1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Űrkutatás

Diskurzus a(z) 'Kantin' témában - Luthero által indítva @ 2015. szeptember 19..

  1. gafzhu

    gafzhu Well-Known Member

    Ilyen erővel mást a 60-as években a Lunar Module-nál bevált a tecnika :)
     
  2. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Miért buknának bele? Amikor már a Pentagon is kezdi kapisgálni, hogy nem sz@rral dobálóznak bazári majom módjára.
    És pont ezért vicces, hogy egy csomóan hisztiznek azon, hogy a SpaceX állami pénzeket kap.
    Egyrészt, azokat a feladatokat, fejlesztéseket végzi, amiket a NASA-nak kellene. Csakhát a Nasa visszavágása miatt azok a szakemberek, akik a Nasa fejlesztéseit csinálhatnák, már mind a SpaceX-nél, meg a Blue Origin-nél gályáznak.
    Másrészt pedig amellett, hogy a saját elképzeléseiket intézik (Starlink) az állami megrendeléseket is teljesítik. Amiért meg nyilvánvalóan pénz jár.
     
  3. gafzhu

    gafzhu Well-Known Member

    Még kiderülhet, hogy a műholdjaik várható élettartama fele a vártnak, a deorbit nem működik megfelelően (emiatt jól megbüntetik őket), F9 indításokkal nem tudják fenntartani az internetszolgáltatás minőségét, a Starship/Superheavy meg olyan lesz, mint az SLS, csak viszi a pénzt de sokat késik. Nem kívánom nekik, de nem lehetetlen ez a forgatókönyv.
     
  4. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Ráadásul az állami megrendeléseket magasabb áron vállalják, mint a piacit. Bizar, amikor egy NASA indításnál 90 millió dolláros árat olvasni, miközben ugyanazért civil megrendelőtől 55-60 millió kérnek...
     
    endre and fishbed like this.
  5. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Ne felejtsd el, hogy a Starlink egy felskálázott rendszer. Azaz nem akkor fog a működőképesség kiderülni, amikor az 1500. műhold pályára áll.
    A rendszer működőképességét már az első pár elemnél ki lehet próbálni, és biztos vagyok benne, hogy ki is próbálták. Erre kellett a Tintin valamint a 0.90-es verziójú műholdak (L0). amelyek csak a tesztelés miatt kerültek fel. Eddig már majdnem 900 került pályára, és idénre még 2 indítás várható.
    Ráadásul ha jobban belegondolunk, a Falcon 9 koncepció határainak feszegetésére kiválóan alkalmas. Ugyanis egy többszörösen újrahasznosított hordozó rakéta szett esetén egy 10.- 12. indításnál már lehet, hogy inkább Starlink missióra küldhetik a rakétát, mert ha valami miatt mégis probléma lép fel, akkor nem egy kereskedelmi küldetés playloadját kell pótolni....
     
    endre likes this.
  6. gafzhu

    gafzhu Well-Known Member

    Ez igaz, de én hosszabb távú problémákat említettem. A rendszer működőképes jelenleg is (korlátokkal) és megvásárolható.
     
  7. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Nem tudjuk, hogy milyen biztosítékokat kell a rendszerbe tenni. Pl. lehet, hogy egy állami indítás esetén 100%-os kártérítéssel felelnek. A kereskedelmi indítások esetén meg más feltételek vannak. De Pl. azt is el tudom képzelni, hogy az emberes küldetések esetén tartalék indítási konfigot is biztosítani kell, amennyiben bármi közbejön, menteni is tudjanak.
    Továbbá itt a magasabb ár nem elsősorban róluk szól., hanem a versenytársakról. Mert ha ők kevesebbért tudják megoldani, akkor akár a NASA-t elő is vehetnék kormányzati körökből, hogy miért kell olyan sokért indítani, amikor a SpaceX 60-ból is kihozná. Ha meg nem kapna annyit (90M) amennyit a többiek, akkor meg Ő háboroghatna (per), ahogy már meg is tette.
     
    endre and rappali_ like this.
  8. Cifu

    Cifu Well-Known Member

  9. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Így van!
    Tehát innentől már pénzt termel. Ráadásul a Pentagon is beszáll a buliba.
     
  10. gafzhu

    gafzhu Well-Known Member

    De nyereséget még biztosan nem. Csak egy Falcon indítás 500.000 hónap előfizetése.
     
