A II. világháború (1939 - 1945)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 244
24 250
113
Van nmég:

"A Vörös Hadsereg állományában csupán elvétve voltak megtalálhatók alaprendeltetésükben a lövészeket szállító páncélozott szállító járművek (német viszonylatban lövészpáncélosok), amelyekről gyengébb ellenséges védelem esetén leszállás nélkül is lehetett harcolni. A szovjetek a második világháborúban ilyen harcjárművet nem gyártottak. Az angolszászoktól kapott mintegy 3808 M2 és M3 típusú járművek különböző változatait főleg mozgó vezetési pontokként, önjáró páncéltörő eszközként és önjáró légvédelmi eszközként alkalmazták a harckocsizó és gépesített csapatoknál" Dr. Számvéber Norbert alezredes

Folytassam vagy elhiszed végre?
Ez egyértelmű, hogy ilyen eszközük nem volt, ezt most miért is hoztad fel?
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 244
24 250
113
Dede gyalog vagy vasúton vagy tankon közlekedtek.A német gyaloghadosztályok dettó,de ők nem ültek harckocsira.Az egyetlen teljesen gépesített erő az amerikai volt és az angol valamennyire.Mély fájdalommal tudatom,hogy akkoriban a német és orosz katonák döntő többsége gyalogolt.
A mély fáldalmadat tartsd meg magadnak.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 504
54 456
113
Dede gyalog vagy vasúton vagy tankon közlekedtek.A német gyaloghadosztályok dettó,de ők nem ültek harckocsira.Az egyetlen teljesen gépesített erő az amerikai volt és az angol valamennyire.Mély fájdalommal tudatom,hogy akkoriban a német és orosz katonák döntő többsége gyalogolt.
De ha nekem nem hiszel akkor itt van egy szovjet hadosztály technikai állománytáblája a magyarországi harcok idejéből:

Személyi állomány:9380 fő
Géppisztoly:1084
Puska és karabély:6274
Golyószóró:494
Géppuska:111
50 mm-es aknavető:56
82 mm-es aknavető:83
120 mm-es aknavető:21
Páncéltörő puska:212
45 mm-es páncéltörő ágyú:48
76 mm-es löveg:32
122 mm-es tarack:12
Gépjármű és tehergépkocsi:124
Vontatójármű:15

124 tehergépkocsi... ez Max 4000 embert zudott szállitani és akkor a löszerrö stb nem is beszèltünk.
Tehát a legénység túlnyomó része mindenesetre gyalogolt.
 

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 478
14 750
113
SDKfZ 251., 251.... Kimondottan lövészpáncélos..... A németek is felültek a harckocsikra, főleg visszavonulás közben. Ezen kívül az Opel blitz is szállított néhány hadosztályt... A háború elején volt jellemző a gyalog-galopp, de az is csak a vasúttól a frontig, mivel a páncélos ékek már megtisztították a terepet...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 790
75 839
113
124 tehergépkocsi... ez Max 4000 embert zudott szállitani és akkor a löszerrö stb nem is beszèltünk.
Tehát a legénység túlnyomó része mindenesetre gyalogolt.

Ez mind a logisztikánál volt,ezekkel vitték a lőszert kaját meg mindent.Nem volt kapacitásuk embereket hurcolni.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 790
75 839
113
SDKfZ 251., 251.... Kimondottan lövészpáncélos..... A németek is felültek a harckocsikra, főleg visszavonulás közben. Ezen kívül az Opel blitz is szállított néhány hadosztályt... A háború elején volt jellemző a gyalog-galopp, de az is csak a vasúttól a frontig, mivel a páncélos ékek már megtisztították a terepet...

Igazából ahogy változott a harcászat volt két neve is neki.
 

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 961
113
Ne mondjátok, hogy itt még él a "német teljesen sereg gépesítve volt" legenda?

Néhány embernél.

