Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
"The German Aerospace Center, DLR, conducted an analysis of Falcon 9 first-stage reuse and concluded that SpaceX could begin to realize significant cost savings with as few as 20-25 launches per year, lower than previous outside assessments."
E mellett az egyelőre csak rajzasztalon lévő, jóval drágább Ariane 6 létjogosultsága erősen kérdőjeles.
https://www.spaceintelreport.com/eu...hallenge-seen-threat-ariane-systems-survival/

Azzal együtt, hogy az ArianeSpace-t én is ekézem folyton, mert következetesen kerülik az újrafelhasználás kérdéskörét, azért abban igazuk van, hogy a SpaceX és az ULA a túlárazott állami megrendeléseknek köszönhetik a pénzbőséget (a SpaceX is túlárazottan adja a Falcon 9-est a NASA-nak és a DoD-nak), és ha nekik (az ArianeSpace-nek) nem lesz fix megrendelésszámuk az ESA-tól, akkor fel fog kopni az álluk.

A DLR "mindössze" arra mutatott rá penge élesen, hogy az ArianeSpace érvei az újrafelhasználás terén falsak. Az ArianeSpace mondogatja azt, hogy még 20-24 indítás per év esetén sem térül meg a plusz költség.

A DLR (németesen) fenyegeti az ArianeSpace-t, hogy ha nem lesz költséghatékony jelentősen, akkor ők simán ellesznek a Falcon 9-el, ugyanis éves szinten euro tízmilliókat, százmilliókat spórolhatnak, ha a kereskedelmi úton szerzik be a hordozórakétát, és nem az ArianeSpace-t választják. Persze ehhez a ESA többi tagállamának (főleg a franciáknak) lesz pár szava még....
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113

Celebeskedik. Az agyára ment már a hírnév. Azon kívül, hogy a címlapokon akar lenni, ennek semmi értelme. Egyes színésznők ezt-azt villantanak a hírverés miatt, mivel neki nincs melle, ő meg ezzel akar villantani, csak ez dollármilliárdokba kerül.
Miért nem valami hasznos dolgot küld oda? Jah, hogy azzal csak a világ okosabbik (kisebbik) felét tudná lenyűgözni?
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Celebeskedik. Az agyára ment már a hírnév. Azon kívül, hogy a címlapokon akar lenni, ennek semmi értelme. Egyes színésznők ezt-azt villantanak a hírverés miatt, mivel neki nincs melle, ő meg ezzel akar villantani, csak ez dollármilliárdokba kerül.
Miért nem valami hasznos dolgot küld oda? Jah, hogy azzal csak a világ okosabbik (kisebbik) felét tudná lenyűgözni?
Azért ennél egyszerűbb: nincs olyan józan vagy alaposan ittas ember, aki bármilyen műholdat fel menne rakni a Falcon Heavy szűzfelszálló missziójára. Sajtot már reptettek a Falcon-9 szűzrepülésén is, tehén miatt nyígna a PETA, szóval miért is ne egy Teslát tegyen marsi pályára? Tesla van a garázsban, meg Mars-b***i. A meglepő az lenne, ha a Vénusz köré lőne egy pantomimművészt. Plusz ezzel valóban kiteszi a farkát az asztalra (by Szilícium Völgy), mert eddig csak csilliádos űrügynökségek engedhették meg maguknak az ilyesmit. 1,3 tonna a verda, a Mars Maven meg 0,8.
 
  • Tetszik
Reactions: Tcat and endre

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Celebeskedik. Az agyára ment már a hírnév. Azon kívül, hogy a címlapokon akar lenni, ennek semmi értelme. Egyes színésznők ezt-azt villantanak a hírverés miatt, mivel neki nincs melle, ő meg ezzel akar villantani, csak ez dollármilliárdokba kerül.
Miért nem valami hasznos dolgot küld oda? Jah, hogy azzal csak a világ okosabbik (kisebbik) felét tudná lenyűgözni?

Egyfelől egyetértek veled, másfelől....
Nem.
Alapvető probléma, hogy a SpaceX mire költ. Na most egy Roadster árából nehézkesen hozol ki értelmes hasznos terhet. Feltehetően alapvető dolgok (kommunikáció, kamera, stb.) lesznek, de ezen kívül? A lényeg valahol az is lenne, hogy kellően nagy teherrel dolgozzon a rakéta, és bizonyítsa, hogy adott tömeget el tud juttatni a Mars körüli pályára. Amúgy valami sima súlymakett lenne, lehetne ott, ehelyett elküld egy autót. Nach so...
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
Azért ennél egyszerűbb: nincs olyan józan vagy alaposan ittas ember, aki bármilyen műholdat fel menne rakni a Falcon Heavy szűzfelszálló missziójára. Sajtot már reptettek a Falcon-9 szűzrepülésén is, tehén miatt nyígna a PETA, szóval miért is ne egy Teslát tegyen marsi pályára? Tesla van a garázsban, meg Mars-b***i. A meglepő az lenne, ha a Vénusz köré lőne egy pantomimművészt. Plusz ezzel valóban kiteszi a farkát az asztalra (by Szilícium Völgy), mert eddig csak csilliádos űrügynökségek engedhették meg maguknak az ilyesmit. 1,3 tonna a verda, a Mars Maven meg 0,8.

A kocsi is pénzbe kerül, ha annak az árából csak egy videókamerát küldenének fel, annak is több haszna lenne, mint egy kocsinak. Pl. online, élőben lehetne nézni a Marsot.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
Egyfelől egyetértek veled, másfelől....
Nem.
Alapvető probléma, hogy a SpaceX mire költ. Na most egy Roadster árából nehézkesen hozol ki értelmes hasznos terhet. Feltehetően alapvető dolgok (kommunikáció, kamera, stb.) lesznek, de ezen kívül? A lényeg valahol az is lenne, hogy kellően nagy teherrel dolgozzon a rakéta, és bizonyítsa, hogy adott tömeget el tud juttatni a Mars körüli pályára. Amúgy valami sima súlymakett lenne, lehetne ott, ehelyett elküld egy autót. Nach so...

Ebben a súlymakettben mondjuk igazad van. Mégiscsak érdekesebb hír így, mint 1 tonna acéllal próbálkozni.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
A kocsi is pénzbe kerül, ha annak az árából csak egy videókamerát küldenének fel, annak is több haszna lenne, mint egy kocsinak. Pl. online, élőben lehetne nézni a Marsot.
Hát azért az online Mars videó nézéshez kellene rendes sávszél. Ahhoz meg egy rakás műholdat kellene telepíteni jó sok helyre, ami nem éri meg. A kocsi meg gondolom ott porosodik amúgy is a garázsban, meg foglalja a helyet és a macskák is összejárták. Ráadásul jön ki hamarosan az újabb modell, haszáltautó.hu-ra meg mégse teheti ki. Szóval az egy szem járható utat választotta: pályára állítja a lêtező legnagyobb rakétával a kedvenc bolygója körül.
Komolyan nehogy valami baja essen a csávónak, mert a zsoldos CEO-k meg boardmembörök megölnék a showt.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Nekiallnak hulyesegben versenyezni. Szuper. :(
Az emberes űrrepülést azért nem nevezném hülyeségnek (űrmeghódíccsa!!!).
Másfelől, ha jobban megnézzük a Boeing-LM leány ULA rendelkezik egyedül rendes tapasztalattal a Mars-utazás terén az egész bolygón (ok, pályára tudott állni az ESA és az indiaiak is, de a felszínbe eddig csak beleállnia sikerült a konkurenciának :-( ).
- Vikingek: Titan III. + Centaur, gyártó: Glenn L. Martin (később több áttétellel beolvadt a LM-ba)
- Pathfinder / Carl Sagan Memorial Station: Delta II., gyártó: MDD majd ULA
- Opportunity (2004 óta dolgozik!!!!) és Spirit (2004-2010): Delta II, gy.: ULA
- Curiosity (ez is már 5 éves...): Atlas V 541, gy.: ULA

Plusz a most aktív műholdak:
- Mars Reconnaissance Orbiter: Atlas V 401
- Mars Express: Soyuz-FG, Fregat
- Mars Odyssey: Delta II.
- Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN: Atlas V 401

Szóval ilyen tapasztalat tényleg csak a Boeing-LM-ULA biztokában van, az más kérdés, hogy ezeknek a misszióknak a többsége 2000-es években történt, így az emberi erőforrás azóta mozoghatott masfelé is.
 

