1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Űrkutatás

Diskurzus a(z) 'Kantin' témában - Luthero által indítva @ 2015. szeptember 19..

  1. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan Well-Known Member

    Most csak direkt nem akarod megérteni, hogy mit írtam ugye?
     
    endre likes this.
  2. milagro

    milagro Well-Known Member

    Nem valóban nem teljesen értem...
    Mondjuk a link mellé érdemes kivágni a kulcsmondatot, vagy kulcsszavakat kiemelni, hogy kereshető legyen a cikk. Ez igaz!
    Én, ha linkelek egy hírt ezt többnyire megteszem, mert nagyban megkönnyíti a hírek keresését ha szerepel egy-egy kommentben a kulcsszó!
    ..
    Ennél az a még hasznosabb, ha valaki úgy linkel egy hírt, hogy előtte rákeres a témára, hogy volt-e már, s ha igen, akkor ahhoz fűzi tovább!
    Ha mindenki így tenne be híreket, akkor még jobb, hatékonyabb és élvezhetőbb lenne a "kerekasztal", mert össze lennének fűzve az azonos tartalmak!
     
    gergo55 and jani22 like this.
  3. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    A lőpor ugyan nem áll le a nitrogéntől.
     
  4. kamov

    kamov Well-Known Member

    A lőpor nem is, de a katonai szilárd hajtóanyagú rakétában égő "műguminak" és alumíniumpornak jóval nagyobb nyomás és hőmérséklet (azaz energia) kell hogy az oxidálóanyagával beinduljon.
    Ha az égőtérbe kellően sok és kellően hideg gázt tudnak vezetni, akkor az elég hőt (energiát) tud elvonni, hogy az égés leálljon.
     
    endre, Cifu and fishbed like this.
  5. jani22

    jani22 Well-Known Member

    Mit nem értesz ezen?

    Simán egy fontos hírt közölt, hogy jobb legyen az informáltságunk napi szinten.

    Már bocsi, ha érdekli valakit, akkor a link sorában az alap infó benne van, ha nem érdekel valakit, akkor az arrogáns megjegyzéseit tartsa meg magában. Én a hírre vagyok kíváncsi, nem a minősíthetetlen megjegyzésekre!!

    De ha szemelvényeket akarsz / jó, nem emelt ki a cikkből lényeges elemeket /, hogy ne kelljen a "finom modorúnak" sokat olvasni, az baj!

    Inkább az Olvtárs bejegyzésére való hivatkozással tegyél be ide többlet infót a témához - vagy máshoz, ami elősegíti a Topicot -, mint ahogy én is megtettem! #6059 :)


    Legyünk segítőek és előre mutatóak! :)
     
  6. jani22

    jani22 Well-Known Member

    Az nagyon zavar a mondódban, hogy én megmondom és más ezt fogadja el. ... Az sem kizárt, hogy neked van igazad. :) :O
    Igyekszem nem elfogultnak lenni, a valóság nem egyezik meg a Fikcióval! :)

    Ez jön le nekem a korábban leírtakból. :)

    Már, ha a korábbi évek eseményeit is figyelembe vesszük,
    hogy ha az időjárási körülmények nem ideálisak, akkor - mondjuk ki - a rendszer sz@rt sem ér a légköri viszonyok hirtelenjében való alakulásánál levő problémánál és inkább a tajga a farkasokkal és a medvékkel. :)

    Azt sugallod, hogy most már a jön a fény és minden jól alakul?
    Nem értelek, technikai infókat beillesztve jön ... ?
     
  7. jani22

    jani22 Well-Known Member

    "A kisbolygót a Hubble is megvizsgálta, ennek eredményeit hétfőn publikálták. Eszerint az aszteroida egyedülálló módon vasból és nikkelből áll. Az űrteleszkóp vas-oxidot, vagyis napszél által oxidált vasat látott a kisbolygó felszínén.

    A tömege alapján értékét így tízezer kvadrillió (tízezer millió milliárd) dollárra becsülik, szemben az emberi civilizáció globális gazdaságának 142 trillió dolláros értékével. A 16 Psychén található vas mennyiségének meghatározása azonban nem egyszerű.

