Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 717
2 464
113
sirdavegd feljebb írtad, hogy milyen jó lenne egy 4 boosters SuperHeavyFalcon csillagromboló .( ami a az óvodás jelem volt
clear.png
) Én ezt egy kicsit még megfejelném azzal, hogy a core fokozatnak nem is kellene visszatérőnek tervezni csak egy nagy második (harmadik) fokozatnak tekinteni. Kb. 60 km magasan leválna 2 booster és szárazföldre térne vissza, a maradék kettő még egy kicsi tolva a szekeret 90km -ről óceánra dron hajókra landolna. A core fokozat meg (fénysebességig) gyorsítaná .
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
sirdavegd feljebb írtad, hogy milyen jó lenne egy 4 boosters SuperHeavyFalcon csillagromboló .( ami a az óvodás jelem volt
clear.png
) Én ezt egy kicsit még megfejelném azzal, hogy a core fokozatnak nem is kellene visszatérőnek tervezni csak egy nagy második (harmadik) fokozatnak tekinteni. Kb. 60 km magasan leválna 2 booster és szárazföldre térne vissza, a maradék kettő még egy kicsi tolva a szekeret 90km -ről óceánra dron hajókra landolna. A core fokozat meg (fénysebességig) gyorsítaná .

Csodát így sem tudna tenni. A Falcon Heavy így is rohadt "lapos" pályán indul, mert így tudja kihasználni a plusz első fokozatokban rejlő energiát (ha meredekebben emelkedne, túl magasra jutni a fokozatok visszahozatalához. Szóval ez úgy működne, ha még laposabb pályán indulna, és a fokozatok energiáját a horizontális sebesség növeléséhez használnák fel, és nem a vertikális sebesség növeléséhez. Viszont a sűrű légkör miatt ez kevés valódi hasznot hozna...

Nem véletlen, hogy a SpaceX sem tervezett 4 boosteres Falcon Heavy-t....
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
.http://www.origo.hu/gazdasag/201802...in-galactic-az-urturizmus-es-a-banyaszat.html

Az idei év hatalmas áttöréseket hozhat az űrkereskedelemben és az űrutazásban. A SpaceX fellőtte Falcon Heavy nevű rakétáját és ezzel egy új fejezet kezdődött, hiszen mostantól egy magánvállalat vehet át állami feladatokat. A Falcon Heavy a legnagyobb kereskedelmi rakétának számít, de a SpaceX már egy újabb típuson dolgozik, amely a tervek szerint már űrhajósokat is szállítana. Elon Musk reméli, hogy több ország is követi a példáját és szeretné, ha verseny indulna. De nem csak a SpaceX tervezi kihasználni a világűr lehetőségeit.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
  1. Ha egy híroldalon azt írják, hogy "fellövés", akkor onnan már sejthető, hogy a témához nem konyító újságíró kapta meg a feladatot, hogy írjon róla...
  2. A SpaceX folyamatosan azt hírdeti, hogy a Falcon Heavy a legnagyobb, legerősebb rakéta. Nos eddig is volt nála erősebb (Saturn V., N1, Enyergia), és most épül két másik (New Glenn, SLS).
  3. Igen, a New Glenn is játszik, ugyanis a New Glenn a tervek szerint 45 tonnát vihet fel úgy, hogy az első fokozatot visszahozza. Ha a Falcon Heavy mindhárom Core modult visszahozza, cirka 25 tonnát vihet fel. Igen, a New Glenn egyszer használatos módban még többet vihetne fel...
  4. A most indított Falcon Heavy tekinthető 1.0 verziónak, ugyanis két Block 2-es booster és egy Block 3-as modulból állt, a beharangozott 64 tonnás teherbírást viszont a Block 5 modulokból épített Falcon Heavy változat fogja tudni teljesíteni - a Block 5 viszont még sose repült...
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 289
10 332
113
Térjünk vissza a kályhához:
Szerencsére az első start sikeres volt ( A visszatérés hab a tortán).
De egy start nem start.
Mi lesz a folytatással? A rendszer még mindig az N1 filozófiát követi a 27 hajtóművével, ami egyszerűen túl sok és túl összetett az üzembiztonsághoz.
Az STS a maga módján egyszerűbb szerkezet volt, de a 135 startra jutó két baleset - a nagyszámú áldozat miatt is - túl sok volt.
Tartok tőle, hogy az FH nem úszná meg ettől rosszabb statisztikával.
Szerintetek?
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Térjünk vissza a kályhához:
Szerencsére az első start sikeres volt ( A visszatérés hab a tortán).
De egy start nem start.
Mi lesz a folytatással? A rendszer még mindig az N1 filozófiát követi a 27 hajtóművével, ami egyszerűen túl sok és túl összetett az üzembiztonsághoz.
Az STS a maga módján egyszerűbb szerkezet volt, de a 135 startra jutó két baleset - a nagyszámú áldozat miatt is - túl sok volt.
Tartok tőle, hogy az FH nem úszná meg ettől rosszabb statisztikával.
Szerintetek?

