Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Hírek SpaceX háza tájáról:
- az emberes Dragonok csak vízre tudnak majd leszállni - túl macerás volt engedélyeztetni a hőpajzsból előugró lábakat, így inkább törölték ahhoz, hogy 2018 közepén végre valahára embert tudjanak küldeni az ISS-re. Marsra max 2020-ban mennének és nem ezzel a konfiggal
- Továbbra is ez év végéig meglesz a Falcon Heavy demó repülése. 27 hajtómű működését kell összehangolni, szóval maga Musk is szkeptikus a sikert illetően ("minden bizonnyal érdekes küldetés lesz").
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Eheti betevő:
- felment az új legénység az ISS-re:
- az eddigi 3. negyedév helyett 2017 novemberére lett kitűzve a Falcon Heavy startja: a két külső F9 max tolóerővel dolgozik, majd visszarepülnek a szárazföldre, a mag fokozat pedig a drónhajóra száll le. Már, ha eljutnak odáig. Kereskedelmi rakomány nem lesz, de valami beteg dolgot akarnak felvinni (mint az F9 sajtja) - A NextSTEP-2 program keretében az alábbi Hold körüli állomás tervek jelentek meg a résztvevő cégek oldaláról: Boeing hagyományos, szilárd falú lakómodulja, L-Martin újrahasznosítaná a logisztikai modulokat (ami az űrhajók végén van a hajtóművekkel és napelemekkel), Orbital-ATK a Cygnus teherűrhajót fejlesztené tovább (ugyan mégis mivé?!), Sierra Nevada Corporation's a Dream Chaser teherszállító változatán alapulna (ami meg szürreálisabb az előzőnél), a NanoRacks a meglévő, amúgy is felbocsátott 2. fokozatokból (vagy azok üa tartályaiból) építene űrállomás modulokat. A Bigelow a mostani 16m3 felfújható modulja nyomán egy 330mm3eset tervez.
Itt az erdeti szöveg:
The six selected partners are:



  • Bigelow Aerospace LLC of North Las Vegas, will develop and test a prototype of XBASE (Expandable Bigelow Advanced Station Enhancement), a 330-cubic-meter expandable habitat and test platform for deep space hardware. The testing conducted on this platform will advance approaches for deep space missions and serve as a basis for commercialization in low-Earth orbit. XBASE is based on the B-330 expandable spacecraft for the mission-specific purpose of attaching to the International Space Station as a visiting vehicle. XBASE leverages the lessons learned from the Bigelow Expandable Activity Module (BEAM), a 16-cubic-meter expandable spacecraft, which was deployed on the space station in June 2016.


  • Boeing of Houston is developing a modular habitat system that leverages experience in designing, developing, assembling on-orbit and safely operating the International Space Station for more than 15 years. This includes the production of a full-scale habitat that will provide design analysis and high-fidelity demonstration and test capability to simulate how humans can safely live and work in deep space for extended periods of time. This ground demonstrator will test and validate interface standards, systems functionality and critical exploration technologies.


  • Lockheed Martin of Denver will refurbish a multi-purpose logistics module, like those that were used to carry equipment and supplies to and from the station aboard the space shuttle, into a full-scale habitat prototype that will include integrated avionics and ECLSS. The high-fidelity ECLSS prototype will provide risk reduction and form and fit testing. The avionics prototype will prove data communication between the habitat and Orion and demonstrate crew interfaces between a deep space habitat and Orion. Lockheed Martin will also use virtual prototyping to validate the habitat module’s form, fit and function.
  • Orbital ATK of Dulles, Virginia will mature the mission architecture and design of their initial cislunar habitat concept, based on the Cygnus spacecraft that currently services the space station. Orbital ATK will create their prototype to support testing of critical interfaces with Orion and other modules. They will mature the Cygnus-derived habitat design for long-term operation in deep space and establish a proposed roadmap that leads to Mars exploration.