    A NASA a Discovery-program keretében 2022 augusztusában egy SpaceX Falcon Heavyn tervezi elindítani űrszondáját az égitesthez. A Psyche-szonda 2026 elején állna pályára a kisbolygó körül."

    https://index.hu/techtud/2020/10/28/a_psyche_tobbet_er_mint_az_egesz_vilaggazdasag/
     
    fip7 and fulcrum11 like this.
  8. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan Well-Known Member

    Szemezgetve az elmúlt napok eseményeiből.

    Sikeres Electron indítás a Rocket Labtól. 9 földet vizsgáló cubesat +1Canon’s CE-SAT-2B Earth-imaging satellite.



    Kína Long Marc 2C kétfokozatú rakéta pályára állított 3katonai kémműholdat +1cubesat
    Természetesen a hivatalos közlemény szerint a műholdak "csak" a föld elektromágneses környezeti jeleit vizsgálja. A kínai kormány a Yaogan nevet használja az ország katonai műholdjainál, a feltételezések szerint a Yaogan 30 családot jelzéskutatási misszióra tervezték. Egyes elemzők azt feltételezik, hogy a Yaogan 30 műholdcsalád új elektronikus lehallgatási berendezéseket tesztelhet. A negyedik hasznos teher az űrbe utazott a Tianqi 6 névre keresztelt kis műholdat a pekingi Guodian Gaoke vállalat számára indították kereskedelmi adatok továbbítására.
    https://spaceflightnow.com/2020/10/26/china-launches-three-military-spy-satellites/



    Oroszország A Soyuz-2.1b rakétával Plesetskből újabb Glonass K navigációs műholdat állított pályára.



    A NASA hétfő jelentette be az új emberes célindítási dátumot. A Crew Dragon űrhajó várhatóan EST november 14-én (0049 GMT november 15-én) startol a SpaceX Falcon 9 rakétával. Időközben a SpaceX megerősítette, hogy két hajtóművet kicseréltek a rakéta indító fokozatán mert problémákat fedeztek fel azok vizsgálata során.
    https://spaceflightnow.com/2020/10/27/spacex-crew-launch-set-for-nov-14/



    ULA november 4-én tervezi pályára állítani a NRO Nemzeti Hírszerző Iroda szupertitkos műholdját egy Atlas5 rakéta fedélzetén. A különlegességet az adja, hogy első ízben repül majd az Atlas5 a Northrop Grumman által épített szilárd hajtóanyagú booster új modelljével, amik a korábbi Aerojet Rocketdyne boostereit váltják.
    https://spaceflightnow.com/2020/10/27/atlas-5-launch-from-cape-canaveral-scheduled-for-next-week/


    Jan Worner, az ESA főigazgatója és Jim Bridenstine, a NASA vezetője új egyetértési megállapodást (MoU) írtak alá Párizsban "Európának" a Holdra viteléről. A történelmi megállapodás szerint az ESA tagállamai számos lényeges elemmel járulnak hozzá a Hold körüli első emberi előőrshez, a Gateway állomáshoz
    https://www.moondaily.com/m/reports...rope_as_ESA_goes_forward_to_the_Moon_999.html
    [​IMG]
     
    Chima3ra, hayate, Luthero and 9 others like this.
  9. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan Well-Known Member

    Tegnapi tájékoztatón az Európai Űrügynökség további 230 millió eurót (268 millió dollárt) kér a részt vevő tagállamoktól a következő generációs Ariane 6 hordozórakéta fejlesztésére. A kiegészítő finanszírozásra a jármű fejlesztésének késése leküzdése érdekében van szükség, amely így is már 2022 második negyedévére halasztották az első repülést.
    ESA által igényelt 230 millió eurós kiegészítő finanszírozás az Ariane 6 fejlesztési költségeinek 6% -os növekedését jelenti. A fejlesztés teljes költsége meghaladja a 3,8 milliárd eurót (4,4 milliárd dollárt), ami lényegesen több, mint a körülbelül 400 milló dollárért fejlesztett SpaceX Falcon 9, amellyel az Ariane 6 versenyezni fog.
    https://spacenews.com/esa-request-2...for-ariane-6-as-maiden-flights-slips-to-2022/
     
