A II. világháború

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
28 602
23 849
113
Én csak annyit tennék a témához: "hitler fűrésze". Csak van oka, hogy kibuktak ettől. Nem hiszem, hogy a katona nem értette meg ott, abban az időben.

Korábban meg azt mondtam, hogy a T-34 döntően nem a német harckocsik ellen harcolt.
Ugye, a mit leírtam most, az két ellentétes oldal. Ez a háború.
Mid két harceszköz rengeteg életet kioltott, más harceljárással.

Az oroszoknál mindenre használtál a T-34-et mert kb csak az volt nekik.A magyarországi harcokban sokszor előfordult,hogy futár feladatokkal bíztak meg harckocsikat.Egész egyszerűen nem volt más járművük az oroszoknak.Az oroszok nem vagy csak alig gyártottak teherautót,motort,4×4-es terepjárót, lövészszállítót stb így mindenre a T-34-et használták (nehez harckocsiból is keves volt nekik).
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
3 910
7 078
113
Nem folyamatosan lősz (a cső nem is bírná sokáig), hanem rövid sorozatokat. A világháborúban ezt úgy oldották meg, hogy 2-3 ember cipelte a lőszert a géppuskához a rajban. Ma már ez jóval kevésbé probléma, hiszen mindenki IFV-ből száll ki, az meg elbír akármennyi lőszert.

Eleve Mg42 ~43 végére lett általánosan elterjedt, de utána is sokszor használták az Mg34-est, mivel strapabíróbb ,masszívabb volt és lehetett vele fél-automata módban "csalogatni".
Eredetileg minden rajban volt egy dedikált lőszercipelő, az ő pozícióját 42-43-ban megszüntették, helyette a géppuskást kísérők tekertek magukra 2 hevedert fejenként.

Bár az adott filmet nem láttam, de tudtommal az volt a követendő eljárás, hogy a -túlmelegedés miatt- meglehetősen gyakori csőcsere ideje alatt kell "lekûzdeni" a mg42-őt.

Amcsik mindenhez csináltak filmet, mivel Hollywood-ot állami lélegeztetőgépen tartották a háború alatt.
Még arról van filmjük milyen hosszban kell felrobbantani a vasúti sínt, hogy garantált legyen a siklás...

A probléma inkább az, hogy az amerikai és német felépítés drasztikusan eltért.
Németek allin-t toltak a direkt tűzerőre az Mg köré épült rajokkal (Fallschirmjager-eknél és Panzergrenadier-oknál 2-3/raj), míg amcsiknál megmaradt a könnyű aknavető szakasz tűztámogatására és a katonák tűzerejét egyénileg emelték a félautomata puskákkal.

Másrészt a Cobra hadművelet után az amerikaiak olyan szintű mennyiségi és minőségi fölényben voltak, hogy lazán be tudtak küldeni 1 szakasz Sherman-t ha megakadt a támadás egy géppuska fészek miatt, a gyalogos katonáknak nem nagyon kellett kockáztatniuk feleslegesen (páncélos bevetéseik 86%-a ilyen volt).
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
8 543
10 863
113
Az oroszoknál mindenre használtál a T-34-et mert kb csak az volt nekik.A magyarországi harcokban sokszor előfordult,hogy futár feladatokkal bíztak meg harckocsikat.Egész egyszerűen nem volt más járművük az oroszoknak.Az oroszok nem vagy csak alig gyártottak teherautót,motort,4×4-es terepjárót, lövészszállítót stb így mindenre a T-34-et használták (nehez harckocsiból is keves volt nekik).
Dudi, ne haragudj ez így - szerintem - nem teljesen igaz. Azt elfogadom, hogy T-34-el pizzafutárszolgálatot is elláttak, mivel nagyságrenddel nagyobb volt jobb a védettsége és a terepjáróképessége más földi járművekétől.

A magyarországi harcok idejében a Vörös hadsereg sokkal gépesítettebb volt, mint a német. Itt a saját gyártású és a lend lease keretében kapott teherautók és terepjárók nagyot alakítottak. Ebben a topicban is volt róla szó, ne haragudj, de most nincs időm visszakeresni, de ha van kedved tedd meg.

A Bagration /nyilván nem magyar terület/ hadművelet is alapvetően amcsi teherautókon alapult.
:)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
28 602
23 849
113
Dudi, ne haragudj ez így - szerintem - nem teljesen igaz. Azt elfogadom, hogy T-34-el pizzafutárszolgálatot is elláttak, mivel nagyságrenddel nagyobb volt jobb a védettsége és a terepjáróképessége más földi járművekétől.