  1. Az N1 filozófiával nem volt semmi baj, ott a megfelelő tesztelés és a valóban kész hajtóművek hiányoztak. Írom a szovjet űrprogram történetét, pár hét, és az N1 is sorra kerül.
  2. A folytatás terén Musk említette, hogy több indítás is lesz az elkövetkező három évben. Három GEO műhold, az USAF tesztindítás és a két űrhajóst Hold körüli kerülésre indító indítás az ismert.
  3. A statisztika félrevezető. A Protonnak és a Szojuznak is milyen jó a statisztikája. Oszt nemrég ugye kiderült, hogy brutális minőségbiztonsági problémák vannak a hajtóművek gyártásánál.
  4. A Falcon Heavy egy opció, amivel kifoghatják a szelet a konkurens nagy indítórakéták vitorlájából (Proton, Delta IV Heavy)
  5. Szintén elhappolhatnak pár megrendelést a Blue Origin cég New Glenn rakétája elől, amely nagy veszélyt jelenthet a SpaceX-re üzleti szinten.
  6. Középtávon úgy is a BFR-re akarnak koncentrálni, feltehetően a 2020-as évek végére az FH túlhaladott lesz. Remélhetőleg nagyon...
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 289
10 332
113
  1. Az N1 filozófiával nem volt semmi baj, ott a megfelelő tesztelés és a valóban kész hajtóművek hiányoztak. Írom a szovjet űrprogram történetét, pár hét, és az N1 is sorra kerül.
  2. A folytatás terén Musk említette, hogy több indítás is lesz az elkövetkező három évben. Három GEO műhold, az USAF tesztindítás és a két űrhajóst Hold körüli kerülésre indító indítás az ismert.
  3. A statisztika félrevezető. A Protonnak és a Szojuznak is milyen jó a statisztikája. Oszt nemrég ugye kiderült, hogy brutális minőségbiztonsági problémák vannak a hajtóművek gyártásánál.
  4. A Falcon Heavy egy opció, amivel kifoghatják a szelet a konkurens nagy indítórakéták vitorlájából (Proton, Delta IV Heavy)
  5. Szintén elhappolhatnak pár megrendelést a Blue Origin cég New Glenn rakétája elől, amely nagy veszélyt jelenthet a SpaceX-re üzleti szinten.
  6. Középtávon úgy is a BFR-re akarnak koncentrálni, feltehetően a 2020-as évek végére az FH túlhaladott lesz. Remélhetőleg nagyon...
Köszönöm válaszod!
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 515
113
  1. Az N1 filozófiával nem volt semmi baj, ott a megfelelő tesztelés és a valóban kész hajtóművek hiányoztak. Írom a szovjet űrprogram történetét, pár hét, és az N1 is sorra kerül.
  2. A folytatás terén Musk említette, hogy több indítás is lesz az elkövetkező három évben. Három GEO műhold, az USAF tesztindítás és a két űrhajóst Hold körüli kerülésre indító indítás az ismert.
  3. A statisztika félrevezető. A Protonnak és a Szojuznak is milyen jó a statisztikája. Oszt nemrég ugye kiderült, hogy brutális minőségbiztonsági problémák vannak a hajtóművek gyártásánál.
  4. A Falcon Heavy egy opció, amivel kifoghatják a szelet a konkurens nagy indítórakéták vitorlájából (Proton, Delta IV Heavy)
  5. Szintén elhappolhatnak pár megrendelést a Blue Origin cég New Glenn rakétája elől, amely nagy veszélyt jelenthet a SpaceX-re üzleti szinten.
  6. Középtávon úgy is a BFR-re akarnak koncentrálni, feltehetően a 2020-as évek végére az FH túlhaladott lesz. Remélhetőleg nagyon...