    fishbed, fip7, endre and 1 other person like this.
  10. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    És nem újrafelhasználható.
    Az ESA (és az ArianeSpace) évekkel ezelőtt kinevette a SpaceX-et, mondván, hogy az újrafelhasználás nem működőképes koncepció.
    Most méregdrágán készül az Ariane-6, amely már most elavult, és az optimista becslések szerint is csak a 2020-as évek végére, 2030-as évek elejére készülhet el az újrafelhasználható verziója (Ariane Next), ami lemásolná a Falcon 9-et:

    [​IMG]
     
    fishbed, fip7, Luthero and 6 others like this.
  11. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan Well-Known Member

    Azt nem tudom, hogy az ESAnál kinevették volna őket, de tény, hogy hirtelen mindenki az újrafelhasználható megoldások felé fordul, látva a SpaceX sikereit.
    És mondjuk teljesen párhuzamba sem korrekt állítani a két rakétát, mert amíg a SpaceX egy relatív egyszerű kerozin motorral megoldotta a booster és az upperstage meghajtását, addíg az Ariane-6 hoz új szilárdhajtóanyagú boostert, új core stage motort a Vulcan 2.1-et, és az igazán figyelemre méltó Vinci expander cycles upperstaget fejlesztették. Csak ez már önmagában csúcs kategória a maga Isp (vac.)465 s (4.56 km/s) teljesítményével.

    De ha csak szigorúan a költségeket nézzük a SpaceX továbbra is verhetetlen lesz még jópár évig.
     
    fishbed, endre and BJani like this.
  12. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Pont ez a baj. Ahogy a NASA, úgy az ESA (főleg a CNES által vezetve) is igyekszik a létező legmodernebb, leghatékonyabb megoldásokra koncentrálni (NASA: SSME, ESA: akkor kell nekünk egy saját SSME, csak kisebb méretben -> Vulcain). De közben a költséghatékonyságot egyszerűen nem veszik figyelembe. A Vulcain tök jó hajtómű - lenne egy második fokozatba. Az Ariane 5 és az Ariane 6 is azért szorul (szilárd hajtóanyagú) boosterekre, mert LH2/LOX hajtóművekből nem lehet olyan könnyen nagy tolóerőt kinyerni.

    A Prometheus LCH4/LOX hajtómű koncepciója 2012-ben született meg, megelőzhették volna a Raptor és BE-4 hajtóműveket, ha felfigyelnek rá. 2015-ben úgy voltak vele, hogy jó, majd adunk rá egy kis pénzt. 2017 decemberében írták csak alá a megbízási szerződést (85 millió euro, ami eléggé kevés). A jelen feltételek mellett a Prometheus a 2020-as évek második felére készülhet el. Mit ad isten, az Ariane Next esetén már Prometheus alapú első és második fokozattal számolnak.

    Egy teljes generációt, vagy egy évtizedet elfecséreltek azzal, hogy a politikai háttér (olasz szilárd-hajtóanyag és német-francia páros a Vulcain kapcsán) és a minél nagyobb hatékonyság magasabb prioritást élvezett, mint a költséghatékonyság. Nem véletlen, hogy az ArianeSpace elnöke évek óta lobbyzik, hogy az ESA (és tagállamai) fix megrendeléseket adjanak le az Ariane-6-ra. Mivel aligha lesz versenyképes a piacon...
     
    endre, fishbed, fip7 and 4 others like this.
  13. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan Well-Known Member

