Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Tom Müller a SpaceX fő hajtóműtervezője beszélt nemrég egy előadáson, pár kiemelendő dolog:

  • 2002-ben kezdett a SpaceX-nél a 9 első alkalmazott egyike, és az egyetlen akkor, aki hajtóműveket fejlesztett.
  • Az első időkben nagyon nehéz volt alkalmazottakat találnia. A TWR-nél 15 évet húzott le, de a volt munkatársai kinevették, hogy el fog bukni, és onnan senkit sem sikerült magával csábítani.
  • Az első dolog egy gázgenerátor elkészítése volt, amelyben a XCOR cég segített (az XCOR maga főleg beszállító kisebb projektekben, maga is versenyzett az Ansari X-Prize-ért), az első sikeres teszt után haza akartak menni, mondván napi egy teszt a bevett - Müller viszont azt mondta, hogy még csak délelőtt 11 óra van, gyerünk, további teszteket csinálni!
  • Az első teszteket a Mojave (űr)reptéren hajtották végre, de korlátozva volt, mennyit tesztelhettek, ezért végül megvették a csődbe ment Bael Aerospace hajtóműfejlesztő telepét Texasban (egy árverésen, amúgy - Cifu)
  • Az első sikeres Merlin égőtér tesztet konyakkal ünnepelték meg - ami miatt nehéz helyzetbe került, mikor a rendőrség megállította, de végül a yard megkönyörült rajta, és elengedte.
  • Az elején voltak gondok, a tesztállást volt, hogy teljesen elpusztította a Merlin (képet lásd lejjebb) - (megj.: az nem derül ki, hogy a hajtómű üzemszerű működése avagy robbanása volt az ok - Cifu)
  • Nagyon büszke a Merlin-re, könnyű gyártani, olcsó gyártani és nagyon megbízható, ráadásul gyorsan és nagy mértékben szabályozható a tolóerő, amely lehetővé teszi azt, hogy a hajtóművel leszálljon a rakéta.
  • Az elmúlt 4 évben a Raptoron dolgozott, így nem az ő érdeme a Falcon 9 Block 5 hajtóművével kapcsolatos fejlesztések.
  • A Raptor semmilyen szálon nem kötődik a Merlinhez, teljesen nulláról kezdték a fejlesztést.
  • Jelenleg építik a repülésre szánt hajtómű tesztállását, az első repülésre szánt hajtóművet már le is gyártották, minden jól áll ahhoz, hogy jövőre az első BFS tesztrepüléseket megkezdhessék (ez feltehetően a Grasshopper-hez hasonló függőleges tesztrepülés lesz).
  • Jelenleg a Merlin a legjobb tolóerő-per-tömeg arányú rakétahajtómű, de a Raptor el fogja venni tőle ezt a címet.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Tom Müller a SpaceX fő hajtóműtervezője beszélt nemrég egy előadáson, pár kiemelendő dolog:

  • 2002-ben kezdett a SpaceX-nél a 9 első alkalmazott egyike, és az egyetlen akkor, aki hajtóműveket fejlesztett.
  • Az első időkben nagyon nehéz volt alkalmazottakat találnia. A TWR-nél 15 évet húzott le, de a volt munkatársai kinevették, hogy el fog bukni, és onnan senkit sem sikerült magával csábítani.
  • Az első dolog egy gázgenerátor elkészítése volt, amelyben a XCOR cég segített (az XCOR maga főleg beszállító kisebb projektekben, maga is versenyzett az Ansari X-Prize-ért), az első sikeres teszt után haza akartak menni, mondván napi egy teszt a bevett - Müller viszont azt mondta, hogy még csak délelőtt 11 óra van, gyerünk, további teszteket csinálni!
  • Az első teszteket a Mojave (űr)reptéren hajtották végre, de korlátozva volt, mennyit tesztelhettek, ezért végül megvették a csődbe ment Bael Aerospace hajtóműfejlesztő telepét Texasban (egy árverésen, amúgy - Cifu)
  • Az első sikeres Merlin égőtér tesztet konyakkal ünnepelték meg - ami miatt nehéz helyzetbe került, mikor a rendőrség megállította, de végül a yard megkönyörült rajta, és elengedte.
  • Az elején voltak gondok, a tesztállást volt, hogy teljesen elpusztította a Merlin (képet lásd lejjebb) - (megj.: az nem derül ki, hogy a hajtómű üzemszerű működése avagy robbanása volt az ok - Cifu)
  • Nagyon büszke a Merlin-re, könnyű gyártani, olcsó gyártani és nagyon megbízható, ráadásul gyorsan és nagy mértékben szabályozható a tolóerő, amely lehetővé teszi azt, hogy a hajtóművel leszálljon a rakéta.
  • Az elmúlt 4 évben a Raptoron dolgozott, így nem az ő érdeme a Falcon 9 Block 5 hajtóművével kapcsolatos fejlesztések.
  • A Raptor semmilyen szálon nem kötődik a Merlinhez, teljesen nulláról kezdték a fejlesztést.
  • Jelenleg építik a repülésre szánt hajtómű tesztállását, az első repülésre szánt hajtóművet már le is gyártották, minden jól áll ahhoz, hogy jövőre az első BFS tesztrepüléseket megkezdhessék (ez feltehetően a Grasshopper-hez hasonló függőleges tesztrepülés lesz).
  • Jelenleg a Merlin a legjobb tolóerő-per-tömeg arányú rakétahajtómű, de a Raptor el fogja venni tőle ezt a címet.
Tök jó összefoglaló!
Az az elolvadt tesztállás lehetett minden karbantartó álma :eek:.
Valahol sajnálom, hogy előbb-utóbb nem terveznek a Merlinnel. Persze új hajtóanyag, meg más platform. Csak ez meg már maxra lett fejlesztve és LEO-ra tökéletes.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Valahol sajnálom, hogy előbb-utóbb nem terveznek a Merlinnel. Persze új hajtóanyag, meg más platform. Csak ez meg már maxra lett fejlesztve és LEO-ra tökéletes.