  11. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Itt valamit nagyon elszámoltál.
    700.000 előfizető 100 USD-s havidíja több (70M USD) mint egy Falcon 9 indítás.
    A SpaceX pedig nem 60M USD-ért indítja ám a Falcon9-es rakétáit. Annyit csak a kereskedelmi megrendelők fizetnek. Valahol 30-40M USD körül kell legyen az önköltségi ára a dolognak. A nagyobb rakétáival meg még olcsóbb lesz!
    Hja és a 700.000-es előfizetői kör csak a jelenleg előre befizető kör....
    És mivel maguk a műholdak is saját gyártásúak (tudtommal) és ráadásul olcsón lehet őket gyártani a nagy mennyiség miatt, így azért elég gyorsan nyereségbe fog ez nekik fordulni.
    Ha pedig azt nézzük, hogy a Pentagon megrendelést adott a ballisztikus rakéta érzékelő rendszer kiépítéséhez, így még könnyebb lesz a helyzet.
    Gondolom, hogy azok a műholdak módosítva lesznek (extra érzékelőkkel, független kommunikációs rendszerekkel), de ugyebár a Starlink rendszer még messze nincs kiépítve teljesen. Így az újabb műholdak indításakor már erre a plusz funkcióra is fel lehet készíteni a műholdakat. Azaz a későbbi felbocsátásokat valószínűleg, gyakorlatilag ingyen tudják a SpaceX-nél megoldani.
     
    endre and Zapp Brannigan like this.
  12. Ooorky

    Ooorky Well-Known Member

    Starlink már a kezdetektől a Pentagon érdekeit szolgálta...
     
    Irsai Olivér, Nemerson and fip7 like this.
  13. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan Well-Known Member

    Egy új SpaceX Falcon9 hivatalos indítási költsége 62millió $. Christopher Couluris, a SpaceX járműintegrációs igazgatója az év elején tartott tájékoztatóján elmondta, hogy a vállalat „indításonként akár 30 millió dollár alá tudja csökkenteni az árat” teljes újrafelhasználható módban.

    Az hogy egyes kormányzati Falcon9 megrendelések miért kerülnek többe, mint egy normál kereskedelmi indítás, több oka is van.
    Több a hadsereg rendelésnél szerződésben rögzítették, hogy csak új rakétát használhatnak.
    Több lehet az ár ha a rakéta maximális teljesítményére szükség van ezért nem száll le a booster fokozat, hanem a tengerbe pottyan, nincs újrahasznosítás.
    Megint csak az árat növeli, a rakományra kötött biztosítás,ami milliós nagyságrendű. Átlag a teljes költség 4% de egy prémium biztosítás a 7 milliót is meghaladhatja.
    https://www.cnbc.com/2020/04/16/elo...et-over-a-million-dollars-less-to-insure.html

    Tovább növeli az árat a megrendelő különleges igénye is. Pl most is van egy Falcon Heavy kormányzati megrendelés 360millió $ért. Itt azt sejtik az elemzők, hogy a rakomány vertikális integrálása miatt ennyi az ár, mert ki kell építeni hozzá a földi kiszolgáló épületet, infrastruktúrát.
     
    endre, fishbed and pöcshuszár like this.
  14. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Yepp, és azt is mondta, hogy egy újrafelhasznált első fokozattal az indítás 28 millió dollár mindent beleszámolva.
    Ezt ugyanakkor Musk némileg megcáfolta egy Podcast-ban ahol (~17:50-től) azt mondta, hogy nagyjából 15 millió dollár a bekerülési költsége egy újrafelhasznált első fokozattal való indításnak ("15 million dollar marginal cost"), ebből cirka 10 millió dollár a második fokozat legyártása, vagyis nagyjából 5 millió dollár maradék, ideértve a hajtóanyag költségét, illetve az első fokozat és az áramvonalazó kúp átellenőrzése és felújítása. Hogy ez most Muskos túlzás, vagy valójában Couluris 28 millió dollárjában más is van, azt nem tudom. A saját tippem, hogy Couluris beleszámolt egy bizonyos mértékű hasznot, ami az újrafelhasználással járó költségek visszatermeléséhez szükséges. Ugye anno Stockwell és Musk is említett olyat, hogy akár 7 millió dollár is lehet Falcon 9 indításának költsége - csakhogy ez még abból az időből származik, amikor a második fokozat újrafelhasználásával is kacérkodtak.