A magyarországi harcok idejében a Vörös hadsereg sokkal gépesítettebb volt, mint a német. Itt a saját gyártású és a lend lease keretében kapott teherautók és terepjárók nagyot alakítottak. Ebben a topicban is volt róla szó, ne haragudj, de most nincs időm visszakeresni, de ha van kedved tedd meg.

A Bagration /nyilván nem magyar terület/ hadművelet is alapvetően amcsi teherautókon alapult.
:)

A szovjet gyalogság vagy gyalogolt vagy tankon utazott.A teherautók kellettek a logisztikának. Keves kivételtől eltekintve nem utaztak teherautókon vagy bármi máson...
Nem véletlen kell mikroszkóppal keresni az olyan képeket amin szovjet katona teherautón megy bárhová is.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
28 602
23 849
113
De ha nekem nem hiszel akkor itt van egy szovjet hadosztály technikai állománytáblája a magyarországi harcok idejéből:

Személyi állomány:9380 fő
Géppisztoly:1084
Puska és karabély:6274
Golyószóró:494
Géppuska:111
50 mm-es aknavető:56
82 mm-es aknavető:83
120 mm-es aknavető:21
Páncéltörő puska:212
45 mm-es páncéltörő ágyú:48
76 mm-es löveg:32
122 mm-es tarack:12
Gépjármű és tehergépkocsi:124
Vontatójármű:15
 
  • Tetszik
Reactions: endre and jani22

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
8 543
10 863
113
Találtam egy listát, de nem tudom, hogy mennyire igaz, de nagyából jó lehet. A tgk-ra és másra is látható, hogy volt db szám. :)


  • Repülőgép 18 735 db
  • Harckocsi, önjáró löveg 11 567 db
  • Vontatott ágyú 9600 db
  • Vasútra szerelt, mozgó villamos erőmű 60 db
  • Mozdony 1981 db
  • Vagon 11 155 db
  • Speciális tartályvagon 1000 db
  • Tábori telefon 189 000 db
  • Tehergépkocsi 375 883 db
  • Dzsip 51 503 db
  • Motorkerékpár 35 170 db
  • Traktor 8071 db
  • Nehézvontató 1200 db
  • Tüzérségi vontató 5500 db
  • Parancsnoki törzsgépkocsi 1700 db
  • Szállítóhajó 90 db
  • Tengeralattjáró-elfogó naszád 105 db
  • Torpedónaszád 197 db
  • Hajómotor 7784 db
  • Szögesdrót 45 000 t
  • Cipő- és csizmavasalat 10 500 t
  • Szerszámgép 500 000 000 $
  • Acéláru és acélszerkezeti idom 2 250 000 t
  • Fémáru 912 000 t
  • Réz 400 000 t
  • Cink 8000 t
  • Juta 13 000 t
  • Alumíniumlemez 250 000 t
  • Ólom 18 000 t
  • Gumi 38 000 t
  • Kőolajtermék 2 670 000 t
  • Robbanóanyag 345 735 t
  • Telefonkábel 1 000 000 km
  • Élelmiszer 4 478 000 t
  • Félcipő 15 000 000 pár
  • Bakancs 43 000 000 pár
  • Katonacsizma 15 417 000 pár
  • Ruhagombok 1 647 000 $
  • Pamutszövet 88 507 km
A mintegy 10 milliárd $ összértékű amerikai szállítások a teljes háború alatti orosz termelés nagyjából 7 százalékát tették ki.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
28 602
23 849
113
Van nmég:

"A Vörös Hadsereg állományában csupán elvétve voltak megtalálhatók alaprendeltetésükben a lövészeket szállító páncélozott szállító járművek (német viszonylatban lövészpáncélosok), amelyekről gyengébb ellenséges védelem esetén leszállás nélkül is lehetett harcolni. A szovjetek a második világháborúban ilyen harcjárművet nem gyártottak. Az angolszászoktól kapott mintegy 3808 M2 és M3 típusú járművek különböző változatait főleg mozgó vezetési pontokként, önjáró páncéltörő eszközként és önjáró légvédelmi eszközként alkalmazták a harckocsizó és gépesített csapatoknál" Dr. Számvéber Norbert alezredes

Folytassam vagy elhiszed végre?
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
28 602
23 849
113
Találtam egy listát, de nem tudom, hogy mennyire igaz, de nagyából jó lehet. A tgk-ra és másra is látható, hogy volt db szám. :)


