A II. világháború (1939 - 1945)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

szpg9

Well-Known Member
2017. december 17.
1 688
1 195
113
Az orosz jármű megbízhatósága és egyszerűsége magasan verte a németét legjobb tudomásom szerint.


A minőség nem lehetett volna jobb, mert paraszt asszonyok és képzetlen munkások gyártották, rideg, komforttalan üzemekben. Kezdetben nem volt benne rádió, aztán jó optika sem, végül pedig képzett kezelők sem jutottak a tankokra, hanem sok gyorstalpalón végzett harcos. A párduc megjelenésével 76 mm-es ágyú elavult lett rögtön. Szerintem ne vigyétek túlzásba a T-34 dícséretét, a párduc összességében - minden hajtáslánci problémája mellett- nagyobb harcértékű fegyver volt, mint a T-34-es.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
A minőség nem lehetett volna jobb, mert paraszt asszonyok és képzetlen munkások gyártották, rideg, komforttalan üzemekben. Kezdetben nem volt benne rádió, aztán jó optika sem, végül pedig képzett kezelők sem jutottak a tankokra, hanem sok gyorstalpalón végzett harcos. A párduc megjelenésével 76 mm-es ágyú elavult lett rögtön. Szerintem ne vigyétek túlzásba a T-34 dícséretét, a párduc összességében - minden hajtáslánci problémája mellett- nagyobb harcértékű fegyver volt, mint a T-34-es.
Plusz a jó muszka kistatisztikázta,hogy harchelyzetben egy 34es élettartama 6óra(!).Direkt úgy gyártották,hogy kb10órát birjon harcchelyzetben-utána nagyjavitás.Ennek ellenére egyáltalán nem volt rossz konstrukció.Bár alapvetően amarikai származású,és a gyártástechnológia is az,amivel készült.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 335
76 983
113
Plusz a jó muszka kistatisztikázta,hogy harchelyzetben egy 34es élettartama 6óra(!).Direkt úgy gyártották,hogy kb10órát birjon harcchelyzetben-utána nagyjavitás.Ennek ellenére egyáltalán nem volt rossz konstrukció.Bár alapvetően amarikai származású,és a gyártástechnológia is az,amivel készült.

Na ezt magyarázd el.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 335
76 983
113

Az amerikai gyártástechnológiát.Ugye a futómű sem egy az egyben Christie de mind1.Érdekelne például,hogy milyen amerikai gyártástechnológiát tartalmaz pl a motor(az amerikaiak nem tudtak alu blokkot gyártani Diesel harckocsimotorjuk meg nem is volt),vagy az acél amiből készült(az oroszok a kemény az amerikaiak a lágyabb acélra esküdtek).Vagy talán hefeszteni kellett megtanítani az oroszokat?
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Az amerikai gyártástechnológiát.Ugye a futómű sem egy az egyben Christie de mind1.Érdekelne például,hogy milyen amerikai gyártástechnológiát tartalmaz pl a motor(az amerikaiak nem tudtak alu blokkot gyártani Diesel harckocsimotorjuk meg nem is volt),vagy az acél amiből készült(az oroszok a kemény az amerikaiak a lágyabb acélra esküdtek).Vagy talán hefeszteni kellett megtanítani az oroszokat?
Christie továbfejlesztése.A gyártástechnolgia ami származású.A new deal alapvetően a szu.ba való technológiaexporttol lett sikeres.Shermanhoz is használtak öntött testrészeket,és volt hozzá dizelmotor is.Aluöntés és a páncélhegesztés technolgiát is amibol kapták.Hogy mást jobban preferáltak az amik,az más kérdés.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 857
15 243
113
Az amerikai gyártástechnológiát.Ugye a futómű sem egy az egyben Christie de mind1.Érdekelne például,hogy milyen amerikai gyártástechnológiát tartalmaz pl a motor(az amerikaiak nem tudtak alu blokkot gyártani Diesel harckocsimotorjuk meg nem is volt),vagy az acél amiből készült(az oroszok a kemény az amerikaiak a lágyabb acélra esküdtek).Vagy talán hefeszteni kellett megtanítani az oroszokat?

1. Amerikai gyártástechológia. Ukrajnában nem véletlenül volt Holodomor, a gabonát elvették, exportálták, abból importáltak komplett amerikai gyártósorokat. Semmi nagy extra nem volt a T-34-esben, egyszerűen csak a legkorszerűbb amerikai tömeggyártási elvek szerint épül gyárakban készült. Nem véletlenül próbálták azokat annyira megmenteni a ruszkik..