  • Sierra Nevada Corporation’s Space Systems of Louisville, Colorado, will study and refine a flexible architecture and concept of operations for a deep space habitat that leverages three to four commercial launches to construct a modular long-duration habitat. Their prototype will be based on the Dream Chaser cargo module as a foundation for the SNC NextSTEP-2 proposal and will allow SNC to assess their ability to meet the criteria for each operation phase and identify risks. After launch from the Dream Chaser spacecraft, the SNC NextSTEP-2 module will be combined with a large inflatable fabric environment module, ECLSS system, and propulsion system. The design and prototype will confirm the proof-of-concept and ensure critical subsystems seamlessly integrate together.


  • NanoRacks of Webster, Texas, in conjunction with its partners, Space Systems Loral and the United Launch Alliance, referred to collectively as the Ixion Team, will conduct a comprehensive feasibility study regarding the conversion of an existing launch vehicle’s upper stage, or propellant segment, into a pressurized habitable volume in space. The feasibility study will provide insight into this innovative and low-cost approach that can be used for any rocket system, including SLS.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 245
24 250
113
Eheti betevő:
- felment az új legénység az ISS-re:
- az eddigi 3. negyedév helyett 2017 novemberére lett kitűzve a Falcon Heavy startja: a két külső F9 max tolóerővel dolgozik, majd visszarepülnek a szárazföldre, a mag fokozat pedig a drónhajóra száll le. Már, ha eljutnak odáig. Kereskedelmi rakomány nem lesz, de valami beteg dolgot akarnak felvinni (mint az F9 sajtja) - A NextSTEP-2 program keretében az alábbi Hold körüli állomás tervek jelentek meg a résztvevő cégek oldaláról: Boeing hagyományos, szilárd falú lakómodulja, L-Martin újrahasznosítaná a logisztikai modulokat (ami az űrhajók végén van a hajtóművekkel és napelemekkel), Orbital-ATK a Cygnus teherűrhajót fejlesztené tovább (ugyan mégis mivé?!), Sierra Nevada Corporation's a Dream Chaser teherszállító változatán alapulna (ami meg szürreálisabb az előzőnél), a NanoRacks a meglévő, amúgy is felbocsátott 2. fokozatokból (vagy azok üa tartályaiból) építene űrállomás modulokat. A Bigelow a mostani 16m3 felfújható modulja nyomán egy 330mm3eset tervez.
Itt az erdeti szöveg:
The six selected partners are:



  • Bigelow Aerospace LLC of North Las Vegas, will develop and test a prototype of XBASE (Expandable Bigelow Advanced Station Enhancement), a 330-cubic-meter expandable habitat and test platform for deep space hardware. The testing conducted on this platform will advance approaches for deep space missions and serve as a basis for commercialization in low-Earth orbit. XBASE is based on the B-330 expandable spacecraft for the mission-specific purpose of attaching to the International Space Station as a visiting vehicle. XBASE leverages the lessons learned from the Bigelow Expandable Activity Module (BEAM), a 16-cubic-meter expandable spacecraft, which was deployed on the space station in June 2016.


  • Boeing of Houston is developing a modular habitat system that leverages experience in designing, developing, assembling on-orbit and safely operating the International Space Station for more than 15 years. This includes the production of a full-scale habitat that will provide design analysis and high-fidelity demonstration and test capability to simulate how humans can safely live and work in deep space for extended periods of time. This ground demonstrator will test and validate interface standards, systems functionality and critical exploration technologies.


  • Lockheed Martin of Denver will refurbish a multi-purpose logistics module, like those that were used to carry equipment and supplies to and from the station aboard the space shuttle, into a full-scale habitat prototype that will include integrated avionics and ECLSS. The high-fidelity ECLSS prototype will provide risk reduction and form and fit testing. The avionics prototype will prove data communication between the habitat and Orion and demonstrate crew interfaces between a deep space habitat and Orion. Lockheed Martin will also use virtual prototyping to validate the habitat module’s form, fit and function.
  • Orbital ATK of Dulles, Virginia will mature the mission architecture and design of their initial cislunar habitat concept, based on the Cygnus spacecraft that currently services the space station. Orbital ATK will create their prototype to support testing of critical interfaces with Orion and other modules. They will mature the Cygnus-derived habitat design for long-term operation in deep space and establish a proposed roadmap that leads to Mars exploration.