  • Repülőgép 18 735 db
  • Harckocsi, önjáró löveg 11 567 db
  • Vontatott ágyú 9600 db
  • Vasútra szerelt, mozgó villamos erőmű 60 db
  • Mozdony 1981 db
  • Vagon 11 155 db
  • Speciális tartályvagon 1000 db
  • Tábori telefon 189 000 db
  • Tehergépkocsi 375 883 db
  • Dzsip 51 503 db
  • Motorkerékpár 35 170 db
  • Traktor 8071 db
  • Nehézvontató 1200 db
  • Tüzérségi vontató 5500 db
  • Parancsnoki törzsgépkocsi 1700 db
  • Szállítóhajó 90 db
  • Tengeralattjáró-elfogó naszád 105 db
  • Torpedónaszád 197 db
  • Hajómotor 7784 db
  • Szögesdrót 45 000 t
  • Cipő- és csizmavasalat 10 500 t
  • Szerszámgép 500 000 000 $
  • Acéláru és acélszerkezeti idom 2 250 000 t
  • Fémáru 912 000 t
  • Réz 400 000 t
  • Cink 8000 t
  • Juta 13 000 t
  • Alumíniumlemez 250 000 t
  • Ólom 18 000 t
  • Gumi 38 000 t
  • Kőolajtermék 2 670 000 t
  • Robbanóanyag 345 735 t
  • Telefonkábel 1 000 000 km
  • Élelmiszer 4 478 000 t
  • Félcipő 15 000 000 pár
  • Bakancs 43 000 000 pár
  • Katonacsizma 15 417 000 pár
  • Ruhagombok 1 647 000 $
  • Pamutszövet 88 507 km
A mintegy 10 milliárd $ összértékű amerikai szállítások a teljes háború alatti orosz termelés nagyjából 7 százalékát tették ki.

Ez mit bizonyít?Azt nem,hogy gépesítve volt aszovjet haderő akárcsak egy kicsit is!375883db teherautó egy nagyjábó 20.000.000-ós hadseregben?Az semmi.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
8 543
10 863
113
Én csak annyit mertem állítani, hogy a szovjet hadsereg gépesítettebb volt, mint a német, meg az zavart, hogy mindenre T-34-et használtak.

Hogy nincs teherkocsi megrakott vöröskatonákkal fényképen, elhiszem. Részben, mert szégyellhették az amcsi autókat, meg a szállítás nem sajtótéma.

Arra emlékszem /lehet hogy rosszul/ hogy legalább annyi gépkocsit gyártottak, mint kaptak. Ezért úgy gondolom, hogy nem lehet azt állítani, hogy csak a gyér vasúthállózaton, T-34-en és gyalog jöttek Kurszktól pl. Debrecenbe.

A többi téma már el van rugaszkodva ettől.

Egyébként meg: jó. :)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
28 602
23 849
113
Én csak annyit mertem állítani, hogy a szovjet hadsereg gépesítettebb volt, mint a német, meg az zavart, hogy mindenre T-34-et használtak.

Hogy nincs teherkocsi megrakott vöröskatonákkal fényképen, elhiszem. Részben, mert szégyellhették az amcsi autókat, meg a szállítás nem sajtótéma.

Arra emlékszem /lehet hogy rosszul/ hogy legalább annyi gépkocsit gyártottak, mint kaptak. Ezért úgy gondolom, hogy nem lehet azt állítani, hogy csak a gyér vasúthállózaton, T-34-en és gyalog jöttek Kursztól pl. Debrecenbe.

A többi téma már el van rugaszkodva ettől.

Egyébként meg: jó. :)

Dede gyalog vagy vasúton vagy tankon közlekedtek.A német gyaloghadosztályok dettó,de ők nem ültek harckocsira.Az egyetlen teljesen gépesített erő az amerikai volt és az angol valamennyire.Mély fájdalommal tudatom,hogy akkoriban a német és orosz katonák döntő többsége gyalogolt.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and LMzek 2.0

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
8 543
10 863
113
Van nmég:

"A Vörös Hadsereg állományában csupán elvétve voltak megtalálhatók alaprendeltetésükben a lövészeket szállító páncélozott szállító járművek (német viszonylatban lövészpáncélosok), amelyekről gyengébb ellenséges védelem esetén leszállás nélkül is lehetett harcolni. A szovjetek a második világháborúban ilyen harcjárművet nem gyártottak. Az angolszászoktól kapott mintegy 3808 M2 és M3 típusú járművek különböző változatait főleg mozgó vezetési pontokként, önjáró páncéltörő eszközként és önjáró légvédelmi eszközként alkalmazták a harckocsizó és gépesített csapatoknál" Dr. Számvéber Norbert alezredes