2. A legendás diesel alublokk egy 20-as vagy 30-as évekbeli régi francia léghajó dieselmotorja amit az oroszok azóta is mókolnak.. khm és a 45 literes bazi motorból szedtek ki kb., 500 LE-t, vesd össze a szövi vagy német harkocsimotorokkal. Fele akkora méretben ugyanakkora teljesítmény vagy erősebbek. A T-34-es 2/3-át meg elfoglalta a motor. Az összes többiben (T-70, SzU 76 stb. pedig ha jól emlékszem egy amerikai Liberty repülőgépmotor kokányolt változata volt. Ahogyan az összes akkori valamirevaló szovjet harckocsi és repülőgépmotor is valamelyik német, amcsi vagy francia repülőgépmotor módosított vagy licencelt változata. Érdemes azon elgondolkodni, hogy az oroszok egyébként honnét vették volna az űrtechnológiásnak mondott motorjaikat a 30-as években, amikor előtte Oroszországban kb. zéró ipari tapasztalat volt ezekkel.. egyszerűen importálták a know how és másolták mint a kínaiak.

Mellesleg a T-34 is erősen merít a francia harckocsiépítési elgondolásokból.

https://en.wikipedia.org/wiki/FCM_36#/media/File:FCM_36_SN_30070_1.JPG
FCM_36


3. Az amcsiknak volt diesel hk. motorja, ha jól emlékszem az M4A2 Shermanekbe az került. Az Army nem használta, mindegyik ment Lend Lease-be az oroszokhoz, vagy a USMC-hez (mert ők szintén használtak dieselt). Hogy miből volt a blokk nem emlékszem, annyira viszont nem lehetett nekik nagy truváj aluból gyártani, tekintve hogy százezerszámra építettek alublokkos repülőgépmotorokat (ahogyan mindenki más is). A korai német nagyteljesítményű HL 210 hk motorok is alublokkosak voltak, majd átálltak az öntöttvasra, gondolom mert csak 100 kilóval volt nehezebb, mint az alublokkos.
 
  • Tetszik
Reactions: superjet100

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 335
76 983
113
1. Amerikai gyártástechológia. Ukrajnában nem véletlenül volt Holodomor, a gabonát elvették, exportálták, abból importáltak komplett amerikai gyártósorokat. Semmi nagy extra nem volt a T-34-esben, egyszerűen csak a legkorszerűbb amerikai tömeggyártási elvek szerint épül gyárakban készült. Nem véletlenül próbálták azokat annyira megmenteni a ruszkik..

2. A legendás diesel alublokk egy 20-as vagy 30-as évekbeli régi francia léghajó dieselmotorja amit az oroszok azóta is mókolnak.. khm és a 45 literes bazi motorból szedtek ki kb., 500 LE-t, vesd össze a szövi vagy német harkocsimotorokkal. Fele akkora méretben ugyanakkora teljesítmény vagy erősebbek. A T-34-es 2/3-át meg elfoglalta a motor. Az összes többiben (T-70, SzU 76 stb. pedig ha jól emlékszem egy amerikai Liberty repülőgépmotor kokányolt változata volt. Ahogyan az összes akkori valamirevaló szovjet harckocsi és repülőgépmotor is valamelyik német, amcsi vagy francia repülőgépmotor módosított vagy licencelt változata. Érdemes azon elgondolkodni, hogy az oroszok egyébként honnét vették volna az űrtechnológiásnak mondott motorjaikat a 30-as években, amikor előtte Oroszországban kb. zéró ipari tapasztalat volt ezekkel.. egyszerűen importálták a know how és másolták mint a kínaiak.

Mellesleg a T-34 is erősen merít a francia harckocsiépítési elgondolásokból.

https://en.wikipedia.org/wiki/FCM_36#/media/File:FCM_36_SN_30070_1.JPG
FCM_36


3. Az amcsiknak volt diesel hk. motorja, ha jól emlékszem az M4A2 Shermanekbe az került. Az Army nem használta, mindegyik ment Lend Lease-be az oroszokhoz, vagy a USMC-hez (mert ők szintén használtak dieselt). Hogy miből volt a blokk nem emlékszem, annyira viszont nem lehetett nekik nagy truváj aluból gyártani, tekintve hogy százezerszámra építettek alublokkos repülőgépmotorokat (ahogyan mindenki más is). A korai német nagyteljesítményű HL 210 hk motorok is alublokkosak voltak, majd átálltak az öntöttvasra, gondolom mert csak 100 kilóval volt nehezebb, mint az alublokkos.

