A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Annyiban elcsesztem a kérdésfeltevést, hogy a 300 stimmel, csak nem LE, hanem KW. :oops: Emiatt elég sok kavar volt itt a fórumon. Bocsánat.
Mondjuk a megjelent infók a T810-ről sem segítettek...

Ettől függetlenül a termékpaletta nagy része a saját TATRA T3C-928-90 motorral van szerelve. Csak a legnagyobb műszaki mentő és nyerges vontatókban van Cummins motor.
Nem is nagyon veszik,komoly országok.A jobb helyekre Deutz motorral megy.816nak meg már nincs is saját motoros verziója.Nincs hozzá elég erős motorjuk.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 371
7 842
113
Gyakorlatilag 100%, hogy a hírekkel ellentétben nem a T810 az eredeti alap, hanem a T815 (7T3B31). Már csak a kabin kialakításából is látszik. forrás
A H25-re nagyon elvileg rá lehet pakolni, de nagyon a határon van, és nem is lesz valami bivaly. :rolleyes:
Az egészséges viszont tényleg a 8 tengelyes kialakítás. Már csak azért is, mert több lövedéket tud magával vinni.
Na ha felébredtél akkor szerintem egy 39 cal felfelé 155mm es ágyút nem raknék egy 6*6 os vázra. Most nem a Cézárra gondolok mert az külön alváz kategória egyénileg ahhoz az agyúhoz megerősítve tervezve, gyártva, nem kis tapasztalattal. Egyébként minek erőlködnek egy Rába alvázon amikor ott van a Tatra jóval nagyobb tapasztalattal és háttérrel. Rábára max itthon valami rakétás sorozat vetőt raknék nem 39-52 cal mozsárokat. Ha meg mindenáron akkor egy normális alvázt (licencbe) beszerezni pl a Tatratol vagy a Man ól. Csak nehogy az legyen a vége mint a legendás tűzoltó autókkal. Sokan azt hiszik hogy egy alváz egyszerű mint a faék. De jó is lenne ha így működne.
Az erős motor meg nemcsak a súly miatt szükséges. A diffi a váltó (ami a terep miatt erősítettnek kell hogy legyen) mind plusz lóerőt vesz el. Erre pakolni fel a stanag szintű védelmet,löveget,lőszert stb...... 300 lóerő ehhez lepkefing. Ahhoz elég hogy elmenjen sima vízszintes úton A ból B be. De terepen jönne az anya...ás
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
T3C-928.90 A mai napig a T815 család alapja. Könnyen szervizelhető, igénytelen, léghűtéses V8. Katonai használatra nagyon is megfelelő választás. Euro besorolásuk miatt a civil piacon nem tudnak labdába rúgni.
A kis Renault motorok a T810 családba mennek, mert oda nem volt pici motorjuk.
A Paccart főleg a civil piacon vitézkedő Phoenix családba építik be. Illetve értelemszerűen azt használja a Phoenixből kialakított T158. Tulajdonképpen civil teherautók zöldre festve, leginkább országúti szállításra.
Azon katonai változatokba amiknél indokolt a 400 lóerő fölötti teljesítmény oda mennek a Cummins motorok.
Tatra T3C-928.90 motor. Azt hiszem ezek azért nem komolytalan gépek.
crop-867981-sfdced.jpg
tatra_7z0r9t_vyprostovak_2.jpg
technika-3_4_2019-_2_.jpg
Tátrát a cseh állami megrendelések tartják életben.Különben mint piacképes gyár,már nem életképes.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
Tátrát a cseh állami megrendelések tartják életben.Különben mint piacképes gyár,már nem életképes.

