Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Jelenleg a terv ez:

Január 6.: Statikus hajtóműteszt
Január 15.: Indítás

A két oldalsó Core a szárazföldre tér vissza, a középső a Of Course I Still Love You nevű ASDS-re.

Igazából annyi helyen tud itt elromlani minden, amivel nincs tapasztalata a SpaceX-nek, hogy nem is igazán tudok dönteni. Én mondjuk azt mondom, hogy a fokozatok leválasztásánál lesz probléma...
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Ma bejelentették, hogy augusztusban megy a Boeing Starlinere Atlas V fedélzetén, ez esetben még legénység nyélkül az ISS-re.
Továbbá az Orbital-ATK megkapta a második megrendelését is az Intelsattól a Mission Extension Vehicle (MEV-2)-re, 2020-ra. A MEV-1 misszió idén év vége felé indul:
- GEOStarTM műhold-platformon alakul (saját, ők műholdat is gyártanak)
- a MEV-1 rácsatlakozik a partner műholdjára, majd átveszi a magasság-fenntartási és manőverezési funkciókat
- egy MEV élettartama 15 év, ez alatt több műholdra is képes rá- és lecsatlakozni és mozgatni őket.
Továbbá 2018-ban az utolsó 4 Galileo műhold is felkerül, teljessé téve a rendszer lefedettségét.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
A space above us podcast első pár részében az amerikaiak hasonló szenvedését gyűjtötték össze.
Számomra (szerencsére) felfoghatatlan, milyen rettenetes körülmények között zajlott a szovjet rakéta program. Koroljov elhivatottságát mindig is csodáltam, mert már a skorbutos aranybányaszós húzás is elég durva volt. Vagy a "tervezőiroda/rakétagyár" minősége. Mondjuk szegény később jól bele is halt a precíz orvosok munkájába.
Ehhez képest ég és föld a különbség az amerikai űrprogram esetében....
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
A space above us podcast első pár részében az amerikaiak hasonló szenvedését gyűjtötték össze.
Számomra (szerencsére) felfoghatatlan, milyen rettenetes körülmények között zajlott a szovjet rakéta program. Koroljov elhivatottságát mindig is csodáltam, mert már a skorbutos aranybányaszós húzás is elég durva volt. Vagy a "tervezőiroda/rakétagyár" minősége.

Számomra az volt így utánaolvasva meglepő, hogy valójában kiknek is köszönhette a Szovjetunió azt, hogy a II. Vh alatt és utána hova jutott. Tupoljevtől kezdve Koroljovon át Gluskóig rengeteg kiemelkedő mérnök a Sztálini elnyomás és terror elszenvedője volt...

Egyébként Koroljov azért negatív vonásokkal is bőven rendelkezett, egy jó ideig szisztematikusan igyekezett kihagyni a konkurens mérnökirodákat az űrprogramból, avagy simán csak (számára) kevésbé fontos feladatokkal bízta meg őket. Nagyon sokat köszönhet a Szovjet / Orosz űrkutatás és űrhajózás Koroljevnek, de közel annyi kárt is okozott neki...

Mondjuk szegény később jól bele is halt a precíz orvosok munkájába.

Majd kitérek arra is, de azért előre annyit, hogy Koroljon már 1960-ban elszenvedte első infraktusát. Az orvosok már akkor megmondták neki, hogy pihenjen többet, és próbáljon meg kevesebb stresszt vállalni. Nem tette.

A hálának pontos körülményei között sok az ellentmondás, de az biztos, hogy nagyon súlyos állapotba került a kórházba 1966 januárjában, és hogy már 1965 őszén is folyamatosan kérték, hogy vizsgáltassa ki magát, mert nagyon rossz bőrben volt. Nem tette.

Egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy az orvosokat kellene a halála kapcsán pengeélre állítani. Annyira fontos személyiség volt, hogy maga a szovjet egészségügyi miniszter, Dr. Borisz Petrovszkij operálta, akinek nagyon pedigrés a szebészmúltja (többek között 1949 és 1951 között a Budapesti Egyetem 2. sebészeti klinikáját vezette).
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Olvasgatok az Orbital ATK Next Generation Launch (NGL) rakétájáról, de nem értem.
Specifikációk:
- GEM63 (63 inch átmérő) szilard gyorsítók (GEM60 most is kapható Delta IV-hez) (ők gyártják)
- első fokozat Castor 600, 2 szegmensű szilárd fokozat, ami a szintén céges shuttle SRB leszármazottja. Pontosabban annak két szegmense, a régi 3,71m átmérőjével, ámde már kompozit-burkolattal. Meg másik ragasztót használnak az üzemanyag szemcsézés során. (ők gyártják) (SLS Block 2-höz is valami ilyet akartak eladni, de a NASA maradt az eredeti sikló-boosternél)
- Castor 300: ugyanaz, csak egy szegmens.
- BE-3U: Blue Oringin már ismert újrahasznosítható LH2-LOx üzemanyagú fokozata, vélhetőleg nem újrahasznosítható módban.
- Mindezzel 5,5-8,5 tonna GTO, 5,25m átmerővel (F9 8,3 tonna GTO 1x használatosan).

Nomármost, azt tudjuk, hogy az Orbital-ATK üzleti modellje eddig is a pofátlan lenyúlasról szólt a COTS, CRS-1 és CRS-2 szerződések során. Több pénzért, mint a SpaceX leszerződtek kevesebb indításra, szerényebb tartalommal és szovjet időkből előganézott hajtóművekkel, majd összesen repült az Antares 100/200 eddig 6x (+1 bumm), míg a F9 46x (+2 bumm).
Node, azután, hogy az Antares "fejlesztésébe" wiki szerint beleöltek bő 450 millió dollárt, most az amúgy saját maguk által gyártott, a 70-es évek technológáját kicsit rámcfelvarrt cuccra behúztak a légierőtől 180 m dollárt, plusz saját zsebből 125 m dollárt. Ebből mára be is fektettek/eltapsoltak 200 milliót. Persze ott van az oldalon, hogy szerszámokra, gyártósok felújításra, tervezésre, NASA indítóállás használati megegyezésre.

Úgy, hogy vajon kik építették 2009-ben a meglehetősen hasonló Ares I első-alsó, szilárd fokozatát meglepően hasonló paraméterekkel? Hát ők...
Mondjuk az 1 db felszállás során elég furvan megégették az álványt:
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Olvasgatok az Orbital ATK Next Generation Launch (NGL) rakétájáról, de nem értem.

Tisztázzuk: Az Orbital ATK 2015-től létezik.

Azelőtt volt az Orbital, akik a Pegasus / Minotaur / Antares rakétát építették és volt az ATK, akik a GEM és az SRB-ért voltak felelősek, illetve az ARES-I első fokozatát építették (nem az egészet, hiszen a második fokozat és az integráció a Boeing / ULA feladata volt). Innen nézve látható, hogy történet eleve kacifántosabb, hiszen az Orbital feltehetően okkal vásárolta meg az ATK-t, mert az Antares után egy versenyképesebb rakétát akart, ehhez pedig az ATK nyújtott megfelelő alapot (máshoz nem nagyon fordulhattak).

A "pofátlan" lenyúlás dolgon nagyon is vitatkoznék. Az Orbital volt kvázi az első sikeres külső cég, amely magántőkét vont be a rakétaépítésbe, űrhajózásba a Pegasus-al, majd a Minotaurral. Lehet köpködni rá, de mellette tucatnyi sikertelen próbálkozó volt (BAEL Aerospace, Kistler -> Rocketplane Kistler, stb.), míg az Orbital sikeres volt.

A CRS-1 programban hiába volt drágább, mint a SpaceX, ettől még alapvetően sikeresen teljesítette azt, amit vállalt (a két pukk kínos, de ugye a SpaceX esetén, sőt Progressz esetén is láttunk már kudarcot az elmúlt években). Nem árult zsákbamacskát sem, előre leírta a tenderben, hogy mennyiért mit vállal. Itt inkább a SpaceX volt az, aki durván alávágott a többi szereplőnek. Ha egyszer, valamikor beleleshetünk majd a SpaceX pénzügyi könyveibe (feltehetően sose fog bekövetkezni), élnék a gyanúval, hogy azt találnánk, Elon Musk bizony kamikaze módra vállalta be a COTS / CRS-1 programot, és a Google 1 milliárd dollárja nélkül lehet a Kistler sorsára jutott volna.

Szóval én ezt inkább úgy értékelhető, hogy az Orbital úgy számolt, ennyiért tudja teljesíteni azt, amit a NASA megkívánt a tenderezőktől. A SpaceX meg bemondott egy sokkal alacsonyabb árat, de közben úgy sétáltak kötélen, hogy a nyakukban ott volt a hurok. Ettől persze az Orbital "drágának" tűnik, holott valahol inkább az ő megközelítésük volt reális...

Az OrbitalATK gyakorlatilag az NGL-el megpróbál egy szeletet kiharapni a piacból, amit egyre inkább a Falcon 9 ural. Emiatt nem hinném, hogy szídni kellene őket...
 
M

molnibalage

Guest

Január 5-én, 87 éves korában elhunyt Johh Young. 6 alkalommal járt a világűrben, ebből kétszer a Holdnál (Apollo 10 és 16), illetve ő volt az STS-1 és STS-9 küldetések parancsnoka. (Mindkét esetben a Columbia volt a fellőtt űrsikló.)
Róla már életében hajót neveztek el vagy másik John Young volt?

szerk: Más volt, de ezek után róla is lehetne... Nem semmi karrierje volt.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Tisztázzuk: Az Orbital ATK 2015-től létezik.

Azelőtt volt az Orbital, akik a Pegasus / Minotaur / Antares rakétát építették és volt az ATK, akik a GEM és az SRB-ért voltak felelősek, illetve az ARES-I első fokozatát építették (nem az egészet, hiszen a második fokozat és az integráció a Boeing / ULA feladata volt). Innen nézve látható, hogy történet eleve kacifántosabb, hiszen az Orbital feltehetően okkal vásárolta meg az ATK-t, mert az Antares után egy versenyképesebb rakétát akart, ehhez pedig az ATK nyújtott megfelelő alapot (máshoz nem nagyon fordulhattak).

A "pofátlan" lenyúlás dolgon nagyon is vitatkoznék. Az Orbital volt kvázi az első sikeres külső cég, amely magántőkét vont be a rakétaépítésbe, űrhajózásba a Pegasus-al, majd a Minotaurral. Lehet köpködni rá, de mellette tucatnyi sikertelen próbálkozó volt (BAEL Aerospace, Kistler -> Rocketplane Kistler, stb.), míg az Orbital sikeres volt.

A CRS-1 programban hiába volt drágább, mint a SpaceX, ettől még alapvetően sikeresen teljesítette azt, amit vállalt (a két pukk kínos, de ugye a SpaceX esetén, sőt Progressz esetén is láttunk már kudarcot az elmúlt években). Nem árult zsákbamacskát sem, előre leírta a tenderben, hogy mennyiért mit vállal. Itt inkább a SpaceX volt az, aki durván alávágott a többi szereplőnek. Ha egyszer, valamikor beleleshetünk majd a SpaceX pénzügyi könyveibe (feltehetően sose fog bekövetkezni), élnék a gyanúval, hogy azt találnánk, Elon Musk bizony kamikaze módra vállalta be a COTS / CRS-1 programot, és a Google 1 milliárd dollárja nélkül lehet a Kistler sorsára jutott volna.

Szóval én ezt inkább úgy értékelhető, hogy az Orbital úgy számolt, ennyiért tudja teljesíteni azt, amit a NASA megkívánt a tenderezőktől. A SpaceX meg bemondott egy sokkal alacsonyabb árat, de közben úgy sétáltak kötélen, hogy a nyakukban ott volt a hurok. Ettől persze az Orbital "drágának" tűnik, holott valahol inkább az ő megközelítésük volt reális...

Az OrbitalATK gyakorlatilag az NGL-el megpróbál egy szeletet kiharapni a piacból, amit egyre inkább a Falcon 9 ural. Emiatt nem hinném, hogy szídni kellene őket...
Igazából egyszerre szidom a bandát, meg csodálom, mert bárhogy is nézzük, ezt a produkciót csak komoly lobbitevékenységgel lehetett összehozni.
Az tény, hogy a szakma kukabúvára az Orbital, mert a pici Pegasust 1990-es debütálása óta összesen 43x indították (és erre a piacra lépett be a Virgin Orbital...), a Minotaur pedig egy kicsinosított ICBM, amiből 2013 óta egyet sikerült indítani, 2000 óta pedig összesen 26x repültek az I-V platformok. Az Antarest inkább nem méltatom.
Az ATK esetében pedig a sikló szilárd hajtóanyagú rakétáját reszelgetik.
Érezhető, hogy alapvetően a fegyvergyártasból élnek meg, ha jól emlékszem a legutóbbi jelentésükre, a teljes space divízió műholdakkal mindennel a pénzaramok 1/3-át hozta. Bocs, rendelésállomány és 16%:
"The company’s Defense Systems Group accounted for $1,020 million, or 56%, of the third quarter’s new business volume, with the Flight Systems Group contributing $525 million, or 28%, and the Space Systems Group adding $290 million, or 16%, of the total volume."
Persze tök jó, hogy vannak, de iparilag kopasztják a rókát egy turbópumpával szívott tehénről.
De most, hogy a Northrop Grumman megveszi őket még érdekesebb lesz.
És pontosan, ami előnyük van az a tőzsdei jegyzés. És így a nyilvános beszámolók.
Röhely, hogy nálunk e-beszámolón bármilyen cégnek utána lehet nézni, arrafelé ez meg valamiért nem megy.

Beszédes, hogy míg a minimum megosztó Tesla (khm. Solarcity) esetében is volt IPO, addig a NASA és egyéb pénzekkel vastagon kivajazott Space-X esetében megy a hablabla a technokrata board-membörökről. Vagy azért nem kell a részvényesek ingyenpénze mert bőven van így is (igen romantikus lenne), vagy azért mert senkinek nem hiányzik a SEC vizsgálódása (és a Sarbanes Oxley act beszámoló-okosítasra vonatkozó retorziói*).
Az biztos, hogy a cég mindig is kötéltáncolt anyagilag, mert nincs még egy kizárólag LEO-GTO fellövésekre specializálódott cég, ami mögött nem állna valami anyavállalat vagy fegyvergyártás vagy az állam. Talán 2017-ben érhették el azt a volument, hogy kint vannak a vízből. A mozdony-jelleggel n-szer újra használt első fokozatok meg külön jót tehetnek az eredménynek. Persze a BFR felpörgetése itt is bekavarhat. Ha még 2030-ban is működik a Tesla és a SpaceX és senkit nem vittek el bilincsben/lett öngyi, akkor valóban sikert láthatunk. (mondjuk én örülnék neki, de elemzőként meg illik felhívni a figyelmet arra, hogy vó't má' khm gyufa király, khm dotcom bubi).

*: "senior executives take individual responsibility for the accuracy and completeness of corporate financial reports"
"criminal penalties for manipulation, destruction or alteration of financial records"
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Az tény, hogy a szakma kukabúvára az Orbital, mert a pici Pegasust 1990-es debütálása óta összesen 43x indították (és erre a piacra lépett be a Virgin Orbital...),

Már indított volna bármit is az űrbe a Virgin Orbital, hogy múlt időben beszélünk a piacra lépésükről? :)
Még a RocketLabUSA is előrébb jár náluk...

De most, hogy a Northrop Grumman megveszi őket még érdekesebb lesz.

Érdekesebb lesz, de még nem derült ki, hogy pontosan mit is szeretne a NorthropGrumman az OrbitalATK-val. A Northrop évtizedek óta beszállító szintjén van csak jelen az űriparban. Ilyen szempontból nem annyira kismiskák (űrszondákat, műholdakat is gyártanak), de azért e téren is messze a Boeing és a Lockheed után kullognak.

Az biztos, hogy a cég mindig is kötéltáncolt anyagilag, mert nincs még egy kizárólag LEO-GTO fellövésekre specializálódott cég, ami mögött nem állna valami anyavállalat vagy fegyvergyártás vagy az állam.

A Blue Origin ide tartozik, de azt meg a világ egyik (hanem A) leggazdagabb embere (Jeff Bezos) finanszírozza. Zsebből...

Talán 2017-ben érhették el azt a volument, hogy kint vannak a vízből.

Ahogy a legenda szerint Rockefeller mondta, csak az első milliómról ne kérdezzenek. Na a SpaceX-nél a kb. 2011 előtti időszakra vonatkozik ugyanez, annyit tudunk, hogy Musk ~90 millió dollárt tett be a cégbe 2008-ig, de említve volt, hogy más befektetők is adtak pénzt. A Wall Street Journal ugye 2016-ban egy ex-SpaceX alkalmazottól jutott pár mókás adathoz... Ezek lényege:

140_spacex_2016_early.jpg

  1. A SpaceX mintegy 260 millió dollárt veszített a 2015-ös baleset és az azt követő fél éves leállás miatt.
  2. Ettől függetlenül 2015-ben a SpaceX-nek 1,3 milliárd dollárnyi tőkéje volt, amelyből 1 milliárdot az Alphabet (alias Google) és a Fidelity biztosított a műholdas internetszolgáltatás tervére.
  3. Az indításokon alapvetően minimális volt a nyereség 2015-ig (ugyebár csak idén, 2017-ben kezdik meg az újrafelhasznált fokozatok és űrhajók használatát), a nyereséget elsősorban a cégbe forgatták vissza.
  4. A cég ettől függetlenül 2014-ig minimális nyereséget termelt minden évben, ám 2015-ben mínusz 15 millió dollárral zárta az üzleti tervet (ebből kiszámítható, hogy ha nincs a baleset, akkor cirka 245 millió plusz jöhetett volna össze).
  5. Alapvetően a cég bevételei és nyeresége elsődlegesen a műholdas internetszolgáltatás sikerére épül, 2025-re éves szinten 15-20 milliárd dolláros profittal számolva...
Ebből ugye az internetszolgáltatás története azért szép, mert anno a WorldVu (illetve annak alapítója, Greg Wyler) kereste meg a SpaceX-et és Muskot, hogy a Falcon 1(és 5 és 9) rakétáival juttassa fel a műholdjaikat, a WorldVu pedig "hozta" (többek között) a Google-t és a Fidelity-t, akik pénzzel támogatták volna a projektet. Feltehetően Musk látta a számokat, és azt mondta a Googlenak, hogy adják inkább neki a pénzt, megcsinálja ő olcsóbban és jobban. Szegény Wyler utána építhette fel kb. nulláról a befektetői bázisát (és át is keresztelte cégét OneWeb-re)...

A műholdas internet piacról és rövid történetéről tavaly itt írtam (a fentiek is onnan származnak)...
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
16 933
53 499
113
Már indított volna bármit is az űrbe a Virgin Orbital, hogy múlt időben beszélünk a piacra lépésükről? :)
Még a RocketLabUSA is előrébb jár náluk...



Érdekesebb lesz, de még nem derült ki, hogy pontosan mit is szeretne a NorthropGrumman az OrbitalATK-val. A Northrop évtizedek óta beszállító szintjén van csak jelen az űriparban. Ilyen szempontból nem annyira kismiskák (űrszondákat, műholdakat is gyártanak), de azért e téren is messze a Boeing és a Lockheed után kullognak.



A Blue Origin ide tartozik, de azt meg a világ egyik (hanem A) leggazdagabb embere (Jeff Bezos) finanszírozza. Zsebből...



Ahogy a legenda szerint Rockefeller mondta, csak az első milliómról ne kérdezzenek. Na a SpaceX-nél a kb. 2011 előtti időszakra vonatkozik ugyanez, annyit tudunk, hogy Musk ~90 millió dollárt tett be a cégbe 2008-ig, de említve volt, hogy más befektetők is adtak pénzt. A Wall Street Journal ugye 2016-ban egy ex-SpaceX alkalmazottól jutott pár mókás adathoz... Ezek lényege:

140_spacex_2016_early.jpg

  1. A SpaceX mintegy 260 millió dollárt veszített a 2015-ös baleset és az azt követő fél éves leállás miatt.
  2. Ettől függetlenül 2015-ben a SpaceX-nek 1,3 milliárd dollárnyi tőkéje volt, amelyből 1 milliárdot az Alphabet (alias Google) és a Fidelity biztosított a műholdas internetszolgáltatás tervére.
  3. Az indításokon alapvetően minimális volt a nyereség 2015-ig (ugyebár csak idén, 2017-ben kezdik meg az újrafelhasznált fokozatok és űrhajók használatát), a nyereséget elsősorban a cégbe forgatták vissza.
  4. A cég ettől függetlenül 2014-ig minimális nyereséget termelt minden évben, ám 2015-ben mínusz 15 millió dollárral zárta az üzleti tervet (ebből kiszámítható, hogy ha nincs a baleset, akkor cirka 245 millió plusz jöhetett volna össze).
  5. Alapvetően a cég bevételei és nyeresége elsődlegesen a műholdas internetszolgáltatás sikerére épül, 2025-re éves szinten 15-20 milliárd dolláros profittal számolva...
Ebből ugye az internetszolgáltatás története azért szép, mert anno a WorldVu (illetve annak alapítója, Greg Wyler) kereste meg a SpaceX-et és Muskot, hogy a Falcon 1(és 5 és 9) rakétáival juttassa fel a műholdjaikat, a WorldVu pedig "hozta" (többek között) a Google-t és a Fidelity-t, akik pénzzel támogatták volna a projektet. Feltehetően Musk látta a számokat, és azt mondta a Googlenak, hogy adják inkább neki a pénzt, megcsinálja ő olcsóbban és jobban. Szegény Wyler utána építhette fel kb. nulláról a befektetői bázisát (és át is keresztelte cégét OneWeb-re)...

A műholdas internet piacról és rövid történetéről tavaly itt írtam (a fentiek is onnan származnak)...


Mintha az Oroszok valami 40 műholdat állítottak volna pályára/űrrakéta legutóbb.