    Nyilván sokáig kényelmesen elvoltak ezek az állami szervezetek mert szinte monopol helyzetben voltak. A SpaceX és az egyre többszereplős piacon azonban egyre inkább a költségek is számottevővé válnak. A NASAnal legalább már van alternatíva, ennek ellenére számomra az a vicc, hogy az ULA amennyire ki van tömve pénzel semmi érdemi innovációt nem mutat, hanem a régi 30-40éves technológiákkal dolgozik Csillagászati áron, az uj rakétájukhoz már a BlueOrigin szállít hajrőművet, mert házon belül már azt sem oldják meg. Az SLS no comment.
    Az ESAnál lehet azt hitték, hogy teljesítmény-technologiában vannak jobban lemaradva, amit talán az Ariane-6al akartak behozni,és megfeledkeztek a költségvetésről, költségekről mint tényezőről. Mentségükre legyen mondva senki nem hitt az újrafelhasználható technológiában, persze ma már az oroszok, meg Kína is elkezte fejleszteni, az ULAnál még ennek sincs nyoma.
     
  14. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Az ULA esetében eddig sem házon belüli volt a hajtómű, eddig az AeroJet szállította a hajtóműveket, most az első fokozatba beszáll a Blue Origin.
    Még 2015-ben, a Vulcan bejelentésekor bemutatták a SMART Reuse koncepciót is, mely szerint csak a hajtóműveket hoznák vissza, felfújható hőpajzsal, majd az ejtőernyővel aláereszkedő hajtóművet egy helikopter kapná el a levegőben. A hajtóművet megvizsgálják, letesztelik, rászerelik egy friss hajtóanyag-tartályhoz, és már indulhat is a következő útjára.

    [​IMG]

    Mivel az Atlas 5. / Vulcan koncepciónál elég meredek és magas az első fokozat pályája*, ezért a komplett első fokozat visszahozása eléggé macerás lenne. Egyszerűbb csak a hajtóműre koncentrálni.

    *: Az Atlas 5 / Vulcan ARES felső (második) fokozat igen hatékony LOX/LH2 hajtóanyagú RL-10 hajtóműveket használ. Amiknek viszont elég kicsi a tolóereje. Szóval ezeknél a megszokott megoldás az, hogy meredeken felküldik az első fokozattal a másodikat (és annak tetején a hasznos terhet), majd a 2. fokozat iparkodik a vízszintes irányú sebességet összegyűjteni.

    Hülye kérdés: miért nem hittek? Az 1950-es évek óta mindenki tudja, hogy az újrafelhasználás a jövő, az egyszer használatos ballisztikus rakétákon alapuló megoldások pedig szükségmegoldások, melyeket a katonai versengés adott aranytálcán a kezükbe. Még a Saturn V. esetében is felmerült gyorsan az újrafelhasználás lehetősége, mikor rájöttek, hogy a törvényhozás nem fogja a világ végéig fizetni a számlát. Csak akkor már jött az STS program és az űrrepülőgép koncepciója. Amely detto az újrafelhasználásról szólt.

    Az STS űrrepülőgépét (Space Shuttle) persze elb@szarintották, egyfelől az USAF (NRO) extrém igényei miatt (miközben a költségekbe ők nem szálltak be), másfelől a folyamatos csúcstechnológia-hajhászás miatt (minél hatékonyabb LH2/LOX hajtómű (SSME) és szilikát alapú hővédelem). Csináltak így egy fehér elefántot, amely se nem volt olcsó, sem nem volt könnyen és olcsón újra indítható (az SSME hajtóműveket mindig ki kellett szerelni és véglegetik alaposan átellenőrizni, ugyanez igaz a hővédelemre, amely ráadásul extrém sérülékenynek bizonyult), és ezért egy sor naív mérnökember nekiállt visszasírni a Gemini - Apollo korszakot. Emiatt aztán élből lelőtték az összes újrafelhasználható rakéta programot (DC-X, Delta Clipper, Venture Star, stb.), mert a meglévő technológiák is mindenkinek kényelmesek voltak...