2ndt

Well-Known Member
2015. július 9.
2 634
1 384
113
Az emberes űrrepülést azért nem nevezném hülyeségnek (űrmeghódíccsa!!!).
Másfelől, ha jobban megnézzük a Boeing-LM leány ULA rendelkezik egyedül rendes tapasztalattal a Mars-utazás terén az egész bolygón (ok, pályára tudott állni az ESA és az indiaiak is, de a felszínbe eddig csak beleállnia sikerült a konkurenciának :-( ).
- Vikingek: Titan III. + Centaur, gyártó: Glenn L. Martin (később több áttétellel beolvadt a LM-ba)
- Pathfinder / Carl Sagan Memorial Station: Delta II., gyártó: MDD majd ULA
- Opportunity (2004 óta dolgozik!!!!) és Spirit (2004-2010): Delta II, gy.: ULA
- Curiosity (ez is már 5 éves...): Atlas V 541, gy.: ULA

Plusz a most aktív műholdak:
- Mars Reconnaissance Orbiter: Atlas V 401
- Mars Express: Soyuz-FG, Fregat
- Mars Odyssey: Delta II.
- Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN: Atlas V 401

Szóval ilyen tapasztalat tényleg csak a Boeing-LM-ULA biztokában van, az más kérdés, hogy ezeknek a misszióknak a többsége 2000-es években történt, így az emberi erőforrás azóta mozoghatott masfelé is.

Az emberes urrepules nyilvan nem hulyeseg, a Mars megcelzasa meg az.
Egy allando holdbazis kiepiteseben kjelentosen nagyobb fantaziat latok tapasztalatszerzeshez, tudomanyos kiserletekhez, stb.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
Az emberes urrepules nyilvan nem hulyeseg, a Mars megcelzasa meg az.
Egy allando holdbazis kiepiteseben kjelentosen nagyobb fantaziat latok tapasztalatszerzeshez, tudomanyos kiserletekhez, stb.

Tudtommal a Holdon nincs metán, a Space X meg azért megy direkt a Marsra, mert ott feltöltheti a rakétákat. Az ilyen versenygés meg mindig jót tesz a kutatásoknak. Legutóbb amikor versenyeztünk, kijutottunk az űrbe, majd a Holdra.

Más:

http://www.origo.hu/tudomany/201712...kezett-kisbolygoval-valami-nincs-rendben.html

Csillagászok egy csoportja meglehetősen vad teóriával állt elő a nemrég észlelt csillagközi térből érkező aszteroidával kapcsolatban: mi van akkor, ha nem is kisbolygót, hanem egy idegen civilizáció által küldött űrszondát figyeltünk meg? A kutatók most azt tervezik, hogy megvizsgálják, az objektum bocsájt-e ki rádióhullámokat.

Mi is kísérletezünk már a kvantumtelekommunikációval, meglepődnék, ha ET rádióval telefonál haza. Márha az tényleg egy szonda. Én szurkolok nekik, hogy igazuk legyen. :)
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Tudtommal a Holdon nincs metán, a Space X meg azért megy direkt a Marsra, mert ott feltöltheti a rakétákat. Az ilyen versenygés meg mindig jót tesz a kutatásoknak. Legutóbb amikor versenyeztünk, kijutottunk az űrbe, majd a Holdra.

A metán, mint hajtóanyag azért merült fel, mert több előnye is van. Először is arányosan kevesebb szenet tartalmaz a CH4, mint a C8H18 (a kerozin egyik fő alkotóeleme). Emiatt tisztábban ég, kevesebb a szilárd égéstermék, ami lerakódhat, így újrafelhasználhatóságnál pozitívum. Emiatt döntött a metán mellett a Blue Origin is a Be-4 hajtómű esetében.
A legtisztább persze a LOX/LH2 (folyékony oxigén és hidrogén), csak azt meg macerás tárolni.
Noha valóban a Mars miatt erőlteti a CH4 üzemanyagot a SpaceX, azért amúgy is képesek a Holdra eljutni a BFR-el, ezt ki is fejtette az IAC2017-en.

140_iac_2017_28.jpg


Amúgy meg érdemes elgondolkodni rajta, hogy Delta-V igény tekintetében igen kicsi a különbség az eljutni a Holdra és az eljutni a Marsra tényező között. Cirka 1,8-2,2 km/s különbség van, ami ilyen szempontból már minimális (pl. a Hold felszínére való leszálláshoz 1,6 km/s szükséges, a Marsra ennél kevesebbre, mert használhatunk légköri fékezést és ejtőernyőt a légkör miatt). Szóval ha már ott tartunk, akkor nincs sok különbség technikai igények terén a között, hogy a Holdra vagy a Marsra megyünk. Innen nézve melyik a vonzóbb? A légkör nélküli, igen alacsony gravitációjú Hold, amely a Föld körül kering, avagy a Mars, amely egy másik bolygó, ritka, de meglévő légkörrel (amit lehet légfékezéshez felhasználni), cirka 0,37 G-s gravitációval és telis-tele felderítetlen dolgokkal?