Alu diesel blokk volt a nagy szám nem az alu benzines blokk.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Alu diesel blokk volt a nagy szám nem az alu benzines blokk.
Mi abban az olan nagy szám?Semmi.Hüvelyes motor,hogy szürkeöntvény,vagy alü blokk van,majdnem lényegtelen magának a motornak.Sherman legnagyobb sorozatban gyártott V8 motoros változata lényegében V12 repülőgépmotor V8asra roviditett változata.Repcsibe alublokkal,és V12 kialakitásban,hk-ba öntöttvas blokkal,és V8 változatban készült.A T64 5TD ellendugattyús dizele egy Junkers alublokkos 20as évekbeli repülőgépmotor fejlesztett változata.Pe-8 bombázókhoz vették meg a liszenszét.Nem kell lebecsülni az oroszokat-de misztifikálni sem.Valójában az átlagszinvonaluk mindig is csak kullogott a nyugati után,hiába születtek náluk is igen jó képességű mérnökök.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 857
15 243
113
Alu diesel blokk volt a nagy szám nem az alu benzines blokk.

Semmilyen nagy szám nem volt benne, rengeteg alu blokkos motor készült, főleg légi felhasználásra, ahol a súly számított. És igen, diesel is. Lásd pl. Jumo 205.

Jenkiknél a Shermannél használt (benzines) Ford GAA szintén alu blokkos, egyszerűen azért mert a Ford eredetileg szerette volna eladni repülőgép motornak.

Hagyjuk már el ezt a aluminium csoda Szovjet diesel blokkot. Ez olyan kb. mintha azt mondanád hogy a T-34-esben az volt a nagy szám, hogy volt rajta ágyú meg lánctalpak.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 335
76 983
113
Semmilyen nagy szám nem volt benne, rengeteg alu blokkos motor készült, főleg légi felhasználásra, ahol a súly számított. És igen, diesel is. Lásd pl. Jumo 205.

Jenkiknél a Shermannél használt (benzines) Ford GAA szintén alu blokkos, egyszerűen azért mert a Ford eredetileg szerette volna eladni repülőgép motornak.

Hagyjuk már el ezt a aluminium csoda Szovjet diesel blokkot. Ez olyan kb. mintha azt mondanád hogy a T-34-esben az volt a nagy szám, hogy volt rajta ágyú meg lánctalpak.

A T-34-et ne 1940-45-ben vizsgáljuk hanem a 30-as évek közepén.
Ezt a francia harckocsis párhuzamot ugye nem gondoltad komolyan?Ilyen alapon a francia páncélos sorhajókkal is párhuzamosíthatnánk,hosz ott is azért alkalmaztak körte alakot mert rájötte,hogy a döntött lemez jobban ellenáll a találatoknak...
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Semmilyen nagy szám nem volt benne, rengeteg alu blokkos motor készült, főleg légi felhasználásra, ahol a súly számított. És igen, diesel is. Lásd pl. Jumo 205.

Jenkiknél a Shermannél használt (benzines) Ford GAA szintén alu blokkos, egyszerűen azért mert a Ford eredetileg szerette volna eladni repülőgép motornak.

Hagyjuk már el ezt a aluminium csoda Szovjet diesel blokkot. Ez olyan kb. mintha azt mondanád hogy a T-34-esben az volt a nagy szám, hogy volt rajta ágyú meg lánctalpak.
Tudtommal a Ford GAA a R-R Merlin leszármazottja,és a Shermanokba javarészt szürkeöntvény blokkal került-mert olcsóbb volt igy.De gyártották alublokkal is.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 335
76 983
113
Félreértés ne essék nem vagyok elájulva a T-34-től de a 30-as években kb annyira volt mindennél jobb mint a Raptor a szolgálatbaállításakor.Minden amit ma harckocsinak hívunk az a T-34-el kezdődött.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 857
15 243
113
A T-34-et ne 1940-45-ben vizsgáljuk hanem a 30-as évek közepén.

A Királytigrist meg ezzel az erővel az első világháborús tankokhoz mérjük... az első T-34-es prototípus 1940 januárban készült el. Mihez kéne hasonlítani?

Ezt a francia harckocsis párhuzamot ugye nem gondoltad komolyan?Ilyen alapon a francia páncélos sorhajókkal is párhuzamosíthatnánk,hosz ott is azért alkalmaztak körte alakot mert rájötte,hogy a döntött lemez jobban ellenáll a találatoknak...

Leszámítva hogy a jó néhány évvel korábbi francia hk. megoldások szinte minden eleme visszaköszön a T-34-en - öntött tornyok imádata, vezető búvónyilása, harckocsitest alakja (jellegzetesen francia), általános belső elrendezése. Ugyanazokat a hülyeségeket is átvették a nyomi toronnyal persze, majd kombinálták a Christie féle elrendezéssel, hiszen a eredetileg a Christie harckocsin alapuló BT 7-en alapult.