    Az egy kisebbfajta lázadás volt, amikor a COTS keretében a NASA két újrafelhasználható opciót választott (a Rocketplane Kistler K-1 teljesen újrafelhasználható lett volna, a SpaceX a Falcon 9 esetében csak az első fokozat újrafelhasználását ígérte).
     
    endre, fishbed, jani22 and 5 others like this.
  15. jani22

    jani22 Well-Known Member

    "A földi irányítók vezényletével hajtotta végre a műveletet az űrszonda az eredetileg tervezettnél néhány nappal hamarabb. A kőzet- és egyéb minták október 20-i begyűjtése után ugyanis több értékes törmeléket elveszített a tárolóeszköz fedelének felfeszülése miatt. Az amerikai űrkutatási hivatal szakemberei ezért a tervezettnél néhány nappal előbbre hozták az elraktározási műveleteket.

    A szonda mintavisszaküldési kapszulája (SRC) várhatóan márciusban indul és 2023-ban érkezik a Földre. Az Osiris-Rex az első amerikai űreszköz, amely mintát vett egy aszteroidából. Japán már kétszer is végrehajtott ilyen műveletet más égitesten, legutóbbi mintavétele eredményei decemberben érkeznek meg a Földre."

    https://www.origo.hu/tudomany/20201...ntakat-az-osirisrex.html?utm_source=hirkereso
     
    fishbed likes this.
  16. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan Well-Known Member

    Azért nem vagyok teljesen meggyőzve arról, hogy már a kezdetektől annyira egyértelmű lett volna az újrafelhasználás. Főleg a kor technológia szintjét figyelembe véve. Nyílván felmerült és voltak próbálkozások, és az is biztos, hogy a ballisztikus rakétákra támaszkodó hadipar sem segítette az ez irányú törekvéseket, de szerintem nem véletlen, hogy a Szovjetek sem álltak elő ilyesmivel a Buran-ig, meg az Energia booster koncepcióáig. Pedig a hidegháború ideje alatt sok "őrűlt" projektre jutott pénz mindket oldalon. És az sem véletlen, hogy manapság sem megy az olyan gyorsan és egyszerűen. SpaceX 100 indítás után két indító fokozattal jutott el 7x használathoz.

    A sok elhalt terv közül az ESA Hermes programját sajnálom igazán. Pont aranykorát élhette volna a "kis" sikló az amerikai Space Shuttle program után. 85ben állították le a programot, tehát úgy tippelek 90előtt úgy sem repült volna. Nagyobb hőterhelést tervezték, meredekebb visszatérésre. És nem lett volna a nyugati világ rászorúlva a Soyuzokra.
     
    endre, fishbed, hayate and 2 others like this.
  17. gergo55

    gergo55 Well-Known Member

  18. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Előálltak, a VKK (Buran) program előtt ott volt a Spirál űrvadász-program, az LKSz kis-űrrepülőgép program és Glusko terve a Vulkan / MTKPV pároshoz.
    A probléma az volt, hogy egy új megoldás mindig sok rizikót jelent, ezért nem kapott esélyt a Spirál és az LKSz, illetve lett végül az MTKPV-ből a VKK program.
    Hozzáteszem, eredetileg az Enyergia rakéta gyorsító fokozatai (Blokk A) is újrafelhasználhatóak lettek volna - csak ennek gyakorlatba ültetéséhez már nem volt pénz és lehetőség...

    [​IMG]


    Az Ariane 6 fejlesztése ugye több, mint 4,4 milliárd euro úgy, hogy nem nulláról indulnak. Ez több, mint amennyiért az 1990-es években a McDonnel-Douglas vállalta volna a VTVL SSTO Delta Clipper / DC-Y kifejlesztését és megépítését.

    [​IMG]


    Nope, a Hermes programot véglegesen 1992-ben kaszálták el, miután az ESA (és a franciák) sokkal olcsóbbnak látták az oroszoktól Szojuz üléseket bérelni. Szóval a faramuci helyzet az, hogy a Hermes végét részben pont a Szojuz űrhajók (és a Mir) okozta...
     
    endre, fishbed, jani22 and 2 others like this.
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

  20. Luthero

    Luthero Well-Known Member

    endre, fishbed and jani22 like this.

Ezen oldal megosztása