Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 723
2 495
113
Na csak leszállt.
80581932_10157750745031772_6869195570225872896_o.jpg

80541201_10157750745226772_2404490904694947840_o.jpg

80381925_10157750745251772_3773699128308006912_o.jpg
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 373
24 746
113
Valahogy többet vártam, majd biztos kialakul:

"Mint később kiderült, a hibát az okozta, hogy rossz időt számolt a Starliner fedélzeti számítógépének órája – ezt Mission Elapsed Timing anomáliaként emlegették a Boeing és a NASA illetékesei. Az órajel hibája ahhoz vezetett, hogy az automatikus vezérlés nem adott a kellő pillanatban, azaz az Atlas V rakéta fölső, Centaur fokozatáról való leválás után parancsot a négy fő hajtómű bekapcsolására, ellenben az űrhajó orientációjáért felelős fúvókák működésbe léptek, mert a vezérlő szoftver azt hitte, hogy az űrhajó már pályára állt és igyekezett azt az ehhez előírt pozícióba állítani. ...

... Az ISS körülbelül 420 kilométeres magasságban kering a Föld körül, a Starliner pályáját azonban csak 250 km magasságban tudták stabilizálni, innen pedig semmi esély nem maradt az ISS eléréséhez. Az űrhajónak amúgy az órahibától eltekintve semmi műszaki problémája nem volt, a megfelelő, pontos idő távbeállítása után a repülésirányítás úgy döntött, hogy mivel esélytelen az űrállomáshoz való kapcsolódás, a küldetés többi részére koncentrálnak,"

https://index.hu/techtud/2019/12/22/reg_orult_kudarcnak_ennyire_a_nasa/
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 373
24 746
113
Valahogy többet vártam, majd biztos kialakul:

"Mint később kiderült, a hibát az okozta, hogy rossz időt számolt a Starliner fedélzeti számítógépének órája – ezt Mission Elapsed Timing anomáliaként emlegették a Boeing és a NASA illetékesei. Az órajel hibája ahhoz vezetett, hogy az automatikus vezérlés nem adott a kellő pillanatban, azaz az Atlas V rakéta fölső, Centaur fokozatáról való leválás után parancsot a négy fő hajtómű bekapcsolására, ellenben az űrhajó orientációjáért felelős fúvókák működésbe léptek, mert a vezérlő szoftver azt hitte, hogy az űrhajó már pályára állt és igyekezett azt az ehhez előírt pozícióba állítani. ...

... Az ISS körülbelül 420 kilométeres magasságban kering a Föld körül, a Starliner pályáját azonban csak 250 km magasságban tudták stabilizálni, innen pedig semmi esély nem maradt az ISS eléréséhez. Az űrhajónak amúgy az órahibától eltekintve semmi műszaki problémája nem volt, a megfelelő, pontos idő távbeállítása után a repülésirányítás úgy döntött, hogy mivel esélytelen az űrállomáshoz való kapcsolódás, a küldetés többi részére koncentrálnak,"

https://index.hu/techtud/2019/12/22/reg_orult_kudarcnak_ennyire_a_nasa/
"A Starliner részleges kudarcát talán legjobban az űrállomás személyzete sajnálja: a fedélzeten egy rakás nekik szánt holmi, ruhaneműk, karácsonyi ajándékok, élelmiszerek utaztak, a 270 kilogrammnyi szállítmányról azonban kénytelenek voltak most lemondani. A hat űrhajóstól Jim Chilton külön bocsánatot is kért."
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 344
10 718
113
Milyen előnye van, hogy nem egy nyomon futnak a kerekek?

Bár nem én lettem megszólítva, én úgy gondolom, hogy érdemes megemlíteni hasonló példákat. Mint pl. a MiG-31 főfutóművei.
A MiG esetében talán leginkább azért, hogy a havas futópályán ne az első kerék által keményre letaposott - már csúszósabb - felületen fusson a hátsó kerék fékezéskor - ha jól tudom.
0a667feeeb67e316ca3885df4e00a7f2.jpg


Közelebb van mind elrendezésben, mind okban a Tu-22M0 prototípus főfutóműveinek elrendezése a Mars Roverhez:

Itt "Maga Lenin" kiváló írásművéből idéznék:
"...a futózsámolyok két sorban 3-3 kereke közül a középső kettő kijjebb tolódott a kibocsátási folyamat végén. Ezzel a szokatlan megoldással kívánták csökkenteni a talajnyomást, azaz a nem szilárd pályákról való üzemelést biztosítani..."
https://modernwartech.blog.hu/2019/08/16/a_tupoljev_tu-22m_bombazorepulogep_2_resz

Én inkább úgy fogalmaznék, hogy nem a talajnyomást csökkenti, hanem biztosabbá teszi a kerekek tapadást.
Az első kerék kitapos egy nyomvályút, amibe a második kerék a puha talajon leginkább csak belesüppedni tudna, ráadásul az oldalfalát csak fékezné a nyomvályú fala.
Ha félátfedésben fut, akkor a második kerék tapadófelülete legalább félig megint tud fogást venni a talajon, s megúszta a besüppedést.
Ezzel egyúttal újra alkalmassá teszi a talajt a harmadik kerék számára.
Szerintem.
Tu-22M0_%2833%29_at_Central_Air_Force_Museum_pic6.JPG

999536.jpg
 
T

Törölt tag 1586

Guest

Ha a Föld csak 10-15%-kal nagyobb lenne, akkor a kémiai hajtóanyagok energiasűrűsége miatt lehetetlen lenne az űrutazás. Durva.
Ezért gondolom én is - mint még sokan mások is - hogy Elonnak ez az "egy lépéssel a Marsra" ötlete téves.
A Hold a logikus célpont. Ott kellene először űrállomást építeni, majd letelepedni, rakéta gyárakat építeni, és ha ez már mind faszán működik akkor onnan majd mehetnek a deep space küldetések is.
 
M

molnibalage

Guest
Ezért gondolom én is - mint még sokan mások is - hogy Elonnak ez az "egy lépéssel a Marsra" ötlete téves.
A Hold a logikus célpont. Ott kellene először űrállomást építeni, majd letelepedni, rakéta gyárakat építeni, és ha ez már mind faszán működik akkor onnan majd mehetnek a deep space küldetések is.
Ami még felmerült bennem, hogy OK, hogy van (?) víz a Holdon, de mennyi? Meg az nem megújuló forrás. Mennyire tervezhető és építhető erre hosszútávon bármi? Mert, ha elfogy, akkor game over. Nem fog (?) visszatermelődni. Erre nem lehet felhúzni egy civilizációt, legfeljebb felderítő expedíciókat.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
T

Törölt tag 1586

Guest
Ami még felmerült bennem, hogy OK, hogy van (?) víz a Holdon, de mennyi? Meg az nem megújuló forrás. Mennyire tervezhető és építhető erre hosszútávon bármi? Mert, ha elfogy, akkor game over. Nem fog (?) visszatermelődni. Erre nem lehet felhúzni egy civilizációt, legfeljebb felderítő expedíciókat.
100 millió és 1 milliárd tonna közé teszik a kitermelhető víz mennyiségét / pólus.
Ez hosszabb távon persze semmi és majd kívülről kell pótolni, viszont a videóban fejtegetett rakéta egyenlet miatt - ha sikerül elérni hogy ne mindent a Földről kelljen a Holdra vinni (kisbolygó bányászat?) - gazdaságosabb lesz a Holdról (vagy a Hold körül keringő űrállomásról) operálni.
Minden Holdról indított űrjármű 60%-a lehet a hasznos teher - ami a földi indítás esetén >10% !!
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti and gergo55