    A NASA is kikötötte ezt a legtöbb korábbi indításnál. Mégis másfélszer annyit fizettek, mint a kereskedelmi megrendelők egy új rakétával való indításért.
     
    endre, fishbed and Zapp Brannigan like this.
  15. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan Well-Known Member

    Egy másik nyilatkozatban elhangzott, hogy az üzemanyag meg kb. 2millió/start.
    Teljesen pontos számot nem tudunk, csak a nyilatkozatok alapján kalkulálhatunk, de az látszik, hogy messze a legalacsonyabb árakkal ők dolgoznak. (mondjuk azt sem tudni, milyen adó vonzatai van egy kilövésnek, mert az USAban nagy divat mindennek az adó nélküli árát feltüntetni, és Californiában már voltak tervek az indítások megadóztatására is.)
    Az igazság a full reused módban a 30millió kölül lehet, egy már legyártott rakétánál.
    Arrólmeg még nem olvastam mekkora az árkülönbözet egy Cape-re visszatérő vagy egy az óceánon landoló rakéta között. Petsze lehet nem számottevő.

    Az meg, hogy mennyiért vállalják a kormányzati kilövést az is befojásolhatja, hogy a versenytársak mennyiért vállalnák. Gondolom a profitot igyekeznek ők is maximalizálni.
     
    endre, fishbed and Cifu like this.
  16. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan Well-Known Member

    Ami a Starlinket illeti pont holnap van a határideje az FCC Rural Digital Opportunity Fund 16 milliárdos projektének második fordulójának licitálási határideje, ahol ebben a szakaszban 4.4milliárd $ a tét az aukció ban résztvevők számára.
    https://auctiondata.fcc.gov/public/projects/auction904

    Minő véletlen, hogy pont most indul a Starlink tesztüzeme is amihez 100$ havielőfizetés mellett lehet csatlakozni. De Musk 80$ árral tervezi majd a szolgáltatás hivatalos bevezetését.
    Közben a Morgan Stanley 81milliárd dollárra emelte a Starlink üzletág értékét a SpaceXen belül ami így egyben már 200milliárd dollár! (ebből a "felövési üzletág" 12milliárd ami jól érzékelteti a súlypontokat)
    Jól mutatja a bizalmat az is, hogy csak agusztusban 1.6milliárd dollár jött össze a Starlinknek csak a befektetőitől.
    https://m.economictimes.com/news/in...ation-to-100-billion/articleshow/78859668.cms

    Igen bátornak kell lenni jelenleg annak aki a Starlink ellenében fogad. Főleg, hogy képességek tekintetében eddig a várakozások szerint teljesít a már 788szatelitből álló hálozat. És akkor még ott a hadsereg új rakéta észlelő és követő rendszerének 2022re tervezett SpaceX műholdjai is ami a tervek szerint a Starlink hálózaton keresztül végzi majd a kommunikációt.
     
    endre, fishbed, Cifu and 1 other person like this.
  17. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Vagy gazdagnak. Az Amazon-féle Projekt Kuiperbe cirka 10 milliárd dollárt fektetnek be...
     
    endre likes this.
  18. Ooorky

    Ooorky Well-Known Member

    Meg a komplett haderőt is rá lehet kötni valós idejű követésre-írányításra, kémműholdak is élőben közvetíthetik a megfigyelt személy mozgását a világ túlsó feléről...
    A civil projekt csak melléktermék, mint a GPS-nél.
     
  19. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    A kémműholdak már évtizedek óta tudják ezt, az USAF / NRO ezért rendelkezik egy sor katonai kommunikációs műholddal...

    Az azért remélem megvan, hogy nem a Starlink lesz az első globális internetszolgáltatás?
    Az Iridium Next 2018 óta elérhető, 128kBit/s kéziterminálok (Iridium mobiltelefonok), 1,5Mbit/s a tengeri hajókhoz és repülőgépekhez kitalált mobil termináloknál, illetve 8Mbit/s a telepített termináloknál.
    GEO műholdak pedig 20 éve szolgáltatnak internetet (de nem globálisan), ahogy az O3b a +/-62° szélesség kör között 2014 óta szélessávú netet.
     
    fip7, endre, pöcshuszár and 4 others like this.
  20. Ooorky

    Ooorky Well-Known Member

    Persze, hogy van, de egyik se kötődik ennyi szállal az amerikai kormányhoz (ríttak is 15 éve, hogy elvesztették a világ internetforgalma fölötti ellenőrzést).
    Elég megnézni Musk milyen elmebeteg projektekhez kap állami támogatásokat, vagy mennyire jól jött neki a "dízelbotrány", hogy leigázza a fél világot az elektromos csatlakozójával.
     

Ezen oldal megosztása