyamon keresztül ami ha a felgongyolites nem elég gyors vagy elakad tűzzel rombolhato
     
  17. Szittya

    Szittya Well-Known Member

    Tehát egy akkora folyam amit a harcjarmuvek önerőből nem képesek leküzdeni nem éri meglepetésként a támadót. Meg a harckocsi árkok se mert már van olyan szintű felderítés hogy ezt tudják (ha van ilyen akadaly hidvetoket is küldenek a minél gyorsabb atkeles érdekében.)

    Ami viszont tényleges meglepetést okozhat. Az a természetes akadályok átalakítása. Értsd kissebb folyam csatorna (ami térkép szerint onerobol lekuzdheto) egy kis műszaki mokolason esik keresztül. Ez lehet vizala rejtett akasztok a folyam pártjának meredekesitese vagy alaaknazasa. De a mai világban mind ezt észrevétlenül végrehajtani szinte lehetetlen és se műszaki se humán erőforrás nem áll rendelkezésre
     
  18. Szittya

    Szittya Well-Known Member

    Ha btr az átkelő a csatornán az önerőből atuszik annyi hogy ha meredek a partoldal előkészítést igényel amit robbantassal könnyedén meg lehet oldani viszonylag gyorsan. Ha hk ér csatornapartra és nem tud önerőből átkelni rajta. Mert nem alkalmas mondjuk folyami atkelesre vagy nincs idő elokeszulni vagy túl ingoványos a csatorna... stb. És nincs hidveto akkor az onbeasoval betoltheto a csatorna. Ha van sodrasa a csatornának folyamnak ez a megoldás nem alkalmazható. Ekkor jönnek a műszakiak (mert ha nincs hidveto de tudják hogy van folyami akadály ami önerőből nem lekuzdheto akkor mennek a műszakiak.) És osszedobnak egy hidat ha máshogy nem teherautokkal gerendakkat visznek a helyszínre és építenek egy ideiglenes átkelőt. De ha van direkt gyártott elem azt...

    De olyan nincs hogy csak úgy egy folyamba bukkannak a támadók úgy hogy arról nem tudnak nincsenek rá felkészülve.
    Egy folyamon való átkelés meg szakasz szintén is meg van szervezve nem hogy magasabb szinten.

    Végülis tamado hadművelet.
     
  19. Szittya

    Szittya Well-Known Member

    Még valami hidvetovel egy sio méretű csatornán már nem lehet átkelni. De mondjuk egy btr simán atkel rajta pont az a szelesseg amihez az előkészületeket meg a támadás megindulása előtt elvegezhetoek. A tisztára ez már nem igaz az már a helyszínen is igényel elokeszuletet a harmubszempontjabol. Az meg hogy a partoldal hol megfelelő térképen nagyjából be lehet lőni folyamkm re a helyszínen meg a parancsnok pontosít. A hk meg lehetőleg hídon fog menni ha a hidat robbantjak mert a felderitoknek nemsikerult elfoglalni hát elakadt a támadás (és akkor eldöntik folyami atkelesre átalakítást ponton építését új atkelohely elfoglalása stb. De hidfo akkor is kell az atkeleshez.) Egy sio méretű csatornán
     
  20. Szittya

    Szittya Well-Known Member

    Fent szó esett szarazarokrol. Ez gondolom a harckocsi árok.
    Erre robbantás gyors megoldás hk nál onbeasoval betoltheti az árkot. (Nem kell teljesen) faronkokkel is megoldható. De ha vannak műszakiAk megoldják.
     

Ezen oldal megosztása