De az tény, hogy elég sűrűn utaztak harckocsin a németek, '44 végén volt egy rövid ideig élt "páncélos-gránátos hadosztály" is a nyugati fronton, ahol a páncélgránátosok párducokat használtak szállítójárműként félhernyó hiány miatt.
A támogató stug-okat is elég gyakran használta gyalogság szállítójárműként, a lapos teteje kiváló volt erre a célra.
Amcsikról is maradt van kép/videó ahogy Sherman-en ülve száguldanak a csatába.

Olyan szinten, mint a szovjetek senki se űzte a sportot, az összes világháborús harckocsijuk tele volt kapaszkodókkal, direkt gyalogság szállításának céljára.
Ami kevés lövészpáncélosuk volt lendlease-ből azt a rohamutászok vagy gárda hadosztályok kapták, teherautó is ritka kincs volt.

Ezért is tartott olyan sokáig eljutniuk Moszkvától Berlinig, hiába omlott többször is össze a front német oldalon, nem akarták elkövetni ugyanazt a hibát amit ők, ezért 400km volt a maximum amit 1-1 előretöréssel megtettek, ennyit bírt a logisztika, utána hónapokra volt szükségük míg kiépült a hadtáp és feltöltötték a csapatokat egy újabb offenzívához.

Futár célra valszeg inkább használtak lovakat, motort, jeep-et, páncélautót, esetleg 1-1 még üzemképes könnyűpáncélost... Mint mindenki más.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 790
75 839
113
Néhány embernél.

De az tény, hogy elég sűrűn utaztak harckocsin a németek, '44 végén volt egy rövid ideig élt "páncélos-gránátos hadosztály" is a nyugati fronton, ahol a páncélgránátosok párducokat használtak szállítójárműként félhernyó hiány miatt.
A támogató stug-okat is elég gyakran használta gyalogság szállítójárműként, a lapos teteje kiváló volt erre a célra.
Amcsikról is maradt van kép/videó ahogy Sherman-en ülve száguldanak a csatába.

Olyan szinten, mint a szovjetek senki se űzte a sportot, az összes világháborús harckocsijuk tele volt kapaszkodókkal, direkt gyalogság szállításának céljára.
Ami kevés lövészpáncélosuk volt lendlease-ből azt a rohamutászok vagy gárda hadosztályok kapták, teherautó is ritka kincs volt.

Ezért is tartott olyan sokáig eljutniuk Moszkvától Berlinig, hiába omlott többször is össze a front német oldalon, nem akarták elkövetni ugyanazt a hibát amit ők, ezért 400km volt a maximum amit 1-1 előretöréssel megtettek, ennyit bírt a logisztika, utána hónapokra volt szükségük míg kiépült a hadtáp és feltöltötték a csapatokat egy újabb offenzívához.

Futár célra valszeg inkább használtak lovakat, motort, jeep-et, páncélautót, esetleg 1-1 még üzemképes könnyűpáncélost... Mint mindenki más.

Az ok sokkal prózaibb.A hadműveleti szünetekben nem nagyon tudtak kb 3 hónapnál többre elég hadianyagot felhalmozni a hadtápterületen, emiatt volt az,hogy ameddig eljutottak egyegy hadművelet alatt annyit haladtak előre.Nagyon egyszerűen a hadműveletek időtartamát a hadianyag mennyisége korlatozta nem a szállítási útvonalak.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 961
113
Az ok sokkal prózaibb.A hadműveleti szünetekben nem nagyon tudtak kb 3 hónapnál többre elég hadianyagot felhalmozni a hadtápterületen, emiatt volt az,hogy ameddig eljutottak egyegy hadművelet alatt annyit haladtak előre.Nagyon egyszerűen a hadműveletek időtartamát a hadianyag mennyisége korlatozta nem a szállítási útvonalak.

~8 éve egy olasz fejlesztésű szakasz szintű wargame-hez írtam kiegészítőket (aztán abbahagytam, gépcsere miatt a fájljaim elvesztek és pár évvel később a fórum is megszűnt...), akkor ástam bele magam a témába, volt a 2. világháborús logisztikáról egy elég jó könyv, abban kerek perec kifejtette, hogy a logisztika ennyit bírt.

