1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Űrkutatás

Diskurzus a(z) 'Kantin' témában - Luthero által indítva @ 2015. szeptember 19..

  1. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Gondolom marha keményen kell dolgozzanak azon, hogy évek óta még a sajátjaikon kívül is csak ők tudták és tudják az emberes űrrepülésekben kiszolgálni az Us+Eu+Japán űripart is. Kína már legalább kiszolgálja saját magát.

    Tetszett a válasz remélem, igyekszem jó(troll) kérdésre jól válaszolni mindig ;).
     
  2. Fade

    Fade Well-Known Member

    Viszonyítás képp NASA 17.000, SpaceX 7000, ULA 4000, Orbital ATK 10.000...

    Kínáról semmi infon nincs de többen dolgoznak Oroszban ebben az iparágban, mint a világon máhol összesen. Az eredményeik is mutatják. :)
     
  3. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    De nekik kell a kínaiakon kívül az összes nemzet űrhajósait felvinni és visszahozni az űrbe, szegények tuti sokat kell dolgozzanak, meg nagy a teher is, ha nem lennének, mennyi is, lassan 8 éve nem lenne amerikai, EU, Japán űrhajós a világűrben :D?
     
  4. boki

    boki Well-Known Member

    2002-ben a kínai légi-kozmikus iparban 650 000 ember dolgozott. Friss adattal nem rendelkezem, de valószínü ez a szám már meghaladja az 1,5 milliót. Kínának rengeteg pénze van. Az orosz kozmikus program(ipar) alulfinanszírozott a SZU felbomlása óta.
     
    fishbed and haubagoi like this.
  5. haubagoi

    haubagoi Well-Known Member

    Ne feledd el hozzászámolni a NASA-hoz a beszállítókat sem, azzal együtt már bőven többen vannak, mint az oroszok.
     
    gergo55 likes this.
  6. haubagoi

    haubagoi Well-Known Member

    A NASA önmagában csak egy iroda. Aki kicsit is tanult közgazdaságtant / vállalatgazdaságtant, az tudja, hogy nem önálló vállalatok termelnek, hanem vállalatokból álló hálózatok. Aki a NASA-nál csak a 17,000 főt számolja, az tulajdonképpen csak a HQ-t, a központi irodát számolja, mert egyébként minden ki van szervezve. A Space Shuttle-k működtetéséhez anno 1,5 millió fő munkájára volt szükség!
     
    gergo55 likes this.
  7. haubagoi

    haubagoi Well-Known Member

    NASA (ami egy kormányhivatal), létszáma 17,000 fő, a Roscosmos, ami szintén egy kormányhivatal, létszáma 500 fő.
    Nem illik az összehasonlításnál az egyik esetben csak a kormányhivatal(ok) létszámát, a másik esetben pedig a teljes űripar létszámát összehasonlítani. Persze tudom, sokaknak még ez sem tűnik fel, mert hát az amerikaiak olyan nagyon hatékonyak! Mellesleg, nézzétek már meg az amerikai multik dolgozói létszámát! Ha valóban 17,000 fő működtetné az egész amerikai űripart, akkor a többi multicég dolgozói létszámával összehasonlítva ebből az derülne ki, hogy az űripar a világ legegyszerűbb tevékenysége, mert például egy befektetési bank működtetéséhez közel 60,000 dolgozó kell (ebből 20,000 informatikus), de az amerikai űripart 17,000 fő működteti... o_O Műszakilag okos emberek, hogy lehettek ilyen buták?!
     
    lui7889 likes this.
  8. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    A beszállító ill. alvállalkozó olyan, megbízod egy munkával, azt elvégzi, és kész, de nem lesz ettől annak az alkalmazottja. Pl. az űrrepülőgép-ISS programhoz az olasz űrügynökség megyezett a NASA-val, hogy a három MPLM-et ők gyártatják le az Alenia Space-el (később Thales Alenia). A te logikád szerint akkor az Alenia dolgozóit is az amerikai űprogramba valóknak kellene tekinteni...

    .

    Nem csak egy iroda, hiszen ők végzik a fejlesztés és részben a kivitelezést is, mint fővállalkozó, valamint üzemeltetéssel is foglalkoznak. A kísérleti / fejlesztő, gyártó és indító infrastruktúra egy jó része is a NASA tulajdonában van. Például a Kennedy űrközpont kiváló példa, hiszen a SpaceX által használt LC-39A indítóállás a NASA tulajdonában van, a SpaceX csak egy 20 éves bérleti szerződést kötött rá.