BFRnek üzletileg van vmi értelme? Márha a személy szállítás New York, Sydney, Moszkva közt nem számolom. Hehe mekkora is lenne ha ICBM leszállna Seremetyjevón, vagy vhol Moszkvában.

Néha úgy érzem, hogy ha ez az egész üzletről, pénzről szólna Musknak itt block5nél kéne megállnia. Innen Spacex csak fossa a pénzt ezekkel az árakkal konkurencia nem tud versenyezni.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
BFRnek üzletileg van vmi értelme? Márha a személy szállítás New York, Sydney, Moszkva közt nem számolom.

A BFR fő előrelépés az F9 / FH családhoz képest, hogy 100%-osan újrafelhasználható. Tehát ott tényleg csak az üzemanyagot kell kifizetned, meg persze a járulékos költségeket, de ennyi. Semmi sem vész el...

A SpaceX eredetileg gondolkozott a második fokozat visszahozatalán, de a jelek szerint nincs rá jó megoldásuk. Így viszont opció nincs, hogy teljesen újrafelhasználható megoldással rukkoljanak elő...

Néha úgy érzem, hogy ha ez az egész üzletről, pénzről szólna Musknak itt block5nél kéne megállnia. Innen Spacex csak fossa a pénzt ezekkel az árakkal konkurencia nem tud versenyezni.

Meddig? A Blue Origin jön, és a New Glenn erősebb, mint az FH, az első fokozata ugyanúgy újrafelhasználható, ráadásul a BO volt olyan okos, hogy Floridába telepítette eredendően a rakétagyárát, így nem kell végigutaztatni keresztbe az amerikai kontinensen a rakétafokozatokat, míg ugye a SpaceX-nek a nyugati parton van a gyára, az indítóállások pedig most még keleten inkább (majd aztán délen, ha a Texasi indítóállás elkészül)...

A SpaceX legfőbb problémája, hogy azok piacára fog nem sokára belépni a műholdas internetszolgáltatással, akik a legtöbb megbízást adják jelenleg - a kommunikációs műholdakat üzemeltetők piacára. Amíg nincs árban igazán versenyképes alternatíva, két megoldást tehetnek a cégek: vagy lenyelik a békát, hogy azt a céget pénzelik, aki hamarosan az ő kuncsaftjaikat fogja lenyúlni, vagy inkább átmennek valamelyik konkurenshez. A OneWeb például következetesen kerüli a SpaceX-et, hiszen eredetileg ők is a SpaceX-et bízták volna meg a műholdhálózatuk feljuttatásával. Csak Elon Musk szépen fogta, lenyúlta a OneWeb (akkor még WorldVU) legnagyobb pénzügyi befektetőit (a Google-t és az Infinity investmentst) mivel azt mondta nekik, hogy adjanak neki pénzt, megcsinálja ő ezt a műholdas internethálózatot. A Google (pardon, Alphabet) és az Infinity erre megdobta a SpaceX-et egy milliárd dollárral. A OneWeb meg ehette a kefét, és nézhetett új befektetők után.

Tippelj, ki most a legnagyobb megrendelője a Blue Origin-nek? Igen, a OneWeb már 5db indítást megrendelt tőlük (igaz sok más mellett...). A másik kettő az Eutelsat és a muSpace, szintén zenészek...

7-8 évvel ezelőtt a SpaceX mindent elkövetett, hogy a GEO pályán keringő műholdakat üzemeltető cégeket meggyőzzék arról, hogy a Falcon 9-est vásárolják meg indításra. Most viszont a GEO műholdakat üzemeltető cégek szépen lassan elpártolnak a SpaceX-től. Persze a tudományos vagy nem kommunikációs műholdakban utazó cégeknek tök mindegy...

És igen, a helyzet az, hogy a jövőt tekintve a SpaceX nem a rakétaépítésben látja a fő bevételi forrását, hanem a feltehetően SpaceLink néven érkező műholdas internetszolgáltatásában...

Ez azon táblázat alapján készült, amit 2016 elején egy ex-SpaceX alkalmazott lenyúlt, és eladott a WSJ újságnak:
140_spacex_2016_early.jpg