Így van. Európában a katonai teherautó gyártóból is annyi van mint a szemét. Nem nagyon lehet ezen a piacon se labdába rúgni. Csak a nagyokból itt van a MAN, Iveco, Mercedes. Kisebbekből meg a Renault, Scania, Volvo, Steyr, Sisu, Mowag.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
T3C-928.90 A mai napig a T815 család alapja. Könnyen szervizelhető, igénytelen, léghűtéses V8. Katonai használatra nagyon is megfelelő választás. Euro besorolásuk miatt a civil piacon nem tudnak labdába rúgni.
A kis Renault motorok a T810 családba mennek, mert oda nem volt pici motorjuk.
A Paccart főleg a civil piacon vitézkedő Phoenix családba építik be. Illetve értelemszerűen azt használja a Phoenixből kialakított T158. Tulajdonképpen civil teherautók zöldre festve, leginkább országúti szállításra.
Azon katonai változatokba amiknél indokolt a 400 lóerő fölötti teljesítmény oda mennek a Cummins motorok.
Tatra T3C-928.90 motor. Azt hiszem ezek azért nem komolytalan gépek.
crop-867981-sfdced.jpg
tatra_7z0r9t_vyprostovak_2.jpg
technika-3_4_2019-_2_.jpg

Rosszul emlékeztem!
A 7M3RC4 Cummins motoros, a 7Z0R9T meg Deutz.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 120
45 465
113
Nem akarok senkit elkeseríteni, de van a Rábának nagyobb motorral (440LE euro4, MAN D2066) szerelt licence is H25 alapon. :rolleyes:
H25.324DAE(K)-101 (eddig csak hótolót és vízszállítót találtam, de van)
Forrás.
Ezen felül asszem az erősített futómű sem lesz gond, ugyanis a Rábának van a MaxS termékcsaládban 13t tengelyterhelésű terepre való hátsó és 10t-ás első futóműve. A sima H25-é 10t és 7.8t.
Szóval most inkább azt mondanám, hogy meg fogják csinálni Rába alapon.
Legrosszabb esetben a HX-32...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Szóval most inkább azt mondanám, hogy meg fogják csinálni Rába alapon.
Én hagynám a fenébe a Szlovák EVA-t
A legjobbat venném meg ami szerintem most a Denel T5-52.
denel-t5-155mm-52-calibre-truck-mounted-gun-system-2.jpg

A Rheinmetall-tól még nem sok mindent vettünk és rajtuk keresztül a Denel-lel lehetne üzletelni
A Pakiknak olyan ajánlat volt hogy a Denel szállítja a csövet, a Tatra az alvázat, a Rheinmetall a lőszert és Pakisztánban szerelik készre a lövegeket.
Egy ilyen ajánlat - esetleg Tatra helyet MAN alvázon - szerintem nekünk is optimális lenne.
Ennél a lövegnél nincs probléma az alváz teherbíró képességével mert a löveg nem az alvázhoz van bekötve hanem egy külön kerethez ami közvetlenül kapcsolódik a lábakhoz. Emiatt a löveg rendkívül stabil, pontos, vízszintesen körtüzelésre alkalmas (annyi megkötéssel hogy 80 fokon túl nem a félautomata töltőt kell használni hanem a földről kell tölteni a löveg mellé szerelt robot karon keresztül). A próbákon volt olyan 3 lövést 1000 m-ről u.abba a pontba küldött.
aa.jpg

bb.jpg

 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 640
5 491
113
Én hagynám a fenébe a Szlovák EVA-t
A legjobbat venném meg ami szerintem most a Denel T5-52.
denel-t5-155mm-52-calibre-truck-mounted-gun-system-2.jpg

A Rheinmetall-tól még nem sok mindent vettünk és rajtuk keresztül a Denel-lel lehetne üzletelni
A Pakiknak olyan ajánlat volt hogy a Denel szállítja a csövet, a Tatra az alvázat, a Rheinmetall a lőszert és Pakisztánban szerelik készre a lövegeket.
Egy ilyen ajánlat - esetleg Tatra helyet MAN alvázon - szerintem nekünk is optimális lenne.
Ennél a lövegnél nincs probléma az alváz teherbíró képességével mert a löveg nem az alvázhoz van bekötve hanem egy külön kerethez ami közvetlenül kapcsolódik a lábakhoz. Emiatt a löveg rendkívül stabil, pontos, vízszintesen körtüzelésre alkalmas (annyi megkötéssel hogy 80 fokon túl nem a félautomata töltőt kell használni hanem a földről kell tölteni a löveg mellé szerelt robot karon keresztül). A próbákon volt olyan 3 lövést 1000 m-ről u.abba a pontba küldött.
aa.jpg