    Tévedés, 2015-ben a Roszkoszmosz állami vállalattá (Госкорпорация) alakították, egybegyúrva felügyeli az egész orosz űripari cégeket. Igazából ilyen megoldás máshol nincs, mert gyakorlatilag a Roszkoszmosz irányítja az összes leányvállalatát. Az ArianeSpace és az ESA helyzete sem egyszerű szituáció, de az sem ilyen jellegű.
     
    gergo55 likes this.
  9. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ez iszonyatosan magas érték. Az Apollo program csúcsán volt ez 400k ember, ahol igazán nagy dolgot vittek végbe és gyorsan. És nem is volt hosszútávon fenntartható.

    Ez nettó téveszme. A NASA 17 ezer fős létszámában minden kutató, mérnök és üzemeltető is benne van. Tudod a NASA infrastruktúrát használja a Space X is. Ej...

    A NASA nem csak tanulmányokat készít a barom sztereotípiákkal ellentétben.

    Attól mert ökörséget hajtogatsz még nem lesz igaz. A 1,5 millió fő résznél már nem tudtam, hogy sírjak vagy röhögjek rajtad. Ilyen ökörségeket honnan szedsz? Magadtól vagy segít valaki?
     
  10. Luthero

    Luthero Well-Known Member

    [​IMG]
    Ránéztem a Sabre hajtóműre hogy állnak . Szép számok és igéretek vannak az idénre, majd meglátjuk.

    SABRE FACTS

    Single-Core SABRE Engine:

    Design (Mach 5) Specific Impulse: 28,000 N s /kg
    Sea-Level Static Net Thrust: 200 kn

    Air breathing mode:

    Speeds: Mach 5.4
    Net thrust (max): 350kn
    Core Air Mass flow: 125kg per second

    Rocket Mode:

    Speeds: Mach 25
    Net Thrust (max): 500kn
    Vacuum Specific Impulse: 4,500 N s /kg

    [​IMG]
     
    Tcat, gergo55, Fade and 1 other person like this.
  11. deze75

    deze75 Well-Known Member


    köszönöm..erre gondoltam amit írtál...szóval van így is úgy pro és kontra
     
  12. fip7

    fip7 Well-Known Member

    A metán üzemanyag alatt lényegében cseppfolyós földgázt értünk?
    Mióta használnak ilyen rakétákat?
     
  13. kamov

    kamov Active Member

    Nem, a cseppfolyós földgáz (LNG) a metán mellett pár százalék etánt és propánt is tartalmaz.
    Eddig ilyen rakétákat gyakorlatilag nem alkalmaztak.

    Amikor a múlt században elkezdtek nagy méretű rakétákat fejleszteni, akkor földgázipar még szinte nem létezett, a kerozin viszont elérhető volt a sugárhajtású katonai és később polgári repülés miatt.

    Metán és LNG hajtással azért kezdtek most foglalkozni, mert a kiépült földgázipar miatt olcsóbb lett mint a kerozin és kezelhető azokkal az eszközökkel, amikkel a kerozinhoz használt folyékony oxigént is kezelik (hasonlóak a hőmérsékletek és a térfogatok).

    Mars utazásban gondolkodók, mint pl. a SpaceX azért is gondolkodnak metánban, mert az a Marson is előállítható.
     
    Tcat, Nemerson, Luthero and 5 others like this.
  14. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Yepp, ezt nem tisztáztam, a Be-4, ami ugye a New Glenn és a Vulcan rakétákban lesz, valójában nem Metánt hanem földgázt (LNG) éget el.
    Metánt a SpaceX féle Raptor (Starship ill. Super Heavy) illetve majd az európai Prometheus (az Ariane 6-hoz) valamint M10 (Vega E) rakétahajtómű használ.
     
  15. jani22

    jani22 Well-Known Member

    Közbevetőleg, a célokról. :)

    [​IMG]
     
    gergo55 and Luthero like this.
  16. Nemerson

    Nemerson Well-Known Member

    fishbed, Luthero and gacsat like this.
  17. Tcat

    Tcat Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    https://www.nasa.gov/press-release/...portunity-rover-mission-on-mars-comes-to-end/

    A NASA-nál nemrégiben megfutották az utolsó próbálkozást az Opportunity roverrel való kapcsolat újrafelvételre és mivel ez most sem sikerült a tavaly júniusi homokviharba keveredése óta bizonytalan sorsú roverről végleg letettek. A majdnem 15 évnyi működésével a masszív kis rover persze így is irdatlan mértékben túlteljesítette a legvadabb várakozásokat is.

     
    gergo55, jani22, fip7 and 3 others like this.
  18. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Hát nem sietik el.
     
  19. kamov

    kamov Active Member

    Nem A5V, csak sima A5.
    Ebből az első 2014-ben repült.

    Az Angara-A5V még nem létezik. A jelenlegi állás szerint leghamarabb 2026-ban repülhet, ugyanis a hidrogénes KVTK végfokozat még nincs kész.
     
    fip7, Fade, gacsat and 3 others like this.
  20. gacsat

    gacsat Well-Known Member

Ezen oldal megosztása