Folytassam vagy elhiszed végre?
Ez egyértelmű, hogy ilyen eszközük nem volt, ezt most miért is hoztad fel?
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
8 543
10 863
113
Dede gyalog vagy vasúton vagy tankon közlekedtek.A német gyaloghadosztályok dettó,de ők nem ültek harckocsira.Az egyetlen teljesen gépesített erő az amerikai volt és az angol valamennyire.Mély fájdalommal tudatom,hogy akkoriban a német és orosz katonák döntő többsége gyalogolt.
A mély fáldalmadat tartsd meg magadnak.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
5 907
7 952
113
Dede gyalog vagy vasúton vagy tankon közlekedtek.A német gyaloghadosztályok dettó,de ők nem ültek harckocsira.Az egyetlen teljesen gépesített erő az amerikai volt és az angol valamennyire.Mély fájdalommal tudatom,hogy akkoriban a német és orosz katonák döntő többsége gyalogolt.
De ha nekem nem hiszel akkor itt van egy szovjet hadosztály technikai állománytáblája a magyarországi harcok idejéből:

Személyi állomány:9380 fő
Géppisztoly:1084
Puska és karabély:6274
Golyószóró:494
Géppuska:111
50 mm-es aknavető:56
82 mm-es aknavető:83
120 mm-es aknavető:21
Páncéltörő puska:212
45 mm-es páncéltörő ágyú:48
76 mm-es löveg:32
122 mm-es tarack:12
Gépjármű és tehergépkocsi:124
Vontatójármű:15

124 tehergépkocsi... ez Max 4000 embert zudott szállitani és akkor a löszerrö stb nem is beszèltünk.
Tehát a legénység túlnyomó része mindenesetre gyalogolt.
 

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
2 458
6 357
113
SDKfZ 251., 251.... Kimondottan lövészpáncélos..... A németek is felültek a harckocsikra, főleg visszavonulás közben. Ezen kívül az Opel blitz is szállított néhány hadosztályt... A háború elején volt jellemző a gyalog-galopp, de az is csak a vasúttól a frontig, mivel a páncélos ékek már megtisztították a terepet...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
28 602
23 849
113
124 tehergépkocsi... ez Max 4000 embert zudott szállitani és akkor a löszerrö stb nem is beszèltünk.
Tehát a legénység túlnyomó része mindenesetre gyalogolt.

Ez mind a logisztikánál volt,ezekkel vitték a lőszert kaját meg mindent.Nem volt kapacitásuk embereket hurcolni.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
28 602
23 849
113
SDKfZ 251., 251.... Kimondottan lövészpáncélos..... A németek is felültek a harckocsikra, főleg visszavonulás közben. Ezen kívül az Opel blitz is szállított néhány hadosztályt... A háború elején volt jellemző a gyalog-galopp, de az is csak a vasúttól a frontig, mivel a páncélos ékek már megtisztították a terepet...

Igazából ahogy változott a harcászat volt két neve is neki.
 

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
3 910
7 078
113
Ne mondjátok, hogy itt még él a "német teljesen sereg gépesítve volt" legenda?

Néhány embernél.

De az tény, hogy elég sűrűn utaztak harckocsin a németek, '44 végén volt egy rövid ideig élt "páncélos-gránátos hadosztály" is a nyugati fronton, ahol a páncélgránátosok párducokat használtak szállítójárműként félhernyó hiány miatt.
A támogató stug-okat is elég gyakran használta gyalogság szállítójárműként, a lapos teteje kiváló volt erre a célra.
Amcsikról is maradt van kép/videó ahogy Sherman-en ülve száguldanak a csatába.

Olyan szinten, mint a szovjetek senki se űzte a sportot, az összes világháborús harckocsijuk tele volt kapaszkodókkal, direkt gyalogság szállításának céljára.
Ami kevés lövészpáncélosuk volt lendlease-ből azt a rohamutászok vagy gárda hadosztályok kapták, teherautó is ritka kincs volt.

Ezért is tartott olyan sokáig eljutniuk Moszkvától Berlinig, hiába omlott többször is össze a front német oldalon, nem akarták elkövetni ugyanazt a hibát amit ők, ezért 400km volt a maximum amit 1-1 előretöréssel megtettek, ennyit bírt a logisztika, utána hónapokra volt szükségük míg kiépült a hadtáp és feltöltötték a csapatokat egy újabb offenzívához.

Futár célra valszeg inkább használtak lovakat, motort, jeep-et, páncélautót, esetleg 1-1 még üzemképes könnyűpáncélost... Mint mindenki más.