Hiába halmoztak volna fel 1 évre elegendő ellátmányt az aktuális frontvonalon, ha 400km-en túl a logisztika már nem bírta volna eljuttatni a csapatokhoz. Amíg a vasút utol nem érte a frontot addig senki sehova.

Másik véglet az amerikai, ahol szinte a gyárból kigördülve megvolt milyen csomópontokon keresztül a front melyik szakaszán melyik század kapja meg x idő múlva a cuccot.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 790
75 839
113
~8 éve egy olasz fejlesztésű szakasz szintű wargame-hez írtam kiegészítőket (aztán abbahagytam, gépcsere miatt a fájljaim elvesztek és pár évvel később a fórum is megszűnt...), akkor ástam bele magam a témába, volt a 2. világháborús logisztikáról egy elég jó könyv, abban kerek perec kifejtette, hogy a logisztika ennyit bírt.

Hiába halmoztak volna fel 1 évre elegendő ellátmányt az aktuális frontvonalon, ha 400km-en túl a logisztika már nem bírta volna eljuttatni a csapatokhoz. Amíg a vasút utol nem érte a frontot addig senki sehova.

Másik véglet az amerikai, ahol szinte a gyárból kigördülve megvolt milyen csomópontokon keresztül a front melyik szakaszán melyik század kapja meg x idő múlva a cuccot.

Nem a frontvonalon volt a "cucc" hanem a hadtápterületen,ez a kvázi front és a hátország közti terület.Ez az ahol katonai közigazgatást vezetnek be, ez az ahol minden történik ami a harcoló egységek létezéséhez kell*.Ezen a területen teljes az ellenség kontrollja, mert ez a terület az alapja annak(minden értelemben nem csak logisztikaiban),hogy harcolni tudjon a hadsereg.Persze mondhatjuk,hogyha ez csak 40km széles akkor is kb bármekkora mennyiségű logiszikai felszerelés elfér, épp csak nem így működik a dolog.Ezeket a logisztikai bázisokat amiket itt létrehoztak védeni és üzemelteti is kellett az meg sok ember.Az akkori technológiai színvonal nem tette lehetővé,hogy egy akármekkora raktárat üzemeltess mert egész egyszerűen az adminisztrációja olyan lassú lett volna,hogy az már akadályozza a az anyagkiadást és bevételezést.ezen kívül akkoriban nem állt el minden akármeddig,nem lehetett mindent akármeddig tárolni így értelme sem lett volna bődületes mennyiséget felhalmozni.

*Ide jött a vasút is,nem a frontra és miután itt teljes volt az ellenség kontrollja ide jöhetett volna a hadműveletek közben is a hadianyag.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 961
113
Nem a frontvonalon volt a "cucc" hanem a hadtápterületen,ez a kvázi front és a hátország közti terület.Ez az ahol katonai közigazgatást vezetnek be, ez az ahol minden történik ami a harcoló egységek létezéséhez kell*.Ezen a területen teljes az ellenség kontrollja, mert ez a terület az alapja annak(minden értelemben nem csak logisztikaiban),hogy harcolni tudjon a hadsereg.Persze mondhatjuk,hogyha ez csak 40km széles akkor is kb bármekkora mennyiségű logiszikai felszerelés elfér, épp csak nem így működik a dolog.Ezeket a logisztikai bázisokat amiket itt létrehoztak védeni és üzemelteti is kellett az meg sok ember.Az akkori technológiai színvonal nem tette lehetővé,hogy egy akármekkora raktárat üzemeltess mert egész egyszerűen az adminisztrációja olyan lassú lett volna,hogy az már akadályozza a az anyagkiadást és bevételezést.ezen kívül akkoriban nem állt el minden akármeddig,nem lehetett mindent akármeddig tárolni így értelme sem lett volna bődületes mennyiséget felhalmozni.

*Ide jött a vasút is,nem a frontra és miután itt teljes volt az ellenség kontrollja ide jöhetett volna a hadműveletek közben is a hadianyag.

És ez miben mond ellent annak, hogy a szovjetek "hatótávja" támadáskor ~400km volt?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 790
75 839
113
És ez miben mond ellent annak, hogy a szovjetek "hatótávja" támadáskor ~400km volt?

Nem a 400km volt a hatótávjuk hanem az a kb 3 hónap amit képesek voltak egyhuzamban harcolni.
Néz meg a magyarországi harcokat,marhára nem 400 kilóméteressével haladtak egy egy hadművelet alkalmával.Ez így ráadásul nem is értelmes mert mivan ha nem "egyenesen" támadtak?Ilyenkor előfordulhat,hogy a 200km előremozgáshoz 500km elmozdulás kell. Vagy ilyenkor hogy is kell nézni a 400km-et?
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 783
30 563
113
Német hadtáp a raszputyica idején.
Bundesarchiv_Bild_101I-289-1091-26%2C_Russland%2C_Pferdegespann_im_Schlamm.jpg

A közhiedelemmel ellentétben a Wermacht 80%-ka nem volt gépesitve.Lovaskocsi,kézi kordély és gyalogmenet.És lovas egységek.Bármilyen meglepő,de a háború alatt növekedett a lovas hadosztályok száma.Még a tüzérség is döntően fogatolt volt.
 

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 961
113
Nem a 400km volt a hatótávjuk hanem az a kb 3 hónap amit képesek voltak egyhuzamban harcolni.
Néz meg a magyarországi harcokat,marhára nem 400 kilóméteressével haladtak egy egy hadművelet alkalmával.Ez így ráadásul nem is értelmes mert mivan ha nem "egyenesen" támadtak?Ilyenkor előfordulhat,hogy a 200km előremozgáshoz 500km elmozdulás kell. Vagy ilyenkor hogy is kell nézni a 400km-et?


Arról nem a logisztika ha tehet, ha a stratégiai célok kisebb távolságra vannak, vagy, mint szovjet esetben, a szűkös ipari kapacitásból jövő ellátmány célpontját ~3 hónaponként áthelyezték a front másik pontjára (ezzel kényszerítve a németeket, hogy szűkös vasúti kapacitásukból az elit csapatok össze-vissza utaztatására áldozzanak) és a korábbi támadásban felőrölt csapatokat csak egy újabb támadás előtt töltötték fel.
Ez csak átlagérték, minden attól függ, hogy a nagyrészt lovasszekérrel végrehajtott kiszállítás a vasút és a csapatok között mit bírt. Ha van 500 tonna teherbírásom és az óránként átlag 3km/h-val tud haladni akkor ha meggebek se tudok eljuttatni 800 tonnát 400km-re 2 nap alatt.
A szovjet központi logisztika csak a vasúttal számolt, a kiszállítást és raktározást már a katonaság oldotta meg.

Németeknél még ez se volt, totál ad-hoc jelleggel ment az ellátmány (elvileg egységrakományokkal dolgoztak, egy vonat egy hadosztály utánpótlása, aztán szűk keresztmetszet miatt egymásét kannibalizálták), ez gyakorlatilag csak akkor változott meg amikor elérték a német határ közelségét, ahol már folyamatos utánpótlást tudtak biztosítani.

Amcsik meg hozták magukkal az ipari szemléletet, mozdonyvezetők már előre tudták a vonatuk miből mennyit melyik kikötőbe fog vinni, ahol a hajó parancsnoka szintén tudta kb. hány napja van eljutni az óceán túloldalán a megfelelő kikötőbe, mert ott várakozni fog pont annyi vonat és teherautó amire szükségük van, hogy elérje az ellátmány a következő csomópontokat, ahol szintén előre kiszámolták mi merre hogyan fog továbbhaladni...
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány