6. generációsnak mondott vadászbombázók

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Ha nem eröltették volna a STOL / VTOL képességet, akkor jóformán elég lett volna az F-35A-t kifejleszteni és alakítani hordozófedélzeti haználatra. Az ár is barátibb lett volna és jobban is állnának.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 305
17 398
113
Hát ez az :D Ha megmaradtak volna a stealth F-16 mellett, már rég szolgálatban lenne.
 
M

molnibalage

Guest
Ha nem eröltették volna a STOL / VTOL képességet, akkor jóformán elég lett volna az F-35A-t kifejleszteni és alakítani hordozófedélzeti haználatra. Az ár is barátibb lett volna és jobban is állnának.

Mindegyik változat ára azért ugrott meg, mert a harácszati avionika fényévekkel van az eredeti koncepció szitnje felett. Az F-35B gépek ára az, ami sokkal magasabb az A-nál. Az A nem attól kerül annyiba, amennyib, mert létezik B és C változat is.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 516
113
pl
http://www.defenseone.com/technology/2016/01/most-important-technology-f-35/125228/

Rég nem arról van szó, hogy képes EWs ellentevékenységet folytatni hanem, hogy bizonyos szempontokból jóval fejlettebb EWs képességekkel fog rendelkezni mint egy jelenlegi legmodernebb dedikált EWs gép pl gowler.
EWs szempontból ez nem egy F-16váltás hanem vmi ami visszab*a a villámot az égre. Mi a lókukinak? Hova? Minek?
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Ha nem eröltették volna a STOL / VTOL képességet, akkor jóformán elég lett volna az F-35A-t kifejleszteni és alakítani hordozófedélzeti haználatra. Az ár is barátibb lett volna és jobban is állnának.
Azt árulja el nekem valaki, hogy mióta lényeges szempont egy új fegyverrendszer kifejlesztése során az eredetileg kalkulált költségvetés betartása? Ez pont ugyanolyan, mint egy Hold-program. Tervezőasztalnál az elején persze lehet becsülni dolgokat, de azért mégis csak olyan valami fejlesztésébe kezdessz, ami addig legfeljebb csak koncepció szintjén létezik és minden ügyes szimuláció, teszt és protokoll ellenére végig kell járni egy trial-error kört (részegységenként és rendszer szinten), mire a termék bevethető lesz. Az amerikai, európai eszközök esetében legfeljebb azért derül ez ki, mert ott van annyi transzparencia, hogy a törvényhozás évente szívinfarktust kapjon a költségek láttán, míg a kínaiak, oroszok sajátos berendezkedése miatt legfeljebb zárt ajtók mögött fognak tombolni.
Szóval én nem tudom, bármelyik jet-korszakbeli légi eszközre gondolok, a mesekönyv mindig új kezdődik, hogy a tervezőasztalon ez mennyivel egyszerűbbnek, gyorsabbnak és olcsóbbnak tűnt.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
pl
http://www.defenseone.com/technology/2016/01/most-important-technology-f-35/125228/

Rég nem arról van szó, hogy képes EWs ellentevékenységet folytatni hanem, hogy bizonyos szempontokból jóval fejlettebb EWs képességekkel fog rendelkezni mint egy jelenlegi legmodernebb dedikált EWs gép pl gowler.
EWs szempontból ez nem egy F-16váltás hanem vmi ami visszab*a a villámot az égre. Mi a lókukinak? Hova? Minek?

Gondolom azért, mert az F-35-nek ki tudja meddig kell üzembe lennie és a jövőben az a képesség, hogy különösebb szöszmötölés ("In the past, what would happen is you’d send out your EA-18, It would find a new waveform. There was no way for us to do anything about it. The pilot would come back, they would talk about it, they’d replicate it, they’d emulate it.") nélkül alkalmazkodni tudnak valaki radarjához, zavarásához még hasznos lehet. Különösen, hogy az oroszok előszeretettel telepítenek ilyesmit. (Meg persze azért, mert megtehetik és van rá pénzük :D :D )
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Ha nem eröltették volna a STOL / VTOL képességet, akkor jóformán elég lett volna az F-35A-t kifejleszteni és alakítani hordozófedélzeti haználatra. Az ár is barátibb lett volna és jobban is állnának.

Igen, elég lett volna az USAF-nak és a NAVY-nek, a már így is végét járó Harrier-repórák kifogyása után viszont a MARINES harcigépek nélkül maradt volna!! Ha meg nekik kifejlesztenek egy csak saját típust, hát szerintem az se lett volna egy kifejezett spórolás.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
<blockquote rel="joker">Ha nem eröltették volna a STOL / VTOL képességet, akkor jóformán elég lett volna az F-35A-t kifejleszteni és alakítani hordozófedélzeti haználatra. Az ár is barátibb lett volna és jobban is állnának.
Azt árulja el nekem valaki, hogy mióta lényeges szempont egy új fegyverrendszer kifejlesztése során az eredetileg kalkulált költségvetés betartása? Ez pont ugyanolyan, mint egy Hold-program. Tervezőasztalnál az elején persze lehet becsülni dolgokat, de azért mégis csak olyan valami fejlesztésébe kezdessz, ami addig legfeljebb csak koncepció szintjén létezik és minden ügyes szimuláció, teszt és protokoll ellenére végig kell járni egy trial-error kört (részegységenként és rendszer szinten), mire a termék bevethető lesz. Az amerikai, európai eszközök esetében legfeljebb azért derül ez ki, mert ott van annyi transzparencia, hogy a törvényhozás évente szívinfarktust kapjon a költségek láttán, míg a kínaiak, oroszok sajátos berendezkedése miatt legfeljebb zárt ajtók mögött fognak tombolni.
Szóval én nem tudom, bármelyik jet-korszakbeli légi eszközre gondolok, a mesekönyv mindig új kezdődik, hogy a tervezőasztalon ez mennyivel egyszerűbbnek, gyorsabbnak és olcsóbbnak tűnt.
</blockquote>
Ha feltételekhez kötnék, akkor fontos lenne. Így meg felesleges költségkeretet biztosítani rá, ha végül úgyis annyi lesz amennyi lesz. Ha meglennének a kívánt paraméterek, hogy mi kell, részletesen leírva, hogy mik az esetleges változások árai vagy árszámítási paraméterei, akkor egyből tisztább lenne a kép. Kiegyezne még a legelején a megrendelő ország a fejlesztő / gyártó céggel, hogy, van fejlesztésre X összeg, 10 év, és Y pénzért Z darab gépet veszünk, amiknek a repórája mindennel együtt W dollár. Itt a pénz első részlete, amibe ezen felül kerül, azt a gyár állja, mindent. Ha nem tetszik, jön más és kifejleszti.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
<blockquote rel="joker">Ha nem eröltették volna a STOL / VTOL képességet, akkor jóformán elég lett volna az F-35A-t kifejleszteni és alakítani hordozófedélzeti haználatra. Az ár is barátibb lett volna és jobban is állnának.

Igen, elég lett volna az USAF-nak és a NAVY-nek, a már így is végét járó Harrier-repórák kifogyása után viszont a MARINES harcigépek nélkül maradt volna!! Ha meg nekik kifejlesztenek egy csak saját típust, hát szerintem az se lett volna egy kifejezett spórolás.</blockquote>

Azért megvan annak is a lényege, hogy valami nem tengeralattjáró-tank-vadászgép. A Marines rendszeresíthetett volna egy másik gépet, amit pont nekik fejlesztenek és nem kellett volna a USAF és a NAVY számára fejlesztett gépet olyanra tervezni, hogy alkalmas legyen STOL / VTOL változat megépítésére.
 
S

speziale

Guest
Joker!

Ez azért nagyon nem így működik a gyakrolatban. Minden komplex műszaki projekt, pláne ha egy új generációs vadászbombázó kifejlesztéséről beszélünk, annyi előre nem látható problémát tartogathat, hogy ezt egyszerűen lehetetlen előre beárazni. Így 2 eset lenne: vagy nem lenne 1 jelentkező sem a projektre, vagy minden egyes költség soron baromi vastagon fogna a ceruza, és lehet még drágábbra jönne ki a végösszeg. Illetve lehet egy 3. kimenet: valaki bevállalja olcsón, aztán amikor elfogy a pénz széttárja a karját, hogy ennyi pénzből ezt tudtuk kihozni, úgyhogy akkor arról dönthetsz, hogy vagy tolsz még bele pénz, vagy kapsz egy sz*rt.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Én látom, hogy a gyakorlatban nem így működik, de ennek így kellene működnie. Ha vastagon fog a ceruza ha nem. Van ennyi pénz rá és ez kell ennyi időn belűl, ennyit veszek, ennyi lehet a fenntartása. Persze reális pénzösszeget kell megajánljon a megrendelő, mivel ő is tudja, hogy ez nem egy olcsó dolog, de a fejlesztőnek is bele kell férnie. Hanem felesleges költségkeretről beszélni. Így én is nekiállhatnék 5. gen gépet fejleszteni, ha kvázi végtelen pénzem lenne hozza. Vennék egy nagy területet, rá néhány hangárt, egy halom gépet, felvennék egy sok sok mérnököt és fejlesztetnék velük valamit. Pár évig szar se érne amit csinálnak, 5-10 év alatt kialakulna valami elképzelés, hogy hogy kb mit is kellene létrehozni. Közbe kérném a pénzt, az jönne, a gép fejlődne vagy nem, kérném megint a pénzt, jól ellennék, végül 15-20 év alatt megszületne a gép. Akkor húznék egy vonalat és azt mondanám ennyibe került a fejlesztés. Akkor jönne a gyártás, megnézném mennyi előállítani, rátennék legalább 200% profitot ahogy kb most is teszik, legyártanám a kellő mennyiséget, kapnám rá a pénzt, utána mehetnék nyugdíjba. Költségkeret nélkül ez pontosan így néz ki.
 
M

molnibalage

Guest
Joker, a bibi az, hogy a tendereztetés nagyon nem úgy zajlik, ahogy írod. Emiatt az egész ötleted megy a kukába.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
De ezt mondom, hogy nem így zajlik, pedig így kellene. Van a pénz és abba bele kell férni. A cég ahol dolgozom, ha megvan a szerződés mi is abba bele kell férjünk, ha nem férünk akkor szoptunk és bukunk rajta. Ezért előre felmérjük a költségeket és a kivitelezési nehézségeket és úgy árazzuk be, s ha nem elég rá a pénz akkor hagyjuk, hogy más vigye el nyugodtan a megrendelést. (lehet ha jobban csinálja nálunk, lehet ha elcsesztük az árazást, lehet ha a másik cseszte el az árazást) Persze nem 5. gen vadászgépet fejlesztünk, de a mérnöki + közgazdászi csapatunk sem akkora, mint amekkora a Lockheednál meg a Northropnál van. Ezek fejlesztettek már gépet eleget, van rá emberük, hogy megmondják kb mennyi lesz az összköltség, ezt be kell szorozni egy reális rizikófaktorral és ott van az ár amin be lehet vállalni. Ha túllépik szopnak, ha olcsóbban megcsinálják pluszba nyernek. De ez a költségkeret-nélküliség egy agyrém, persze nem a fejlesztő cégnek (mert nekik egy áldás) hanem az állami költségvetésnek.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 816
81 129
113
Az OKB Suchovo megkezdte a munkálatokat az orosz 6. generácios vadászgép létrehozásához.
http://www.interfax.ru/russia/497003
https://www.youtube.com/watch?v=6MiMfVzpoNE
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 901
8 178
113
Már csak az 5. generációs típus kifejlesztése késik, mivel a PAK-FA azért még gyermekbetegségekkel küzd, már 5. generációs nincs. Amerikában azért ott volt az YF-23, az YF-34, ott van az F-35 mindből készült demonstrátor példány, nos a PAK-FA mellett én nem tudok jelenleg róla, hogy akármi is lenne, Photoshop, meg egyéb grafikák mellett, (pedig a MiG-37 Ferrett egész szép kis makett lett, de azt is nyugaton találták ki ..
Most nem nézem le az orosz technikát, helyén kezelem a bejelentést...
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 816
81 129
113
Már csak az 5. generációs típus kifejlesztése késik, mivel a PAK-FA azért még gyermekbetegségekkel küzd, már 5. generációs nincs. Amerikában azért ott volt az YF-23, az YF-34, ott van az F-35 mindből készült demonstrátor példány, nos a PAK-FA mellett én nem tudok jelenleg róla, hogy akármi is lenne, Photoshop, meg egyéb grafikák mellett, (pedig a MiG-37 Ferrett egész szép kis makett lett, de azt is nyugaton találták ki ..
Most nem nézem le az orosz technikát, helyén kezelem a bejelentést...

Nem is úgy kell értelmezni, hogy már megkezdték a fejlesztést. Már megvan az elképzelés, hogy milyen legyen....stb.
 

kalapacs

Member
2015. november 27.
565
3
18
Az OKB Suchovo megkezdte a munkálatokat az orosz 6. generácios vadászgép létrehozásához.
http://www.interfax.ru/russia/497003
https://www.youtube.com/watch?v=6MiMfVzpoNE

Ugy hogy meg az 5 gen gepuk sincs keszen es gyakorlatilag nulla tapasztalatuk van 5 gen geppel.

Valszeg a hir kacsa illetve propaganda hogy annak a latszatat fentartsak hogy lepest tartanak az USA val.


Szovjetunio nem halt meg csak tetszhalott lett. Most eledezik.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 305
17 398
113
Miért ne kezdhetnének el rajta nagyon elméleti szinten dolgozni? Most már ott tartunk, hogy egy új típus az első ötletektől a szolgálatba állításig évtizedekig készül. Először azt kell kitalálni, hogy egyáltalán egészen pontosan milyen képességeket, paramétereket szeretnének elérni, hogy az lehetséges-e egyáltalán. Szerintem ez teljesen reális.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 468
19 047
113
"Nem is úgy kell értelmezni, hogy már megkezdték a fejlesztést. Már megvan az elképzelés, hogy milyen legyen....stb. "

Ott a pont!

Valszeg a hir kacsa illetve propaganda hogy annak a latszatat fentartsak hogy lepest tartanak az USA val.

Igen mert ha a liberális Európa nem csinált 5 gen gépet akkor az Usán kívül nem is csinálhat más de 6 gen gépet sem .

Lesz bezzeg a japánoknak saját 5 gen gép mert azok nem olyan hülyék mint az oroszok!
A 6 gen gépet fejlesztéséről 2006-ban olvastam az aranyasaban mikor az volt az elképzelés hogy leválsák a f-18 gépeket.

Na mikor is volt 2006? Ja hogy akkor lépett szolgáltba az f-22 is !