A Merlin adott korlátokkal rendelkezik. Nagyobb rakétához már nem célszerű használni, mert egyszerűen túl kicsi a tolóereje. Már a Falcon Heavy is fejvakarós a 27 hajtóművel. A Falcon 1-hez ideális, a Falcon 5-höz dettó (de az ugye nem épült meg), a Falcon 9-hez még megfelel. Amíg ekkora méretben gondolkodsz, nincs gond vele.

Csak most nagyobb méretekben gondolkodnak. Így pedig a Merlin parkolópályára kerül...

Nem véletlen, hogy a Blue Origin is akkorára építi a Be-4-et. Az 2400kN @Sea Level, a Raptor meg 1700kN. A Merlin-1D+ ezekez képest mindössze 825kN...
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
A Merlin adott korlátokkal rendelkezik. Nagyobb rakétához már nem célszerű használni, mert egyszerűen túl kicsi a tolóereje. Már a Falcon Heavy is fejvakarós a 27 hajtóművel. A Falcon 1-hez ideális, a Falcon 5-höz dettó (de az ugye nem épült meg), a Falcon 9-hez még megfelel. Amíg ekkora méretben gondolkodsz, nincs gond vele.

Csak most nagyobb méretekben gondolkodnak. Így pedig a Merlin parkolópályára kerül...

Nem véletlen, hogy a Blue Origin is akkorára építi a Be-4-et. Az 2400kN @Sea Level, a Raptor meg 1700kN. A Merlin-1D+ ezekez képest mindössze 825kN...
A Szajúz kismilió hajtóművel ötven éve működik.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113

Mach 1.9 és ~35km-es magasság. Mondjuk ez eddig a legnagyobb sebesség / magasság, amit elértek (a VSS Enterprise 22km és Mach 1.4-et ért el a harmadik hajtóműves útján, a negyediken meg ugye elpusztult). Ezzel együtt ha megnézitek a videót, gyorsítás közben végig billeg és eléggé instabil a gép (1:20-tól 1:31-ig).

Továbbra sem értem, mi a frászkarikáért vergődnek ezzel a gumi és LOX alapú hibrid hajtóművel, amelynek évtizedek óta problémája a stabil égés (nem véletlenül ment a SpaceShipOne rövid úton múzeumba...), ahelyett, hogy egy normális folyékony hajtóanyagú rakétával látnák el...
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
az embr gyorsan felébred a délutáni szunyókálásából:
"Arianespace and ISIS to launch small satellites on the Vega SSMS POC flight" :eek:
Ja, hogy Innovative Solutions In Space, 2006 óta vezetik a kockaműholdak és kisműholdak piacát, eddig 270 ilyet állítottak pályára. :oops:
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Mach 1.9 és ~35km-es magasság. Mondjuk ez eddig a legnagyobb sebesség / magasság, amit elértek (a VSS Enterprise 22km és Mach 1.4-et ért el a harmadik hajtóműves útján, a negyediken meg ugye elpusztult). Ezzel együtt ha megnézitek a videót, gyorsítás közben végig billeg és eléggé instabil a gép (1:20-tól 1:31-ig).

Továbbra sem értem, mi a frászkarikáért vergődnek ezzel a gumi és LOX alapú hibrid hajtóművel, amelynek évtizedek óta problémája a stabil égés (nem véletlenül ment a SpaceShipOne rövid úton múzeumba...), ahelyett, hogy egy normális folyékony hajtóanyagú rakétával látnák el...
Nem, a RocketMotorTwo 2014 utáni 2. generációja már "polyamide plastic fuel (szilárd hydroxyl-terminated polybutadiene) és folyékony N2O keverékét égeti, illetve nem a Sierra Nevada, hanem a Virgin Galactic gyártmánya.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Nem ez a nagy áttörés. A nagy áttörés az lenne, ha létrehoznál egy részecskepárt, az egyiket betennéd egy gyufás skatulyába, és elvinnéd a Ganümédeszre. Itt piszkálnák az itt maradt részecskét, te meg vele egy időben kiolvasnád a másikon a történéseket.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Nem, a RocketMotorTwo 2014 utáni 2. generációja már "polyamide plastic fuel (szilárd hydroxyl-terminated polybutadiene) és folyékony N2O keverékét égeti, illetve nem a Sierra Nevada, hanem a Virgin Galactic gyártmánya.

A LOX -> N2O-ban tévedtem, de a gumiban nem. A Virgin Galactic a VSS Enterprise balesete után a polyamide üzemanyag elégtelen tolóereje miatt visszaállt a gumialapú HTPB-re.

The plastic fuel made its debut on the disastrous VSS Enterprise flight. While the propellant was not to blame for the accident, SpaceNews reported a year later that Virgin Galactic opted to switch back to the original fuel. This change came after additional test firings at Galactic’s Mojave test facility. Therefore, the upcoming powered test flights use HTPB. ( forrás )
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd