1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Űrkutatás

Diskurzus a(z) 'Kantin' témában - Luthero által indítva @ 2015. szeptember 19..

  1. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Nem tudom melyik volt a legutóbbi általad ismert verzió, de túl sokat nem változott. A Human Lander system finomodott egy fokot kb.
     
  2. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan Well-Known Member

    Mondjuk ez a Hermes program is jól mutatja az ESA működésének problémáit. Csak látszólag önálló szervezet, az van, hogy összedobnak neki egy költségvetést amiből gazdálkodhat, de minden nagyobb projekt elindításához annak finanszírozását a tagállamokkal kell jóformán külön-külön megállapodni.
    Akit érdekel ahányattatott sorsú sikló története itt utána olvashat >>> http://www.astronautix.com/h/hermes.html

    Mondjuk tényleg nem ígérkezett olcsónak a Hermes, 1991ben A tervek szerint ekkorra a projekt 4,5 milliárd dollárba került volna, és 1500 embert alkalmazásával. Franciaország a finanszírozás 43,5% -ával járult hozzá, Németország 27% -kal, Olaszország pedig 12,1% -kal. Az első pilóta nélküli misszió 1998-ban tervezték. Az Ariane-5el pedig 666 millióba került volna egy fellövés.
    [​IMG]


    [​IMG]
    Látva a bűrokratikus döntéshozói rendszer működését, kész csoda, hogy azért relatív belátható időn belűl megvalósulnak projektek.
    És mondjuk ez magyarázatot is ad arra, hogy egy ilyen szervezet miért nem tud gyorsan reagálni a megváltozott piaci viszonyokhoz.
     
  3. Nemerson

    Nemerson Well-Known Member

    fishbed and jani22 like this.
  4. yangwenli

    yangwenli Well-Known Member

    Hat igen, az evolucio szabalyai pedig konyortelenek, aki nem tud gyorsan alkalmazkodni . . . lemarad :( Szoval nem az ESA fog a tortenelem konyvekben szerepelni, mint aki forradalmasitotta es uj fejezetbe billentette az emberiseget. . .aktatologatok es csinovnyikok miat . . .
     
  5. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    A probléma az, hogy az USA-ban van két tőkeerős és gőzerővel fejlesztő piaci szereplő, a SpaceX és a Blue Origin. Rajtuk kívül csak a kis rakétáknál vannak hellyel-közzel életképes konkurensek, mint a RocketLab. A többiek az állami megrendelésektől függenek. A világűr jövőjét eléggé egyértelműen az Egyesült Államok fogja irányítani...
     
  6. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan Well-Known Member

    Na azért a bürökratikus működési nehézségei ellenére bőven letett már az asztalra az ESA amivel már több oldalon szerepel a történelemkönyvekben. Mert ne feledd az ESA nem csak egy rakétagyár! Felsorolni is nehéz lenne a sikeres küldetéseket, a föld és a világűr kutatásában elért eredményeket.
    Nem elvitatva a SpaceX eredményeit de Musk még nem forradalmosította az űrkutatást, "csak" átalakította a rakétapiacot. Majd ha a Super Heavyből valóság lesz, és beváltja a hozzáfűzött reményeket akkor beszélhetünk forradalomról az űrkutatásban.
     
  7. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Őőőőő.... Nem, a Makejev tervező iroda rakott le egy újabb koncepciót egy nehéz hordozórakétáról, a 'Leader'-ről.
    Amivel csak az a gond, hogy 2018-ban a Roszkoszmosz már kinyilvánította, hogy a Jeniszei szupernehéz-hordozórakéta-családot szeretnék majd megépíteni. Csak az se nagyon halad, mert nincs rá keret...


    [​IMG]
     
    endre, fishbed, fip7 and 1 other person like this.
  8. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan Well-Known Member

    Mit értesz a világűr jövőjének írányítása alatt?
    És erről Kínát meg Oroszországot is tájékoztatták?
    Azért valahogy a NASA még mindig a JAXA és az ESAval összefogásban dolgozik a nagyobb projekteken.
    A vezető szerepük elvitathatatlan, de már korántsem dominálják a szektort.
     
  9. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Nem rajongok Muskért, mint emberért, de azt nehéz elvitatni, hogy a SpaceX forradalmasította az űripart azzal, hogy folyékony hajtóanyagú első fokozatot visszahozott és újrahasznosított, illetve többször használatos űrhajót épített.
    Eddig egy hasonló dolog volt, az STS Space Shuttle, ahol szilárd gyorsító fokozatot hasznosítottak újra és az űrrepülőgép maga többször felhasználható volt.

    A Super Heavy + Starship páros még egy lépéssel tovább megy, mert az első teljesen újrahasznosítható indító komplexum lenne.

    Amit @yangwenli is említ, az inkább az, hogy az ESA és a NASA feladata pont az innováció, az újítás lenne, ehhez képest erre évtizedek óta képtelenek. A legnagyobb eredmény az ISS, és ezt nem lehet elvitatni, de az, hogy egy évtizedig nem lehetett az űrállomást kihasználni az eredeti tervek szerint, nos, minimum fejvakarós.

    Az ESA, NASA, JAXA, stb. feladata lenne az új, rizikós megoldásokkal való kísérletezés, ehelyett a meglévő, bevált dolgokból sakkozgatnak...

    A világűr meghódítása alapvetően az olcsó világűrbe jutásnál kezdődik. Ez az, amit az elmúlt évtizedekben sikeresen elfelejtettek, mert a politikát nem a hatékonyság érdekli, hanem az, hogy a befektetett pénz oda csorogjon, ahol nekik az politikai tőkévé kovácsolható.

    A SpaceX és a Blue Origin kezében van az olcsó űrbe jutáshoz jelenleg kulcsnak tekinthető olcsó, nagy sorozatban gyártható, újrafelhasználható rakétahajtómű, a Raptor és a Be-4. A NASA felső nyomásra egyáltalán nem akart ilyen hajtóművet (helyette a méregdrága SSME-ből akar olcsóbb, egyszer használatos kiadást), az ESA pedig bő 5 évvel lemaradva takaréklángon kezdte meg a Prometheus fejlesztését, amikor a Raptor és a Be-4 már a célegyenesbe fordult.
    Kína nem rendelkezik ilyen hajtóművel, hírek vannak, hogy nekiálltak a fejlesztésnek.
    Oroszország meg sehol sincs, a meglévő hajtóműveket reszelgetik.

    Szóval hajtóművek terén bő egy lépés előnye van a Blue Originnek és a SpaceX-nek.

    A másik kulcs az újrahasznosítás, hogy ezáltal lehessen a költségeket csökkenteni. Ez az, amit megint nem is akart senki feszegetni a 2000-es évek után pár kisebb vállalaton túl. A SpaceX és a Blue Origin meg pont erre ment (pár becsődölt céggel együtt, mint a RocketPlane Kistler). Az ESA és a JAXA csak most fejleszti közösen a CALLISTO kísérleti járművet, ami úgy 10 év lemaradásban van a SpaceX Grasshopper és a Blue Origin Goddard és New Shepard járművekkel szemben.
    A NASA nem is dolgozik ilyesmin, majd megveszi a két cégtől...
    Kína? Fogalmunk sincs, kísérleti járművekről szólnak hírek, de többet nem tudunk.
    Oroszország? Továbbra is csak melengetik a Bajkál visszatérő gyorsító fokozatot, ami 20+ éve koncepció és makett szinten vegetál.

    Itt megint bő egy lépés előnyben van a Blue Origin és másfél lépésben a SpaceX.

    Hogy fog bárki is versenyezni a SpaceX és a Blue Origin megoldásaival a 2020-as évek közepén?
    Amikor most egy Ariane 64 előjegyzési ára 115 millió euró körüli, miközben egy újrahasznosítható Falcon Heavy nagyobb terhet tud még GTO-ra is vinni 90 millió $-ért - már most.

    Mivel pedig náluk a lendület - ha csak el nem csesznek valamit nagyon - a piac bizony rájuk fog támaszkodni a jövőben, következésképpen hozzájuk áramlik a pénz - amit további K+F-re lehet fordítani. Vagyis az előnyük minimum megmarad, de akár bővülhet is. A konkurenseknek pedig nehéz lesz előteremteni a K+F-re szükséges pénzeket. Ezért is jött ugye az USAF és a kormányzat pénze, hogy a Norhtrop Grummant és az ULA-t valahogy kisegítse, mielőtt teljesen elvesznek.

    Itt egy módon lehetne eléjük vágni, ha valaki tökösen beleugrana egy SSTO fejlesztésbe, mint az amerikai Venture Star volt, vagy a brit Skylon koncepció ígér. Csakhogy a rizikó nagy, befektető meg nem nagyon akar ilyesmibe ugrani (Elon Musk sem véletlenül generál hype-ot a SpaceX kapcsán, mivel ez hozza a befektetőket), az állami űrügynökségek meg béklyóba kötve vergődnek a politikai töketlenség miatt...
     
    yangwenli, endre, fishbed and 4 others like this.
  10. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan Well-Known Member

    Na igen, rendszeresen jönnek Orosz részről az újabbnál újabb tervek, közben meg most lesz az Angara rakéta 3. Próbastartja november végén 6évvel! korábbi utolsó indítás óta ami akkor nagyon alúl múlta a várakozásokat. Protont már évek óta nem tudnak eladni, mostanra már a soyuz üléseket sem veszi tovább a nyugat, és több RD180 motorra sincs szükség az Atlaszhoz. A spaceX meg lehalássza a zsírosabb kereskedelmi falatokat. De persze fejlesztenek egyszerre mindent is az oroszok.
    Éljen a párt!
     
    endre and fishbed like this.
  11. gafzhu

    gafzhu Well-Known Member

    A Spacex belefeledkezett a Starlinkbe, idén 3 kereskedelmi és 3 NASA indításuk volt, a többi Stralink. Ha belebuknak, akkor buknak vs.
     
  12. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan Well-Known Member

    Nincs vita köztünk Musk és a SpaceX megitélését és eredményeit illetőlen, mindössze az én definíciómba a Falcon9 még nem forradalom, hanem egy már demonstrált technológia a gyakorlatba ültetése piaci alapon. Aminek hozadéka az olcsóbb (de még mindíg nem olcsó) kilövési árak, amivel felrázta a szektort.
    Amint már írtam is ha elkészűl a SuperHeavy és hozza a beigért teljesítmény és költség számokat az már nevezhető lesz forradalminak!
     
  13. ladagrant

    ladagrant Active Member

    A Lunar Gatewayt biztosra veszem hogy elkaszálják ha új adminisztráció jut hatalomra.
    Már szinte elérhető közelségben van az Artemis-2 holdkerülés, de ki tudja mit hoz a jövő.
     
  14. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Ebben nem is az a csúnya, hogy 6 év után tudnak egy újabb Angara-5 indítást tető alá hozni, hanem hogy a tovább tervek is ilyen botladozósak. Jelenleg egy Angara-A5 indítás van tervben 2023-ban, majd 1-1 A5M indítás 2024-ben és 2025-ben. 2014-ben még arról volt szó, hogy 2021-től a Proton kiszáll (max. kereskedelmi megrendelések lesznek) és mindent (is) az Angara visz fel...

    Őőőő... A COVID őket is megtréfálta, több indítás is ennek köszönhetően csúszik - Musk viszont nem hisz a COVID-ban, legalábbis üzleti szinten, szóval vírus miatt a SpaceX nem lassít.

    Indításra vár idén még:
    • GPS III-04 (USAF)
    • NASA Crew-1 (NASA)
    • NROL-108 (USAF / NRO)
    • Sentinel-6 (NASA/ESA)
    • SXM 7 (Kereskedelmi)
    • TürkSat-5A (Kereskedelmi)
    • CRS-21 (NASA)
    • SARah1 (Német kormány)
    • SpaceX Transporter-1 (két marék kisebb műhold SSO pályára)
    Plusz két Starlink indítás.
     
    endre, fishbed, Luthero and 2 others like this.
  15. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    "Bármikor" (?) lehet fékezni a Starlinket és beiktatni további fizető indításokat, ha te vagy a legolcsóbb és senki (?) nem veri az asztalt az elmaradt Staralink indítás miatt.
     
  16. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan Well-Known Member

    Nem véletlenül tolja a SpaceX a starlinket, csak sokan nem tudnak a miértekről..
    A Szövetségi Kommunikációs Bizottság Rural Digital Opportunity Fund $16milliárdot tesz elnyerhetővé minden telekomunikációs cég számára akik széles-sávú internetet biztosítanak az eddig le nem fedett, távoli, nehezen elérhető területeken.
    Az FCC 10 év alatt szándékozik elosztani a pénzt a fordított aukció nyerteseinek, akik alacsony áron low latency internetet szolgáltatnak. És ha bejön Elon Musk számítása, a legnagyobb részre vagy akár az egész keretre is esélyesen pályáznak.

    Úgy néz ki nem lesz probléma a Mars projekt és a Starship finanszírozása. :)

    https://www.fool.com/amp/investing/2020/06/15/spacex-inches-closer-to-a-16-billion-fcc-payday.aspx

    Most tervezik indítani a próbákat amire 100$ a havi előfizetési ár ami kb fele a hasonló jelenleg elérhető műholdas szolgáltatásnak.
    Nekem úgy tűnik sikerre vannak ítélve, és állami valamint piaci alapon is hatalmasat szakít majd a Starlink-SpaceX
     
    endre, fishbed, Luthero and 2 others like this.
  17. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    A folyékony hajtóanyagú első (vagy akár booster) fokozat visszahozatalát és újra felhasználását ők demonstrálták először.
    Eddig csak szilárd hajtóanyagú fokozatnál csináltak ilyet (SSRB).

    Én továbbra is úgy vélem, hogy egyfelől a folyékony hajtóanyagú újrafelhasználható fokozatok használata forradalom.
    Az ár csak hozadék - a SpaceX kereskedelmi indítások terén egyszerűen fele áron dolgozik, ha megfelelőek a feltételek. A Starlink pont, hogy akadályozó tényező - egyre több korábbi partnere kezd láthatóan elpártolni tőle, hiszen a StarLink potenciálisan konkurenciája a műholdas kommunikációval foglalkozó cégeknek (a SES nemrég az O3b kapcsán két indítás volt kénytelen vele letárgyalni, mert nem nagyon vállalta más rövid időn belül).
     
  18. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Pláne, hogy közben a legnagyobb konkurensük, a OneWeb csődvédelembe volt kénytelen menekülni, mert elfogyott a pénz...
     
  19. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan Well-Known Member

    Technológiai demonstráció.
    1996, DC-X, short for Delta Clipper or Delta Clipper Experimental, was an uncrewed prototype of a reusable single-stage-to-orbit launch vehicle built by McDonnell Douglas
    4 RL-10A-5 liquid-fueled rocket engines
    four gaseous oxygen/gaseous hydrogen thrusters

     
    fishbed likes this.
  20. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Ez a SpaceX Grasshopper és a Blue Origin Goddardhoz hasonló kísérleti jármű, kis magasságba felemelkedik, majd visszatér.
    De nem egy hordozórakéta booster vagy első fokozata, amit visszahoztak...
     
    fishbed, jani22 and pöcshuszár like this.

Ezen oldal megosztása