bb.jpg


Man alvázat lehetne ilyet licenszbe gyártani, vagy ha nem akarunk ennyi pénzt beleölni, készen venni/bartellezni más alvázakra (Rába ugyanis MAN beszállító) És a Rába kötelékében az összeszerelés megvalósulhatna. Ez jó cuccnak tűnik. Persze ha nincs elszállva az árban.
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 514
15 753
113
Mitől gondoljátok, h egy 6x6 vagy 8x8as képletű alváz megoldhatatlan feladat? Én egy ilyenben nem látok sok buktatót:
8x8.jpg

A hajtóművet megértem, de egy ilyen jórészt csak "vas", amit azért meg lehet munkálni (5 század pontossággal...még ilyen keresztmetszetnél is), ráadásul már egy alap cad-rendszerrel is lehet ellenőrizni (tesztelni) gyártás előtt, h mit bír el (femap, ansys, stb).
 

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
2 192
3 488
113
Szolnokon tartott előadást a honvédelmi miniszter

"A tárcavezető kifejtette, hogy a kormány és a tárca a haderőfejlesztést a tíz éves program vége, azaz 2026 után is folytatja."
"A tárcavezető előadásában szólt a programban megfogalmazott főbb célokról, a hazai fegvvergyártás újraindításáról, a haderőnemi fejlesztésekről, a legmodernebb haditechnikai eszközök beszerzéséről, az önkéntes tartalékos rendszer működtetéséről, struktúrájáról, valamint az innovációról és kutatási fejlesztésekről is."
Ez a kijelentés az én értelmezés szerint azt támasztja alá, hogy nem veszünk gagyit és elavult technikát sem még ha korszerűsítve is van... Minőségi cserében gondolkodnak elsősorban nem mennyiségben...egyenlőre.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Én hagynám a fenébe a Szlovák EVA-t
A legjobbat venném meg ami szerintem most a Denel T5-52.
denel-t5-155mm-52-calibre-truck-mounted-gun-system-2.jpg

A Rheinmetall-tól még nem sok mindent vettünk és rajtuk keresztül a Denel-lel lehetne üzletelni
A Pakiknak olyan ajánlat volt hogy a Denel szállítja a csövet, a Tatra az alvázat, a Rheinmetall a lőszert és Pakisztánban szerelik készre a lövegeket.
Egy ilyen ajánlat - esetleg Tatra helyet MAN alvázon - szerintem nekünk is optimális lenne.
Ennél a lövegnél nincs probléma az alváz teherbíró képességével mert a löveg nem az alvázhoz van bekötve hanem egy külön kerethez ami közvetlenül kapcsolódik a lábakhoz. Emiatt a löveg rendkívül stabil, pontos, vízszintesen körtüzelésre alkalmas (annyi megkötéssel hogy 80 fokon túl nem a félautomata töltőt kell használni hanem a földről kell tölteni a löveg mellé szerelt robot karon keresztül). A próbákon volt olyan 3 lövést 1000 m-ről u.abba a pontba küldött.
aa.jpg

bb.jpg

Teljes mértékben egyetértek,...engem hideg is kiráz az EVA-tól, máig nem értem ki mert ilyet papírra vetni...
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 156
7 940
113
Na ezért is jó lenne ha lennének tartalékos kisebb-nagyobb központok il kisebb laktanyák olyan nagy városokban is ahol jelenleg nincs. Ha van hely akkor nagyobb esélyel jönnének többen is.
https://honvedelem.hu/cikk/116860_tanterembol_a_gyakorloterre
Kár volt szétverni az MHSZ-t és a katonai középiskolákat. Utóbbiból lehetne minden nagyobb városban (megyeszékhelyen) egy-egy. Aki a suli elvégzése után nem akar a katonai pályára menni, az automatikusan tartalékos lehetne.