A-4AR Fightinghawk
A-4AR Fightinghawk az Argentin Légierő számára kifejlesztett McDonnell Douglas A-4M Skyhawk támadó repülőgép jelentős továbbfejlesztése, amely 1998-ban állt szolgálatba. A program a Fightinghawk nevet az F-16 Fighting Falcon elismeréseként kapta, amely az új avionika forrása volt.
1989-ben Carlos Menemet választották meg Argentína elnökévé, és gyorsan kialakított egy Egyesült Államok-barát külpolitikát, ami oda vezetett, hogy az ország elnyerte a NATO-n kívüli szövetséges fő státuszt. Bár a gazdasági helyzet javult, a Mirage 2000-hez hasonló új harci repülőgépek beszerzésére továbbra sem állt rendelkezésre elegendő pénz.
1994-ben az Egyesült Államok ellenajánlatot tett az amerikai tengerészgyalogság 36 korábbi A-4M Skyhawkjának modernizálására egy 282 millió dolláros üzlet keretében, amelyet a Lockheed Martin hajtott volna végre, és amely magában foglalta a Fabrica Militar de Aviones (Katonai Repülőgépgyár) privatizációját, amelyet később Lockheed Martin Aircraft Argentina SA-ra neveztek át. Az FMA 2010-ben Fabrica Argentina de Aviones (FADEA) néven visszakerült az argentin kormányhoz.
Az Argentin Légierő technikusai 32 A-4M (1970/1976 között épült és 4 TA-4F repülőgépvázat választottak ki a Davis-Monthan Légibázison (Tucson, Arizona) található Aerospace Maintenance and Regeneration Centerből a korszerűsítéshez. A korszerűsítési tervek a következőket foglalták magukban.
A repülőgépváz, a kábelkötegek és a Pratt & Whitney J52P-408A hajtómű teljes felújítása.
Douglas Escapac 1-G3 katapultülések beszerelése.
HGU-55/P sisakok
Honeywell Normal Air-Garrett OBOGS (fedélzeti oxigéntermelő rendszer)
Westinghouse/Northrop Grumman AN/APG-66V2 (ARG-1) radarberendezés.
HOTAS vezérlők és a pilótafülke (2 színes CRT képernyő)
Sextant Avionique/Thales Avionika SHUD
Litton/Northrop Grumman LN-100G inerciális navigációs rendszer
MIL-STD-1553B adatbusz
Két General Dynamics Information Systems AN/AYK-14 számítógép
Northrop Grumman AN/ALR-93 (V)1 radarjelző vevőkészülék
AN/ALQ-126B zavaró berendezés
AN/ALQ-162 zavaró
AN/APX-72 IFF
Az A-4M-eket felszerelték a Hughes AN/ASB-19-el, de ezt az A-4AR-okká való átalakítás után eltávolították, mivel a radar is képes volt ugyanezeket az adatokat szolgáltatni
A szerződés értelmében 8 repülőgépváz felújítása a Lockheed-Martin kaliforniai palmdale-i üzemében, a többi pedig az argentínai Córdobában, az LMAASA-nál történt. Legalább tíz TA-4J és A-4M repülőgépvázat is szállítottak pótalkatrészként való felhasználásra, nyolc további hajtóművet és egy új A-4AR szimulátort.
A Fightinghawkokból, amelyek a légierő C-901-től C-936-ig tartó sorszámát kapták, 1997. december 18-án érkezett meg az első csoport Argentínába, az első "argentin" A-4AR-t pedig 1998. augusztus 3-án állították szolgálatba Cordobában. Az utolsó, 936-os számú példányt 2000 márciusában adták át a légierőnek. Két repülőgép (egy együléses és egy kétüléses) egy ideig az Egyesült Államokban maradt fegyverzeti homologizáció céljából. Az összes A-4AR-t a San Luis tartománybeli Villa Reynoldsban lévő 5. légi dandárnak (V Brigada Aérea) szállították, ahol a Falkland-szigeteki/Malvin-szigeteki veterán A-4P (helyi nevén A-4B) és A-4C két századát váltották fel. Hamarosan rotációs rendszerben vetették be őket az országban, a déli Rio Gallegostól az északi Resistenciáig, ahol csempészek és kábítószer-kereskedő repülőgépek elfogására használták őket.
en.wikipedia.org