  • Sierra Nevada Corporation’s Space Systems of Louisville, Colorado, will study and refine a flexible architecture and concept of operations for a deep space habitat that leverages three to four commercial launches to construct a modular long-duration habitat. Their prototype will be based on the Dream Chaser cargo module as a foundation for the SNC NextSTEP-2 proposal and will allow SNC to assess their ability to meet the criteria for each operation phase and identify risks. After launch from the Dream Chaser spacecraft, the SNC NextSTEP-2 module will be combined with a large inflatable fabric environment module, ECLSS system, and propulsion system. The design and prototype will confirm the proof-of-concept and ensure critical subsystems seamlessly integrate together.


  • NanoRacks of Webster, Texas, in conjunction with its partners, Space Systems Loral and the United Launch Alliance, referred to collectively as the Ixion Team, will conduct a comprehensive feasibility study regarding the conversion of an existing launch vehicle’s upper stage, or propellant segment, into a pressurized habitable volume in space. The feasibility study will provide insight into this innovative and low-cost approach that can be used for any rocket system, including SLS.
http://www.origo.hu/tudomany/201707...s-orosz-urhajo-a-nemzetkozi-urallomashoz.html
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Felment az utolsó hagyományos Vega rakétája is az Arianespacenek:
10 sikeres küldetést hajtottak vele végre 2012 óta, majd a Vega C váltja le a továbbiakban. Egy olasz és egy izraeli földmegyfigyelő mezőgazdász műholdat állítanak napszinkron pályára.
A 300kg-2.5t rakományra tervezett Vega egy érdekes jószág: 3 szilárd hajtóanyagú fokozatot követően kb 200km magasan kapcsolják csak be a pici, folyékony hajtóanyagú 4. fokozatot. Tehát messze nem egy csupasz Ariane-5-tel van dolgunk, sokkal inkább egy naaagy torta-tűzijátékkal. Annyira nem lehetett gazdaságos, mert a Vega C esetében majd egy Ariane 6 szilárd hajtóanyagú fokozat lesz legalul, a Vega E-ben pedig a 2. szilárd fokozat erősebb lesz, míg a 3. és 4. fokozatot pedig egy metán-oxigén fokozattal váltanák le. A terhelhetőségét a Soyuzok, mint közepes rakéták használata miatt nem akarják növelni.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 761
17 820
113
Komolyan mehetnek a fejlesztések, ha az állásajánlatok túlnyomó többsége a fenti cégeknél legalább fél éve betöltetlen

Ezzel az ITAR okossággal csak maguk alatt vágják a fát. Az USA tudományos élete összeomlana a H1-b vízum nélkül, ami meg valahol kontraproduktív, mivel ahhoz valami doktorit kell csinálni. India meg Kína fossák ki az embereket. Mivel az élet kint is drága, egyetem mellett elmennek melózni, amivel pofánverik a bérviszonyokat..

Másrészt az egyre komplexebb követelmények miatt az evrídzs dzsó kiszorul a munkaerōpiacról, amit Trump tovább szankciókkal szigorítana, mert elveszik a bevándorlók a munkáját.. Ha van PhD-d, akkor felvesznek olyan munkakörbe, ahol kellene valós tapasztalat. A mérnök emiatt hátrányba kerül, ha megpróbál kikacsintani.. Gyakorlatilag bele vagy kényszerítve, hogy maradj a saját területedbe.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 717
2 464
113
Tök jó ez adás. Van benne szó új fajta meghajtásokról is, nukleáris fűtésü kémiai hajtómű, szilárd hajtóanyagú ionhajtómű.....stb.

 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Pár apróság a kicsiktől:
- kiderült, hogy az új-zélandi Elekron szűzfelszállása teljesen rendben volt, csak a beszállító földi követőrendszere adott hibás pályaadatokat, ezért kellett megsemmisíteni. Szerencsére az 5 már legyártott rakétához így nem kell hozzányúlni.
- a Vector block 0.002 rakéta is sikeresen felszállt az Astrodigital Landmapper-HD nevű miniműholdjával (20kg mezőgazdász megfigyelő műhold, 600km magas pálya, 2,5 méter/pixel felbontás)
- Ghana első kockaműholdja is pályára állt (egyik ISS ellátó misszió részeként ment fel), így most már ők is csatlakoztak Algéria, Dél-Afrikai Közt. és Nigéria táborához. A fejlesztők amúgy a japán JAXA űrügynökség támogatását élvezték, a kormányuktól egy vasat sem kaptak.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Olvasom az ESA 169-es Bulletint, ami nemrég jött ki. Ebben van szó az Orion európai szervízmoduljáról (amit később űrállomás építéshez is újra felhasználnának, ha már felment ld korábbi hsz):
- első, ember nélküli repülés 2018/19, Hold forgásiránnyal szembeni megkerülése, majd 64000km utazás után 11km/s mellett belépés a légkörbe
- a szervízmodul az európai ATV teherűrhajón alapul, amiből 5 ment fel az ISS-re 2009 és 2015 között
- a szervízmodul felel a meghajtásért és környezetszabályozásért
- a fő hajtómű az űrsiklóból kerül beépítésre, akárcsak a 32 manőverező hajtómű (1984-ben repült először ez a darab :eek: de a NASA esküszik rá, hogy jó az még). Ezek analóg rendszerek, amit össze kell drótozni az ATV digitális vezérlésével
- menetrend: 2017 földi hajtómű teszt (teljes meghajtó rendszer), avionika tesz, integráció; 2018 leszállítás, SLS és Orion integráció nyáron
- gyártó országok:
Németország (fővállalkozó): összeszerelés, integráció, tesztelés, hajtómű elektronika, központi rendszerek, fedélzeti számítógép
Belgium: tartályok tűzfalai, földi kiszolgálás elektronikája, nyomásszabályozás
Dánia: felhasználói elektronika, földi kiszolgáló elektronika
Svédország: meghajtás modellezése
Franciaország: rendszer feladatok, avionika, egyenáramú rendszerek, front end elektronika, hélium filterek
Svájc: másodlagos szerkezeti elemek, namelem mozgatás és szimulátor, mechanikai földi kiszolgálás
Norvégia: hidrofóbikus filter
Spanyolország: hőszabályozás vezérlése
Hollandia: napelemek
Olaszország: szerkezet, hőszabályozó rendszer, raktér, energiaellátás és elosztás, napelemek bekötése, meteorit és törmelékvédelem
USA: gáz tartályok, szelepek, a teljes adatátviteli rendszer minősítése
(próbáltam értelmesen fordítani)
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 245
24 250
113
Már a fantasztikus regény írók már régóta foglalkoztak a Nap típusú Tau Ceti csillaggal.

Mára összeszedte a csillag magát és legyártotta a bolygóit. :D

http://www.origo.hu/tudomany/vilagur/20121219-tau-ceti-lakhatosagi-zona-exobolygok.html


"Öt bolygó kering a Földtől tizenkét fényévnyire, az esti égbolton szabad szemmel is látható Tau Ceti körül, állapította meg egy csillagászokból álló nemzetközi kutatócsoport. A Tau Ceti a legközelebbi magányos csillag, mely a csillagászati színkép osztályozás szerint azonos csoportba (G-színképtípusú csillagok) tartozik a Nappal.
A bolygók tömege a Földnél 2-6-szor nagyobb, ezzel ez a legkisebb tömegű ismert bolygórendszer. A bolygók egyike a csillag lakhatósági zónájában (ahol folyékony víz stabilan előfordulhat a felszínen) kering, és tömege ötször nagyobb a Földnél, így ez eddig a legkisebb lakhatósági zónában keringő bolygó egy napszerű csillag körül."

Észlelésre a legjobb időszak: Október - december. Erősen a látóhatár közelében van déli irányban, mármint MO-ról nézve.

cetus.jpg


A görög ABC
https://hu.wikipedia.org/wiki/Tau