Persze gondolhatjuk azt is hogy a T-34 egyszerűen a semmiből pattant ki a zseniális Szovjet harckocsitervezők fejéből, igaz ugyan, hogy egészen addig is lényegében brit és amerikai harckocsikat másoltak, a tüzérségi eszközeik nagy része francia gyökerű, a leggyakrabban használt Klimov repülőgép motorjaik francia Hispano-Suiza repülőgép motorokon alapultak...
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
A T-34-et ne 1940-45-ben vizsgáljuk hanem a 30-as évek közepén.
Ezt a francia harckocsis párhuzamot ugye nem gondoltad komolyan?Ilyen alapon a francia páncélos sorhajókkal is párhuzamosíthatnánk,hosz ott is azért alkalmaztak körte alakot mert rájötte,hogy a döntött lemez jobban ellenáll a találatoknak...
T34 nem volt a 30as évek közepén.Motorját tudtommal eredetileg még az első vh-ban kezték fejleszteni a németek léghajómotornak.T34 1940végén született.Nagyon jó konstrukció volt,de nem egyedülálló.Hasonlisd össze az angol Crusader sorozattal.Ránézésre látszik,hogy közös gyökerük van.A legnagyobb baja alighanem az volt,hogy az oroszok gyártották.Usákok alighanem sokkal jobb minőségben,és felszereltséggel gyártották volna-mégnagyobb tömegben
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 335
76 983
113
T34 nem volt a 30as évek közepén.Motorját tudtommal eredetileg még az első vh-ban kezték fejleszteni a németek léghajómotornak.T34 1940végén született.Nagyon jó konstrukció volt,de nem egyedülálló.Hasonlisd össze az angol Crusader sorozattal.Ránézésre látszik,hogy közös gyökerük van.A legnagyobb baja alighanem az volt,hogy az oroszok gyártották.Usákok alighanem sokkal jobb minőségben,és felszereltséggel gyártották volna-mégnagyobb tömegben

A fejlesztést a 30-as évek közepén kezdték ebből következik,hogy mindene a 30-as évek közepéből való.A Raptor sem 2005-ös gép attól,hogy akkor jelent meg a légierőben.Ne keverjük össze a hadrendbeállítás dátumát azzal,hogy mikor tervezték(született).
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 335
76 983
113
A Királytigrist meg ezzel az erővel az első világháborús tankokhoz mérjük... az első T-34-es prototípus 1940 januárban készült el. Mihez kéne hasonlítani?



Leszámítva hogy a jó néhány évvel korábbi francia hk. megoldások szinte minden eleme visszaköszön a T-34-en - öntött tornyok imádata, vezető búvónyilása, harckocsitest alakja (jellegzetesen francia), általános belső elrendezése. Ugyanazokat a hülyeségeket is átvették a nyomi toronnyal persze, majd kombinálták a Christie féle elrendezéssel, hiszen a eredetileg a Christie harckocsin alapuló BT 7-en alapult.

Persze gondolhatjuk azt is hogy a T-34 egyszerűen a semmiből pattant ki a zseniális Szovjet harckocsitervezők fejéből, igaz ugyan, hogy egészen addig is lényegében brit és amerikai harckocsikat másoltak, a tüzérségi eszközeik nagy része francia gyökerű, a leggyakrabban használt Klimov repülőgép motorjaik francia Hispano-Suiza repülőgép motorokon alapultak...

Felejtsd már el ezt kérlek.Ilyen alapon a MI-8 meg Sikorsky R-4 másolat mert minden eleme visszaköszön rajta a pilóta fülke elhelyezkedésétől a hajtóművek meg a farokrotor helyén át.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
A fejlesztést a 30-as évek közepén kezdték ebből következik,hogy mindene a 30-as évek közepéből való.A Raptor sem 2005-ös gép attól,hogy akkor jelent meg a légierőben.Ne keverjük össze a hadrendbeállítás dátumát azzal,hogy mikor tervezték(született).
T32 39ben lett kész,abbol fejledztették a 34est,ami 40ben készült el.30as évek közepén még a BT sorozat,a Vickers alapú T26,és a T28/32 hk-k voltak a slágerek.Akkoriban még gyorsabban mentek a fejlesztések,mint manapság.Rajzasztaltol a sorozatgyártásig simán eljutottak 1-2év alat
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 857
15 243
113
1937-ben kezdték el egyátalán a fejüket vakargatni hogy a BT sorozat helyett kellene valami jobb. Khmm egy évvel azután hogy az egyáltalán nem másolt francia FCM 36 hadrendbe ált diesel motorral, egy nagyon hasonló döntött páncéllemez elrendezéssel.

1937-ben ekkor még sok tekintetben inkább a BT széria fejlesztése volt, pl. hajtható futógörgőkkel, hogy lánctalp nélkül is tudjon közlekedni, 20mm-es papírpáncéllal és egy 45 milis ágyúval. 1939-re jutnak el odáig, hogy megépítik első A-20 protót. Ezzel az erővel a Tiger I-el egyidős, mert az első, Tigerhez vezető koncepciók szintén 1937-től datálódnak...